Ο
διευθύνων σύμβουλος της ΝΑΥΣΟΛΠ Α.Ε., Απόστολος Σίγουρας, και
αντιπρόεδρος του Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Τεχνολογίας μιλά για το
σχέδιο της αναζωογόνησης της ελληνικής ναυπηγοεπισκευής και τη
δημιουργία νέων θέσεων εργασίας μέσω της μετατροπής μηχανών πλοίων σε
καύσης φυσικού αερίου.
«Στόχος είναι να δημιουργηθεί στην Ελλάδα ένα κέντρο παροχής υπηρεσιών το οποίο θα γίνει παγκοσμίως γνωστό και θα αποτελεί κέντρο αναφοράς ΣΕ θέματα εκπαίδευσης και πιστοποίησης στη χρήση πράσινων τεχνολογιών σε πλοία, σε ζητηματα έρευνας και ανάπτυξης, ενημέρωσης, προώθησης, μάρκετινγκ κ.ά.»
Αγώνας δρόμου έχει ξεκινήσει στην Ελλάδα, την ισχυρότερη ναυτιλιακή χώρα παγκοσμίως, προκειμένου να προλάβουν οι φορείς του κλάδου τις εξελίξεις όσον αφορά στη χρήση πιο οικολογικών καυσίμων από τα πλοία. Κύριος στόχος είναι η προώθηση τεχνογνωσίας όσον αφορά στη μετατροπή των μηχανών πλοίων από πετρέλαιο σε LNG ώστε να ενισχυθούν οι ναυπηγοεπισκευαστικές επιχειρήσεις του Πειραιά συνεισφέροντας σε συνάλλαγμα, αλλά και σε νέες θέσεις εργασίας. Οι ειδικοί επιμένουν ότι το LNG είναι το καύσιμο του μέλλοντος - αν και είχε χρησιμοποιηθεί από μικρό αριθμό πλοίων, τα λεγόμενα gas ships, για κάποιο χρονικό διάστημα. Μάλιστα από το 2015 θα αρχίσουν σταδιακά να επιβάλλονται νέοι διεθνείς κανονισμοί από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO).
Σύμφωνα με στοιχεία του ΙΜΟ, έχει υπολογιστεί ότι οι εκπομπές διοξειδίου του θείου και των οξειδίων του αζώτου από τη ναυτιλία στην Ευρωπαϊκή Ενωση θα φτάσουν και θα ξεπεράσουν αυτές από τις χερσαίες πηγές εκπομπής γύρω στο 2020. Επίσης, για το διοξείδιο του άνθρακα αντίστοιχα οι εκπομπές υπολογίζονται σε 176 εκατομμύρια μετρικούς τόνους, για τους υδρογονάνθρακες σε 574.000 μετρικούς τόνους, ενώ για τα σωματίδια και το μονοξείδιο του άνθρακα σε 1,19 εκατομμύρια και 1,08 εκατομμύρια μετρικούς τόνους αντίστοιχα.
Ηδη, στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα POSEIDON MED, το πρώτο ευρωπαϊκό - διασυνοριακό έργο για τον ανεφοδιασμό των πλοίων με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG Bunkering Project) στη Μεσόγειο και την Αδριατική θάλασσα, συμμετέχει ο ΟΛΠ μέσω της ΝΑΥΣΟΛΠ Α.Ε., που είναι ο στρατηγικός φορέας για τη δημιουργική ανασυγκρότηση της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης (NEZ). Στο πλαίσιο αυτό έχει συσταθεί ένα δίκτυο εταιρειών και φορέων που ασχολείται με τις μετατροπές μηχανών πλοίων σε καύση LNG. Ομως την προσπάθεια αυτή δεν την έχουν αγκαλιάσει όλες οι ενώσεις πλοιοκτητών οι οποίες δεν θέλουν να εμπλέκονται άλλοι φορείς ως εκπρόσωποι της ναυτιλίας. Το σχέδιο για την αναζωογόνηση της ελληνικής ναυπηγοεπισκευής μέσω της νέας τεχνολογίας αναλύει στο «business stories» ο κ. Απόστολος Σίγουρας, διευθύνων σύμβουλος ΝΑΥΣΟΛΠ Α.Ε. και αντιπρόεδρος του Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Τεχνολογίας.
- Πότε ξεκίνησε η προσπάθεια;
Προ περίπου 9 μηνών. Μετά από πρωτοβουλία της ΝΑΥΣΟΛΠ Α.Ε. δημιουργήθηκε ένα δίκτυο εταιρειών και φορέων που ασχολείται με τις μετατροπές μηχανών πλοίων σε καύσης LNG, με εγκατάσταση συστημάτων Scrubber και με συστήματα διαχείρισης θαλασσίου έρματος. Τα αντικείμενα αυτά αποτελούν ήδη μέρος των εξελίξεων στη Δυτική Ευρώπη και στις ΗΠΑ λόγω των γνωστών τάσεων αύξησης της χρήσης φυσικού αερίου, αλλά και της προσπάθειας για αποτελεσματική αντιμετώπιση της μόλυνσης του περιβάλλοντος, είτε αυτή προέρχεται από καυσαέρια είτε από τη μεταφορά θαλασσίου έρματος. Σκοπός μας είναι η Ελλάδα, ως η μεγαλύτερη ναυτική χώρα της Ευρώπης και από τις μεγαλύτερες στον κόσμο, να προσαρμοστεί εγκαίρως στις εξελίξεις εκμεταλλευόμενη τις τεράστιες δυνατότητές της σε ναυτική τεχνολογία σε όλα τα επίπεδα, όπως εκπαιδευτικό, τεχνικό κ.τ.λ. Tο δίκτυο Green Technologies, Retrofits in Greece που δημιουργήσαμε είναι μια κοινή προσπάθεια εταιρειών και φορέων στον Πειραιά η οποία αφορά στη ναυπηγοεπισκευή σε σχέση με το Green Shipping και την εφαρμογή των νέων διεθνών κανονισμών του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, οι οποίοι, ως γνωστόν, θα αρχίσουν σταδιακά να επιβάλλονται από το 2015.
- Πού στοχεύει η προσπάθεια αυτή;
Πρέπει να τονιστεί ότι η προσπάθεια αυτή δεν αφορά στη ναυτιλία γενικότερα, αλλά στην αναβίωση της ελληνικής ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας με παροχή προστιθέμενης αξίας μέσω της υψηλής ποιότητας εργασιών που αυτή προσφέρει εδώ και δεκαετίες. Με άλλα λόγια, δεν προσπαθούμε να αντικαταστήσουμε ή να υποκαταστήσουμε άλλες προσπάθειες που γίνονται στον χώρο της ναυτιλίας. Το δικό μας αντικείμενο είναι η ναυπηγοεπισκευή σε σχέση με το Green Shipping. Ούτε και έχουμε, δυστυχώς ή ευτυχώς, δυνατότητα να επηρεάσουμε τις εξελίξεις. Αυτές έρχονται - κι εμείς προσπαθούμε να πάρουμε τις σωστές θέσεις για την αντιμετώπισή τους.
- Πόσες εταιρείες συμμετέχουν στην προσπάθεια αυτή;
Μέχρι στιγμής στο δίκτυο συμμετέχουν πάνω από 65 εταιρείες και φορείς, που είναι έτοιμοι και αποφασισμένοι να προσαρμοστούν και να αντιμετωπίσουν τις μελλοντικές ανάγκες της ναυτιλιακής βιομηχανίας σε σχέση με τις Green Technologies. Για την προβολή αυτού του εγχειρήματος εκδόθηκε κατά τη διάρκεια των Ποσειδωνίων ένας ενημερωτικός κατάλογος με τους πρόσφατους κανονισμούς, σχετικά άρθρα (LNG & Alternative Fuels, Energy Efficiency, Scrubbers - Emission Abatement, Ballast Water Treatment) και το προφίλ των εξειδικευμένων ελληνικών εταιρειών, ενώ παράλληλα ξεκίνησε η δημιουργία του σχετικού ιστότοπου.
- Υπάρχει γενικότερο κάλεσμα προς την ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα, π.χ. προς τις ενώσεις εφοπλιστών;
Η πρωτοβουλία αυτή είναι καταρχάς ανοιχτή προς όλους και από την αρχή ενημερώνονται από την ιστοσελίδα της ΝΑΥΣΟΛΠ. Στόχος είναι να δημιουργηθεί στην Ελλάδα ένα κέντρο παροχής υπηρεσιών σε σχέση με τα εν λόγω αντικείμενα, το οποίο να γίνει παγκοσμίως γνωστό και να αποτελεί κέντρο αναφοράς σε θέματα εκπαίδευσης και πιστοποίησης στη χρήση πράσινων τεχνολογιών σε πλοία, σε ζητήματα έρευνας και ανάπτυξης, ενημέρωσης, προώθησης και μάρκετινγκ κ.ά. Οι δυνητικοί πελάτες μας είναι απαραίτητοι σε αυτή την προσπάθεια, καθώς θα μας παρέχουν την πληροφόρηση σε σχέση με τις ανάγκες τους, τις οποίες θα πρέπει να καλύψουμε στα επόμενα χρόνια. Δεν μπορούμε να σταματήσουμ
ε τις εξελίξεις, ούτε μπορούμε να υποχρεώσουμε τους πελάτες μας να αγοράζουν από εμάς. Εάν όμως δεν γνωρίζουμε τι θέλουν και τι χρειάζονται, δεν θα μπορέσουμε και να καλύψουμε τις ανάγκες τους όταν χρειαστεί, γι’ αυτό και τους θέλουμε δίπλα μας.
- Το γενικότερο κλίμα για το θέμα αυτό στις άλλες χώρες ποιο είναι;
Στη Δυτική Ευρώπη και στις ΗΠΑ ήδη προετοιμάζονται. Εμείς δεν θα πρέπει για άλλη μία φορά να μείνουμε πίσω, όπως έγινε σε τόσα άλλα θέματα στο παρελθόν. Εάν δεν προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα, αργά ή γρήγορα θα αντιμετωπίσουμε ακόμη μεγαλύτερα προβλήματα ανεργίας, φτώχειας κ.τ.λ. στις περιοχές που παραδοσιακά τρέφονται από τη ναυπηγοεπισκευή και οι οποίες είναι πολλές και μεγάλες. Δεν θα είμαστε ποτέ πλέον οι φθηνότεροι, είμαστε όμως ακόμη οι καλύτεροι, κι αυτό πρέπει να το εκμεταλλευτούμε.
«Στόχος είναι να δημιουργηθεί στην Ελλάδα ένα κέντρο παροχής υπηρεσιών το οποίο θα γίνει παγκοσμίως γνωστό και θα αποτελεί κέντρο αναφοράς ΣΕ θέματα εκπαίδευσης και πιστοποίησης στη χρήση πράσινων τεχνολογιών σε πλοία, σε ζητηματα έρευνας και ανάπτυξης, ενημέρωσης, προώθησης, μάρκετινγκ κ.ά.»
Αγώνας δρόμου έχει ξεκινήσει στην Ελλάδα, την ισχυρότερη ναυτιλιακή χώρα παγκοσμίως, προκειμένου να προλάβουν οι φορείς του κλάδου τις εξελίξεις όσον αφορά στη χρήση πιο οικολογικών καυσίμων από τα πλοία. Κύριος στόχος είναι η προώθηση τεχνογνωσίας όσον αφορά στη μετατροπή των μηχανών πλοίων από πετρέλαιο σε LNG ώστε να ενισχυθούν οι ναυπηγοεπισκευαστικές επιχειρήσεις του Πειραιά συνεισφέροντας σε συνάλλαγμα, αλλά και σε νέες θέσεις εργασίας. Οι ειδικοί επιμένουν ότι το LNG είναι το καύσιμο του μέλλοντος - αν και είχε χρησιμοποιηθεί από μικρό αριθμό πλοίων, τα λεγόμενα gas ships, για κάποιο χρονικό διάστημα. Μάλιστα από το 2015 θα αρχίσουν σταδιακά να επιβάλλονται νέοι διεθνείς κανονισμοί από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO).
Σύμφωνα με στοιχεία του ΙΜΟ, έχει υπολογιστεί ότι οι εκπομπές διοξειδίου του θείου και των οξειδίων του αζώτου από τη ναυτιλία στην Ευρωπαϊκή Ενωση θα φτάσουν και θα ξεπεράσουν αυτές από τις χερσαίες πηγές εκπομπής γύρω στο 2020. Επίσης, για το διοξείδιο του άνθρακα αντίστοιχα οι εκπομπές υπολογίζονται σε 176 εκατομμύρια μετρικούς τόνους, για τους υδρογονάνθρακες σε 574.000 μετρικούς τόνους, ενώ για τα σωματίδια και το μονοξείδιο του άνθρακα σε 1,19 εκατομμύρια και 1,08 εκατομμύρια μετρικούς τόνους αντίστοιχα.
Ηδη, στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα POSEIDON MED, το πρώτο ευρωπαϊκό - διασυνοριακό έργο για τον ανεφοδιασμό των πλοίων με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG Bunkering Project) στη Μεσόγειο και την Αδριατική θάλασσα, συμμετέχει ο ΟΛΠ μέσω της ΝΑΥΣΟΛΠ Α.Ε., που είναι ο στρατηγικός φορέας για τη δημιουργική ανασυγκρότηση της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης (NEZ). Στο πλαίσιο αυτό έχει συσταθεί ένα δίκτυο εταιρειών και φορέων που ασχολείται με τις μετατροπές μηχανών πλοίων σε καύση LNG. Ομως την προσπάθεια αυτή δεν την έχουν αγκαλιάσει όλες οι ενώσεις πλοιοκτητών οι οποίες δεν θέλουν να εμπλέκονται άλλοι φορείς ως εκπρόσωποι της ναυτιλίας. Το σχέδιο για την αναζωογόνηση της ελληνικής ναυπηγοεπισκευής μέσω της νέας τεχνολογίας αναλύει στο «business stories» ο κ. Απόστολος Σίγουρας, διευθύνων σύμβουλος ΝΑΥΣΟΛΠ Α.Ε. και αντιπρόεδρος του Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Τεχνολογίας.
- Πότε ξεκίνησε η προσπάθεια;
Προ περίπου 9 μηνών. Μετά από πρωτοβουλία της ΝΑΥΣΟΛΠ Α.Ε. δημιουργήθηκε ένα δίκτυο εταιρειών και φορέων που ασχολείται με τις μετατροπές μηχανών πλοίων σε καύσης LNG, με εγκατάσταση συστημάτων Scrubber και με συστήματα διαχείρισης θαλασσίου έρματος. Τα αντικείμενα αυτά αποτελούν ήδη μέρος των εξελίξεων στη Δυτική Ευρώπη και στις ΗΠΑ λόγω των γνωστών τάσεων αύξησης της χρήσης φυσικού αερίου, αλλά και της προσπάθειας για αποτελεσματική αντιμετώπιση της μόλυνσης του περιβάλλοντος, είτε αυτή προέρχεται από καυσαέρια είτε από τη μεταφορά θαλασσίου έρματος. Σκοπός μας είναι η Ελλάδα, ως η μεγαλύτερη ναυτική χώρα της Ευρώπης και από τις μεγαλύτερες στον κόσμο, να προσαρμοστεί εγκαίρως στις εξελίξεις εκμεταλλευόμενη τις τεράστιες δυνατότητές της σε ναυτική τεχνολογία σε όλα τα επίπεδα, όπως εκπαιδευτικό, τεχνικό κ.τ.λ. Tο δίκτυο Green Technologies, Retrofits in Greece που δημιουργήσαμε είναι μια κοινή προσπάθεια εταιρειών και φορέων στον Πειραιά η οποία αφορά στη ναυπηγοεπισκευή σε σχέση με το Green Shipping και την εφαρμογή των νέων διεθνών κανονισμών του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, οι οποίοι, ως γνωστόν, θα αρχίσουν σταδιακά να επιβάλλονται από το 2015.
- Πού στοχεύει η προσπάθεια αυτή;
Πρέπει να τονιστεί ότι η προσπάθεια αυτή δεν αφορά στη ναυτιλία γενικότερα, αλλά στην αναβίωση της ελληνικής ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας με παροχή προστιθέμενης αξίας μέσω της υψηλής ποιότητας εργασιών που αυτή προσφέρει εδώ και δεκαετίες. Με άλλα λόγια, δεν προσπαθούμε να αντικαταστήσουμε ή να υποκαταστήσουμε άλλες προσπάθειες που γίνονται στον χώρο της ναυτιλίας. Το δικό μας αντικείμενο είναι η ναυπηγοεπισκευή σε σχέση με το Green Shipping. Ούτε και έχουμε, δυστυχώς ή ευτυχώς, δυνατότητα να επηρεάσουμε τις εξελίξεις. Αυτές έρχονται - κι εμείς προσπαθούμε να πάρουμε τις σωστές θέσεις για την αντιμετώπισή τους.
- Πόσες εταιρείες συμμετέχουν στην προσπάθεια αυτή;
Μέχρι στιγμής στο δίκτυο συμμετέχουν πάνω από 65 εταιρείες και φορείς, που είναι έτοιμοι και αποφασισμένοι να προσαρμοστούν και να αντιμετωπίσουν τις μελλοντικές ανάγκες της ναυτιλιακής βιομηχανίας σε σχέση με τις Green Technologies. Για την προβολή αυτού του εγχειρήματος εκδόθηκε κατά τη διάρκεια των Ποσειδωνίων ένας ενημερωτικός κατάλογος με τους πρόσφατους κανονισμούς, σχετικά άρθρα (LNG & Alternative Fuels, Energy Efficiency, Scrubbers - Emission Abatement, Ballast Water Treatment) και το προφίλ των εξειδικευμένων ελληνικών εταιρειών, ενώ παράλληλα ξεκίνησε η δημιουργία του σχετικού ιστότοπου.
- Υπάρχει γενικότερο κάλεσμα προς την ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα, π.χ. προς τις ενώσεις εφοπλιστών;
Η πρωτοβουλία αυτή είναι καταρχάς ανοιχτή προς όλους και από την αρχή ενημερώνονται από την ιστοσελίδα της ΝΑΥΣΟΛΠ. Στόχος είναι να δημιουργηθεί στην Ελλάδα ένα κέντρο παροχής υπηρεσιών σε σχέση με τα εν λόγω αντικείμενα, το οποίο να γίνει παγκοσμίως γνωστό και να αποτελεί κέντρο αναφοράς σε θέματα εκπαίδευσης και πιστοποίησης στη χρήση πράσινων τεχνολογιών σε πλοία, σε ζητήματα έρευνας και ανάπτυξης, ενημέρωσης, προώθησης και μάρκετινγκ κ.ά. Οι δυνητικοί πελάτες μας είναι απαραίτητοι σε αυτή την προσπάθεια, καθώς θα μας παρέχουν την πληροφόρηση σε σχέση με τις ανάγκες τους, τις οποίες θα πρέπει να καλύψουμε στα επόμενα χρόνια. Δεν μπορούμε να σταματήσουμ
ε τις εξελίξεις, ούτε μπορούμε να υποχρεώσουμε τους πελάτες μας να αγοράζουν από εμάς. Εάν όμως δεν γνωρίζουμε τι θέλουν και τι χρειάζονται, δεν θα μπορέσουμε και να καλύψουμε τις ανάγκες τους όταν χρειαστεί, γι’ αυτό και τους θέλουμε δίπλα μας.
- Το γενικότερο κλίμα για το θέμα αυτό στις άλλες χώρες ποιο είναι;
Στη Δυτική Ευρώπη και στις ΗΠΑ ήδη προετοιμάζονται. Εμείς δεν θα πρέπει για άλλη μία φορά να μείνουμε πίσω, όπως έγινε σε τόσα άλλα θέματα στο παρελθόν. Εάν δεν προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα, αργά ή γρήγορα θα αντιμετωπίσουμε ακόμη μεγαλύτερα προβλήματα ανεργίας, φτώχειας κ.τ.λ. στις περιοχές που παραδοσιακά τρέφονται από τη ναυπηγοεπισκευή και οι οποίες είναι πολλές και μεγάλες. Δεν θα είμαστε ποτέ πλέον οι φθηνότεροι, είμαστε όμως ακόμη οι καλύτεροι, κι αυτό πρέπει να το εκμεταλλευτούμε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.