Συνέντευξη Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Θοδωρή Δρίτσα, στην εκπομπή ΕΡΤ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ με τους δημοσιογράφους Φάνη Παπαθανασίου και Μάριον Μιχελιδάκη.
Δημοσιογράφος: Να συνδεθούμε τώρα με τον κ. Δρίτσα τον Υπ. Ναυτιλίας για να συζητήσουμε για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ και αυτή την προσφορά, την μοναδική προσφορά που αυτή τη στιγμή έχετε στα χέρια σας, από την Cosco.
-Καλημέρα σας κ. Υπουργέ.
Καλή σας μέρα
-Να ξεκινήσουμε κ. Υπουργέ, πως τελικά προέκυψε να είναι η μοναδική προσφορά, γιατί ακούγαμε ότι θα υπάρξουν αρκετοί μνηστήρες για το λιμάνι.
Ορθά το θέτετε το θέμα. Για ένα διεθνή διαγωνισμό, με επίδικο το πρώτο λιμάνι της χώρας και ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια της Μεσογείου και της Ευρώπης, με τόσο μεγάλες προοπτικές, δεν είναι το καλύτερο, η τελική φάση του διαγωνισμού, να οδηγεί στο να υπάρχει μόνο μια προσφορά.
-Γιατί πιστεύετε Υπουργέ ήταν μόνο μία η προσφορά και δεν υπήρχαν πολλές περισσότερες για το λιμάνι του Πειραιά;
Tη διαγωνιστική διαδικασία και την ευθύνη της, την έχει το ΤΑΙΠΕΔ. Νομίζω ότι καλό θα ήταν το ΤΑΙΠΕΔ να απαντήσει σε αυτό. Πάντως , εκείνο που μπορούμε πραγματικά να σχολιάσουμε είναι ότι, το να είναι μία μόνο προσφορά για ένα διεθνή διαγωνισμό, δεν είναι ότι καλύτερο.
-Πάντως κ. Δρίτσα από ότι καταλαβαίνουμε τώρα είναι στη φάση της διαπραγμάτευσης το ΤΑΙΠΕΔ, για την αύξηση του τιμήματος, έτσι; Διαβάζουμε ότι έχουν στόχο το 1δις, αλλά από τα δικά σας τα λεγόμενα, αφήνετε κάποια περιθώρια αμφισβήτησης για το πόσο καλά έχει κάνει τη δουλειά του το ΤΑΙΠΕΔ, για ένα τόσο σημαντικό κομμάτι που είναι το λιμάνι του Πειραιά;
Δε θέλω να πω τίποτα παραπάνω σε αυτό. Εκείνο που έχει σημασία, είναι ότι η αξιοποίηση των πλουτοπαραγωγικών υποδομών της χώρας, και ειδικά όταν πρόκειται για τόσο σημαντική υποδομή, όπως είναι το λιμάνι του Πειραιά, με τόσο μεγάλες προοπτικές και τόσο σημαντικό ρόλο, πρέπει να αποτελέσει και αποτελεί για την κυβέρνησή μας, αντικείμενο περαιτέρω προσπάθειας διερεύνησης των δυνατοτήτων κοινωνικής απόδοσης. Η κοινωνική ωφέλεια για το λιμάνι του Πειραιά, για την οικονομία της χώρας, για τις προοπτικές ανάπτυξης της χώρας, πρέπει να είναι στο μέγιστο βαθμό. Να επιδιώκονται. Αυτό κάνουμε, και αυτό θα προσπαθήσουμε να κάνουμε και από δω και πέρα.
-Κ. Δρίτσα, με την αναφορά στο ΤΑΙΠΕΔ αφήσατε εμμέσως αιχμές για τη διαδικασία. Εκτιμάται ότι θα έπρεπε να ήταν αλλιώς τα πράγματα; Μπορεί να υπάρχουν κάποιοι περιορισμοί, αυτοί οι περιορισμοί από πού τίθενται; Τίθενται μόνο από την Ελλάδα, από το εσωτερικό και από την άλλη πώς μπορεί να διορθωθεί η κατάσταση αυτή με το διαγωνισμό στο λιμάνι του Πειραιά; Μπορεί να διορθωθεί πρώτα-πρώτα;
Δε θα αναφερθώ στο γεγονός ότι η πώληση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του ΟΛΠ δεν ήταν στις προγραμματικές μας στοχεύσεις, όμως οι εξελίξεις οδήγησαν στο να αποδεχθούμε αυτή την προοπτική και θα την υπηρετήσουμε με τον πιο συστηματικό τρόπο, για την μεγιστοποίηση του κοινωνικού οφέλους και του δημοσίου συμφέροντος, όπως σας είπα. Στην κατεύθυνση αυτή, το ρόλο πια τον έχει η Κυβέρνηση και δε μπορεί να τον έχει το ΤΑΙΠΕΔ. Αυτό που έχω να σας πω είναι ότι, πράγματι ήδη έχουν γίνει με την παρέμβαση και του ίδιου του Πρωθυπουργού και των συναρμοδίων υπουργών και όλης της Κυβέρνησης, πολύ σημαντικές βελτιώσεις στη διαδικασία αυτή. Είναι γνωστό άλλωστε ότι, έχουμε ήδη, μια πολύ σημαντική επιλογή της απόδοσης του παράκτιου μετώπου της Δραπετσώνας, στην περιοχή των λιπασμάτων, αλλά και της συνολικής έκτασης των λιπασμάτων, με διάφορους τρόπους, στην κοινωνία της Δραπετσώνας και του Κερατσινίου, αλλά και όλου του Πειραιά σε ένα σχέδιο υπερ-τοπικής σημασίας, πολυετές, πολύχρονο αίτημα, των κατοίκων της περιοχής. Ήδη έχει δρομολογηθεί, εξαιρέθηκε από τη σύμβαση παραχώρησης, σε όποιον διεκδικούσε το λιμάνι του Πειραιά, παραμένει στο δημόσιο, αποδίδεται στους κατοίκους και αυτό είναι μια πολύ μεγάλη και σημαντικότατη εξέλιξη.
-Αυτή είναι μία περίπτωση κ. Δρίτσα εσείς είχατε και άλλες εξαιρέσεις στο νου σας και είχατε εκφράσει πολλές αντιρρήσεις. Αυτή τη στιγμή, οι αντιρρήσεις αυτές έχουν καμφθεί, έχει ικανοποιηθεί το δικό σας το κομμάτι;
Αυτό ακριβώς συνέχιζα να λέω ότι, μικρότερης, αλλά εξαιρετικά σημαντικής διάστασης βελτιώσεις, έγιναν όλο αυτό το διάστημα με χειρισμούς της κυβέρνησης και του Πρωθυπουργού. Να σας αναφέρω για παράδειγμα ότι, στο σχέδιο του ΤΑΙΠΕΔ, το κόστος λειτουργίας του λιμένα, των υπηρεσιών ασφάλειας, της εφαρμογής του κώδικα ISPS, το κράταγε το δημόσιο, δηλαδή το επιβαρυνόταν το ελληνικό δημόσιο, το οποίο είναι αδιανόητο. Εκεί έγινε μια σημαντική αλλαγή. Το κόστος το αναλαμβάνει όποιος έχει την παραγωγική εκμετάλλευση του λιμανιού. Είναι μια μεγάλη σειρά τέτοιου είδους βελτιώσεων που επετεύχθη ήδη. ‘Όμως, εκκρεμούν άλλα πολύ κρίσιμα ζητήματα. Η κατοχύρωση των εργασιακών σχέσεων είναι το ένα από αυτά. Οι εργαζόμενοι στο λιμάνι του Πειραιά έχουν ήδη πρόσφατα υπογράψει διετή συλλογική σύμβαση εργασίας. Κανείς δε μπορεί να την αμφισβητήσει, αντίθετα θα πρέπει να κατοχυρωθεί ότι αυτή η συλλογική σύμβαση, τουλάχιστον αυτή, θα έχει μεγαλύτερο χρόνο ζωής και πέραν της διετίας. Καμία απόλυση δεν πρέπει να γίνει. Όλα τα λιμάνια της Ευρώπης λειτουργούν με κανόνες εργασιακής κατοχύρωσης και πιστοποίησης μιας δεξαμενής εργαζομένων στα λιμάνια και αυτό είναι ένα ευρωπαϊκό κεκτημένο και ένα ευρωπαϊκό πρότυπο, εξαιρετικής σημασίας. Θα το κατοχυρώσουμε και πρέπει να κατοχυρωθεί και στα ελληνικά λιμάνια και πρώτα απ’ όλα στο λιμάνι του Πειραιά.
-Κ. Δρίτσα όπως είναι το πράγμα έχουμε μια προσφορά από την Cosco, αναμένεται μια βελτιωτική προσφορά, το τίμημα, αν προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση, πιστεύετε είναι προς το συμφέρον της χώρας μας;
Αυτή τη στιγμή τα δεδομένα δεν έχουν εκτεθεί. Για πολύ συγκεκριμένους λόγους η κυβέρνηση θα ενημερωθεί τις επόμενες μέρες με πληρότητα, για να μπορώ να σας απαντήσω και να κάνω μια συνολική εκτίμηση. Αυτό που μπορώ να σας βεβαιώσω είναι ότι η ελληνική κυβέρνηση στο σύνολό της, ο Έλληνας Πρωθυπουργός και όλοι μας, δουλεύουμε για την μεγιστοποίηση του δημοσίου συμφέροντος και των κοινωνικών ωφελημάτων.
-Κ.Δρίτσα να επεκτείνω την ερώτηση του συναδέλφου, επειδή σήμερα είναι στην επικαιρότητα και το θέμα της αναστολής των εργασιών της ELDORADO επάνω στις Σκουριές και γενικότερα θα θελα την άποψή σας. Δεν είναι μέσα στις δικές σας αρμοδιότητες αλλά από την άλλη έχει να κάνει συνολικότερα με τη στάση της κυβέρνησης και της δικής σας ιδεολογίας απέναντι στις επενδύσεις. Γιατί κατηγορείστε ότι βάζετε προσχώματα, αναχώματα, συνολικά εννοώ από τους πολιτικούς σας αντιπάλους , και οτιδήποτε έχει να κάνει με ιδιωτικοποιήσεις σας βρίσκει αντίθετους. Και αυτό όμως, είναι ένα οξύμωρο σχήμα, από τη στιγμή που ζητάμε να έρθουν επενδύσεις, και αντιφατικό, στην Ελλάδα.
Κυρία Μιχελιδάκη οι πολιτικοί μας αντίπαλοι καλά θα κάνουν να αρθούν στο ύψος των περιστάσεων. Να μην λειτουργούν ως εκπρόσωποι επιχειρηματικών συμφερόντων και δεν εννοώ συνειδητά, αλλά εξ αντικειμένου και να κάνουν αυτό που κάνουν όλα τα σύγχρονα κράτη σε όλο τον κόσμο, μικρά και μεγάλα κράτη, να κατοχυρώνουν τους κανόνες μέσα στους οποίους υποχρεούται κάθε επενδυτής να λειτουργήσει και να τους σεβαστεί . Η περιβαλλοντική εξασφάλιση είναι πρώτιστης προτεραιότητας στόχευση για κάθε σύγχρονο κράτος, δεν μπορούν να γίνουν εκπτώσεις εκεί, επί τη βάσει της ανάγκης μια επένδυσης. Άλλωστε για να είναι βιώσιμη μια επένδυση, για να είναι ωφέλιμη, για να έχει προοπτική πρέπει να εξασφαλίζει και κοινωνικά οφέλη και περιβαλλοντικά οφέλη. Αυτά είναι στοιχειώδη για όλο τον κόσμο.
-Στις αποφάσεις η ζυγαριά είναι πολύ δύσκολο προς τα που θα γύρει, όταν αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα έχουμε αυτή την τεράστια ανεργία και εδώ είναι ξεσηκωμένοι οι κάτοικοι επάνω όπου συζητάμε για χίλιες και παραπάνω θέσεις εργασίας. Θα θελα αν αυτό είναι μια δική σας πρώτη σκέψη στο πόσο γρήγορα πρέπει να κινηθούν τα πράγματα, ώστε να μην τίθενται και σε κίνδυνο θέσεις εργασίας αυτή τη δεδομένη στιγμή.
Κυρία Μιχελιδάκη ψυχραιμία. Ξέρουμε πολύ καλά ότι όταν δεν υπάρχει κοινωνικός και δημόσιος έλεγχος, το φαινόμενο που ζει όλη η ανθρωπότητα, είναι μια ανάπτυξη, που λέγεται άνεργη ανάπτυξη. Δηλαδή, οι αριθμοί ευημερούν και οι άνθρωποι δεν επωφελούνται, αντίθετα οι κοινωνικές ανισότητες αυξάνονται, η ανεργία αυξάνεται και αυτό είναι διεθνές φαινόμενο. Αυτού του τύπου μοντέλο ανάπτυξης δεν πρέπει να μας γοητεύει. Αντίθετα υπάρχουν πραγματικές βάσεις για μια αναπτυξιακή πορεία και της δικής μας χώρας, με κατοχύρωση του κοινωνικού οφέλους, με αύξηση του κοινωνικού μερίσματος και με προστασία του περιβάλλοντος.
-Θεωρείται ότι η επένδυση στις Σκουριές δεν είναι προς αυτή την κατεύθυνση;
Θεωρώ ότι ο Πάνος Σκουρλέτης κάνει μια πολύ καλή δουλειά, η οποία δεν είναι μόνο δουλειά προστασίας του περιβάλλοντος, αλλά προστασίας και της αναπτυξιακής πορείας της χώρας.
-Κ. Δρίτσα πριν σας αποδεσμεύσουμε, θα θέλαμε ένα δικό σας σχόλιο για την εκλογή του κ. Κυριάκου Μητσοτάκη στην αξιωματική αντιπολίτευση, που σαφώς θα έχει και ένα αντίκτυπο, γιατί η αξιωματική αντιπολίτευση είναι εξ ορισμού απέναντι στην Κυβέρνηση.
Ο κ. Μητσοτάκης ως στέλεχος ενός κόμματος, όπως είναι η ΝΔ, είτε με την ιδιότητα του βουλευτή, είτε με την ιδιότητα του Υπουργού, δε μπορεί παρά να έχει μια πολύ διαφορετική παρουσία απ ότι θα έχει ως αρχηγός του κόμματος αυτού. Είναι διαφορετικοί ρόλοι, διαφορετικά δεδομένα και άρα είναι μπροστά μας να τα δούμε. Θα σταθώ μόνο σε ένα αυτή τη στιγμή. Από το στόμα του κ. Μητσοτάκη, του πολιτικού κ. Μητσοτάκη, σχεδόν ποτέ, ή απολύτως ποτέ, ή για να είμαι πιο επιεικής σπάνια, έχει ακουστεί η φράση κοινωνική δικαιοσύνη. Αυτό λέει πολλά. Εάν επιμείνει σε μία τέτοια ιδεολογικοποιημένη μονομέρεια νεοφιλελεύθερης κοπής, δεν έχει να προσφέρει τίποτα στις εξελίξεις που έχει ανάγκη ο τόπος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.