Tα γεωπολιτικά και οικονομικά παιχνίδια που παίζονται με το πετρέλαιο
έχουν άμεσες επιπτώσεις στην παγκόσμια ναυτιλία, τόσο θετικές όσο και
αρνητικές.
Ο περιορισμός των ρωσικών εξαγωγών θα επηρεάσει θετικά τον τομέα
των δεξαμενοπλοίων. Και αυτό γιατί οι ευρωπαϊκές χώρες αναγκάζονται να
προμηθεύονται πετρέλαιο από μακρινότερα λιμάνια και όχι από τα κοντινά
ρωσικά άρα και οι ναύλοι θα είναι ακριβότεροι, αν υπολογίσει κανείς και
το γεγονός ότι έως τώρα το 50% της παραγωγής της Ρωσίας πήγαινε στη
Ευρώπη.
Η διατήρηση της ανοδικής τάσης των ναύλων στα δεξαμενόπλοια, έστω και
σε βραχυπρόθεσμο επίπεδο, επηρεάζεται από πολλούς περαιτέρω παράγοντες
όπως η ζήτηση για πετρέλαιο και τα προϊόντα του, το κατά πόσο η Κίνα
θέλει να αυξήσει τα αποθέματά της, αλλά και από το πώς θα αντιδράσουν οι
ΗΠΑ και η Ρωσία στο φαινόμενο αυτό δεδομένης και της ανανέωσης που
χρειάζεται το απαρχαιωμένο δίκτυο διυλιστηρίων της Ρωσίας και του
«ακριβού» τρόπου παραγωγής shale oil στις ΗΠΑ».
Επίσης, καθώς οι ΗΠΑ εξελίσσονται σε εξαγωγική χώρα, η απόσταση που
τις χωρίζει από χώρες που εξαρτώνται από το πετρέλαιο θα επηρεάσει
επίσης θετικά των τομέα μεταφοράς πετρελαίου και προϊόντων του αφού θα
αυξηθούν τα ναύλα αφού τα ταξίδια θα είναι μεγαλύτερης διάρκειας.
Παράλληλα, όμως διαπιστώνεται και μια μεγάλη πτώση των ναύλων των
υπεράκτιων τρόπων εξόρυξης πετρελαίου, αφού αποτελεί «ακριβή»
εναλλακτική.
Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να χαρακτηριστούν κάποιες από τις
επενδύσεις σε πλοία εξόρυξης πετρελαίου ως περιττές ή να πρέπει να
μετατοπιστούν χρονικά.
Σύννεφα όμως συγκεντρώνονται και πάνω από το φυσικό αέριο αφού
σύμφωνα με τους ειδικούς αναλυτές θα καταστεί μια «δαπανηρή» επιλογή
ενέργειας, γεγονός που μπορεί να συμπιέσει την ζήτηση τουλάχιστον
βραχυπρόθεσμα, προκαλώντας την μείωση του αριθμού των πλοίων που
δραστηριοποιούνται στην spot αγορά LNG δηλαδή για πλοία που δεν είναι
δεσμευμένα με μακροχρόνιες ναυλώσεις.
Από την άλλη πλευρά η πτώση των τιμών του πετρελαίου έχει επηρεάσει
θετικά τις λειτουργικές δαπάνες των πλοίων τόσο στα καύσιμα όσο και στα
λιπαντικά των μηχανών. Ειδικά για τα πλοία ξηρού φορτίου καθώς και των
containers, των οποίων η ναυλαγορά δέχεται συνεχόμενες πιέσεις, το
γεγονός αυτό αποτελεί σημαντικό παράγοντα στην διαχείριση της
λειτουργίας τους, «βοηθώντας» τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα στην ελάττωση
των συνολικών τους δαπανών.
Ο κλάδος πάντως που έχει ωφεληθεί περισσότερο από όλους τους άλλους,
από τον δραστικό περιορισμό των λειτουργικών δαπανών σε καύσιμα και
λιπαντικά είναι αυτός της ακτοπλοίας δεδομένου ότι η συμμετοχή των εν
λόγω δαπανών ανέρχεται στο 50%, ενώ το 2012 υπερέβαινε το 54% .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.