16 Δεκ 2014

Θετικές οι εξελίξεις στην ελληνική ναυτιλία

Ομιλία Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη στην εκδήλωση της «Ένωσης Τραπεζικών και Χρηματοοικονομικών Στελεχών Ελληνικής Ναυτιλίας»


Στην εκδήλωση της «Ένωσης Τραπεζικών και Χρηματοοικονομικών Στελεχών Ελληνικής Ναυτιλίας» με τίτλο «Ημέρα Ναυτιλιακής Χρηματοδότησης 2014» παρέστη χθες, όπου και απηύθυνε χαιρετισμό ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης. Κατά τον χαιρετισμό του ο κ. Βαρβιτσιώτης τόνισε:

«Συνηθίζεται όταν ολοκληρώνουμε μία χρονιά να κάνουμε ένα σύντομο απολογισμό. Τη φετινή χρονιά, λοιπόν, είδαμε πραγματικά σημάδια ανάκαμψης της Εθνικής Οικονομίας. Οι στόχοι που πετύχαμε αυτή τη χρονιά και πριν μπω στα ναυτιλιακά, αναφέρω γενικά τους στόχους που πέτυχε η χώρα, δείχνουν ότι πραγματικά μπήκαμε σε μια νέα περίοδο. Με επιτυχία ολοκληρώθηκε η διαδικασία της ανακεφαλαιοποίησης των Ελληνικών τραπεζών. Πέρασαν τα λεγόμενα «stress test» οι ελληνικές τράπεζες επιδεικνύοντας ένα υψηλό δείκτη βιωσιμότητας. Παράλληλα, έχουμε πετύχει δημοσιονομικούς στόχους πρωτόγνωρους για τη χώρα μας. Σκεφτείτε πότε είχαμε ξανά ισοσκελισμένο προϋπολογισμό στο παρελθόν, ενώ έχουμε πετύχει για δεύτερη συνεχή χρονιά ένα πρωτογενές πλεόνασμα μεγαλύτερο από το στόχο που μας είχε τεθεί. Και βέβαια είδαμε δύο βασικούς δείκτες που έχουν σχέση με την ανάπτυξη της οικονομίας να βελτιώνονται για πρώτη φορά μετά από έξι χρόνια. O δείκτης της ανάπτυξης που για το 3ο τρίμηνο και ελπίζουμε και το 4ο τρίμηνο θα κλείσει θετικά για τη χώρα μας, ενώ και ο δείκτης της ανεργίας που φαίνεται ότι υπάρχει μια σταδιακή πτώση, αφού και το Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο συνεχίστηκε η μείωση του δείκτη της ανεργίας.

Αυτά δείχνουν ότι μπαίνουμε σε μια περίοδο στην οποία κλείνουμε ένα μεγάλο κεφάλαιο. Ένα μεγάλο κεφάλαιο οικονομικής κρίσης, η οποία συνδυάστηκε και με τη Ναυτιλιακή κρίση. Είναι σημαντικό να δούμε πως και η Ναυτιλιακή Οικονομία και η Εθνική Οικονομία καταφέρνουν σιγά - σιγά να ξεπεράσουν αυτές τις κρίσεις. Βέβαια μπαίνουμε σε ένα κύκλο πολιτικής κρίσης, για τον οποίο όλοι ευχόμαστε να μην υλοποιηθούν τα σενάρια τα οποία θα φέρουν ανησυχία και αλλαγή κατεύθυνσης. Γιατί αυτή τη στιγμή μετά από τις θυσίες, τους κόπους, μετά από τις στερήσεις, μετά και την αλλαγή οριστικά του τραπεζικού χάρτη της χώρας, με πολύ μεγάλες απώλειες και κεφαλαίου και θέσεων εργασίας και πολύ μεγάλου δείκτη επισφαλειών, νομίζω ότι θα ήταν εγκληματικό να αναστρέψουμε αυτή την πορεία. Γιατί χάρη στις θυσίες του ελληνικού λαού καταφέραμε να αντιστρέψουμε την εικόνα στα δημοσιονομικά της χώρας φθάνοντας κυριολεκτικά ένα βήμα πριν από την έξοδο από τη σημερινή μορφή της εξάρτησης από το Μνημόνιο και τον ασφυκτικό έλεγχο στα οικονομικά μας.

Το στοίχημα μας, όπου και όλα θα κριθούν, για την πορεία της οικονομίας μας είναι η προσέλκυση επενδύσεων. Οι επενδύσεις είναι το στοίχημα της χώρας μας, διότι μόνο αυτές μπορούν να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας αλλά και να αποφέρουν έσοδα στην Εθνική Οικονομία.

Τη χρονιά που πέρασε, κάνοντας ένα απολογισμό, η Ναυτιλία βρήκε «ανάσες», ανάσες πολύτιμες για την μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα της. Ήταν η πρώτη χρονιά που είδαμε κάποιο φωτεινό σημάδι στην ανάκαμψη της. Η Ελληνική Ναυτιλία διαψεύδοντας όσους συνεχώς της ασκούν κριτική, όμως, όχι μόνο άντεξε αλλά και συνέχισε να πρωταγωνιστεί με ακόμη μεγαλύτερη δυναμική, διατηρώντας την πρωτοπορία σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο ελέγχοντας το 16% του παγκόσμιου στόλου και πάνω από το 40% του ευρωπαϊκού.

Παράλληλα, μέσα στην περίοδο της κρίσης η Ελληνική Ναυτιλία και τα ναυτιλιακά κεφάλαια στήριξαν την ελληνικότητα του τραπεζικού συστήματος και συνέδραμαν στη διαδικασία της ανακεφαλαιοποίησης των Ελληνικών τραπεζών.

Η συνολική εικόνα, επίσης, των μεγεθών της ναυτιλίας διαμορφώνεται με θετικό τρόπο για τα μεγέθη και οφέλη από τη Ναυτιλία για την ελληνική οικονομία. Με βάση τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, για το πρώτο εξάμηνο φέτος, προέκυψε ότι το ναυτιλιακό συνάλλαγμα που εισέρρευσε στη χώρα άγγιξε τα 7,45 δισ. ευρώ, έναντι 5,82 δισ. ευρώ κατά το αντίστοιχο περσινό διάστημα, σημειώνοντας αύξηση της τάξεως του 28% !

Φέτος, επίσης, σύμφωνα με τα στοιχεία, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, το ελληνικό νηολόγιο της ποντοπόρου ναυτιλίας, διαψεύδοντας πάλι για όσους μιλούσαν για φυγή πλοίων από την Ελληνική Σημαία, καταγράφει καθαρή άνοδο χωρητικότητας 1 εκατ. ΚΟΧ. Και είναι πολύ σημαντικό ότι η πλειονότητα των νέων εγγραφών αφορά σε πλοία υψηλής αξίας και μικρής ηλικίας, καθώς καταγράφονται αρκετά νεότευκτα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και δεξαμενόπλοια τύπου VLCC, μεταφορικής ικανότητας άνω των 300.000 τόνων αργού πετρελαίου.

Η Ναυτιλιακή Κοινότητα, συγχρόνως, συμβάλλει στην αντιμετώπιση της κρίσης, μέσα από τον διπλασιασμό του φόρου τον οποίο θα πληρώσουν οι Έλληνες πλοιοκτήτες για τα επόμενα τρία χρόνια. Τίθεται ένας συγκεκριμένος οικονομικός στόχος για το πόσο θα συνεισφέρει η Ναυτιλιακή Κοινότητα: 420 εκατομμύρια θα έλθουν ως επιπλέον φόρος τα επόμενα τέσσερα χρόνια στα δημόσια ταμεία. Μέσα από τη διαδικασία της οικειοθελούς συνεισφοράς σήμερα το 92% των κόρων ολικής χωρητικότητας πλοίων που διαχειρίζονται στην Ελλάδα, είτε φέρουν ελληνική είτε ξένη σημαία, συμμετέχουν σε αυτή τη διαδικασία. Ενώ, διαφυλάξαμε ένα καθεστώς, που πρώτη η Ελλάδα έφτιαξε για τη φορολόγηση των πλοίων βάσει των κόρων ολικής χωρητικότητας και που οδήγησε στην άνθιση και στην αναγέννησή του εμπορικού μας στόλου μετά το δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο.

Φέτος, επίσης στο ιδιαίτερα σημαντικό για μας πυλώνα του θαλάσσιου τουρισμού, από τα πρώτα στοιχεία που έχουμε από την Τράπεζα Ελλάδος για την κρουαζιέρα για το πρώτο εξάμηνο οι επισκέπτες της κρουαζιέρας αυξήθηκαν κατά 13%, σε σχέση με την αντίστοιχη χρονική περίοδο του 2013. Μάλιστα, αυτή η αύξηση θα ήταν ακόμη μεγαλύτερη, αν δεν είχαμε τις γεωπολιτικές εξελίξεις στη γειτονιά μας που δημιουργούν ανασφάλεια στις εταιρείες κρουαζιέρας.

Σύμφωνα, με τις πρώτες εκτιμήσεις επίσης, τη φετινή χρονιά παρουσιάσθηκε αύξηση στο Γιώτινγκ. Συγκεκριμένα η μεγαλύτερη αύξηση παρουσιάσθηκε στον κλάδο των mega yachts, των σκαφών δηλαδή που ξεπερνούν τα 30 μέτρα και συνήθως χαρακτηρίζονται για την πολυτέλεια τους, πλησιάζοντας το 35%. Επίσης αξιοσημείωτη επίσης η αύξηση στη χρήση των ιστιοπλοϊκών και των catamaran που ξεπερνά το 15%, ενώ τα σκάφη που φθάνουν τα 12 μέτρα σημείωσαν μία μικρή αύξηση έως 5%.

Σε αυτά τα μεγέθη μπορεί να συνυπολογισθεί η νέα επένδυση της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά, συνολικού ύψους 230.000.000, που θα αναβαθμίσει ακόμη περισσότερο τις δυνατότητες του. Η σύμβαση πλέον αναμένεται να έρθει τις επόμενες ημέρες στη Βουλή και να πάρει τον οριστικό της δρόμο για την υλοποίησή της. Πρόκειται αναμφίβολα για την σημαντικότερη ναυτιλιακή είδηση της χρονιάς που έχει σχέση με την γενικότερη ανάπτυξη του Πειραιά, καθιστώντας την COSCO ουσιαστικά τον μεγαλύτερο ξένο επενδυτή στη χώρα την περίοδο της κρίσης.

Το λιμάνι του Πειραιά για εμάς είναι ο βασικότερος αναπτυξιακός πυλώνας μας στη Ναυτιλία και θέλουμε να είναι ο πρωταγωνιστής στη Μεσόγειο. Πρωταγωνιστής σε φορτία, στο διεθνές διαμετακομιστικό εμπόριο, στο εισαγωγικό και εξαγωγικό εμπόριο της Ευρώπης.

Βρέθηκα, κι αξίζει αυτό να σας το επισημάνω, την προηγούμενη εβδομάδα στη Νέα Υόρκη συνομιλώντας με ξένους επενδυτές, οι οποίοι έλεγαν ότι «σταματάμε και κατεβάζουμε τα μολύβια, δεν κοιτάμε τι γίνεται στην Ελλάδα μέχρι να λυθεί το πρόβλημα και να αποκτήσει ξανά μια σταθερότητα η σημερινή πολιτική». Διότι σήμερα η πολιτική που εφαρμόζουμε ενισχύει το φιλοεπενδυτικό κλίμα, εμπιστεύεται το τραπεζικό σύστημα και τους ξένους επενδυτές. Ένα κλίμα σταθερότητας που πρέπει να εκπέμπει η Ελλάδα αν θέλει να γίνει χώρος επενδύσεων.

Λοιπόν, σήμερα παρόλα αυτά, επιμένει η COSCO για την κύρωση της σύμβασης μέσα από τη διαδικασία της Βουλής που ελπίζω να γίνει μέσα στην εβδομάδα και να ολοκληρωθεί αυτό το θέμα. Με την καινούρια επέκταση του Δυτικού Προβλήτα ΙΙΙ, είμαστε βέβαιοι ότι σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα θα καλυφθούν –κι αυτό μας δείχνει μέχρι τώρα η ιστορία- όλοι οι ποσοτικοί στόχοι που έχουν τεθεί από τη Σύμβαση. Και βέβαια, και το λιμάνι του Πειραιά και ο Οργανισμός Λιμένα Πειραιά, αλλά και όλη η ναυτιλιακή κοινότητα του Πειραιά θα υποδεχθούν τα οφέλη αυτής της επέκτασης.

Οι θετικές εξελίξεις που σας περιέγραψα στον τομέα της ναυτιλίας αποτελούν ένα καταλυτικό παράγοντα στην προσπάθεια της χώρας να επιστρέψει στο δρόμο της ανάπτυξης. Άλλωστε, μόνο μέσα από τον δρόμο της προσέλκυσης επενδύσεων και της αξιοποίησης των πλεονεκτημάτων της χώρας θα μπουν τα θεμέλια για μία χώρα που στέκεται μόνη της στα πόδια της.

Κλείνοντας, θέλω να σας πω ότι υπάρχουν ορισμένα κρίσιμα θέματα ακόμη ανοικτά, τα οποία τα ξέρετε καλύτερα από εμένα ως άνθρωποι της αγοράς. Έχετε περάσει, άλλωστε, χρηματιστηριακές και τραπεζικές κρίσεις, έχετε δει πελάτες σας να βρίσκονται σε πολύ δεινή κατάσταση ή εσάς τους ίδιους σε κάποιες περιπτώσεις να κλυδωνίζεστε και νομίζω, χωρίς να θέλω να κινδυνολογήσω ότι μπορεί να τα ξαναζήσουμε αν δεν προσέξουμε. Και πρέπει να απαντήσουμε πειστικά αν θα συνεχίσουμε προσφέροντας ένα ασφαλές περιβάλλον που θα εμπνέει τις επενδύσεις και θα προσπαθεί να μειώσει τα οποιαδήποτε προσκόμματα που έχουν σχέση με την ανάπτυξη της οικονομίας ή θα ξαναμπούμε σε μια εποχή σοσιαλιστικών αναζητήσεων, που όχι μόνο δεν θα φέρουν θετικά αποτελέσματα, αλλά δυστυχώς, μπορούν να μας βάλουν και σε μεγάλες περιπέτειες.

Σήμερα, λοιπόν, χρειάζεται περισσότερο από ποτέ να ακουστούν οι φωνές της λογικής και να επιτευχθεί Εθνική Συνεννόηση. Είναι λάθος να περιφρονούνται οι θυσίες των πολιτών και να μπαίνει η χώρα σε επικίνδυνα και αδιέξοδα παιχνίδια. Είναι η ώρα της ευθύνης για όλους. Για το καλό της πατρίδας. Για το καλό της Νέας Γενιάς.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.