18 Μαρ 2015

Δημοσκόπηση XRTC: Η οικονομική κρίσης στην Ελλάδα δεν επηρεάζει τις ναυτιλιακές εταιρείες


O πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της XRTC, Γιώργος Ξηραδάκης

Η οικονομική κρίση στην Ελλάδα επηρεάζει ελάχιστα τις οικονομικές τους ανάγκες των ναυτιλιακών εταιρειών.
Στο συμπέρασμα αυτό κατέληξε δημοσκόπηση που πραγματοποίησε η XRTC εταιρεία οικονομικών συμβούλων για τη ναυτιλία και βασίζεται στις απαντήσεις που της δόθηκαν τόσο από τις τράπεζες όσο και από τις ναυτιλιακές εταιρείες.

«Οι εταιρείες θεωρούν ότι η ελληνική κρίση χρέους έχει πολύ μικρή ανάμειξη στις οικονομικές τους ανάγκες όπως φαίνεται και στο πρώτο διάγραμμα. Αναλύοντας περισσότερο τις απαντήσεις βλέπουμε ότι 43% των συμμετεχόντων εταιρειών απάντησαν «καθόλου» και το 40% απάντησαν πολύ λίγο ή λίγο» επισημαίνεται στα συμπεράσματα της δημοσκόπησης:
« Ίδια ήταν και η θέση των τραπεζών που αποδεικνύει ότι η ναυτιλία αντιμετωπίζεται ως μια διεθνής αγορά οι οικονομικές ανάγκες της οποίας ελάχιστα επηρεάζονται από την Ελληνική κρίση χρέους. Το 35% των τραπεζών απάντησαν «καθόλου» ενώ «πολύ λίγο» και «λίγο» απάντησε το 29% και το 35% αντίστοιχα. Αξιοσημείωτο είναι ότι οι τράπεζες από τη Γερμανία, Κίνα και Γαλλία είναι περισσότερο επιφυλακτικές με την οικονομική κατάσταση της Ελλάδας».
Κόστος δανείων
Για το κόστος των δανείων η συντριπτική πλειοψηφία των ναυτιλιακών εταιρειών, ποσοστό 79%, απάντησε ότι σε σύγκριση με αυτό του 2013 παρέμεινε αμετάβλητο ενώ το 17% των εταιριών απάντησαν ότι το κόστος αυτό αυξήθηκε σε ποσοστό έως και 50%.
Όσο αφορά τα απαντήσεις που έδωσαν οι τράπεζες το 50% απάντησαν ότι το μέσο κόστος της τραπεζικής χρηματοδότησής τους παρέμεινε το ίδιο με το αντίστοιχο του 2013. Εν τούτοις ένα σημαντικό εύρημα είναι ότι το 94% των συμμετεχόντων τραπεζών απάντησαν ότι το κόστος των ναυτιλιακών δανείων θα παραμείνει το ίδιο ή θα αυξηθεί κατά 50% το μέγιστο.
Για τις προσδοκίες των ελληνόκτητων ναυτιλιακών εταιρειών για το κόστος της χρηματοδότησής τους το 2015, σχεδόν το μισό εξ' αυτών ποσοστό 47% απάντησε ότι θα παραμείνει το ίδιο, ενώ το 38% απάντησε ότι θα μειωθεί. Μόνο το 15% είπαν ότι θα αυξηθεί ή θα αυξηθεί δραματικά. Το 64% των εισηγμένων συμμετεχόντων εταιριών είπαν ότι το κόστος το 2015 θα παραμείνει το ίδιο με αυτό του 2014, ενώ το 27% είπε ότι θα μειωθεί και μία μόνο απάντησε ότι θα αυξηθεί δραματικά.
Στην ίδια ερώτηση, η μεγάλη πλειοψηφία των τραπεζών δηλαδή το 59% υποστήριξε το ίδιο με τις εταιρείες ότι δηλαδή το κόστος χρηματοδότησης θα παραμείνει σταθερό ενώ μόλις το 12% είπε ότι θα αυξηθεί. Είναι εξίσου σημαντικό να σημειωθεί ότι το 29% απάντησαν ότι το 2015 προβλέπουν κάποια μείωση στο περιθώριο κέρδους/προμήθειές τους.
Περιθώρια κέρδους των τραπεζών
Όσο αφορά τις προσδοκίες των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών για το περιθώριο κέρδους των τραπεζών για τα νέα τους δάνεια, το 80% των συμμετεχόντων περιμένουν ότι τα νέα δάνεια θα έχουν περιθώριο κέρδους μεταξύ 2%-3,5% ενώ το 11% των εταιριών αυτών πιστεύουν ότι θα κυμανθεί πάνω από 3,5%. Όλες οι εισηγμένες πλην μίας που συμμετείχαν αναμένουν ότι τα περιθώρια κέρδους θα κυμανθούν στο 2%-3,5% ενώ μία εισηγμένη αναμένει ότι θα πέσουν κάτω από 2%.
Στην ίδια ερώτηση προς τις δανείστριες τράπεζες απάντησαν ότι τα προσφερόμενα περιθώρια κέρδους στα νέα δάνεια θα κυμανθούν στο 2%-3,5% σύμφωνα με το 82% των τραπεζών ενώ το 38% των τραπεζών περιμένουν 2,5%-3,5%.
Οι διακυμάνσεις 2%-2,5% και 3%-3,5% έλαβαν αντιστοίχως ποσοστό 19% η καθεμία.
«Δεν προκαλεί έκπληξη πάντως ότι οι ελληνικές τράπεζες απάντησαν ότι η διακύμανση των περιθωρίων κερδών τους αναμένεται στο 3,5%-4% που είναι το υψηλότερο ποσοστό των συμμετεχόντων» επισημαίνεται στα συμπεράσματα της δημοσκόπησης:
« Φυσικά η τάση αυτή αποτελεί άμεσο αποτέλεσμα της ελληνικής κρίσης χρέους. Αναφορικά με τις γερμανικές τράπεζες, οι προσδοκίες τους είναι αντιφατικές αλλά σίγουρα το χαμηλότερο περιθώριο κέρδους που αναμένουν είναι στο 2,5%-3% όπως και οι γαλλικές και βρετανικές τράπεζες. Αξιοσημείωτο αποτελεί το γεγονός ότι το 1/3 των γερμανικών τραπεζών καθώς και οι τράπεζες της Δανίας πιστεύουν ότι το περιθώριο κέρδους θα πέσει κάτω από το 2,5% ενώ μια μόνο Γερμανική τράπεζα ανέφερε ποσοστό κάτω του 2%
Διάρκεια δανείων
Το 61% των εταιριών απάντησαν ότι η επιθυμητή συνολική διάρκεια νέων δανείων θα ήταν «περισσότερο από 12 έτη». Εξίσου σημαντικό είναι το ποσοστό των 17% των εταιρειών οι οποίες απάντησαν «λιγότερο από 10 έτη». Πιο συγκεκριμένα το 73% των εισηγμένων εταιριών απάντησαν «περισσότερο από 12 έτη» ενώ μια εταιρία απάντησε «λιγότερο από 10 έτη».
Από την άλλη πλευρά οι τράπεζες διαφέρουν αφού το 1/3 εξ αυτών απάντησε ότι επιθυμητή συνολική διάρκεια νέων δανείων θα ήταν «περισσότερο από 12 έτη». Οι μισές τράπεζες που συμμετείχαν απάντησαν «λιγότερο από 10 έτη». «Είναι κατανοητό ότι οι τράπεζες θέλουν την πλήρη αποπληρωμή των δανείων τους σε λιγότερο από 10 χρόνια εξαιτίας των κεφαλαιακών περιορισμών που τους επιβάλλονται από τους διεθνείς κανονισμούς» αναφέρουν οι αναλυτές της XRTC.
Η χρηματοδότηση
Η συντριπτική πλειοψηφία των ελληνικών εταιρειών δηλαδή το 85% απάντησαν ότι το επιθυμητό ποσοστό χρηματοδότησης είναι 50%-70%. Ειδικότερα οι μισές από τις εταιρείες δηλαδή το 51% προτιμούν μια χρηματοδότηση της τάξης του 60%-70% ποσοστό που προτιμά το 18% των τραπεζών. Το 13% των εταιρειών προτίμησαν την απάντηση άνω του 70%.
«Αναλύοντας περισσότερο τις απαντήσεις, το 46% των εισηγμένων συμμετεχόντων εταιριών απάντησαν ότι το προσδοκώμενο ποσοστό χρηματοδότηση είναι 60%-70%, ενώ μια εξ' αυτών που δραστηριοποιείται στον τομέα των LNG/LPG επιθυμεί χρηματοδότηση κάτω του 50% καθώς επίσης και άλλη μια εξ΄ αυτών που δραστηριοποιείται στον τομέα των κοντέινερς επιθυμεί χρηματοδότηση άνω του 70%. Από την άλλη πλευρά το σύνολο των συμμετεχόντων τραπεζών απάντησε ότι το προσδοκώμενο ποσοστό χρηματοδότησης που θα ήθελαν για τις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρίες είναι μεταξύ 50%-70%» επισημαίνουν οι αναλυτές της XRTC:
«Πιο συγκεκριμένα η πλειοψηφία των τραπεζών το 82% προτιμούν ένα ποσοστό 50%-60% ενώ οι υπόλοιπες τράπεζες το 18% θέλουν ένα ποσοστό 60%-70%. Αναμφισβήτητα το προσδοκώμενο ποσοστό χρηματοδότησης αντανακλά την επιθυμία των τραπεζών για περισσότερα ίδια κεφάλαια σε κάθε δανειοδότηση προστατεύοντας έτσι τα ναυτιλιακά τους χαρτοφυλάκια. Αναλύοντας επιμέρους τις απαντήσεις ανά προέλευση τράπεζας κατανοούμε τα ακόλουθα. Όλες οι Ελληνικές τράπεζες δείχνουν επιφυλακτικότητα απέναντι στη ναυτιλιακή αγορά προτιμώντας χρηματοδοτήσεις επιπέδου 50%-60%. Το ίδιο συμβαίνει και με τις απαντήσεις όλων σχεδόν των Γερμανικών τραπεζών και των υπολοίπων ευρωπαϊκών. Μόνο μια Γερμανική και μια Κινέζικη τράπεζα απάντησαν ότι θα προτιμούσαν ποσοστό χρηματοδότησης 60%-70% γεγονός που συνδέεται με τις απαντήσεις τους σχετικά με τη χρηματοδότηση νεότευκτων πλοίων».
Οι επενδύσεις
Το 39% των εταιρειών προτιμούν να επενδύσουν στην αγορά των φορτηγών ενώ το 28% την αγορά των δεξαμενοπλοίων. Η αγορά των LNG/LPG κατακτά το 1/5 των προτιμήσεων.
Οι απαντήσεις των τραπεζών αντανακλούν σε κάποιο βαθμό τις παρούσες βλέψεις τους για κάθε μια από τις αγορές. Η κυρίαρχη απάντηση ήταν «τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε έργου είναι σημαντικότερα από την αγορά» συγκεντρώνοντας το 59%. Η επόμενη απάντηση ο τομέας των Δ/Ξ συγκέντρωσε 29% ενώ η αγορά ξηρού φορτίου μόλις 12%. Οι άλλες τέσσερις αγορές Container, Cruise, LNG/LPG και Offshore δε αναφέρονται στις προτιμήσεις των τραπεζών. Όλες οι Γερμανικές τράπεζες απάντησαν ότι «τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε έργου είναι σημαντικότερα από την αγορά». Τα 2/3 των Ελληνικών τραπεζών απάντησαν των τομέα των Δ/Ξ και το 1/3 την αγορά ξηρού φορτίου. Οι γαλλικές τράπεζες κινήθηκαν στον ίδιο χώρο με τις γερμανικές, οι αγγλικές προτίμησαν την αγορά ξηρού φορτίου και οι τράπεζες της Δανίας τον τομέα των Δ/Ξ.
Για το αν οι εταιρείες και οι τράπεζες επιλέγουν αν επενδύσουν σε νεότευκτα πλοία, μεταχειρισμένα ή και τα δύο, οι εταιρείες απάντησαν ότι το 59% προτιμά και τα δύο ενώ 26% μόνο μεταχειρισμένα πλοία. Από τις εισηγμένες συμμετέχοντες εταιρείες οι μισές προτιμούν τα νεότευκτα και οι μισές τα μεταχειρισμένα.
Όσον αφορά τις τράπεζες, η πλειοψηφία δηλαδή το 65% δήλωσε ότι προτιμά και τα δύο. Επίσης το 23% προτιμά τα νεότευκτα. Τα 2/3 των Ελληνικών τραπεζών προτιμούν τα μεταχειρισμένα ενώ το 1/3 και τα δύο. Οι Γερμανικές τράπεζες δήλωσαν ότι τα 2/3 προτιμούν και τα δύο ενώ το 1/3 μόνο νεότευκτα. Όλες οι άλλες Ευρωπαϊκές τράπεζες δήλωσαν και τα δύο.
Απειλές για τη ναυτιλία
Η συντριπτική πλειοψηφία των εταιρειών δηλαδή το 73% επιβεβαίωσε ότι η μεγαλύτερη απειλή για την παγκόσμια ναυτιλία είναι η υπερχωρητικότητα και αποτελεί μεγάλο εμπόδιο για την υγιή βελτίωση τουλάχιστον στις κύριες αγορές. Η επιλογή παγκόσμια οικονομία συγκέντρωσε το 20% των συμμετεχόντων ενώ οι επιλογές «Έλλειψη ρευστότητας» και «Αύξηση της χωρητικότητας του Κινέζικου Στόλου» συγκέντρωσαν από 4%. Το 73% των εισηγμένων εταιριών επέλεξε επίσης την υπερχωρητικότητα ενώ οι υπόλοιπες εισηγμένες επέλεξαν την «Παγκόσμια οικονομία»
Η πλειοψηφία των τραπεζών δηλαδή το 65% δήλωσαν ότι η υπερχωρητικότητα είναι η μεγαλύτερη απειλή για τη διεθνή ναυτιλία. Η επιλογή Παγκόσμια οικονομία συγκέντρωσε το 30% των συμμετεχόντων ενώ η επιλογή «Έλλειψη ρευστότητας» συγκέντρωσε το 6%.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.