29 Απρ 2018

«Εξοπλιστικός πυρετός» στη Ναυτιλία με αφορμή το περιβάλλον

Αναδημοσίευση
από το www.newmoney.gr

«Η ναυτιλία γίνεται ο πρώτος βιομηχανικός κλάδος που υιοθετεί παγκοσμίως συγκεκριμένους στόχους για τη μείωση των συνολικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (GHG)». H  δήλωση του προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρου Βενιάμη στις αρχές της εβδομάδας, σηματοδοτεί μία νέα εποχή για την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία η οποία αν και ρυπαίνει λιγότερο από όλες τις βιομηχανίες, «βομβαρδίζεται» από νομοθετήματα και καινούργια μέτρα  κάθε λίγο και λιγάκι.  Το ποσοστό της ναυτιλίας παγκοσμίως στις εκπομπές αερίων είναι 2% με συνεχή τάση μείωσης. Οι επενδύσεις που  θα κληθούν να κάνουν οι ναυτιλιακές εταιρείες στο σύνολό τους για να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα θα ανέλθουν σε δισεκατομμύρια δολάρια.


Το επιπλέον  πρόβλημα στη ναυτιλία είναι ότι ενώ υπάρχει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός, που υπάγεται στον ΟΗΕ, έρχεται αντιμέτωπη με νομοθεσίες που επιβάλλονται σε περιφερειακό επίπεδο, όπως των ΗΠΑ και της ΕΕ γεγονός που απορυθμίζει όλο το σύστημα.
Για τον λόγο αυτόν χαιρετίστηκε  η απόφαση της επιτροπής προστασίας θαλάσσιου περιβάλλοντος (MEPC 72) να υιοθετήσει την αρχική στρατηγική του  IMO για τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου (GHG) που προβλέπεται να οριστικοποιηθεί έως το 2023.

Η απόφαση που ευθυγραμμίζει τη συνδρομή της παγκόσμιας ναυτιλίας στην επιθυμούμενη μείωση αερίων ρύπων με τη Συμφωνία των Παρισίων, προβλέπει μείωση 50% των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου GHG έως το 2050 σε σύγκριση με το 2008, καθώς και βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης κατά 40% μέχρι το 2030, καταβάλλοντας προσπάθειες προς το 70% έως το 2050.

Πρόσφατα, ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός ΙΜΟ είχε αποφασίσει να δημιουργήσει έναν οδικό χάρτη για μια ολοκληρωμένη στρατηγική μείωσης των εκπομπών CO2, που περιλαμβάνει καθορισμένες εργασίες και χρονοδιαγράμματα για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου  από τα πλοία. Η πρώτη σημαντική φάση για την ανάπτυξη του οδικού χάρτη του ΙΜΟ έγινε τώρα με την υιοθέτηση μιας στρατηγικής από την επιτροπή θαλάσσιου περιβάλλοντος (MEPC 72)με ημερομηνίες-στόχους.

«Η απόφαση του ΙΜΟ αποτελεί ορόσημο για την παγκόσμια ναυτιλία και θα πρέπει να αναγνωριστεί και να γίνει σεβαστή από όλα τα εμπλεκόμενα μέρη» δήλωσε ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών ο οποίος υπογράμμισε κάτι πολύ σημαντικό για την επόμενη ημέρα:
«Μακροπρόθεσμα, η ικανότητα της ναυτιλίας να παραμείνει στο συμφωνημένο μονοπάτι μείωσης των εκπομπών GHG αναπόφευκτα εξαρτάται από τη διάθεση παγκοσμίως εναλλακτικών, χαμηλής ή μηδενικής περιεκτικότητας διοξειδίου του άνθρακα ασφαλών καυσίμων για την αποδοτική λειτουργία του παγκόσμιου στόλου. Αυτή η προϋπόθεση είναι απολύτως απαραίτητη για την επιτυχή απεξάρτηση της ναυτιλίας από τον άνθρακα" και συμπλήρωσε:

«Η στρατηγική αυτή στέλνει ένα ισχυρό μήνυμα στα κράτη, τους εφοπλιστές, τους προμηθευτές καυσίμων / ενέργειας, τα ναυπηγεία, τους κατασκευαστές μηχανών και τις εταιρείες ναυτιλιακής τεχνολογίας καθώς και άλλα ενδιαφερόμενα μέρη να συνεργαστούν ώστε να παράσχουν τα απαραίτητα εργαλεία για την επιτυχή εφαρμογή αυτής της ιστορικής απόφασης. Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών σκοπεύει να εργαστεί μεθοδικά και εποικοδομητικά με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη προς αυτόν τον σκοπό» .
Για τη λήψη μέτρων προστασίας του περιβάλλοντος έχουν δηλώσει:

Πάνος Λασκαρίδης πρόεδρος της ECSA της Ένωσης των Ευρωπαίων Πλοιοκτητών (ECSA):
- Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ναυτιλία της ΕΕ αλλά και η παγκόσμια ναυτιλία είναι κυρίως το περιβαλλοντικό και ο ανταγωνισμός, ενώ υπάρχει και η κοινωνική ατζέντα.
- Δεν θέλουμε τη λήψη τοπικών μέτρων αλλά μέτρων από τον ΙΜΟ, όχι μόνο για την μείωση της εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα αλλά για όλα τα θέματα.
- Η βιομηχανία πρέπει να καταδείξει ότι έχει φιλόδοξους στόχους αλλά συνάμα και ρεαλιστικούς. Πρέπει να εξελιχθεί τεχνολογικά και να έχει στραμμένο το βλέμμα της στην επόμενη 10ετία.
- Πολλές χώρες και οργανισμοί έχουν διαφορετικές ιδέες. Από την άλλη δυστυχώς, πολύ δυστυχώς έχουμε  σύγκρουση των ευρωπαϊκών πολιτικών δυνάμεων στο Κοινοβούλιο, την Κομισιόν και πρόσφατα στο Συμβούλιο των Υπουργών με προτάσεις οι οποίες για τη ναυτιλιακή βιομηχανία δεν είναι ρεαλιστικές όσο αφορά το ποσοστό μείωσης της εκπομπής αερίων. Θέλουν να μειώσουν το ποσοστό εκπομπών κατά 70-100%. Δεν υπάρχει επιστημονική τεκμηρίωση για τα ποσοστά μείωσης που ζητάει η ΕΕ. Είναι καθαρά πολιτική απόφαση.
- Σε αυτούς που μας κουνάνε το δάκτυλο και μας δείχνουν θέλω να τους πω ότι η ναυτιλία προστατεύει το περιβάλλον για αιώνες. Ποιος τους δίνει το δικαίωμα να κουνάνε το δάκτυλο στη ναυτιλία;»
 Γ. Προκοπίου: «Για τα μέτρα προστασίας του περιβάλλοντος το θέμα είναι να μην προκληθεί η μόλυνση. Αν τα 13,5 μίλια που πάνε κατά μέσο όρο τα εμπορικά πλοία μειωθούν στα 11,5 τότε η μόλυνση θα είναι μικρότερη του 50% από τη σημερινή. Και αυτό με το κόψιμο μόλις δύο μιλίων. Απλώς μεγάλα λόμπι που θέλουν να  «αρμέξουν» τη ναυτιλία βάζουν τα συστήματα όπως το σκράμπερ, το σύστημα καθαρισμού καυσαερίων. Και θέλω να ρωτήσω. Του οδηγού με το φορτηγό του λέτε φτιάξε τη μηχανή; Το λες στην αυτοκινητοβιομηχανία που τα κατασκευάζει. Αυτά πρέπει να έχουν το θάρρος οι πολιτικοί μας να τα λένε».

Αναστάσιος Παπαγιαννόπουλος πρόεδρος της BIMCO, της μεγαλύτερης ναυτιλιακής ένωσης στον κόσμο:  «Η προστασία του περιβάλλοντος είναι θέμα τεράστιας σημασίας. Και αυτό ήταν αναμενόμενο μετά την αλματώδη βιομηχανική ανάπτυξη. Παρ' όλα αυτά και όπως συμβαίνει σε περιπτώσεις καθυστερημένων αντιδράσεων, κάποιες από τις πολιτικές αποφάσεις θα έχουν μεγάλες και άσχημες επιπτώσεις στη ναυτιλιακή βιομηχανία. Το ποσοστό της ναυτιλίας παγκοσμίως στις εκπομπές αερίων είναι 2% με συνεχή τάση μείωσης.
- Ο ΙΜΟ είναι ο μοναδικός αρμόδιος να λαμβάνει να δίνει λύσεις και να εφαρμόζει μέτρα για τη ναυτιλία.
- Υπάρχουν ερωτήματα για το εάν φθάνουν τα υπάρχοντα διυλιστήρια για να παράγουν και να προμηθεύουν τα καύσιμα με λιγότερη ποσότητα θείου με τα οποία θα πρέπει να κινούνται τα πλοία από το 2020.

Ι. Πλατσιδάκης πρόεδρος της Ιntercargo, της Διεθνούς Ένωσης Πλοιοκτητών Ξηρού Φορτίου: «Το 90% του παγκοσμίου εμπορίου γίνεται δια θαλάσσης. Είμαστε μακράν το καλύτερο μέσο για να μεταφέρεται όλος αυτός ο όγκος εμπορευμάτων συνδυάζοντας το χαμηλό κόστος και την ασφάλεια. Η ναυτιλιακή βιομηχανία προστατεύει το περιβάλλον και είναι υπεύθυνη μόλις για το 2% της παγκόσμιας εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα.
- Παρ' όλα αυτά καλούμαστε να απολογηθούμε. Και αυτό συμβαίνει γιατί η ναυτιλιακή βιομηχανία δεν έχει πολιτική βαρύτητα. Για παράδειγμα, η αυτοκινητοβιομηχανία στη Γερμανία έχει μεγάλη πολιτική βαρύτητα και σκεφτείτε αν είναι δυνατή η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου μέσα στο οποίο λειτουργεί. Δεν είναι ή είναι πολύ δύσκολη. Όμως για τη ναυτιλία είναι εύκολο να της αλλάζουν οι πολιτικοί το νομοθετικό πλαίσιο.
-Όσον αφορά στην αναζήτηση  καυσίμων από το 2020 με χαμηλή περιεκτικότητα θείου, επέβαλαν πολύ εύκολα το μέτρο όμως κανείς δεν μας λέει από πού θα τα προμηθευόμαστε. Γιατί άραγε οι κυβερνήσεις δεν υποχρεώνουν τα διυλιστήρια να το παράγουν; Γιατί έχουν πολιτικό βάρος οι επιχειρηματίες με τα διυλιστήρια και η ναυτιλία όχι.
 - Οι ναυτιλιακές ενώσεις πρέπει να ενισχυθούν. Δεν υπάρχει άλλος δρόμος μπροστά μας για να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις και τα προβλήματα. Να πούμε στον κόσμο ότι είμαστε εδώ για να προστατεύσουμε το περιβάλλον, όπως πάντα κάναμε».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.