17 Μαΐ 2018

Γ.Ξηραδάκης: Κινδυνεύει η πρωτοκαθεδρία της ελληνικής ναυτιλίας

Τα επερχόμενα μέτρα της «Βασιλείας IV» και κυρίως αυτά που θα επιβαρύνουν τα κεφάλαια των τραπεζών, όπως είναι τα νέα λογιστικά πρότυπα (IFRS 9) που μπαίνουν σε ισχύ το 2018 και αναμένεται να αυξήσουν τις προβλέψεις για επισφαλείς απαιτήσεις από 18% έως και 25% είναι βέβαιο ότι θα πλήξουν την τραπεζική ναυτιλιακή χρηματοδότηση.

Και αυτό γιατί, καθώς κάθε τράπεζα, προκειμένου να χορηγήσει πλέον ένα νέο δάνειο, πρέπει να λαμβάνει υπόψη της τις νέες πολύπλοκες εποπτικές απαιτήσεις, τις νέες απαιτήσεις κεφαλαίων, καθώς και τις πολύπλοκες λογιστικές προβλέψεις.
Ως αποτέλεσμα αυτών των εξελίξεων διαπιστώνεται η έξοδος μεγάλων και παραδοσιακών ναυτιλιακών Ευρωπαϊκών τραπεζών με πώληση των χαρτοφυλακίων τους σε άλλες τράπεζες κυρίως ασιατικές ή σε μετοχικά funds.
Οι πέντε ελληνικές τράπεζες που δραστηριοποιούνται στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση συνεχίζουν τη συντηρητική πορεία διατηρώντας την έκθεσή τους στον κλάδο σε περίπου ίδια επίπεδα.
Λόγω της στήριξή τους από τους Ευρωπαϊκούς εποπτικούς μηχανισμούς, κυρίως του Single Supervisory Mechanism της ECB , έχουν την δυνατότητα εξεύρεσης κεφαλαίων όμως το κόστος τους είναι υψηλό.
Αποτέλεσμα των αλλαγών αυτών είναι:
- Η μείωση του ποσοστού δανειοδότησης
- Η αύξηση του περιθωρίου κέρδους
- Δημιουργία συνθηκών πιστωτικής ασφυξίας για τις μικρές και μεσαίες ναυτιλιακές εταιρείες
«Η εικόνα αυτή αποτελεί θανάσιμο κίνδυνο για τη ραχοκοκαλιά της Ελληνικής ναυτιλίας και για τη διατήρηση της πρωτοκαθεδρίας της στον κόσμο» επισημαίνει ο  ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της XRTC, εταιρείας οικονομικών συμβούλων, Γιώργος Ξηραδάκης.   

«Ο κύριος στόχος παραμένει λοιπόν η πίστη στη διατήρηση του επιτυχημένου μοντέλου διαχείρισης της Ελληνικής ναυτιλιακής εταιρείας και η άρση ελέγχων κεφαλαίου (Capital Controls)» υπογραμμίζει ο Γ.Ξηραδάκης και προσθέτει: 
«Η αναγκαιότητα της συμμόρφωσης των ναυτιλιακών εταιρειών στις νέες συνθήκες είναι επιβεβλημένη.
- Είναι βέβαιο ότι δεν θα υπάρξει μέλλον για τις εταιρείες που πιστεύουν ότι η δυνατότητα άντληση κεφαλαίων διέρχεται μία προσωρινή κρίση κι έτσι δεν προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα αλλά περιμένουν την ανάκαμψη της αγοράς
- Αυτές οι εταιρείες δεν πρέπει να προσδοκούν ανάπτυξη του στόλου τους με τη στήριξη των τραπεζών παρά μόνο με ίδια κεφάλαια κάτι που θα βαρύνει εξαιρετικά τις συνθήκες ανταγωνισμού αλλά και θα πολλαπλασιάσει τον κίνδυνο των ίδιων των εφοπλιστών ή των επενδυτών.
- Το πεδίο της χρηματοδότησης είναι πλέον ξεκάθαρο χωρίς παγίδες για όλους τους ναυτιλιακούς οργανισμούς και απαιτεί διαφάνεια, μέγεθος και ορθολογική κατανομή των κινδύνων και του ναυτιλιακού ρίσκου μέσω της κυκλικότητας της αγοράς. Κι αυτό δεν συμβαίνει πλέον μόνο στην ναυτιλία αλλά και σε όλες τις επιχειρηματικές αγορές που έχουν παρόμοια χαρακτηριστικά».


ΠΗΓΗ: newmoney.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.