26 Ιαν 2016

Θ.Δρίτσας: "Αναφερόμαστε στην ελληνική, αλλά και στην ελληνόκτητη ναυτιλία με υπερηφάνεια"



Ομιλία Θόδωρη Δρίτσα, Υπουργού Ναυτιλίας και νησιωτικής Πολιτικής   στο 2ο Ναυτιλιακό Συνέδριο

 
                      
                        Με πολύ χαρά συμμετέχω στην πρώτη ενότητα που αφορά την απασχόληση και με πολύ ενδιαφέρον. Θα ήθελα ακριβώς εδώ να επισημάνω και χαιρετίζω και την παρουσία του Αντιπροέδρου της Ν.Δ. Του εύχομαι στα νέα του καθήκοντα να έχει μια θετική πορεία. Ζωντανή θα έχει. Είναι βέβαιο από το χαρακτήρα του και χειμαρρώδης, όπως είπε ο κ. Διευθυντής πριν, έσπευσε πολύ γρήγορα να βγάλει απλά συμπεράσματα.

                        Είμαστε σε συνέδριο. Και τα συνέδρια προσπαθούν να πάνε σε βάθος. Δεν υπάρχει οικονομία βιώσιμη μεσομακροπρόθεσμη στην ιστορία των οικονομιών, στην ιστορία των κοινωνιών, σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του πλανήτη, όταν δεν εξασφάλισαν ένα πράγμα. Τη μείωση των κοινωνικών ανισοτήτων. Δεν υπάρχει πουθενά καταγεγραμμένη μακροπρόθεσμη αναπτυξιακή πορεία με όξυνση κοινωνικών ανισοτήτων.
                        Συνήθως είναι η θρυαλλίδα, είναι ακριβώς το στοιχείο που οδηγεί στην αποδόμηση προσωρινών οικονομικών επιτευγμάτων πολύ γρήγορα. Όταν προσεγγίζουμε και τη συγκλονιστική εμπειρία της χώρας μας και την ανάγκη στρατηγικών σχεδιασμών εξόδου από την κρίση. Όταν αγωνιούμε να καταγράψουμε επιτυχίες ή να καταδείξουμε αποτυχίες και να αποδομήσουμε αντίπαλες πρωτοβουλίες, πρωτοβουλίες των αντιπάλων και κυβερνητικές πολιτικές, θα πρέπει να είμαστε πιο συγκρατημένοι.
                        Τα πράγματα έχουν άμεση, επιτακτικής αναγκαιότητας παρέμβαση, αλλά έχουν τη μεσομακροπρόθεσμη προοπτική τους η οποία πρέπει να μας προβληματίζει ιδιαίτερα σε μια χώρα που κατέγραψε ρυθμούς ανάπτυξης και που οδυνηρά βιώνει, εβίωσε και βιώνει, το ότι η ανάπτυξη αυτή δεν ήταν βιώσιμη. Ακριβώς αυτό δεν μπορεί να το προσπερνά κανείς τόσο απλά και τόσο εύκολα χάρη πρόσκαιρων αντιπολιτευτικών πρακτικών και μιας ρητορικής αποδόμησης των αντιπάλων.
                        Ακριβώς γι’ αυτό το λόγο τα ζητήματα της ελληνικής ναυτιλίας σε αυτή την κρίσιμη καμπή, με την κρίση της ναυλαγοράς, με την καταστροφή κεφαλαιακών συγκροτήσεων, με την όξυνση των ανταγωνισμών και ιδιαίτερα με πρωτοβουλίες που δεν έχουν να κάνουν μόνο με την ανταγωνιστικότητα επιχειρηματικών συγκροτήσεων, αλλά και που έχουν και έκφραση στις  κρατικές πολιτικές και το ζούμε στην Ευρώπη. Αναφέρθηκε ο Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, ο αγαπητός κ. Βενιάμης και κατέδειξε την επικαιρότητα αναφορικά με αυτές τις εξελίξεις.
                        Όλα αυτά είναι στοιχεία που προσδιορίζουν, υποχρεώνουν πολύ περισσότερο όταν μιλάμε για ένα συνέδριο, τον προβληματισμό για το ποια πραγματικά είναι η δύναμη της ελληνικής ναυτιλίας, πού μπορεί να στηριχθεί, πώς μπορεί να βγει από την δίνη μιας όξυνσης των ανταγωνισμών. Πάντα όχι με πολύ καθαρούς όρους και τρόπους.
                        Σε αυτή την κατεύθυνση, αυτή η ενότητα, η πρώτη ενότητα του συνεδρίου, η ενότητα για την απασχόληση μας δίνει την ευκαιρία να σκεφτούμε σημαντικά ζητήματα. Η μοναδικότητα της ελληνικής ναυτιλίας πιστεύω κυρίες και κύριοι, συγκροτείται κυρίως από το ανθρώπινο δυναμικό, από την τεχνογνωσία που αναπτύσσει και από το πλαίσιο εντός του οποίου αυτοί οι δυο παράγοντες συνδυάζονται.
                        Αναφερόμαστε στην ελληνική, αλλά και στην ελληνόκτητη ναυτιλία με υπερηφάνεια αντιμετωπίζοντάς την όχι απλά σαν μια οικονομική επιχειρηματική δραστηριότητα που έχει ως βάση την Ελλάδα και πιο συγκεκριμένα την ευρύτερη περιοχή του Πειραιά, αλλά σαν μια βιομηχανία που είναι εθνική βιομηχανία.
                        Όμως αυτή η εθνική βιομηχανία έχει δυο στοιχεία που κατέχουν εξέχουσα θέση σε αυτή τη μεγαλειώδη πορεία. Το πρώτο αναφέρεται στους πόρους που αντλεί μια βιομηχανία από την εθνική της βάση και το δεύτερο αναφέρεται στο βάθος και στην ποιότητα της σχέσης αυτής με τον εθνικό χώρο, δηλαδή σε μια σχέση που είναι αδιατάρακτη και βασίζεται σε μακροχρόνιες επιλογές και όχι σε ευκαιριακές προσεγγίσεις.
                        Στην πραγματικότητα το καθένα είναι προϋπόθεση του άλλου. Το δεύτερο προϋπόθεση του πρώτου και το πρώτο προϋπόθεση του δεύτερου, με την έννοια ότι η αξιοποίηση των πόρων της εθνικής οικονομίας σε μια εθνική βιομηχανία θα πρέπει να έχει ένα σταθερό και μακροχρόνιο σχεδιασμό. Με άλλα λόγια επενδύει κανείς στην ανάπτυξη αυτών των πόρων, όταν πρόκειται για ανθρώπινο δυναμικό, δημιουργεί σχέσεις εμπιστοσύνης.
                        Αν πρόκειται για επιχειρηματικές συνεργασίες και συνέργειες και πρόσβαση σε κεφάλαια. Στις μέρες μας σε συνθήκες πρωτοφανούς σε ένταση και σε διάρκεια κρίσης, καλούμαστε να επιβεβαιώσουμε ότι η ναυτιλία είναι μια εθνική βιομηχανία. Μιλώντας από την πλευρά του κράτους, θα μου επιτρέψετε να αναφέρω ότι η ναυτιλία αποτελεί το κατ’ εξοχήν παράδειγμα εθνικής βιομηχανίας, με την έννοια ότι σταθερά είναι προσανατολισμένο το ελληνικό κράτος στην υποστήριξη της ναυτιλίας.
                        Και εδώ ακριβώς δεν χρειάζεται να έχουμε μια διαρκή αντιδικία αν η κότα γέννησε το αυγό και το αυγό την κότα. Το σύγχρονο ελληνικό κράτος από τη σύστασή του και η ελληνική ναυτιλία πήγαν μαζί και το ένα στήριξε το άλλο. Από αυτή την άποψη δεν ισχύει ότι η ελληνική ναυτιλία προχώρησε μόνη της και ευτυχώς που το κράτος δεν υπήρχε. Υπήρχε το κράτος και αυτό το κράτος στήριξε την ελληνική ναυτιλία και η ελληνική ναυτιλία πραγματικά πορεύεται μαζί με τους προσανατολισμούς αυτού του κράτους, όχι πάντα.
                        Στη διάρκεια των τελευταίων 60 ετών θα έλεγα ότι είναι ίσως ο πιο κλασικός χώρος όπου υπάρχει αδιατάρακτο νομικό πλαίσιο και κανείς δεν μπορεί να αγνοήσει την συμβολή που έχει το ελληνικό κράτος σε αυτή την πορεία. Και επίσης δεν μπορεί να αγνοήσει κανείς την καθοριστική επίδραση του παράγοντα ναυτική εργασία σε αυτή την πορεία.
                        Μου δόθηκε η ευκαιρία το τελευταίο διάστημα και σε άλλα φόρουμ να τοποθετηθώ στο θέμα αυτό. Η μακρά πορεία ανάπτυξης της ελληνικής και της ελληνόκτητης ναυτιλίας, συμπορεύεται με τις θετικές εξελίξεις στο χώρο της ναυτικής εργασίας. Το μεγαλείο της και ο δυναμισμός της ελληνικής ναυτιλίας στηρίζεται στην τεχνογνωσία που κατακτήθηκε γενιά με γενιά, βήμα με βήμα σε αυτό που συγκροτεί το δυναμισμό των Ελλήνων ναυτικών.
                        Είναι σωστό που η Ναυτεμπορική στο συνέδριό της θέτει αυτό το θέμα, το θέμα της απασχόλησης ως πρώτο θέμα, ως πρώτη ενότητα αυτού του συνεδρίου. Η επιτυχής αντιμετώπιση της πρόκλησης μπροστά στις ανταγωνιστικές συνθήκες που υπάρχουν, της πρόκλησης του ζητήματος της απασχόλησης, είναι νομίζω, το πιο επίκαιρο ζήτημα που χρειάζεται σε αυτό να συναντηθούν οι προσπάθειες και της πολιτείας και της επιχειρηματικότητας και της ναυτικής εργασίας. Αν δεν ανανεωθεί και αριθμητικά και ποιοτικά το ανθρώπινο δυναμικό των Ελλήνων ναυτικών και των πλοιάρχων και των μηχανικών, αλλά και των κατώτερων πληρωμάτων, αλλά και των εξειδικευμένων ειδικοτήτων, τότε αυτό που σήμερα και επί 10ετίες γνωρίζουμε ως δυναμική πορεία μιας ελληνικής ναυτιλίας, δεν θα είναι το ίδιο πράγμα μετά από μερικά χρόνια.
                        Εάν δεν μπορέσουμε να αναπτύξουμε σε νέες προοπτικές και λέω και αριθμητικά και ποιοτικά, το ανθρώπινο δυναμικό στα πλοία, στις επιχειρήσεις, παντού, σε όλες τις δραστηριότητες της ναυτιλίας.
                        Είναι αυτή η πρόκληση αυτή τη στιγμή και σε αυτή την κατεύθυνση το ανθρώπινο δυναμικό, ο ανθρώπινος παράγοντας συνδέεται με την ελληνικότητα της ναυτιλίας και λέω και πάλι δεν θα είναι δυνατόν να μιλάμε μετά από μερικά χρόνια για ελληνική ναυτιλία. Θα μιλάμε για Έλληνες πλοιοκτήτες, θα μιλάμε για Έλληνες επιχειρηματίες, αλλά δεν θα μιλάμε γι’ αυτό το δυναμικό στοιχείο που έχει και τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που στηρίζει την ελληνική κοινωνία με τη ναυτιλιακή δραστηριότητα, που στηρίζει την πορεία της επιχειρηματικότητας με βάσεις δεδομένων πολύ ισχυρές, ακόμη και στο επίπεδο του πολιτισμού και όχι μόνο της οικονομίας, που όλα αυτά συνθέτουν την πραγματικότητα, το δυναμισμό κάθε επιχειρηματικής δραστηριότητας.
                        Από αυτή την άποψη, η μοναδική τεχνογνωσία της ελληνικής ναυτιλίας, του ανθρώπινου δυναμικού της ελληνικής ναυτιλίας είναι το ζητούμενο και προς αυτή την κατεύθυνση είναι αναγκαίο να αναληφθούν σοβαρές πρωτοβουλίες.
                        Προφανώς η ναυτική εκπαίδευση έχει να παίξει ένα τεράστιο ρόλο και προς αυτή την κατεύθυνση η κυβέρνησή μας καταβάλει πολύ συστηματικές προσπάθειες. Δεν είναι το δίλημμα δημόσια ή ιδιωτική εκπαίδευση. Το γεγονός ότι η δημόσια εκπαίδευση απαιτεί πόρους που αυτή τη στιγμή το ελληνικό κράτος με τα γνωστά προβλήματα έχει δυσκολίες, δεν σημαίνει ότι μπορούμε να περάσουμε εύκολα στην ιδιωτικοποίηση της ναυτικής εκπαίδευσης. Αντιλαμβάνομαι τα πλεονεκτήματα ευελιξίας που μπορεί να έχει μια τέτοια επιλογή.
                        Και αυτό θα υπονομεύσει μεσομακροπρόθεσμα την ελληνικότητα της ελληνικής ναυτιλίας και του δυναμισμού της ελληνικής ναυτιλίας. Η δημόσια ναυτική εκπαίδευση πρέπει να αναβαθμιστεί, και προς αυτή την κατεύθυνση χρειάζονται οι συνέργειες όλων και υπάρχουν αυτή τη στιγμή πολύτιμες βοήθειες και από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και από πολλούς παράγοντες στις ναυτιλιακές κοινότητες και μπορούμε σε αυτή την κατεύθυνση να αναζητήσουμε πολύ σοβαρές λύσεις.
                        Τελειώνω. Είναι πια αναγκαίο πρωτοβουλίες που έχουν αναληφθεί στο πλαίσιο των πρωτοβουλιών και της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, από την πρώτη στιγμή η κυβέρνησή μας και το Υπουργείο ναυτιλίας και εγώ προσωπικά και από τις προγραμματικές δηλώσεις και από τις τοποθετήσεις στις τελετές ανάληψης των καθηκόντων, ενθαρρύνουμε μια νέα σύμβαση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και της ΠΝΟ. Είναι μια διαδικασία που πρέπει να ωριμάσει, έχει κάνει βήματα, αλλά πιστεύω ότι πρέπει να ωριμάσει.
                        Ενθαρρύνουμε κάθε προσπάθεια προς την κατεύθυνση της σύντμησης απόψεων για μια νέα συλλογική σύμβαση εργασίας που να περιλαμβάνει μια δραστική αύξηση του αριθμού των Ελλήνων ναυτικών στα πλοία με ελληνική σημαία και στον ελληνόκτητο στόλο, όπως επίσης μια συζήτηση που έχει ανοίξει και πάλι πρόσφατα και νομίζω ότι θα μπορέσουμε να την οργανώσουμε με σοβαρό τρόπο για τον εκσυγχρονισμό, την αναβάθμιση και την πιο διαφανή λειτουργία του γραφείου ευρέσεως ναυτικής εργασίας.
                        Σε όλες αυτές τις κατευθύνσεις νομίζω ότι μπορούν να συμπέσουν αυτή τη στιγμή οι στόχοι και κοινά προγράμματα που δεν είναι καθόλου ανταγωνιστικά, ώστε να συγκροτήσουμε ποιοτικά τον πυρήνα εκείνον που ιστορικά σε αυτόν στηρίζεται η μεγαλοσύνη της ελληνικής ναυτιλίας και αυτό είναι το ανθρώπινο δυναμικό.
                        Η κυβέρνηση είναι ανοιχτή σε όλες αυτές τις πρωτοβουλίες και το συνέδριό σας νομίζω ότι θα βοηθήσει και θα προσθέσει πολύ σημαντικά στοιχεία σε όλη αυτή την προσπάθεια. Σας ευχαριστώ. Καλή επιτυχία. Να είστε καλά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.