Την πορεία του θαλάσσιου δρόμου του μεταξιού που σχεδιάζει να αναπτύξει η Κίνα, προκειμένου να διευκολύνει τη ροή του εμπορίου μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, ακολουθεί η Cosco.
Ο κινεζικός ναυτιλιακός κολοσσός ολοκλήρωσε χθες τον έλεγχο του τουρκικού λιμανιού διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων Kumport, μαζί με τη China Merchants Group αλλά και το κινεζικό fund China Investment Corp.
Η συμφωνία υπεγράφη παρουσία των προέδρων των δύο κρατών, του Κινέζου Σι Τζινπίνγκ και του Τούρκου Ταγίπ Ερντογάν, αλλά καμία άλλη λεπτομέρεια δεν δόθηκε στη δημοσιότητα.
Παρ’ όλα αυτά τον Σεπτέμβριο που έγινε γνωστή η είδηση είχε αναφερθεί ότι το τελικό κόστος της συναλλαγής θα φτάσει τα 940 εκατ. δολάρια, ενώ η Cosco και η China Merchant θα ελέγχουν από 26% του λιμανιού και το China Investment Corp το 13% των μετοχών.
Το Kumport, το οποίο βρίσκεται στη θάλασσα του Μαρμαρά, κοντά στην ευρωπαϊκή πλευρά της Κωνσταντινούπολης, έχει ετήσια δυνατότητα διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στο 1,84 εκατ. teu, ενώ με τις κατάλληλες επενδύσεις μπορεί να φτάσει τα 3,5 εκατ. teu.
Η Cosco σε ανακοίνωσή της έχει επισημάνει ότι το Kumport Terminal έχει πολύ καλές προοπτικές ανάπτυξης, ενώ δίνει βάση και σε πιθανή συνεργασία που μπορεί να έχει η εγκατάσταση στην Τουρκία με το λιμάνι του Πειραιά, αφού βρίσκονται κατά μήκος του «Maritime Silk Road».
Την ίδια περίοδο στην Ελλάδα οι Κινέζοι της Cosco, αλλά και οι Δανοί της Moller Maersk (APM Terminal) όμως αναμένουν εδώ και μήνες να δοθεί το πράσινο φως από το ΤΑΙΠΕΔ προκειμένου να καταθέσουν τις οικονομικές τους προσφορές για την απόκτηση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του ΟΛΠ.
Μια υπόθεση που έχει χαρακτηριστεί από τις συνεχείς αναβολές αλλά και από τις διαρκείς αλλαγές στον σχεδιασμό, γεγονός που αναγκάζει τις ενδιαφερόμενες εταιρείες να αναπροσαρμόζουν συνεχώς τον σχεδιασμό τους.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι δηλώσεις που έκανε ο υπουργός Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά, ο οποίος και ενώ ο χρόνος πλέον μετρά αντίστροφα για την κατάθεση των προσφορών, υπογράμμισε ότι γίνεται προσπάθεια να εξαιρεθεί από την πώληση του ΟΛΠ ΟΛΠ-1,78% και το πορθμείο Πέραμα - Σαλαμίνα, ενώ πριν από 15 ημέρες περίπου είχε αναφέρει το ίδιο και για τη σχολή λιμενοφυλάκων που βρίσκεται στην άκρη του επιβατικού λιμανιού του Πειραιά.
Σε περίπτωση που αναφερθούν νέες αλλαγές, θεωρείται πολύ πιθανό η κατάθεση των προσφορών να καθυστερήσει περαιτέρω.
Σημειώνεται ότι το λιμάνι του Πειραιά βρίσκεται σε στρατηγική θέση για την ανάπτυξη του δικτύου που στήνουν οι Κινέζοι, αφού θα είναι η πύλη στην Ευρώπη, ενώ στρατηγική σημασία αποκτά και η ανέγερση εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο.
Η κίνηση
Στο μεταξύ, αυξάνονται οι κινήσεις στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά που διαχειρίζεται η θυγατρική της Cosco Pacific, η ΣΕΠ Α.Ε.
Κατά τη διάρκεια του Οκτωβρίου διακινήθηκαν συνολικά 277.000 teu από 251.000 τον αντίστοιχο μήνα του 2014, καταγράφοντας αύξηση της τάξεως του 10,7%.
Συνολικά στους 10 μήνες του 2015 έχουν διακινηθεί από τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ 2,53 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, από 2,47 εκατ. εμπορευματοκιβώτια πέρυσι, σημειώνοντας αύξηση κατά 2,2%.
Ενδιαφέρον στην Τουρκία
Πάντως, το ενδιαφέρον των μεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών για τα τουρκικά λιμάνια αυξάνεται διαρκώς. Το μεγάλο βήμα έκανε πρώτη η MSC η οποία μέσω της θυγατρικής της Terminal Investment Limited (TIL) έχει αναπτύξει το λιμάνι Asyaport στη Ραιδεστό της Τουρκίας.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η MSC, η οποία για περισσότερα από 10 χρόνια είναι ο μεγαλύτερος πελάτης του ΟΛΠ μέσα στο 2015, έχει ελαττώσει τις κινήσεις της στον Σ.ΕΜΠΟ του Πειραιά και έχει μεταφέρει φορτία στην Τουρκία.
Σε πλήρη ανάπτυξη, το Asyaport θα προσφέρει ετήσια δυναμικότητα 2,5 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων και θα μπορεί να εξυπηρετεί πλοία μεταφορικής ικανότητας έως 16.000 εμπορευματοκιβωτίων.
Σημειωτέον ότι η TIL ελέγχει και άλλο ένα λιμάνι στην Τουρκία, κοντά στο Asyaport, το οποίο επίσης έχει προσελκύσει φορτία της MSC.
Ανάλογη όμως κίνηση έκανε τελευταία και ο άλλος διεκδικητής του ΟΛΠ, η APM Terminal, η οποία απέκτησε την πλειοψηφία των μετοχών της εταιρείας Grup Maritim TCB που διαχειρίζεται 11 terminal σε Τουρκία, Ισπανία και Λατινική Αμερική.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.