Τεράστια είναι η εισφοροδιαφυγή, αλλά και η φοροδιαφυγή στο γιώτινγκ λόγω της ανοργανωσιάς που υπάρχει και εξαιτίας αυτής, υπό ξένη σημαία σκάφη αλωνίζουν τις ελληνικές θάλασσες χωρίς να πληρώνουν όσα θα έπρεπε.
Η φετινή χρονιά ξεκίνησε αισιόδοξα για τον κλάδο. Όμως οι εκλογές, ο φόβος για ενδεχόμενο grexit, τα capital controls και το δημοψήφισμα, σε συνδυασμό τις δυσλειτουργίες του νομικού πλαισίου που διέπει τον κάδο, λειτούργησαν ανασταλτικά στην άνοδο της αγοράς των ναυλώσεων στο ελληνικό γιώτινγκ. Αποτέλεσμα η αγορά του ελληνικού yachting για άλλη μια χρονιά να μην ακολουθήσει την γενική άνοδο του τουρισμού.
Τα έντονα γαλάζια χρώματα ξεθωριάζουν αν υπολογίσει κανείς ότι όλα αυτά συμβαίνουν σε έναν κλάδο, στο ελληνικό γιώτινγκ, ο οποίος:
1. Συνεισέφερε με 3,8% από το 18% που συνεισέφερε ο τουρισμός στο ΑΕΠ.
2. Η ζώνη Περάματος λειτουργεί με το 90% των επαγγελματικών πλοίων. Δεκάδες ειδικότητες υπάρχουν που ασχολούνται με τα επαγγελματικά σκάφη.
3. Περίπου 3.200 Έλληνες ναυτικοί απασχολούνται στα ελληνικά τουριστικά πλοία, ναυτολογημένοι στο ΝΑΤ. Άρα το ελληνικό yachting συνεισφέρει στο ΝΑΤ τα μέγιστα.
4. Δίνει ζωή στα απομακρυσμένα ελληνικά νησιά, στα οποία η πρόσβαση είναι δυνατή μόνο με σκάφος, διότι οι άγονες γραμμές περνάνε μία φορά την εβδομάδα. Δουλεύουν τα εστιατόρια, τα bar, τα καταστήματα. Τονώνεται η τοπική οικονομία και κοινωνία.
5. Οι μαρίνες με την μόνιμη θέση των επαγγελματικών σκαφών κερδίζουν, αν και δεν υπάρχει μειωμένο επαγγελματικό τιμολόγιο όπως επισημαίνουν στελέχη του κλάδου.
Την κατάσταση που επικρατεί περιγράφει θέτοντας το δάκτυλο επι τον τύπο των ήλων ο πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού, Αντώνης Στελλιάτος:
«Οι λόγοι της συνέχισης της κάκιστης κατάστασης που βρίσκεται το ελληνικό yachting είναι αρκετοί. Καταρχήν οι ναυλωτές ξένων σκαφών που δεν εφαρμόζουν το Νόμο 4256/2014.
Πιο συγκεκριμένα το άρθρο 3 αναφέρει τα εξής:
«Η εκτέλεση σύμβασης ναύλωσης, στην οποία ο τόπος παράδοσης και ο τόπος επαναπαράδοσης του πλοίου αναψυχής βρίσκονται στην Ελληνική Επικράτεια, επιτρέπεται στα ακόλουθα πλοία αναψυχής: α) υπό σημαία ελληνική ή άλλου κράτους – μέλους της Ε.Ε. ή του Ε.Ο.Χ., καθώς και β) υπό σημαία κράτους εκτός της Ε.Ε. ή του Ε.Ο.Χ., ολικού μήκους άνω των τριάντα πέντε (35) μέτρων, εφόσον είναι κατασκευασμένα κατά το μεγαλύτερο μέρος τους από μέταλλο ή πλαστικό και έχουν μεταφορική ικανότητα άνω των δώδεκα (12) επιβατών.»
«Η εκτέλεση σύμβασης ναύλωσης, στην οποία ο τόπος παράδοσης και ο τόπος επαναπαράδοσης του πλοίου αναψυχής βρίσκονται στην Ελληνική Επικράτεια, επιτρέπεται στα ακόλουθα πλοία αναψυχής: α) υπό σημαία ελληνική ή άλλου κράτους – μέλους της Ε.Ε. ή του Ε.Ο.Χ., καθώς και β) υπό σημαία κράτους εκτός της Ε.Ε. ή του Ε.Ο.Χ., ολικού μήκους άνω των τριάντα πέντε (35) μέτρων, εφόσον είναι κατασκευασμένα κατά το μεγαλύτερο μέρος τους από μέταλλο ή πλαστικό και έχουν μεταφορική ικανότητα άνω των δώδεκα (12) επιβατών.»
Σας ενημερώνω λοιπόν ότι τα υπό ευρωπαϊκή σημαία, επαγγελματικά εκτελούν ναυλώσεις χωρίς να είναι εγγεγραμμένα στο Ηλεκτρονικό Μητρώο όπως προβλέπει ο νόμος, τα δε σκάφη με σημαία τριτοκοσμική οργιάζουν σε ναυλώσεις στα πελάγη μας» επισημαίνει ο Αντώνης Στελλιάτος και προσθέτει:
«Το αποτέλεσμα είναι ότι δεν εισπράττουμε ΦΠΑ ναύλωσης, Φόρους, δεν γίνονται ναυλοσύμφωνα, δεν πληρώνουν ΝΑΤ, δεν έχουν οργανικές συνθέσεις πληρωμάτων όπως προβλέπει το Υπουργείο Ναυτιλίας, τα υπό ελληνική σημαία επαγγελματικά μένουν δεμένα και στους Έλληνες ναυτικούς θα συνεχίσει να μεγαλώνει η ανεργία.
Εάν κάποιος έβλεπε τι σκάφη κυκλοφορούσαν στα ελληνικά πελάγη το καλοκαίρι θα αισθανόταν μεγάλη θλίψη. Όλες οι σημαίες και ειδικά κόκκινη, σε ολόκληρο το Αιγαίο. Σπάνια η γαλανόλευκη. Εξαφανίζεται η ελληνική σημαία από το Αιγαίο. Είναι λυπηρό.»
Εάν κάποιος έβλεπε τι σκάφη κυκλοφορούσαν στα ελληνικά πελάγη το καλοκαίρι θα αισθανόταν μεγάλη θλίψη. Όλες οι σημαίες και ειδικά κόκκινη, σε ολόκληρο το Αιγαίο. Σπάνια η γαλανόλευκη. Εξαφανίζεται η ελληνική σημαία από το Αιγαίο. Είναι λυπηρό.»
Όσον αφορά στο ανύπαρκτο Ηλεκτρονικό Μητρώο ο πρόεδρος της Ένωσης καταγγέλλει:
«Ο Νόμος Βαρβιτσιώτη του Απριλίου του 2015 στηρίχθηκε στο Ηλεκτρονικό Μητρώο. Μεγάλη η σημασία του! Διότι όποιο σκάφος με οποιαδήποτε σημαία πλέει στα ελληνικά χωρικά ύδατα θα έπρεπε να ανακοινώνεται στο Ηλεκτρονικό Μητρώο που θα υπήρχε στο Υπουργείο Ναυτιλίας. Τι σκάφος είναι, -ιδιωτικό, επαγγελματικό-, τι μεταφέρει, -ιδιώτες, ναυλωτές-, τι σημαία είναι και πόσο χρονικό διάστημα θα παραμείνει στην Ελλάδα.
Ηλεκτρονικό Μητρώο δεν υπάρχει μέχρι σήμερα με αποτέλεσμα να μην εισπράττει η χώρα μας εκατομμύρια και να μην βοηθιέται η ελληνική οικονομία» και συμπληρώνει:
«Νομίζω ότι οι γείτονες δεν είναι αφελείς. Η Κροατία εισπράττει από όποιο σκάφος εισέρχεται στα κροατικά χωρικά ύδατα, είτε ιδιωτικό είτε επαγγελματικό, για μια εβδομάδα παραμονής 700 ευρώ!!! Και προμηθεύει το σκάφος με ειδικό σήμα. Άρα είναι επιτακτική η ανάγκη εφαρμογής του Ηλεκτρονικού Μητρώου».
Ιδιαίτερη η επισήμανση του Αντώνη Στελλιάτου για τις επιπτώσεις που είχε στο ελληνικό γιώτινγκ η επιβολή ΦΠΑ εν μέσω καλοκαιριού σε αντίθεση με ό,τι ίσχυσε για τα ξενοδοχεία:
«Η Ένωση Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού, στα πλαίσια της ανάκαμψης της Ελληνικής Οικονομίας και της χώρας μας, συμφώνησε στην αύξηση του ΦΠΑ στα ναυλοσύμφωνα. Όμως γιατί στα Ξενοδοχεία 13% και από 1 Οκτωβρίου και στα επαγγελματικά σκάφη 23% και από 20 Ιουλίου? Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την ακύρωση ναυλώσεων διότι οι συμφωνίες υπογράφονται μήνες πριν, ίσως και χρόνο.
Παραθέτω το ΦΠΑ που πληρώνουν οι ναυλωτές σκαφών στις ναυλώσεις στις ανταγωνιστικές χώρες.
Ιταλία 6%
Κροατία 6,5%
Τουρκία 0%... Μηδέν και τα συμπεράσματα δικά σας. Το μόνο που ζητάμε είναι να είμαστε ανταγωνιστικοί.»
Παραθέτω το ΦΠΑ που πληρώνουν οι ναυλωτές σκαφών στις ναυλώσεις στις ανταγωνιστικές χώρες.
Ιταλία 6%
Κροατία 6,5%
Τουρκία 0%... Μηδέν και τα συμπεράσματα δικά σας. Το μόνο που ζητάμε είναι να είμαστε ανταγωνιστικοί.»
Ειδική αναφορά όμως κάνει ο πρόεδρος της ΕΠΕΣΤ για την τιμολογιακή αναφορά από τις μαρίνες:
«Αλήθεια, γιατί οι Μαρίνες δεν θεσπίζουν τιμολόγια μειωμένα για τον ελλιμενισμό των ελληνικών επαγγελματικών τουριστικών σκαφών ώστε να βοηθήσουν τον περισσότερο πληγέντα χώρο του επαγγελματικού θαλάσσιου τουρισμού» και καταλήγει:
«Δυστυχώς ο ελληνικός θαλάσσιος τουρισμός και πιο συγκεκριμένα το ελληνικό yachting είναι πιο αδικημένη και απαξιωμένη εναλλακτική μορφή τουρισμού αν και προσφέρει πολλά στην ελληνική οικονομία.
Η Ένωση Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού ζητάει στενή συνεργασία με τα αρμόδια Υπουργεία, Οικονομία, Ναυτιλίας και Τουρισμού και με όλους τους φορείς του θαλάσσιου τουρισμού, ώστε η μαγική αυτή χώρα να γίνει το κέντρο του παγκόσμιου yachting και να αναδείξουμε την πολυνησία μας, τις θάλασσές μας, τον πολιτισμό μας και την φιλοξενία που μόνο ο Έλληνας γνωρίζει. Μπορούμε!!!»
ΠΗΓΗ: newmoney.gr
ΠΗΓΗ: newmoney.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.