Σε μια τεράστια σκακιέρα έχουν μετατραπεί οι θαλάσσιοι δρόμοι του
παγκόσμιου εμπορίου με τους παίκτες να καλούνται να επιβιώσουν σε ένα
άκρως ανταγωνιστικό περιβάλλον. Ο δυνατός γίνεται δυνατότερος και ο
χαμένος...χάνεται. Η παγκόσμια οικονομική κρίση έχει τραυματίσει τη
ναυτιλία αφού τα προς μεταφορά φορτία λιγοστεύουν ενώ ο αριθμός των
προσφερόμενων πλοίων, της προσφερόμενης χωρητικότητας όπως λένε στην
ναυτιλιακή ορολογία, αυξάνει, δημιουργώντας συνθήκες ακραίου
ανταγωνισμού.
Τα επόμενα τρία χρόνια, 2015-2016-2017, σύμφωνα με διεθνείς
ναυλομεσιτικούς οίκους, θα πέσουν στο νερό 1.700 φορτηγά πλοία συνολικής
χωρητικότητας 150 εκατομμυρίων τόνων.
Οι δύο βασικοί παίκτες στο τραπέζι είναι οι Έλληνες και οι Κινέζοι.
Οι μεν πρώτοι με το επιχειρηματικό δαιμόνιό τους και την ικανότητά τους
στη ναυτιλία παραμένουν πρωταγωνιστές στην παγκόσμια αυτή βιομηχανία.
Από την άλλη όμως οι Κινέζοι έχουν αποδειχθεί ικανότατοι στις
επιχειρηματικές τους επιλογές και στη χάραξη στρατηγικής. Εκείνοι λόγω
της ανάπτυξής τους έχουν τόσο τα προς μεταφορά φορτία, εισάγοντας πρώτες
ύλες και εξάγοντας προϊόντα, όσο και τα ναυπηγεία. Δύο μοχλούς πίεσης
τους οποίους καλούνται να αντιμετωπίσουν αλλά και να εκμεταλλευτούν οι
Έλληνες.
Το ενδιαφέρον έχει στραφεί στη ναυλαγορά ξηρού φορτίου για την οποία η
αναλύτρια της Golden Destiny Μαρία Μπερτζελέτου, επισημαίνει:
«Για την παγκόσμια ναυλαγορά, η τελευταία βδομάδα του Φεβρουαρίου με
το τερματισμό της κινέζικης χρονιάς δημιουργεί μια ήπια ανοδική τάση στη
ναυλαγορά των bulkers-φορτηγών, χωρίς όμως να διαφοροποιείται η
εκπληκτική χαμηλή ιστορική απόδοση του δείκτη BDI. Ο γενικός δείκτης δε
μπορεί να ξεπεράσει τις 600 μονάδες από το κλείσιμο του Ιανουαρίου και
αδυνατεί να προσεγγίσει ακόμα και τα επίπεδα του Δεκεμβρίου 2008, στην
έναρξη της οικονομικής κρίσης, όταν ο μέσος όρος του δείκτη ήταν 743
μονάδες. Αξίζει να αναφέρουμε ότι ο γενικός δείκτης παραμένει σταθερά
κάτω από τις 1.000 μονάδες από τις 5 Δεκεμβρίου 2014 και το πρώτο
τρίμηνο της φετινής χρονιάς δείχνει ότι θα τερματίσει σε παρόμοια
επίπεδα.»
Η κρίση αυτή έχει στρέψει το ενδιαφέρον προς τον κλάδο των δεξαμενόπλοιων σύμφωνα με τη Μαρία Μπερτζελέτου:
«Οι ιστορικά κρίσιμες στιγμές της ναυλαγοράς των bulkers
προσανατολίζουν ολοένα και περισσότερο τη στρατηγική των ναυτιλιακών
παικτών προς τα πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου crude tankers που
σημειώνουν αισθητή βελτίωση μετά την απότομη πτώση της τιμής του
πετρελαίου.
To κρίσιμο ερώτημα είναι αν μπορούμε να ελπίζουμε σε μια
αποτελεσματική και σταθερή απόδοση της ναυλαγοράς από το τέλος της
φετινής χρονιάς. Το 2015 θα αποτελέσει την αρχή μια νέας ναυτιλιακής
κρίσης ή είναι μια στιγμιαία κατώτατη ύφεση χωρίς διάρκεια. Οι
παραδόσεις των νεότευκτων πλοίων για τη φετινή χρονιά στον τομέα των
bulkers αγγίζουν τα 1.000 και ξεπερνούν τον αριθμό των παραδόσεων που
είχε σημειωθεί το 2014 με συνεχόμενη καθοδική πίεση της ναυλαγοράς.
Ο στόλος των πλοίων bulkers εν ενεργεία ξεπερνά τα 10.000 και
αναμένεται να παρουσιάσει διπλάσιο αριθμό αύξησης, σε όρους
χωρητικότητας, 11% για το έτος 2015 και θα μειωθεί σε 8% για το 2016 από
περίπου 5% το 2014 και 6% το 2013.
Θετικό είναι το σημάδι ότι το έντονο επενδυτικό συναίσθημα στην αγορά
των ναυπηγήσεων για τα πλοία bulkers έχει αρχίσει να αποκλιμακώνεται
δεδομένου της υπερβάλλουσας προσφοράς χωρητικότητας των πλοίων και της
σημερινής καθοδικής τάσης» και καταλήγει:
«Η κρίση στη ναυτιλιακή αγορά είναι αδιαμφισβήτητο ότι αναπαράγεται
από τη διατήρηση της πλεονάζουσας προσφοράς χωρητικότητας και θα
παραμείνει ο κυριότερος ανασταλτικός παράγοντας ανάρρωσης και για τα
επόμενα έτη. Εν αντιθέσει με την αποθαρρυντική εικόνα της απόδοσης των
bulkers, πρόσφατες επίσημες εκτιμήσεις από την πλευρά της Κίνας
επιβεβαιώνουν ότι η ζήτηση για εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος θα
πλησιάσουν τη φετινή χρονιά για πρώτη φορά τους 1 δισ. τόνους και
υπάρχουν ελπίδες για τόνωση της ναυλαγοράς τα επόμενα τρίμηνα».
Από την πλευρά του ο διευθυντής της Marine Information Services, Νίκος Μώρος έχει τη δική του οπτική γωνία στα γεγονότα:
«Δυστυχώς για άλλη μια φορά η Ναυτιλία γίνεται προάγγελος της κακής
παγκόσμιας οικονομίας και της ύφεσης στην όποια φαίνεται ότι εισέρχεται.
Όταν βλέπεις ότι οι ναύλοι πέφτουν από την αρχή της χρονιάς και
κινούνται σε επίπεδα της δεκαετίας του '80, είναι κακό σημάδι. Όταν δεν
μεταφέρονται οι πρώτες ύλες, υπάρχει πρόβλεψη για μειωμένη ζήτηση σε
προϊόντα και ενέργεια.
Το παιχνίδι είναι στα χέρια των μεγάλων ναυλωτών οι οποίοι, αν και
λίγοι στον αριθμό, έχουν στα χέρια τους το παγκόσμιο trading και όπως
φαίνεται παίζουν ένα σκληρό, κατά την γνώμη μου, παιχνίδι σε βάρος των
πλοιοκτητών.
Από την άλλη πλευρά οι τράπεζες αντιμετωπίζουν και αυτές προβλήματα
ρευστότητας και κυρίως οι ευρωπαϊκές, πιέζοντας και αυτές με το μέρος
τους την ρευστότητα των πλοιοκτητών με συνέπεια να οδηγούμαστε σε
αδιέξοδο».
http://www.newmoney.gr/palmos-oikonomias/nautilia/item/224040-i-katarreisi-tis-nailagoras-kai-o-rolos-kinezon-kai-ellinon
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.