Σε βαθιά και σκοτεινά
νερά ξαναμπήκε η υπόθεση της παρουσίας
της ναυτιλιακής κοινότητας στην Ελλάδα, με την υπογραφή του τρίτου μνημονίου σε πρώτη
φάση και ακολούθως με την προκήρυξη των
πρόωρων εκλογών.
Οι αλλαγές κυρίως του φορολογικού πλαισίου με
την ευρύτερη έννοια για τις ναυτιλιακές
εταιρείες που έχουν έδρα στην Ελλάδα έχει δημιουργήσει μία ασάφεια στο τι
μέλλει γενέσθαι.
Μετά το δημοψήφισμα της 5ης Ιουλίου οι Ευρωπαίοι εξαπέλυσαν εκ νέου σφοδρή
επίθεση κατά της ελληνικής ναυτιλίας με μπροστάρη τον πρόεδρο της ΕΕ Ζ.
Κ. Γιούνκερ που έκανε λόγο για την ανάγκη πρόσθετης φορολόγησης των Ελλήνων εφοπλιστών ως
επιχειρηματιών.
Ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θόδωρος
Βενιάμης, αντέδρασε και με δηλώσεις του
στο «Πρώτο Θέμα» ζήτησε να τοποθετηθεί
επισήμως η κυβέρνηση Τσίπρα και να ξεκαθαρίσει ότι στηρίζει τη ναυτιλία.
Τέσσερις ημέρες αργότερα, την Πέμπτη 30
Ιουλίου, πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο Οικονομίας συνάντηση
με παρόντες τον πρόεδρος της ΕΕΕ και τον Αντιπρόεδρο Μιχάλη Χανδρή, τον Υπουργό
Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού Γιώργο Σταθάκη, και τους
Αναπληρωτές Υπουργούς Ναυτιλίας, Θεόδωρο Δρίτσα και Οικονομικών Τρύφωνα
Αλεξιάδης.
Η στήριξη που
έδωσε η ελληνική κυβέρνηση προς την ναυτιλιακής κοινότητα ήταν ξεκάθαρη σύμφωνα
με ανακοίνωση που εκδόθηκε από το Υπουργείο Οικονομίας.
Η σύμβαση με τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό
Σταθερότητας
Όμως όταν αναλύθηκε σε
βάθος το κείμενο του τρίτου μνημονίου αποδείχθηκε ότι η πραγματικότητα σε σχέση με τις κυβερνητικές
υποσχέσεις ήταν «άλλα λόγια να αγαπιόμαστε».
Στα προς άμεση
εφαρμογή μέτρα περιλαμβάνονται: - η αύξηση κατά 4% του
φόρου χωρητικότητας που καταβάλλει κάθε χρόνο
για κάθε πλοίο της η κάθε ναυτιλιακή εταιρεία
- η επέκταση μέχρι το
2019 του καθεστώτος καταβολής έκτακτης εισφοράς για τους ναυλομεσίτες, με
παράλληλη μείωση των συντελεστών φορολογίας
- η εξομοίωση της φορολογίας των υπό κοινοτική
σημαία μικρών σκαφών , ολικής
χωρητικότητας μέχρι μέχρι 500 κόρων, με
αυτά της ελληνικής σημαίας.
Αν και για τα μέτρα
αυτά είχε γνώση η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα η οποία, ανεπισήμως τουλάχιστον,
είχε αποδεχθεί την αύξηση του φόρου
χωρητικότητας, ήρθε η σύμβαση μεταξύ της
ελληνικής κυβέρνησης και του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ΕΜΣ) με νέες δεσμεύσεις που πρόκειται να νομοθετηθούν τον ερχόμενο
Οκτώβριο.
Δεσμεύσεις που προκάλεσαν έντονο προβληματισμό στον
ελληνικό εφοπλισμό. Πιο συγκεκριμένα, η σύμβαση προβλέπει τη «σταδιακή κατάργηση της
ειδικής φορολογικής μεταχείρισης του ναυτιλιακού κλάδου» και την «επέκταση της
προσωρινής εθελοντικής εισφοράς της ναυτιλιακής κοινότητας έως το 2018».
Εκπρόσωποι της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας ελληνικού είχαν προγραμματίσει σειρά
συναντήσεων με την κυβέρνηση Τσίπρα από τις
αρχές του Σεπτεμβρίου όμως τους πρόλαβαν οι εκλογές.
Η στάση του
ελληνικού εφοπλισμού είναι στα ση αναμονής. Παρά το γεγονός ότι η αβεβαιότητα οδήγησε πολλές ναυτιλιακές
εταιρείες να φτιάξουν ένα εναλλακτικό σχέδιο
για φυγή στο εξωτερικό και βασικά
σε Σιγκαπούρη, Λονδίνο, Μονακό και Κύπρο,
Έλληνες εφοπλιστές όταν μιλάνε μεταξύ τους συμφωνούν
ότι «ούτε ένας από μας δεν θέλει
να φύγει από την Ελλάδα και να πάει σε αυτά τα μέρη. Μόνο αν αλλάξουν τραγικά οι συνθήκες θα
αναγκαστούμε να φύγουμε» και
προσθέτουν:
«Έως τώρα η προσπάθεια
που κάνουν κυβέρνηση και εφοπλισμός είναι σε πολύ καλό δρόμο. Η κυβέρνηση έκανε προσπάθεια να κρατήσει
ικανοποιημένη τη ναυτιλία και η ναυτιλία να αυξήσει τους φόρους που δίνει και
να ενισχύσει ακόμη περισσότερο το κοινωνικό της έργο. Ελπίζουμε ότι αυτή η
σχέση θα συνεχιστεί. »
Μέσα στο κλίμα
«ήξεις-αφίξεις» το ελληνικό νηολόγιο αν και σημείωσε νέα μείωση της τάξεως του 1,6% για
πλοία 100 κόρους και άνω, σε ετήσια βάση τον Ιούνιο του 2015, έναντι
μείωσης 2% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2014 προς το
2013, συνεχίζει την προσπάθεια να κρατηθεί ψηλά στον ανταγωνισμό.
Το αισιόδοξο μήνυμα είναι ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ., μπορεί να μειώθηκε αριθμητικά η δύναμη του ελληνικού νηολογίου όμως η ολική χωρητικότητα του εμπορικού στόλου, αυξήθηκε τον Ιούνιο κατά 1%, έναντι αύξησης 1,1% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2014 προς το 2013.
Το αισιόδοξο μήνυμα είναι ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ., μπορεί να μειώθηκε αριθμητικά η δύναμη του ελληνικού νηολογίου όμως η ολική χωρητικότητα του εμπορικού στόλου, αυξήθηκε τον Ιούνιο κατά 1%, έναντι αύξησης 1,1% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2014 προς το 2013.
ΠΗΓΗ: newmoney.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.