Σε σήριαλ έχει εξελιχθεί η έρευνα της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το
φορολογικό πλαίσιο που ισχύει στην Ελλάδα και αφορά στη ναυτιλία. Η
ελληνική πλευρά έχει καταφέρει να πάρει παρατάσεις, η απόφαση αναμενόταν
από τις αρχές του χρόνου, όμως ακόμη δεν έχει βγει λευκός καπνός από τα
κεντρικά γραφεία της Επιτροπής Ανταγωνισμού, η οποία ερευνά αν
υφίσταται αθέμιτος ανταγωνισμός.
Σύμφωνα με πληροφορίες οι εξελίξεις θα τρέξουν με την επιστροφή της
αρμόδιας Επίτροπου Ανταγωνισμού της 49χρονης Δανέζας Μαργκρίτ Βεστάγκερ η
οποία βρίσκεται σε διακοπές. Ίσως όλα να κριθούν στα τέλη Σεπτεμβρίου
εκτιμούν κύκλοι της Ακτής Μιαούλη.
Η έως τώρα υπερασπιστική γραμμή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών είχε ως
αποτέλεσμα να δοθούν αιτιολογημένες απαντήσεις στη συντριπτική
πλειοψηφία των ερωτημάτων της Επιτροπής Ανταγωνισμού της ΕΕ.
Απαντήσεις οι οποίες κρίθηκαν επαρκείς. Η όλη έρευνα για τον εάν
υπάρχει αθέμιτος ανταγωνισμός από την πλευρά της Ελλάδας εστιάστηκε σε
12 ερωτήματα από περισσότερα από 100 που είχαν σταλεί αρχικά από τις
Βρυξέλλες.
Ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών χειρίζεται την υπόθεση από
την αρχή και έχει ταξιδέψει στις Βρυξέλλες αρκετές φορές συναντώντας
τόσο την Επίτροπο όσο και υψηλόβαθμους αξιωματούχους της ΕΕ.
Πήγες από την Ακτή Μιαούλη εκτιμούσαν και εκτιμούν ότι πρόθεση της
ΕΕ είναι να καταστήσει μόνιμη την έκτακτη-οικειοθελή φορολόγηση των
Ελλήνων πλοιοκτητών ενώ θέλει να τους φορολογήσει και τα μερίσματα κάτι
που ήδη ισχύει για τα ναυλομεσιτικά γραφεία.
Στο πλαίσιο αυτό, προφανώς, τον περασμένο Ιούνιο η Ένωση Ελλήνων
Εφοπλιστών, θέλοντας να προκαταλάβει καταστάσεις, συγκάλεσε έκτακτη
γενική συνέλευση όπου αποφασίστηκε μεταξύ άλλων η επέκταση, για ένα μόνο
έτος, ήτοι για το 2018, της Οικειοθελούς Παροχής της Ναυτιλιακής
Κοινότητας προς το Ελληνικό Δημόσιο.
Επίσης, στην ίδια συνέλευση οι
Έλληνες πλοιοκτήτες ενημερώθηκαν για το θέμα της διερεύνησης του
ελληνικού ναυτιλιακού φορολογικού πλαισίου από την Επιτροπή Ανταγωνισμού
της Ε.Ε.
Η εθελοντική εισφορά της ναυτιλίας, που θα αποδώσει
επιπλέον 420 εκατ. ευρώ στα ταμεία του ελληνικού Δημοσίου την τετραετία
2014-2017 και ισχύει με βάση το συνυποσχετικό που υπεγράφη μεταξύ της
ναυτιλιακής κοινότητας και της πολιτείας. Τις δύο πλευρές είχαν
εκπροσωπήσει ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης
και ο τότε πρωθυπουργό Αντώνης Σαμαράς.
Παράλληλα με το μέτρο της εθελοντικής εισφοράς, η ΕΕΕ είχε προτείνει
και τελικά επιβλήθηκε από το 2013 ο ελληνικός φόρος χωρητικότητας και
επί πλοίων υπό ξένη σημαία τα οποία διαχειρίζονται ναυτιλιακά γραφεία
με έδρα την Ελλάδα. Η κίνηση αυτή οδήγησε σε σημαντική αύξηση των
κρατικών εσόδων.
Παρά τις στοχευόμενες κινήσεις της ΕΕΕ κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος για την απόφαση που θα λάβει το κονκλάβιο της ΕΕ.
Μάλιστα
την περασμένη άνοιξη υπήρχε έντονος προβληματισμός στο υπουργείο
Ναυτιλίας αφού τα μηνύματα που λάμβανε ο υπουργός Παναγιώτης
Κουρουμπλής από τις Βρυξέλλες δεν ήταν καθησυχαστικά.
«Μου κάνει εντύπωση η αισιοδοξία την ελληνικής πλοιοκτησίας για την
εξέλιξη του θέματος αυτού» είχε εκμυστηρευτεί στο περιθώριο εκδήλωσης
εκείνη την χρονική περίοδο.
Ο Θεόδωρος Βενιάμης εμφανιζόταν αισιόδοξος και με δηλώσεις του επεσήμανε εκείνη την περίοδο:
«Είμαι
αισιόδοξος ότι το αποτέλεσμα του εποικοδομητικού διαλόγου, που είχαμε
τους τελευταίους μήνες, θα είναι συνακόλουθο με το θεμελιώδες ευρωπαϊκό
εγχείρημα, της διαχείρισης της ανταγωνιστικότητας, της κοινοτικής
ναυτιλίας, το 50% της οποίας εκπροσωπεί η ελληνόκτητη» δήλωσε μιλώντας
σε συνέδριο για τη Ναυτιλία, προσθέτοντας ότι «η ευρωπαϊκή ναυτιλία δεν
κινδυνεύει από πρακτικές αθέμιτου ανταγωνισμού μεταξύ των εταίρων της
αλλά από τον ανταγωνισμό με χώρες της Άπω Ανατολής και με τα ναυτιλιακά
clusters που έχουν αναπτυχθεί εκεί, και γιγαντώνονται με γρήγορους
ρυθμούς».
Στις 23 του περασμένου Ιουνίου πήρε ξεκάθαρη θέση
και ο πρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του
Λονδίνου (Committee) Χαράλαμπος Φαφαλιός, μιλώντας στην 82η ετήσια
συνέλευση της Επιτροπής που πραγματοποιήθηκε στο City του Λονδίνο είχε
τονίσει για την υπόθεση:
«Οποιαδήποτε επίθεση στην ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία θα
αποδυναμώσει την Ευρώπη ως εμπορικό εταίρο και θα καταστήσει τα αγαθά
της μη ανταγωνιστικά σε μια παγκόσμια αγορά». Είχε υπογραμμίσει δε ότι η
ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία καταβάλει ήδη σημαντικούς φόρους που
είναι από τους υψηλότερους στην Ευρώπη άρα δεν πρέπει να επιβαρυνθεί κι
άλλο. Στη συνέχεια είχε τονίσει ότι είναι επιτακτική ανάγκη τόσο για
την Ελλάδα και για την ίδια την Ευρώπη να μη γίνουν αλλαγές στην
υφιστάμενη νομοθεσία για τη ναυτιλία.
Από τις κατά καιρούς τοποθετήσεις του προέδρου της ΕΕΕ, Θεόδωρου
Βενιάμη εκείνη που έχει μείνει «ιστορική» ήταν στη διάρκεια της
συνέντευξης τύπου στη ναυτιλιακή έκθεση Ποσειδώνια 2016.» Καθισμένος
δίπλα στην Επίτροπο Μεταφορών της ΕΕ, Βιολέτα Μπούλτς, δήλωνε εκείνο
το πρωϊνό της 10ης Ιουνίου:
«Η ελληνική ναυτιλία ως εθνικό
κεφάλαιο πρέπει να διαφυλαχθεί από άστοχες πολιτικές της Ευρωπαϊκής
Επιτροπής. Με όλα τα όργανα δεν έχουμε κανένα πρόβλημα εκτός από την
Επιτροπή Ανταγωνισμού. Θα ήταν καλό η συζήτηση που έχει ανοίξει για το
φορολογικό πλαίσιο που ισχύει για την ναυτιλία στην Ελλάδα να παραμείνει
στο προανακριτικό επίπεδο που είναι σήμερα και όχι να μπούμε στην κύρια
ανάκριση γιατί τότε θα ανοίξει το "κουτί της Πανδώρας". Αρνηθήκαμε και
θα αρνηθούμε να γίνουμε οι ρουφιάνοι για όλους όσοι κρύβονται πίσω από
τις δαιδαλώδεις διαδικασίες. Είμαστε θετικοί να δοθεί λύση και τέλος σε
αυτό το σφάλμα της ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού. Όπως έκλεισε
παρόμοιο θέμα και με την Κύπρο, όπως έγινε με την Ολλανδία και τη
Γερμανία και στις οποίες δεν μπορώ να καταλάβω γιατί έκλεισε» ενώ είχε
προειδοποιήσει:
«Η ναυτιλιακή πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης πρέπει να επικεντρωθεί
στην ανταγωνιστικότητα του στόλου, η οποία κινδυνεύει να τεθεί σε τέλμα
λόγω στενής ερμηνείας και εφαρμογής του δικαίου ανταγωνισμού. Δεν
υπάρχει στρέβλωση του ανταγωνισμού μεταξύ των ευρωπαϊκών ναυτιλιών. Ο
κίνδυνος είναι ο ανταγωνισμός με τρίτες ναυτιλιακές χώρες».
ΠΗΓΗ: newmoney.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.