Aναδημοσίευση
από το www.newmoney.gr
Η χρήση του υγροποιημένου φυσικού αερίου, του LNG, ως καυσίμου για τα πλοία προτάσσεται τα τελευταία
χρόνια ως η οικολογική λύση για τη μείωση της εκπομπής καυσαερίων. Πολλοί
θεωρούν ότι είναι το μεταβατικό καύσιμο για την μελλοντική πλήρη απεξάρτηση της
ναυτιλίας από τον άνθρακα.
Όμως ίσως τα πράγματα να μην είναι όπως φαίνονται
και το LNG να μην
είναι τα όσο φιλικό με το περιβάλλον. Ο Πάνος Ζαχαριάδης, τεχνικός διευθυντής
της εταιρείας Atlantic Bulk Carriers, διατυπώνει μία διαφορετική
άποψη βασιζόμενος τόσο στην τεχνογνωσία που έχει, όσο και σε νέες μελέτες,
πανεπιστημίων και ινστιτούτων.
Το 2017 κέρδισε το Βραβείο για την Ασφάλεια ή την Περιβαλλοντική Προστασία (Award for Safety or Environmental Protection).
Πρόκειται για ένα από τα εξέχοντα
στελέχη της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας,
που έχει αφήσει το δικό του
αποτύπωμα στον κλάδο ως πρωτοπόρος στη σύλληψη και εφαρμογή πολλών ιδεών που
έγιναν πράξη για την ασφάλεια των πλοίων και του θαλάσσιου περιβάλλοντος.
Σύμφωνα με τον Πάνο Ζαχαριάδη για τις εκπομπές στην ατμόσφαιρα από τις
μηχανές πλοίων υπάρχουν δύο ειδών διεθνείς κανονισμοί:
- Εκείνοι που ορίζουν περιορισμούς σε στοιχεία και
ενώσεις που είναι βλαβερά στην ανθρώπινη υγεία όπως τα οξείδια του θείου και
αζώτου και
-αυτοί που ορίζουν περιορισμούς στις ενώσεις που
είναι βλαβερές για τον πλανήτη, όπως το διοξείδιο του άνθρακα (CO2) που συνεισφέρει στο φαινόμενο του θερμοκηπίου.
Ενώ όμως η χρήση του LNG ικανοποιεί τους πρόσφατους κανονισμούς
εκπομπών οξειδίων του θείου και αζώτου, στο μείζον ζήτημα της υπερθέρμανσης
του πλανήτη ο Πάνος Ζαχαριάδης επισημαίνει ότι «οι επιδόσεις του LNG είναι χειρότερες από τα σημερινά ευρέως χρησιμοποιούμενα συμβατικά καύσιμα όπως για παράδειγμα το ντίζελ».
Και επεξηγεί: «Το LNG αποτελείται κατά 95 - 98% από μεθάνιο. Σύμφωνα
με παλαιότερες μελέτες όταν το μεθάνιο διαρρέει στην ατμόσφαιρα, είναι 25 φορές χειρότερο από το διοξείδιο του
άνθρακα. Δηλαδή ένα λίτρο μεθανίου
θερμαίνει την ατμόσφαιρα 25 φορές παραπάνω από ένα λίτρο CΟ2.
Πιο
πρόσφατες μελέτες όμως δείχνουν ότι ή επίδραση αυτή του μεθανίου είναι πολύ
χειρότερη. Δεν είναι απλά 25 φορές
χειρότερο από το διοξείδιο του άνθρακα (CO2), όπως συνήθως λέγεται, αλλά 86 φορές χειρότερο σε ορίζοντα 20ετίας. Δηλαδή μία διαρροή ενός λίτρου LNG στην
ατμόσφαιρα είναι σαν να απελευθερώθηκαν 86 λίτρα διοξειδίου του άνθρακα, σε
σχέση με την επίδραση τους στο φαινόμενο του θερμοκηπίου».
Σύμφωνα με την πιο έγκυρη πηγή, κατά τον Πάνο
Ζαχαριάδη, την διακυβερνητική επιτροπή
του ΟΗΕ για την κλιματική αλλαγή (IPCC, 2013)
«ο λόγος που συνήθως αναφέρεται ο συντελεστής 25 αντί του 86, είναι διότι
αναφέρεται σε ορίζοντα 100ετίας. Βέβαια
ακόμα και τότε ο συντελεστής είναι 35 και όχι 25. Στην ίδια πηγή και σε πολλές άλλες αναφέρεται
ότι δεν πρέπει να χρησιμοποιείται ορίζοντας 100ετίας αλλά 20ετίας δηλαδή ο
συντελεστής 86. Αυτό απορρέει και από την κοινή λογική, εφ’ όσον το πρόβλημα
της υπερθέρμανσης του πλανήτη είναι και το πιο επείγον» και συνεχίζει:
«Πρόσφατα, ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ)
νομοθέτησε ότι η ναυτιλία θα πρέπει να μειώσει τις εκπομπές θερμοκηπίου
τουλάχιστον κατά 50% έως το έτος 2050.
Δυστυχώς, σε κάθε φάση της “ζωής” του LNG, από την εξόρυξη του έως και την καύση του,
υπάρχουν μεγάλες διαρροές του στην ατμόσφαιρα.
Πρόσφατες μελέτες αναφέρουν ως παγκόσμιο μέσο όρο διαρροής LNG, μόνο
κατά την εξόρυξη του, το 5-6%.
Οι ίδιες μελέτες αναφέρουν ότι αν οι διαρροές είναι
υψηλότερες του 3%, τότε το LNG καθίσταται χειρότερο για την υπερθέρμανση του
πλανήτη ακόμα και από το κάρβουνο!
Στις
διαρροές εξόρυξης του Φυσικού Αερίου πρέπει να προστεθούν και οι διαρροές κατά
την μεταφορά του στον τελικό χρήστη, είτε με αγωγούς, είτε με πλοία, όπως
επίσης κατά την πετρέλευσή του στα πλοία χρήσης, τις διαρροές από δεξαμενές και
σωληνώσεις του πλοιου έως την μηχανή και τέλος τις διαρροές κατά την καύση του
στη μηχανή».
Ο Πάνος Ζαχαριάδης υπογραμμίζει ότι έχει επικρατήσει η λανθασμένη αντίληψη ότι η
καύση LNG σε προωστικές μηχανές πλοίων εκπέμπει περίπου 20%
λιγότερο CO2 από τα συμβατικά καύσιμα.
«Αυτό προκύπτει από τις χημικές εξισώσεις καύσης
του LNG έναντι
των "συμβατικών" καυσίμων όπως για παράδειγμα του ντίζελ όπου το υπολειπόμενο CO2 στην περίπτωση του LNG είναι περίπου 20 - 25% λιγότερο.
Οι θεωρητικοί αυτοί όμως υπολογισμοί ξεχνούν ότι
στην πράξη καμία μηχανή δεν μπορεί να επιτύχει την τέλεια καύση. Κατά την καύση,
μία ποσότητα LNG - μεθανίου παραμένει
άκαυστη και εκλύεται στην ατμόσφαιρα μαζί με τα καυσαέρια του πλοίου. Στις μηχανές πλοίων που χρησιμοποιούν
σπινθήρες (μπουζί) η άκαυστη ποσότητα μεθανίου είναι αρκετά μεγάλη, ενώ στις
μηχανές απλής συμπίεσης μικρότερη.
Και στους δύο τύπους μηχανών όμως οι άκαυστες
ποσότητες μεθανίου, σύμφωνα με πρόσφατες
μελέτες, τις καθιστούν χειρότερες των συμβατικών, ιδίως αν
χρησιμοποιηθεί ο σωστός συντελεστής 86 αντί του μέχρι σήμερα συνηθισμένου 25».
Ενώ τα τελευταία χρόνια, όλο και περισσότερες
διεθνείς μελέτες συνηγορούν για τα ανωτέρω, το LNG σταδιακά χρησιμοποιείται ως
καύσιμο από όλο και περισσότερα πλοία.
Ο Πάνος
Ζαχαριάδης τονίζει ότι θα ήταν άδικο για
τους πλοιοκτήτες να προβούν σε πανάκριβες επενδύσεις, ή μετατροπές των πλοίων
τους για χρήση LNG ως καύσιμο, με λάθος δεδομένα.
«Η χρήση LNG είναι ίσως η σωστή επένδυση για την
αντιμετώπιση των κανονισμών μείωσης των βλαβερών ενώσεων για την υγεία (οξειδίων
του θείου και αζώτου). Όχι όμως και για
την μείωση εκπομπών CO2.
Εκτός από τις πρόσφατες μελέτες, αρκετά άρθρα έχουν αρχίσει να δημοσιεύονται σε επιστημονικά περιοδικά, ενώ το θέμα ήδη
έχει μπει στο “ραντάρ” της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ξεθωριάζοντας κατά κάποιο
τρόπο το “πράσινο” περίβλημα του LNG» και προσθέτει:
«Δυστυχώς για την μείωση του CO2 δεν υπάρχουν εύκολες λύσεις. Ακόμα και τα άλλα ‘‘εναλλακτικά’’ καύσιμα, που
συζητούνται για το άμεσο μέλλον, είναι προβληματικά.
Το 95% της τρέχουσας παγκόσμιας παραγωγής υδρογόνου
προέρχεται από το LNG. Αν εναλακτικά παραχτεί
μέσω ηλεκτρόλυσης του νερού απαιτείται μεγάλη ενέργεια η οποία, υπό τις
σημερινές συνθήκες ηλεκτροπαραγωγής, εκλύει 49 κιλά CO2 για κάθε κιλό παραγόμενου υδρογόνου! \
Μόνο αν η
ενέργεια αυτή είναι εξολοκλήρου από ανανεώσιμες πηγές μπορεί το υδρογόνο να
θεωρείται καθαρό – αλλά με 55 kwh-κιλοβατόρες απαιτούμενη ενέργεια για ένα κιλό υδρογόνου είμαστε πολύ μακριά από το
στόχο.
Το άλλο καύσιμο που συνήθως αναφέρεται είναι η
Μεθανόλη. Και αυτή προέρχεται 100% από
το LNG, ενώ ένα άλλο πιθανό μελλοντικό καύσιμο, η Αμμωνία,
προέρχεται από το υδρογόνο. Δυτυχώς ούτε
και για τα βιοκαύσιμα είναι ενθαρρυντικά τα νέα».
Ο Πάνος Ζαχαριάδης καταλήγει στο συμπέρασμα ότι, «στο
θέμα της υπερθέρμανσης του πλανήτη, τα τωρινά συμβατικά καύσιμα-ντίζελ, αποθειωμένο
πετρέλαιο- είναι αυτά με τις μικρότερες εκπομπές CO2. Κατά πολύ μικρότερες δε, αν υπολογιστεί η συνολική διαδρομή τους από την
εξόρυξη έως την καύση».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.