23 Απρ 2018

Aναγκαία η αναδιοργάνωση του Λιμενικού Συστήματος

Η ιδιωτικοποίηση των λιμανιών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης άνοιξε τον δρόμο για την αξιοποίηση και άλλων λιμανιών της χώρας τουλάχιστον των πιο μεγάλων.
«Αξιοποιούμε τα πλεονεκτήματα που έχει το κάθε λιμάνι και μέσα από ένα διάλογο που είχαμε με το ΤΑΙΠΕΔ και το υπουργείο Οικονομικών, μετά από την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, η κυβέρνηση αφουγκραζόμενη τις τοπικές κοινωνίες, επέλεξε ένα άλλο δρόμο που ακολουθείτο σε ολόκληρη την Ευρώπη και αφορά την υποπαραχώρηση λιμενικών δραστηριοτήτων.
Προχωρούν και ολοκληρώνονται τα σχέδια ανάπτυξης-master plans. Έως σήμερα γίνονταν έργα χωρίς σειρά και χωρίς απαραίτητη αναπτυξιακή προοπτική» δηλώνει ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Παναγιώτης Κουρουμπλής.
Αναφερόμενος στις λιμενικές υποδομές δήλωσε ότι για πρώτη φορά στην Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων ΕΣΑΛ συμμετέχει και εκπρόσωπος από την Ένωση Πλοιάρχων ενώ αναφερόμενος σε λιμενικά έργα του παρελθόντος έκανε λόγο για κακοτεχνίες και υπερτιμήσεις.
Για τα λιμάνια του Λαυρίου και της Ραφήνας, επεσήμανε την ανάγκη οδικής και σιδηροδρομικής σύνδεσής τους προκειμένου να αποκτήσουν δυναμικό αναπτυξιακό χαρακτήρα και να γίνουν το επίκεντρο πολλών και πολλαπλών επιχειρηματικών πρωτοβουλιών.
«Χτίστηκε ένα υπερσύγχρονο αεροδρόμιο που αποτελεί κόμβο στρατηγικής αναπτυξιακής και δεν συνδέθηκε με τα λιμάνια της περιοχής», προσέθεσε ο ΥΝΑ.
Αναφερόμενος στο λιμάνι του Πειραιά και τη δυναμική του επεσήμανε ότι ίσως θα χρειαστεί και τη σύμπλευσή του με το λιμάνι του Λαυρίου. «Στο Λαύριο μπορούν να αναπτυχθούν επιπρόσθετες υποδομές και να αποκτήσει η περιοχή ένα αναπτυξιακό ρόλο ενώ ανοίξαμε διάλογο με τους φορείς της κρουαζιέρας.»
Ο Γενικός Γραμματέας Λιμένων Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων, Χρήστος Λαμπρίδης, έχει τονίσει την ανάγκη αναδιοργάνωσης του Λιμενικού Συστήματος προς την κατεύθυνση της βιώσιμης λειτουργίας του, δηλώνοντας ότι «το υφιστάμενο λιμενικό σύστημα δεν είναι βιώσιμο, λόγω του μεγάλου αριθμού φορέων διαχείρισης λιμένων, οι οποίοι στην πλειοψηφία τους είναι υποστελεχωμένοι και με έλλειψη τεχνογνωσίας. Το αποτέλεσμα είναι η αδυναμία αξιοποίησης των εργαλείων που προσφέρει η Κεντρική Διοίκηση για την άντληση πόρων για λιμενικά έργα, «ακόμα ακόμα και για την είσπραξη των λιμενικών τελών.»
Η Γενική Γραμματεία Λιμένων και Λιμενικών Υποδομών του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κατέγραψε τις ανάγκες των λιμένων της χώρας, και έχει ανακοινώσει μέχρι στιγμής, έργα ύψους 4,8 εκ ευρώ. Συνολικά οι κατατεθειμένες προτάσεις για έργα αγγίζουν τα 23 εκ και για αυτό τον λόγο το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησωτικής Πολιτικής αναζητά πρόσθετους πόρους, μέσω του Υπ. Ανάπτυξης.

Πειραιάς-Ρότερνταμ

Στο μεταξύ το λιμάνι του Πειραιά μέσα σε 10 χρόνια, από το 2007 έως και το 2017, παρουσίασε τη δεύτερη μεγαλύτερη αύξηση σε διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων μετά το Ρότερνταμ.
Σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε στο porteconomics.eu, ο Πειραιάς «κέρδισε» 2,7 εκατ. εμπορευματοκιβώτια των 20 ποδών ενώ το ολλανδικό λιμάνι 2,94 εκατομμύρια. Ακολουθεί το λιμάνι της Αμβέρσας, με 2,27 εκατ. teu.
Στη 10ετία αυτή, από τα ευρωπαϊκά λιμάνια, πέρασαν 17 εκατομμύρια «κουτιά» περισσότερα από ό,τι την προηγούμενη αντίστοιχη χρονική περίοδο.
Σε ποσοστό αύξησης και όχι σε αριθμό εμπορευματοκιβωτίων το πορτογαλικό λιμάνι Σινά υπερδεκαπλασίασε την κίνησή του το 2017 σε σχέση με το 2007, ενώ ακολουθεί ο Πειραιάς με ποσοστό 195% και συνολικά 4,15 εκατομμύρια containrers.
Yπάρχουν όμως και λιμάνια που είδαν να μειώνεται ο αριθμός των εμπορευματοκιβωτίων που διαχειρίστηκαν. Το Αμβούργου, έχει χάσει 1,1 εκατ. teu σε σχέση με το 2007 και έπεσε στην τρίτη θέση, από τη δεύτερη που κατείχε, στην Ευρώπη, πίσω από το Ρότερνταμ και την Αμβέρσα.
Επίσης, έχασαν φορτία τα λιμάνια Gioia Tauro, Thamesport και Zeebrugge και της Κωστάντζας. Το τελευταία επλήγη λόγω της αλλαγής των δρόμων του θαλάσσιου εμπορίου από τη Μαύρη Θάλασσα στη Μεσόγειο. Επίσης τα λιμάνια του Ταράντο όσο και του Άμστερνταμ έχουν φύγει από την «κεντρική εικόνα» της ευρωπαϊκής λιμενικής βιομηχανίας.

ΠΗΓΗ: newmoney.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.