24 Μαρ 2018

Στο Πάνθεον της Ελληνικής Ναυτιλίας οι Αλέκος Ν. Γουλανδρής και Βασίλης Μ. Μαυρολέων






Οι δύο ιστορικές προσωπικότητες της ναυτιλίας, οι πλοιοκτήτες  Αλέκος Ν. Γουλανδρής και Βασίλης Μ. Μαυρολέων είναι Εισακτέοι στο Πάνθεον της Ελληνικής Ναυτιλίας του 2017. Τα ονόματά τους
αποκαλύφθηκαν ενώπιον  περισσοτέρων  από 600 καλεσμένων  σε μιδιαίτερη Τελετή Εισαγωγής που πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Η ψηφοφορία για τους Εισακτέους πραγματοποιείται ετησίως και είναι ανοιχτή στα μέλη της Ακαδημίας του Πανθέου της Ελληνικής Ναυτιλίας, που αριθμεί επί του παρόντος περίπου 300 εξέχοντα άτομα της σημερινής Ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας.


Αλέκος Ν. Γουλανδρής (1927-2017)

Ο Αλέκος Γουλανδρής, ο οποίος απεβίωσε την περασμένη χρονιά, ήταν ο τελευταίος εν ζωή εκ των ιδρυτών του ομίλου N.J. Goulandris, καθώς επίσης σημαντικός συλλέκτης έργων τέχνης και φιλάνθρωπος.

Μαζί με τον δίδυμο Λεωνίδα (1927-2009) και τον μεγαλύτερο αδελφό του (και
Εισακτέο του Πανθέου της Ελληνικής Ναυτιλίας) Ιωάννη N. Γουλανδρή (1923-2011), ο Αλέκος ίδρυσε την NJ Goulandris Ltd το 1953 ως ξεχωριστή από την υπάρχουσα οικογενειακή επιχείρηση Γουλανδρή που ξεκίνησε τον 19ο αιώνα.

Η νέα εταιρία πήρε το όνομά της από τον πατέρα τους Νικόλαο και γρήγορα έγινε ηγέτης στην Ελληνική ναυτιλία μετά το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Ήταν από τους πρώτους διεθνείς εφοπλιστές που στράφηκαν στα Ιαπωνικά ναυπηγεία και δημιούργησαν έναν υψηλής ποιότητας στόλο πετρελαιοφόρων. Αλλά είχε επίσης συνεχές ενδιαφέρον για τα πλοία ξηρού φορτίου και ήταν ο πρώτος Έλληνας εφοπλιστής με νεότευκτα πλοία χύδην φορτίου, χάρη σε δύο πλοία που παραδόθηκαν το 1956.

Ο Αλέκος Γουλανδρής υποστήριζε ιδιαίτερα την γενέτειρά του Άνδρο, αλλά ήταν επίσης εθνικός ευεργέτης. Άγνωστο στους περισσότερους Έλληνες, αθόρυβα χορήγησε πολλές συναυλίες στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Άλλους σκοπούς που χρηματοδότησε τα τελευταία χρόνια ήταν η στοιχειοθέτηση μιας νέας νομικής υπόθεσης για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο και μια φιλόδοξη ανακαίνιση του ιστορικού πολεμικού πλοίου Γεώργιος Αβέρωφ.

Βασίλης Μ. Μαυρολέων (1900-1978)

Ο Βασίλης Μανουήλ Μαυρολέων απέκτησε την πρώιμη εμπειρία του στα ναυτιλιακά στην Ρέθυμνης & Κουλουκουντής, την κεντρική εταιρία για τα συμφέροντα της Ελληνικής ναυτιλίας στο Λονδίνο πριν από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Σύντομα έγινε ένα από τα πρωτοποριακά στελέχη της R&K καθώς και ένας κορυφαίος μεσίτης που δραστηριοποιείτο στην Baltic Exchange.

Μετά τον πόλεμο, ίδρυσε την ναυτιλιακή εταιρία Mavroleon Brothers και ξεκίνησε την London & Overseas Freighters, η οποία ήταν συνιδιοκτησία με την  οικογένεια Κουλουκουντή. Πολλοί από τους λόγους που αξιώνουν την φήμη του, συμπεριλαμβάνουν την εισαγωγή της LOF στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου το 1951, περισσότερο από 30 χρόνια πριν οποιαδήποτε άλλη Ελληνική ναυτιλιακή εταιρία διαπραγματευτεί δημόσια.

Η LOF απέκτησε αργότερα το ναυπηγείο της Sunderland Austin & Pickersgill και ο Μαυρολέων συνέλαβε την ιδέα να κατασκευαστεί μια οικονομική αντικατάσταση πλοίου ξηρού φορτίου για τον γηράσκοντα στόλο των πολεμικών πλοίων Liberty.

Ο ίδιος προσωπικά ενέπνευσε το σχεδιασμό των νέων πλοίων ξηρού φορτίου των 14.000 τόννων που είναι γνωστά ως «SD 14s», πολλά από τα οποία κατασκευάστηκαν στην A&P. Συνολικά κατασκευάστηκαν 211 SD 14 στο Ηνωμένο Βασίλειο και με άδεια στην Βραζιλία, στην Αργεντινή και στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων των 27 στα Ελληνικά Ναυπηγεία, καθιστώντας το πιο δημοφιλές από τους διάφορους αντικαταστάτες των Liberty. Οι αγοραστές περιλάμβαναν πολλούς Έλληνες πλοιοκτήτες.


Με την προσθήκη του Αλέκου Ν. Γουλανδρή και του Βασίλη Μ. Μαυρολέων, το Πάνθεον της Ελληνικής Ναυτιλίας περιλαμβάνει τώρα 28 σημαντικές προσωπικότητες του ναυτιλιακού κόσμου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.