17 Μαρ 2015

Το δυναμικό «come back» του «Peter G»

Έχτισε μία ναυτιλιακή αυτοκρατορία σχεδόν από το μηδέν, με κεφάλαιο 15.000 δολάρια. Το 2010 ήταν ο πρώτος Έλληνας με τέσσερις ναυτιλιακές εταιρείες εισηγμένες στην αμερικανική χρηματαγορά. Tα ξένα μέσα ενημέρωσης τον αποκαλούσαν «νέο Ωνάση». Ο ίδιος δήλωνε ότι «είναι πολύ κολακευτικό να σε συγκρίνουν με έναν θρύλο της ναυτιλίας που έφερε επανάσταση με τον τρόπο που λειτουργούσε σαν εφοπλιστής».

Τίποτα δεν φαινόταν ικανό να ανακόψει την ξέφρενη επιχειρηματική του πορεία. Όμως τον Νοέμβριο του 2011, με την παγκόσμια οικονομική κρίση να έχει γονατίσει τη ναυτιλιακή βιομηχανία, είδε τα ταμεία του να στερεύουν και έκανε αίτηση υπαγωγής στο Chapter 11 του αμερικανικού πτωχευτικού κώδικα, ζητώντας προστασία από τους πιστωτές.
Όλα τα βλέμματα των επενδυτών του αμερικανικού χρηματιστηρίου αλλά και σύσσωμη η ναυτιλιακή κοινότητα παρακολουθούσε «την πτώση ενός γίγαντα», του ελληνοαμερικάνου, Πήτερ Γεωργιόπουλου, του διάσημου « Peter G», περιμένοντας να δουν που θα καταλήξει. Επί τρία χρόνια το «αμερικάνικο όνειρο» εξελισσόταν σε όλο του το μεγαλείο. Η άνοδος και η πτώση ενός αυτοδημιούργητου.
Όμως ο έλληνας πλοιοκτήτης δεν είχε πει την τελευταία του λέξη. Το επιχειρηματικό δαιμόνιο των Ελλήνων στη ναυτιλία δεν τον εγκατέλειψε. Με μεθοδικές κινήσεις και με δυνατό του χαρτί το όνομα που είχε δημιουργήσει στην αγορά κατάφερε, έναν χρόνο μετά την αίτηση για υπαγωγή στο Chapter 11, να προσεγγίσει το μεγάλο αμερικανικό fund Oaktree Capital το οποίο έγινε και ο μεγαλομέτοχος στην ναυτιλιακή General Maritime (Genmar) βάζοντας αρχικά περισσότερα από 370 εκατομμύρια δολάρια. Με τον τρόπο αυτό κατάφερε να διευθετήσει ένα χρέος δύο δισεκατομμυρίων δολαρίων και να εξέλθει από το καθεστώς προστασίας από τους πιστωτές.
Ήταν η αρχή της ανάκαμψης. Για να έρθει το 2014 που τον βρήκε να κονταροχτυπιέται σε διεθνές επίπεδο με τεράστια ονόματα του εφοπλισμού προκειμένου να κάνει αυτό που του άρεσε πάντοτε. Μεγάλες συμφωνίες. Τα big deals που πέτυχε άγγιξαν συνολικά τα 2,2 δισεκατομμύρια δολάρια.
Λίγο πριν τη δύση του 2014 ο Πήτερ Γεωργιόπουλος έκλεισε συμφωνία, συνολικής αξίας 1,4 δισ. δολαρίων για την εξαγορά του στόλου της ναυτιλιακής εταιρείας «Navig8» σιγκαπουριανών συμφερόντων, που αποτελείται από 14 υπό ναυπήγηση υπέρ δεξαμενόπλοια, τύπου VLCC.
Νωρίτερα, την άνοιξη της ίδιας χρονιάς, απέκτησε επτά, υπό ναυπήγηση, δεξαμενόπλοια της εταιρείας αμερικανικών συμφερόντων Scorpio Tankers, αντί του ποσού των 735 εκατομμυρίων δολαρίων.
Η δυναμική του επάνοδος «επιβραβεύτηκε» με την εμφάνιση του ονόματός του στην 83η θέση του Top 100 των πιο ισχυρών παραγόντων της παγκόσμιας ναυτιλίας μαζί με άλλους 13 έλληνες πλοιοκτήτες κα υψηλόβαθμα στελέχη της ελληνικής ναυτιλίας. Λίστα την οποία επιμελείται η ηλεκτρονική ναυτιλιακή εφημερίδα «Lloyd's List». Το 2010, πριν αρχίσουν οι περιπέτειές του βρισκόταν στην 18η θέση της ίδιας λίστας. Ήταν η χρονιά στη διάρκεια της οποίας εισήγαγε την τέταρτη εταιρεία του, την Baltic Trading, στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, και άντλησε 300 εκατ. δολάρια. Οι άλλες τρεις ήταν οι Genmar, Genco και Aegean.
Πήτερ εναντίον...Πήτερ!
Όμως η αντεπίθεση και η προσπάθεια για το «come back» του «Peter G» δεν ξεκίνησε με τους καλύτερους οιωνούς. Τον Ιανουάριο του 2014 κοντραρίστηκε επιχειρηματικά με έναν μεγάλο και παραδοσιακό Έλληνα πλοιοκτήτη, έναν άλλον Πήτερ, τον Λιβανό. Το τρόπαιο ήταν 15 δεξαμενόπλοια του δανέζικου κολοσσού Maersk. Νικητής αυτής της ελληνικής επιχειρηματικής τιτανομαχίας αναδείχθηκε ο Πήτερ Γ.Λιβανός. Η αποτυχία τον πείσμωσε.
Η τελευταία φορά που ο Ελληνοαμερικανός πλοιοκτήτης είχε κλείσει μεγάλη συμφωνία ήταν τον Μάιο του 2010, όταν η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά ναυτιλιακή εταιρεία General Maritime αγόρασε από την Metrostar τον Θεόδωρο Αγγελόπουλο πέντε μεγάλα δεξαμενόπλοια VLCC και δύο υπό ναυπήγηση suezmax έναντι 620 εκατ. δολαρίων, εκδίδοντας τότε νέες μετοχές. Η συμφωνία δημιούργησε σοβαρά προβλήματα ρευστότητας στον Πήτερ Γεωργιόπουλο και έθεσε την εταιρεία του σε τροχιά πτώχευσης. Η ναυτιλιακή αγορά βυθιζόταν στην κρίση εκείνη την εποχή και η αναζήτηση κεφαλαίων απέβη μάταιη.
Ήταν η τρίτη μεγάλη συμφωνία που είχε κάνει με τον Θόδωρο Αγγελόπουλο μέσα στην πρώτη 10ετία του 21ου αιώνα. Το 2003 εξαγόρασε 18 πλοία aframax από τον ναυτιλιακό όμιλο Metrostar έναντι 550 εκατομμυρίων δολαρίων.
Τέσσερα χρόνια αργότερα, ο Πήτερ Γεωργιόπουλος αγόρασε από την εταιρεία του Θεόδωρου Αγγελόπουλου εννέα φορτηγά πλοία capesize, εκ των οποίων τα δύο ήταν ήδη στο νερό, ενώ τα άλλα επτά υπό κατασκευή, έναντι 1,1 δισ. δολαρίων.
ΠΗΓΗ: newmoney.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.