26 Ιαν 2016

Γ.Σταθάκης: Η Ελλάδα χρειάζεται τη στήριξη της ναυτιλίας και του τουρισμού



 Όμιλια Γιώργου Σταθάκη υπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού στο 2ο Ναυτιλιακό Συνέδριο

Αγαπητές και αγαπητοί φίλοι, είναι η δεύτερη χρονιά που παρευρίσκομαι, έχει γίνει εθιμικό πλέον. Είτε έχω υπευθυνότητα στη ναυτιλία είτε όχι, δηλώνω παρών.
Επιτρέψτε μου να πω ότι έκλεισε μια οπωσδήποτε δύσκολη χρονιά και από άποψη των εξελίξεων στη διεθνή οικονομία, και από άποψη των συνθηκών που αντιμετώπισε η ελληνική οικονομία, εντούτοις εδώ και έξι – επτά μήνες η παρούσα Κυβέρνηση έχει ένα συγκεκριμένο οδικό χάρτη ο οποίος προσβλέπει σε μια βιώσιμη έξοδο της οικονομίας από την κρίση και προσαρμογή της στα νέα δεδομένα της διεθνούς οικονομίας, με ένα μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, επαναλαμβάνω βιώσιμης επιστροφής στην ανάπτυξη.

Από την συμφωνία του Ιουλίου μέχρι σήμερα, ο οδικός χάρτης τον οποίο ακολουθούμε έχει πέντε – έξι σημαντικά κομβικά σημεία.
Ø  Το πρώτο κομβικό σημείο ήταν η εξειδίκευση της συμφωνίας του Ιουλίου αυτό έγινε τον Αύγουστο.
Ø  Το δεύτερο κομβικό σημείο ήταν η ολοκλήρωση των δυο κύκλων διαπραγματεύσεων  των 48 σημείων των προαπαιτουμένων και των 14 από τα οποία εκπορεύονταν και η πρώτη σημαντική εισφορά πόρων στην ελληνική οικονομία με βάση τη συμφωνία. Αυτό επετεύχθη.
Ø  Το τρίτο κομβικό σημείο είναι η επικείμενη συζήτηση και συμφωνία για την πρώτη αξιολόγηση, η οποία φιλοδοξούμε ότι κι αυτή θα ολοκληρωθεί μέσα στο χρονικό ορίζοντα του επόμενου μήνα.
Ø  Και το τέταρτο είναι η επαναδιαπραγμάτευση του χρέους παίρνοντας ως δεδομένο ότι με βάση τη συμφωνία του Ιουλίου το πρόβλημα του ελληνικού δημόσιου χρέους για την περίοδο ’15-’22 είχε μια θετική εξέλιξη.
Υπενθυμίζω ότι με βάση τις παλιές συμφωνίες που υπήρχαν η Ελλάδα καλείται να πληρώσει ανάμεσα στο ’15 και στο ’22 περίπου 80 δις στην εξυπηρέτηση του χρέους, ένα εξωπραγματικό μέγεθος γιατί απαιτούσε τεράστια δημοσιονομικά πλεονάσματα και φανταστικά έσοδα από τις ιδιωτικοποιήσεις. Με τη νέα συμφωνία αυτά τα 80 δις μετατράπηκαν σε μακροχρόνιο χρέος διάρκειας 30 ετών. Πρόκειται για ένα σημαντικό swap ανάμεσα στο βραχυχρόνιο και μακροχρόνιο χρέος το οποίο κατέστησε βιώσιμη τη διαχείριση του δημόσιου χρέους μέχρι το ’22.
Το διακύβευμα μετά την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης είναι η διαπραγμάτευση του χρέους μετά το ’22 και έως το ’48 το οποίο πρέπει να αποκτήσει και αυτό όρους βιωσιμότητας.
Επαναλαμβάνω αυτά είναι τα τέσσερα κομβικά στοιχεία, ο οδικός χάρτης με τον οποίο η παρούσα Κυβέρνηση επιδιώκει τη σταθεροποίηση της οικονομίας και ταυτόχρονα να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις μιας βιώσιμης επιστροφής στην ανάπτυξη.
Παράλληλα υπήρξαν και ορισμένα άλλα κομβικά σημεία τα οποία ολοκληρώθηκαν επιτυχώς.
Η ανακεφαλαιοποίηση των Τραπεζών. Υπενθυμίζω ότι στην αρχική συμφωνία η πρόβλεψη ήταν για ανάγκη περίπου 25 δις. Τα 20 δις αναμενόταν ότι θα χρειαστούν, τελικά η ιδιωτική συμμετοχή στις Τράπεζες ήταν αυξημένη και το δημόσιο αναγκάστηκε να βάλει μόλις 5,5 δις από τα 25 καθιστώντας την ανακεφαλαιοποίηση των Τραπεζών με βάση αυτό το κριτήριο μια εξαιρετικά πετυχημένη ανακεφαλαιοποίηση.
Αυτά τα δεδομένα επακολούθησαν και δυο τρία άλλα πολύ σημαντικές και θετικές εξελίξεις.
Η ανακεφαλαιοποίηση των Τραπεζών και η κατάσταση της οικονομίας οδήγησε σε δυο εξελίξεις:
  1. στη γρήγορη απομείωση του ΕΛΑ που χρησιμοποιούν οι Τράπεζες κατά 20 δις και
  2. στην αναβάθμιση για πρώτη φορά μετά από αρκετούς μήνες –ή χρόνια θα έλεγα- της ελληνικής οικονομίας για πρώτη φορά από τον οίκο αξιολόγησης Standard & Poor's στην αξιοπιστία του ελληνικού χρέους, την περασμένη εβδομάδα.
Το οποίο ανάμεσα στα άλλα διευκολύνει προφανώς την επαναφορά της χρηματοδότησης των Τραπεζών σε κανονικά επίπεδα από τις διεθνείς αγορές, εάν συνεχιστεί αυτή η πορεία.
Το δεύτερο θετικό και αυτό πρέπει να το υπογραμμίσουμε είναι ότι παρά τις δυσκολίες του ’15 και η πιο σημαντική δυσκολία προέκυψε αναμφίβολα από την επιβολή περιορισμό στην κίνηση κεφαλαίων, ο απολογισμός είναι πολύ θετικότερος από αυτό που είχε προβλεφθεί. Εμείς είχαμε προβλέψει μετά τα στοιχεία του Νοεμβρίου ότι θα ήταν λιγότερο από 0,5 χτες ο κ. Στουρνάρας ανακοίνωσε ακόμη χαμηλότερο σχεδόν μηδενικό δεδομένο 0,2%.
Ο λόγος για τον οποίο αυτό επιτεύχθηκε νομίζω ότι τρεις σημαντικοί παράγοντες.
ü  Ο πρώτος είναι ο τρόπος που χειριστήκαμε αυτή την εξέλιξη ως Κυβέρνηση τον περασμένο Ιούλιο και Αύγουστο. Υπενθυμίζω ότι έγιναν σημαντικές άρσεις αυτών των περιορισμών αμέσως σε κρίσιμους τομείς της οικονομίας: στη ναυτιλία, τον τουρισμό, το εισαγωγικό εμπόριο, το εξαγωγικό εμπόριο και πολλές άλλες εξελίξεις οι οποίες απέτρεψαν οποιαδήποτε εμπλοκή σε κρίσιμους τομείς που παράγουν συνάλλαγμα και ταυτόχρονα συμβάλλουν στην ομαλή λειτουργία της οικονομίας.
ü  Ο δεύτερος παράγοντας ήταν οι εξαιρετικές επιδόσεις του τουρισμού.
ü  Ο τρίτος παράγοντας ήταν η διαχείριση της μεταβατικής περιόδου των ΕΣΠΑ οι οποίες κατέληξαν στο να μπουν 5 δις στην πραγματική οικονομία το τελευταίο τετράμηνο από τον Σεπτέμβρη μέχρι τον Δεκέμβρη.
ü  Ένας ακόμη σημαντικός παράγοντας ήταν ο τρόπος που αντέδρασε η πραγματική οικονομία ειδικά η μεταποίηση και άλλοι τομείς της πραγματικής οικονομίας, οι οποίοι το 2ο εξάμηνο του 2015 είχαν σημαντική αύξηση κατά τη Eurostat 3.9% η αύξηση της εγχώριας μεταποιητικής δραστηριότητας και το πιο σημαντικό απ' όλα η αύξηση των εξαγωγικών επιδόσεων το 2ο εξάμηνο. Μια χρονιά ρεκόρ με 18 δις εξαγωγές φέτος από την ελληνική οικονομία.
Με αυτά τα δεδομένα η πρόβλεψη που είχαμε κάνει στη συμφωνία του Αυγούστου ότι η ελληνική οικονομία θα κατέγραφε ύφεση 2,5% φέτος και 0,5% του χρόνου, δεν ισχύουν πια. Η ελληνική οικονομία καταγράφει μηδενική ύφεση και εκ των πραγμάτων υπάρχει ισχυρή πεποίθηση ότι το ’16 θα καταγράψει σημαντικό θετικό ρυθμό ανάπτυξης, μετά την αναπροσαρμογή των νέων δεδομένων.
Το δεύτερο στοιχείο είναι επαναλαμβάνω ότι τούτων δοθέντων τα προβλήματα και οι προκλήσεις είναι μπροστά μας. Όσο θετικές ή ηπιότερες και να ήταν οι αντιδράσεις την περασμένη χρονιά, οι προκλήσεις παραμένουν μπροστά μας.
Η Ελλάδα χρειάζεται αυτή τη στιγμή μια ισχυρή μεταστροφή σε αύξηση των επενδύσεων. Χρειάζεται μια στήριξη όλων των κλάδων που συνεισφέρουν παραδοσιακά ναυτιλία, τουρισμός και ενίσχυση της διεθνούς ανταγωνιστικότητάς τους σε μια δύσκολη παγκόσμια συγκυρία.
Το τρίτο και σημαντικότερο χρειάζεται και πρέπει να κάνουμε όλες τις μεγάλες τομές, που έχει ανάγκη ο τόπος προκειμένου να υπάρξει στήριξη των επενδύσεων, ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας, ενίσχυση της εξωστρέφειάς της και πρωτίστως ενίσχυση των δραστηριοτήτων στα οποία έχουμε τεράστια συγκριτικά πλεονεκτήματα και που όλα αυτά εκπορεύονται από ένα μοναδικό ανθρώπινο δυναμικό που διαθέτει η χώρα. Επαναλαμβάνω ένας στους δύο νέους Έλληνες είναι πτυχιούχος Πανεπιστημίου, πρόκειται για το μεγαλύτερο παραγωγικό πλούτο που έχει η χώρα. Γύρω από αυτό το ανθρώπινο δυναμικό θα στηθεί αυτή η νέα δυναμική της ελληνικής οικονομίας στην οποία όλοι προσβλέπουμε.
Πέντε σημεία αυτή τη στιγμή προς αυτή την κατεύθυνση έχουν μια ιδιαίτερη σημασία:
  1. Ο νέος αναπτυξιακός νόμος ο οποίος έχει ολοκληρωθεί και θα κατατεθεί σύντομα στη Βουλή, ο οποίος δίνει ή προσανατολίζει ή προσπαθεί να δώσει ισχυρή ώθηση σε αυτή ακριβώς τη μεταστροφή της ελληνικής οικονομίας, ενισχύει πολύ την νέα επιχειρηματικότητα  υψηλής προστιθέμενης αξίας, γύρω από το ανθρώπινο αυτό δυναμικό που σας είπα, δημιουργεί συνθήκες ασφάλειας για προσέλκυση ξένων επενδύσεων, φορολογικής ασφάλειας, σταθερό φορολογικό περιβάλλον για επτά χρόνια και δίνει και πολλά άλλα κίνητρα επικεντρωμένα σε τομείς – κλάδους ή δραστηριότητες που έχουν αυτή τη δυναμική.
  2. Το δεύτερο είναι η σωστή διαχείριση των νέων πόρων του ΕΣΠΑ, που είναι πάρα πολύ σημαντική. Ξεκινούν από τις 2 Φεβρουαρίου τα νέα προγράμματα για την επόμενη πενταετία.
  3. Το τρίτο θέμα είναι ο εξορθολογισμός ενός πολύ σημαντικού τομέα της ελληνικής οικονομίας των δημοσίων συμβάσεων. Εισάγεται για πρώτη φορά αυτό το ενιαίο σύστημα όλων των διαγωνισμών και όλων των κατηγοριών δημοσίων συμβάσεων ένα ενιαίο σύστημα το οποίο εδράζεται προφανώς στη νέα τεχνολογία και στα ηλεκτρονικά μέσα διαχείρισης αυτού του συστήματος και ταυτόχρονα ανοίγει όλο αυτό το σύστημα και στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και είναι μια πιο αντικειμενική και αδιάβλητη διαδικασία.
Δυο ακόμη εξελίξεις: Η Κυβέρνηση όπως ξέρετε έχει πετύχει και διαπραγματεύεται την ίδρυση ενός νέου Ταμείου, το οποίο θα αντικαταστήσει το ΤΑΙΠΕΔ μετά την ολοκλήρωση των εννιά εν εξελίξει ιδιωτικοποιήσεων. Αυτό το Ταμείο θα αναλάβει τη διαχείριση της δημόσιας περιουσίας, την αξιοποίησή της και την απόκτηση προστιθέμενης αξίας σε βάθος χρόνου και θα αποτελέσει ένα σημαντικό παράγοντα νέων επενδύσεων και διαχείρισης της δημόσιας περιουσίας.
Συνεχίζουμε αυτό που είχαν ξεκινήσει και οι προηγούμενες Κυβερνήσεις, την απλοποίηση στην αδειοδότηση των επιχειρήσεων και στη σημαντική βελτίωση του επιχειρηματικού κλίματος. Αυτό αποτελούσε δέσμευση από την αρχή, έχουν γίνει σημαντικά βήματα και θα συνεχίσουν τα βήματα αυτά.
Ο στόχος μας είναι πάρα πολύ απλός: η δέσμευσή μας αυτή η οποία μας έφερε ως Κυβέρνηση είναι δεδομένη. Προσβλέπουμε σε μια ισχυρή επιστροφή της ελληνικής οικονομίας σε βιώσιμη ανάπτυξη, με ισχυρούς κανόνες κοινωνικής Δικαιοσύνης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.