22 Οκτ 2014

Αναδιάρθρωση δυνάμεων στην ακτοπλοΐα



Σε νέες πωλήσεις πλοίων αναμένεται να προχωρήσουν το επόμενο διάστημα οι ακτοπλοϊκές εταιρείες στο πλαίσιο εξορθολογισμού του στόλου και του τραπεζικού δανεισμού και βελτίωσης των οικονομικών τους αποτελεσμάτων, ενώ παράλληλα αρχίζουν να βλέπουν μείωση στο λειτουργικό κόστος λόγω της πτώσης της τιμής του πετρελαίου.


Τα τελευταία χρόνια που η κρίση πλήττει την ελληνική ακτοπλοΐα οι πέντε μεγαλύτερες ακτοπλοϊκές εταιρείες (ΑΝΕΚ, Attica, Hellenic Seaways, Minoan Lines, NEL) πούλησαν συνολικά 16 πλοία και ο στόλος τους μειώθηκε από τα 81 πλοία το 2008 στα 65 πλοία στο τέλος του 2013, σύμφωνα με σχετική μελέτη της XRTC. Οι πωλήσεις ή -πιο σωστά- οι προσπάθειες για πώληση πλοίων συνεχίζονται και το τρέχον έτος.
Attica Group
Αυτές τις ημέρες η αγορά συζητά τη διαφαινόμενη πώληση του επιβατηγού - οχηματαγωγού «Blue Star Ithaki» της Attica Group, και ειδικότερα της θυγατρικής της Blue Star Ferries, στο καναδικό Δημόσιο.
Οι συζητήσεις ξεκίνησαν τον προηγούμενο Απρίλιο, αλλά μέχρι στιγμής δεν ευοδώθηκαν, αν και όλα δείχνουν ότι η συμφωνία είναι κοντά.
Η ελληνική ακτοπλοϊκή εταιρεία, πάντως, δεν επιβεβαιώνει την πώληση.
Επισημαίνεται ότι το εν λόγω πλοίο ναυπηγήθηκε στην Κορέα το 2000 και ήταν το πρώτο μιας σειράς νεότευκτων επιβατηγών πλοίων που δρομολογήθηκαν στη συνέχεια στο Αιγαίο από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες και αποτελούν σήμερα τον κορμό του πιο σύγχρονου ακτοπλοϊκού στόλου στην Ευρώπη, του ελληνικού, με μέσο όρο ηλικίας τα 16,7 χρόνια. Η περίπτωση του Blue Star Ithaki υπενθυμίζει ότι οι επενδύσεις στην ακτοπλοΐα δεν γίνονται εφάπαξ, αλλά πρέπει να είναι συνεχείς εάν θέλουμε ο στόλος να παραμένει σε υψηλά ποιοτικά πρότυπα, σημειώνει παράγων της ακτοπλοΐας.
Επισημαίνεται ότι η Atticα Group τα τελευταία τρία χρόνια πρόσθεσε δυο νεότευκτα στο στόλο της, το Blue Star Delos (2011) και το Blue Star Patmos (2012), όμως προχώρησε παράλληλα και σε πωλήσεις πλοίων.
Ειδικότερα το 2013 πούλησε το Superfast VI έναντι τιμήματος 54 εκατ. ευρώ, με τη συναλλαγή να ολοκληρώνεται στις αρχές Απριλίου.
ΑΝΕΚ
Επίσης πρόσφατα η ΑΝΕΚ ανακοίνωσε την ολοκλήρωση της πώλησης δυο πλοίων, των «Σοφοκλής Β.» και «Λευκά Ορη» και, ακολούθως, τη σύναψη συμβάσεων μακροχρόνιας ναύλωσης των πλοίων. Το συνολικό τίμημα της πώλησης των δύο πλοίων ανέρχεται σε 21.000.000 ευρώ, με το οποίο θα μειωθεί ισόποσα ο μακροπρόθεσμος δανεισμός της εταιρείας.
 
Η τιμή των καυσίμων

Στο μεταξύ το τελευταίο διάστημα τα νέα από το μέτωπο των καυσίμων είναι καλά για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, καθώς η τιμή του μαύρου χρυσού έχει πάρει την κατηφόρα.
Η τιμή του ναυτιλιακού καυσίμου IFO 380, που χρησιμοποιούν ως επί το πλείστον τα συμβατικά πλοία, έχει μειωθεί τις τελευταίες ημέρες στα 425 ευρώ ο τόνος έναντι 515 την αντίστοιχη περίοδο του 2013, σημειώνει δηλαδή μείωση 17,5%. Ωστόσο, να σημειωθεί ότι η μέση τιμή του 2013 του ιδίου τύπου καυσίμου ήταν 530 ευρώ, ενώ για το 2014 η μέση τιμή διαμορφώνεται μέχρι στιγμής στα 515 ευρώ (μείωση κατά 2,8%), και αυτό γιατί η μεγάλη πτώση της τιμής (-15% περίπου) του καυσίμου σημειώνεται τον τελευταίο μήνα.
Το όφελος από την πτώση των τιμών μπορεί να ξεπεράσει και τα 10 εκατ. ευρώ σε μία ακτοπλοϊκή σε ετήσια βάση, ειδικά εάν τα πλοία της δραστηριοποιούνται και στις γραμμές της Αδριατικής.
 
Hellenic Seaways

Σε πώληση πλοίων προχωρεί και η Hellenic Seaways στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης και της μείωσης του τραπεζικού δανεισμού. Στη διάρκεια της χρήσης του 2013 πούλησε τα οχηματαγωγά πλοία «Hellenic Master» και «Hellenic Trader», ενώ τον περασμένο Ιούλιο προχώρησε στην πώληση του επιβατηγού-οχηματαγωγού «Εξπρές Σαντορίνη».
 

ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - lkar@naftemporiki.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.