20 Μαρ 2014

"Δημιουργούμε κλίμα ασφάλειας δικαίου, απαραίτητο για την προσέλκυση επενδύσεων και τουριστών"



      
Εισηγητής στο Σχέδιο Νόμου «Τουριστικά Πλοία και άλλες διατάξεις» ορίστηκε ο Βουλευτής Λασιθίου της Ν.Δ  κ. Πλακιωτάκης  που  συζητείται  στην αρμόδια Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής.

Αναλυτικά η εισήγηση του κου Πλακιωτάκη:



      «Κύριε Πρόεδρε, κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, συζητάμε σήμερα ένα πολύ σημαντικό νομοσχέδιο που σαν στόχο έχει την προσέλκυση πλοίων αναψυχής για να καταστεί η χώρα μας παγκόσμιο ναυτιλιακό yachting. Το ελληνικό αρχιπέλαγος, ένας χώρος με μοναδική πολυνησία, είναι ο επιθυμητός προορισμός αναψυχής. Σκοπός λοιπόν του νομοσχεδίου είναι να προσελκύσει όχι απλά επισκέπτες, αλλά μόνιμους και σταθερούς φίλους δημιουργώντας χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας, αλλά και τεράστια έσοδα για την εθνική μας οικονομία.

Στο θαλάσσιο τουρισμό συμπράττουν η ναυτιλία και ο τουρισμός, οι δύο εθνικοί μας πρωταθλητές και δημιουργούν μια ευκαιρία για ανάπτυξη σε μια περίοδο που ζητούμενο πλέον στην χώρα μας είναι πως θα επενδύσουμε στα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα και θα δημιουργήσουμε έσοδα για την εθνική μας οικονομία. Σύμφωνα με την μελέτη του Πανεπιστημίου Πειραιώς που έγινε για λογαριασμό του ναυτικού επιμελητηρίου Ελλάδος, η Ελλάδα φιλοξενεί  περίπου 17.700 σκάφη αναψυχής, όλων των τύπων και σημαιών εκ των οποίων τα 8 χιλιάδες είναι  άνω των 12 μέτρων, 4 χιλιάδες είναι προς ενοικίαση και 500 είναι επανδρωμένα. Σύμφωνα με την ίδια μελέτη ο αριθμός των σκαφών αναψυχής ανά κάτοικο στην χώρα μας, αντιστοιχεί περίπου σε ένα σκάφος ανά 621 κατοίκους, ενώ ο ευρωπαϊκός μέσος όρος αντιστοιχεί σε ένα σκάφος ανά 164 κατοίκους. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι εάν προσεγγίζαμε τον ευρωπαϊκό μέσο όρο θα είχαμε 67 χιλιάδες σκάφη αναψυχής. Επίσης, σύμφωνα με την ίδια μελέτη κάθε σκάφος δημιουργεί 1,17 άμεση θέση εργασίας και 9 έμμεσες θέσεις εργασίας στην τοπική οικονομία. Σήμερα στον συγκεκριμένο κλάδο ασχολούνται περίπου 40 χιλιάδες άτομα, ενώ τα έσοδα είναι της τάξεως των 400 εκατ. ευρώ. Όταν εννοούμε έσοδα από το συγκεκριμένο κλάδο, αναφερόμαστε σε ναύλους, σε καύσιμα, σε λιμενικά τέλη, σε ηλεκτρικό ρεύμα κ.α.. Αντιλαμβάνεστε λοιπόν ότι οι προκλήσεις είναι πάρα πολύ μεγάλες.

Κάθε τουρίστας που ξοδεύει 100 ευρώ σε μια μαρίνα, ξοδεύει επιπλέον 450 ευρώ στην τοπική οικονομία, ενώ οι ετήσιες δαπάνες συντήρησης ελλιμενισμού ξεπερνούν τις 20 χιλιάδες ευρώ. Άρα, η πρόκληση με βάση τα προαναφερθέντα στοιχεία είναι μεγάλη και τεράστια. Όμως, πως θα μπορέσουμε να προσελκύσουμε σκάφη αναψυχής έτσι ώστε η Ελλάδα να γίνει αυτό που όλοι φιλοδοξούμε και κυρίως, η νομοθετική πρωτοβουλία του Υπουργού ως κέντρο του παγκοσμίου yachting; Χρειάζεται αναμόρφωση του νομικού πλαισίου και εδώ θέλω να σημειώσω ότι η Ελλάδα ήταν η πρώτη χώρα που δημιούργησε νομοθετικό πλαίσιο για τα τουριστικά πλοία με τον ν.438/76. Πλέον οι ισχύουσες διατάξεις έχουν ξεπεραστεί από τις συνθήκες της αγοράς και αναφέρομαι στους ν.2743/1999 και ν.3182/2003, ενώ η προσπάθεια έχει ξεκινήσει τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Έχουν αλλάξει 7 Υπουργοί και Υφυπουργοί και ο καθένας έραβε και ξήλωνε, συμπλήρωνε, αφαιρούσε αλλά τελικά σήμερα ο νυν Υπουργός κ. Βαρβιτσιώτης επιτέλους φέρνει στην Βουλή των Ελλήνων το αναμορφωμένο θεσμικό πλαίσιο για τα τουριστικά πλοία αναψυχής και πραγματικά είναι μια σημαντική πρόκληση το πώς θα μπορέσουμε να προσελκύσουμε στην χώρα μας τα πλοία αναψυχής.

Άρα, ο στόχος του σημερινού νομοσχεδίου είναι πρώτα απ' όλα η δημιουργία ενός πλαισίου για την προσέλκυση σκαφών στην ελληνική σημαία καθώς και τουριστικών πλοίων κοινοτικής, αλλά και τρίτης σημαίας υπό προϋποθέσεις, η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής σημαίας και του αναπτυξιακού χαρακτήρα του θαλάσσιου τουρισμού.

Με το νομοσχέδιο επιτυγχάνεται η κωδικοποίηση της νομοθεσίας, η επικαιροποίηση και η εναρμόνισή της με την κοινοτική νομοθεσία, οδηγίες και διεθνή πρακτική ανταγωνιστικών χωρών, καθώς και η απλούστευση της έτσι ώστε να είναι κατανοητή τόσο από τους άμεσα ενδιαφερόμενους όσο και από αυτούς που θα κληθούν να την εφαρμόσουν, δηλαδή από τις λιμενικές αρχές. Δημιουργούμε, λοιπόν, τις προϋποθέσεις για ένα κλίμα ασφάλειας δικαίου, το οποίο είναι απαραίτητο για την προσέλκυση των σχετικών επενδύσεων αλλά και τουριστών. Για πρώτη φορά συμφωνείται και εφαρμόζεται μια ενιαία και συντεταγμένη πολιτική μαζί με τα Υπουργεία Οικονομικών και Τουρισμού καθώς και τα λοιπά συναρμόδια Υπουργεία.

Πώς το πετυχαίνουμε αυτό και ποιος είναι ο βασικός κορμός και οι βασικές αλλαγές του υπό κατάθεση νομοσχεδίου. Ο κύριος άξονας του νομοσχεδίου είναι η ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, της ανταγωνιστικότητας και η μείωση της γραφειοκρατίας. Πως το πετυχαίνουμε αυτό; Δημιουργείται, καταρχήν, ηλεκτρονικό μητρώο στη Γενική Γραμματεία Εσόδων, εγγραφή όλων των τουριστικών πλοίων πάνω από 7 μέτρα, το οποίο βέβαια είναι διασυνδεμένο και με το TAXIS και με το ICIS. Με αυτό τον τρόπο και η άδεια επαγγελματικού σκάφους καταργείται, ενώ δημιουργείται μια ολοκληρωμένη και συγκεκριμένη βάση δεδομένων, η οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε λειτουργικό αλλά και υπηρεσιακό επίπεδο από πλευράς του Υπουργείου Ναυτιλίας έτσι ώστε επιτέλους να υπάρχει μια καταγραφή των πλοίων αναψυχής. Μιλάμε για περίπου 17.000 σκάφη αναψυχής, αλλά τελικά δεν ξέρουμε τι κατηγορία είναι, τι έσοδα έχουμε από το συγκεκριμένο κλάδο. Άρα, για πρώτη φορά και αυτό είναι μια σημαντική τομή, δημιουργείται μια ηλεκτρονική βάση δεδομένων.

Επίσης, μια άλλη καινοτομία είναι η υποχρέωση απόπλου και κατάπλου που περιορίζεται στα επαγγελματικά πλοία που στελεχώνονται με πλοίαρχο ή και πλήρωμα ή σε όσα εισέρχονται στη χώρα μας από την αλλοδαπή. Εξορθολογίζεται η απαίτηση εκτέλεσης ελάχιστων ημερών ναύλωσης προσαρμοσμένη ανάλογα με την ηλικία του πλοίου, στα πλαίσια επίσης της μείωσης της γραφειοκρατίας δίνεται η δυνατότητα ηλεκτρονικής υποβολής του ναυλωσυμφώνου, ναυλώσεις μπορούν να γίνουν πλέον και να κάνουν και οι ναυτικοί πράκτορες, ενώ υπό προϋποθέσεις δίνεται το δικαίωμα ναύλωσης σε πλοία αναψυχής με μη κοινοτική σημαία. Επίσης, εναρμονίζεται με άλλες ευρωπαϊκές χώρες η νομοθεσία και επιτρέπεται να ναυλώνονται πλοία αναψυχής μήκους έως 24 μέτρα, δηλαδή ό,τι ισχύει και στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές ή ανταγωνίστριες χώρες με τη χώρα μας χωρίς πλοίαρχο ή πλήρωμα, είναι το γνωστό Bearboat. Ενώ διευκρινίζεται το ασφαλιστικό καθεστώς πλοιάρχου που είναι εν ενεργεία ναυτικός. Επίσης, παρέχεται η δυνατότητα ναύλωσης σε πλοία με μεταφορική ικανότητα έως 99 επιβάτες, ενώ καταργείται η υποχρέωση με εφοδιασμό ερασιτεχνικής άδειας αλιείας. Αυτό γίνεται για λόγους ενίσχυσης και του τουριστικού προϊόντος, μείωσης της γραφειοκρατίας, εξοικονομείται επιπλέον προσωπικό του Λιμενικού Σώματος που ασχολείται με τον συγκεκριμένο τομέα, καταργούμε επίσης το παράβολο του 0,88 ευρώ για τη λήψη άδειας απόπλου, αλλά και τη λήψη άδειας καθέλκυσης και ανέλκυσης, ενώ μειώνονται οι υπογραφές για αδειοδότηση πλωτών εξεδρών εποχιακής χρήσης.

Στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται πολύ συγκεκριμένες φορολογικές ρυθμίσεις που σαν στόχο έχουν, τη δημιουργία ενός σταθερού περιβάλλοντος επιχειρηματικότητας, την αποθάρρυνση δραστηριοποίησης εικονικών πλοίων αναψυχής, μη γελιόμαστε αυτή την ώρα πολλά, κυρίως, ιδιωτικά σκάφη αναψυχής τα γνωστά ως «μαϊμού» επαγγελματικά δραστηριοποιούνται στο συγκεκριμένο χώρο, οπότε εμείς προσπαθούμε με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο να αποθαρρύνουμε τη συγκεκριμένη δραστηριότητα.



Επίσης, καθορίζεται συγκεκριμένος τρόπος υπολογισμού της φορολογητέας αξίας για επιβολή του Φ.Π.Α. που αναλογεί στα πλοία αναψυχής. Επίσης, στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται πολύ συγκεκριμένες ρυθμίσεις για τα τουριστικά ημερόπλοια σκάφη. Όλοι γνωρίζουμε ότι μια εναλλακτική μορφή τουρισμού είναι τα τουριστικά ημερόπλοια πλοία, για τα οποία κωδικοποιείται το καθεστώς και καταργούνται αναχρονιστικοί περιορισμοί, όπως, για παράδειγμα, η απαγόρευση προσέγγισης σε όρμο ή ακτή όταν το ταξίδι ξεκινάει από το λιμάνι. Επιπλέον, για την περαιτέρω ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος δίδεται η δυνατότητα ημερήσιας περιήγησης με συνδυασμό χερσαίων και θαλασσίων μέσων ή, όταν το τουριστικό πακέτο συμπεριλαμβάνει φιλοξενία στην ξηρά, αυξάνεται η διάρκεια του περιηγητικού ταξιδιού. Τέλος, εξομοιώνονται τα φαρικά τέλη ξένων σημαιών με την ελληνική, με αποτέλεσμα να αυξάνεται η δυνατότητα του home boarding.
Όσο αφορά το κομμάτι της διοικητικής μεταρρύθμισης, συγχωνεύεται ο Οίκος Ναύτου και το Γραφείο Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας στο πλαίσιο του εξορθολογισμού. Αυτό έγινε κυρίως λόγω αλληλεπίδρασης, μετά την αποκοπή του Οίκου Ναύτου για ιατροφαρμακευτική ή νοσοκομειακή περίθαλψη, η οποία, όπως γνωρίζετε, έχει μεταφερθεί στον ΕΟΠΥΥ. Η αρμοδιότητα τώρα του Οίκου Ναύτου είναι να χορηγεί ασφαλιστικά δικαιώματα, επιδόματα ανεργίας ή συγκεκριμένες ενισχύσεις στους άνεργους ναυτικούς. Όσο αφορά το ΓΕΝΕ, σκοπός του είναι η εύρεση εργασίας στους ανέργους ναυτικούς σε συνεργασία με τα λιμεναρχεία. Επομένως, οι λίστες του ΓΕΝΕ χρησιμοποιούνται και για την καταβολή επιδόματος. Άρα, υπάρχει όπως βλέπετε και οικονομία κλίμακας και επομένως η συγχώνευση και του Οίκου Ναύτου και του ΓΕΝΕ κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση.
Επίσης, θεσπίζεται ειδική διαδικασία για τη διασφάλιση ελάχιστης ακτοπλοϊκής σύνδεσης στην περίπτωση σοβαρής διαταραχής συγκοινωνίας η οποία απειλεί το δημόσιο συμφέρον. Εδώ θέλω να ξεκαθαρίσω ότι σε καμία περίπτωση δεν είμαστε αντίθετοι με το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα της απεργίας, όμως σε πολλές περιπτώσεις, όπως, για παράδειγμα, για σοβαρούς λόγους υγείας ή για σοβαρό πρόβλημα μεταφοράς αγροτικών προϊόντων, όταν την ίδια ώρα χάνονται αγορές του εξωτερικού, δίδεται η δυνατότητα, με τη θέσπιση της συγκεκριμένης ρύθμισης, να καλύπτονται για λόγους δημοσίου συμφέροντος, οι συγκεκριμένες περιπτώσεις.
Όσο αφορά τις ρυθμίσεις που περιλαμβάνονται για τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος, υπάρχουν πολύ σημαντικές καινοτομίες, όπως, για παράδειγμα, η καταβολή και η καθιέρωση ημερήσιας αποζημιώσεις στελεχών του Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής που υπηρετούν στα περιπολικά, ναυαγοσωστικά και αντιρρυπαντικά σκάφη. Είναι ένα πάγιο αίτημα των συνδικαλιστικών φορέων το οποίο υλοποιείται με τη συγκεκριμένη ρύθμιση. Επίσης, θεσμοθετείται και η καταβολή οδοιπορικών εξόδων για τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής, ενώ διευρύνονται, τέλος, οι κατηγορίες των πασχόντων ναυτικών και μελών των οικογενειών τους που δικαιούνται επιδομάτων αναπηρίας. Τέλος, περιλαμβάνονται και ρυθμίσεις που αφορούν το προσωπικό της πλοηγικής υπηρεσίας.
Εν κατακλείδι, κύριε Πρόεδρε, πιστεύω ότι το νομοσχέδιο το οποίο συζητάμε σήμερα αναμορφώνει το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των πλοίων αναψυχής, δημιουργεί προϋποθέσεις προσέλκυσης πλοίων στη χώρα μας, είτε πρόκειται για ελληνικά, είτε με κοινοτική σημαία, είτε υπό προϋποθέσεις για πλοία τρίτης σημαίας, έτσι ώστε η χώρα μας, πραγματικά, να καταστεί το κέντρο του παγκόσμιου yachting. Δεν νοείται μια χώρα, με τα μοναδικά συγκριτικά πλεονεκτήματα σε παγκόσμιο επίπεδο, να μην μπορεί να δημιουργήσει ένα απλό, κατανοητό θεσμικό πλαίσιο. Κύριε Υπουργέ, μετά την ολοκλήρωση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, προτείνω να υπάρχει μια διαφημιστική καμπάνια σε πανευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο, έτσι ώστε να αποκομίσουμε τα οφέλη από το συγκεκριμένο νομοσχέδιο.





Με την ευκαιρία πραγματικά, θέλω να σας συγχαρώ για την νομοθετική σας πρωτοβουλία διότι, βάζει ένα τέλος στις παλινωδίες των τελευταίων ετών. Πολύ προσπάθησαν να το φέρουν, πάντα λίγες ημέρες πριν δεν έφτανε ποτέ στην Βουλή. Υπάρχουν σημαντικές ρυθμίσεις, απλοποιείται το συγκεκριμένο πλαίσιο και πιστεύω ότι και με την γρήγορη έκδοση των ΠΔ ή των ΚΥΑ, έτσι ώστε να καταστεί λειτουργικό το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, μπορούμε πραγματικά να δημιουργήσουμε και χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας αλλά και, τεράστια έσοδα για την εθνική μας οικονομία. Ευχαριστώ πολύ».


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.