“When the going gets tough the tough get going”. «Όταν οι καταστάσεις δυσκολεύουν, τότε προχωράνε οι δυνατοί», είναι σε ελεύθερη μετάφραση το ρητό που αγαπάνε να λένε οι αγγλοσάξονες.
Ρητό το οποίο κάνουν πράξη στη ναυτιλία οι Έλληνες. Παρά την παγκόσμια οικονομική κρίση, παρά την έλλειψη ρευστότητας και την αδυναμία των τραπεζών να χρηματοδοτήσουν μεγάλα επενδυτικά σχέδια, ειδικά στη ναυτιλιακή βιομηχανία, τα τελευταία επτά χρόνια, ο ελληνικών συμφερόντων στόλος μεγαλώνει και σήμερα αποτελεί το 16% του παγκόσμιου και βρίσκεται στην πρώτη θέση.
Η επιτυχία αυτή οφείλεται κυρίως στην είσοδο μεγάλων οικονομικών επενδυτικών σχημάτων που εμπιστεύονται την καπατσοσύνη των Ελλήνων στη ναυτιλία αλλά και σε συγχωνεύσεις μεταξύ εταιρεία.
Η ελληνική ναυτιλία ταξιδεύει σε εποχές αύξησης του στόλου της και απορρόφησης εταιρειών από μεγαλύτερες.
Το 2015 οι ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων μειώθηκαν κατά 20 στον αριθμό, ποσοστό 2,99% και από 668 κατέβηκαν στις 648.
Αντιθέτως, οι μεγάλες εταιρείες που διαχειρίζονται στόλους με περισσότερα από 25 πλοία, αυξήθηκαν από κατά μία και από 40 το 2014 είναι πλέον 41 ενώ το 2013 ήταν 35. Ελέγχουν πλέον το 58,38% τη ελληνικής χωρητικότητας.
Η νέα γενιά του εφοπλισμού
Σύμφωνα με την ανάλυση της Petrofin Research όσες από τις πολύ μικρές (1-2 πλοία) ή απλά μικρές (3-4 πλοία) εταιρείες δραστηριοποιούνται ακόμη οφείλεται στο γεγονός ότι συστήθηκαν από παραδοσιακές εταιρείες –κολοσσούς από εφοπλιστικά τζάκια, και ασχολούνται με αυτές τα νεότερα μέλη της οικογένειας προκειμένου να ανεξαρτητοποιηθούν ελεγχόμενα στην άκρως ανταγωνιστική ναυτιλιακή βιομηχανία. Οι εταιρείες αυτές με την οικονομική ενίσχυση της οικογένειας μπόρεσαν να επενδύσουν σε πλοία νεότευκτα αλλά και μικρής ηλικίας (0-9)
Οι πλοιοκτήτες εκμεταλλεύονται τις χαμηλές τιμές ναυπήγησης πλοίων αλλά και αγοράς μεταχειρισμένων ενώ εισέρχονται σε αυτές και επενδυτικά σχήματα.
Τα στοιχεία προκύπτουν από την έρευνα της Petrofin Research-Greek shipping Companies.
Οι μεγάλες εταιρείες (25+ πλοία) συνάμα εκσυγχρονίζουν τον στόλο τους με ναυπηγήσεις. Τα πλοία με μέσο όρο ηλικίας έως 9 έτη, αυξήθηκαν από τους 124 εκατομμύρια τόνους το 2014 στους 154,3 εκατομμύρια τόνους το 2015. Τα μικρής ηλικίας πλοία τα έχουν 24 μεγάλες εταιρείες οι οποίες το 2014 ήταν 22 και το 2013 ήταν 14.
Οι πλοιοκτήτες που έχουν πλοία συνολικής χωρητικότητας άνω του ενός εκατομμυρίου τόνους ελέγχουν πλέον το 76,7% της συνολικής ελληνόκτητης χωρητικότητας έναντι 74% το 2014 και 71,3% το 2013.
Τα πλοία ηλικίας μεγαλύτερης των 20 ετών μειώθηκαν από 231 ενώ το 2011 ήταν 411 ποσοστό μείωσης 44%.
Ο αριθμός των πλοίων μικρής ηλικίας συνεχίζει να αυξάνει. Το 2015 κατά 6,78% και 189 πλοία ενώ το 2014 ήταν μεγαλύτερη η αύξηση αγγίζοντας το 9,94%.
Οι μικρές εταιρείες με 1 και 2 πλοία μειώνονται συνεχώς. Από το 2011 που αριθμούσαν 350 έφθασαν στις 262 ποσοστό μείωσης 25%. Για την επόμενη χρονιά οι προβλέψεις αναφέρουν ότι ο αριθμός τους θα μειωθεί ακόμη περισσότερο.
Οι εταιρείες με στόλο από 3 έως 4 πλοία από 166 το 2014 μειώθηκαν φέτος σε 154.
Με 5 έως 8 πλοία αυξήθηκαν κατά τρεις και από 107 πέρσι έφθασαν τις 110.
Με 9 έως 15 πλοία από 55 το 2014 μειώθηκαν στα 51 το 2015.
Από 16-24 πλοία αυξήθηκαν κατά τέσσερις και από 26 το 2014 σήμερα αριθμούν 30.
Οι μικρές ναυτιλιακές εταιρείες δεν έχουν πρόσβαση στο τραπεζικό σύστημα και εξαφανίζονται σιγά-σιγά. Οι μεγάλες ναυτιλιακές που έχουν επενδύσει σε οικολογικά νεότευκτα πλοία συγκεντρώνουν τα όποια δάνεια των τραπεζών ενώ έχουν πρόσβαση και στη χρηματιστηριακή αγορά.
«Οι πολλές τράπεζες που στήριζαν την ελληνική ναυτιλία εξαφανίστηκαν από την Ακτή Μιαούλη με τρομερές συνέπειες, τόσο στην εξεύρεση νέων δανείων από μικρομεσαίες εταιρίες όσο και την απασχόληση. Η κατραπακιά των capital controls αφενός δημιουργεί ένα νέο μοντέλο διαχείρισης όπου τα περισσότερα χρήματα των ναυτιλιακών εταιρειών θα κρατούνται στο εξωτερικό και απλά μόνο ένα μικρό μέρος του ναυτιλιακού συναλλάγματός θα εισάγεται με σκοπό να εκπληρώσουν τις λιγοστές υποχρεώσεις εντός της Ελλάδας. Έτσι και οι τράπεζες δεν θα επιστρέψουν εύκολα πίσω και το ναυτιλιακό συνάλλαγμα θα είναι μικρότερο» επισημαίνουν τραπεζικοί κύκλοι.
Χωρητικότητα
Οι εταιρείες με 25+ πλοία ελέγχουν το 58,38% του ελληνικών συμφερόντων στόλου. Αύξησαν τη χωρητικότητά τους από τα 167,2 εκατομμύρια τόνους σε 191,6 εκατομμύρια, ποσοστό 14,58%.
Οι εταιρείες με 16-24 πλοία ελέγχουν το 12,62% της χωρητικότητας. Το 2015 αύξησαν τη δύναμή τους κατά 16,48% και από τα 35,5 εκατομμύρια τόνους άγγιξαν τους 41,44 εκατομμύρια τόνους.
Ηλικία
Ο μέσος όρος ηλικίας του ελληνικών συμφερόντων στόλου μειώνεται χρόνο με τον χρόνο. Το 2005 ήταν 23 έτη, το 2006 19,1 έτη, το 2007 ήταν ο μέσος όρος στα 18,71 έτη, το 2008 στα 18,4 έτη το 2009 στα 17,6 το 2010 στα 16,64, το 2011 στα 15,9 έτη, το 2012 στα 14,7 έτη, το 2013 ήταν 14,05 έτη, το 2014 13,25 έτη και το 2015 στα 12,72.
Τα υπερήλικα πλοία, άνω των 30 ετών, μειώθηκαν στο 9,55% του ελληνόκτητου στόλου το 2015 , έναντι 10,88% το 2014 και 11,68% το 2013.
ΠΗΓΗ: newmoney.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.