25 Οκτ 2016

Η προβληματική Ναυτική Εκπαίδευση «κόβει» σε χιλιάδες ελληνόπουλα τη διέξοδο προς τη θάλασσα



Η δυναμική της ελληνόκτητης ναυτιλίας ακόμη και εν μέσω της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης είναι αξιοθαύμαστη. Την ίδια ώρα στην Ελλάδα οι νέοι έχουν στρέψει το βλέμμα τους προς τη θάλασσα, αναζητώντας έναν καλύτερο αύριο μακριά από την μίζερη πραγματικότητα, όπου η ανεργία έχει εξελιχθεί σε μάστιγα και  τους στερεί ακόμη και το δικαίωμα στο όνειρα. 
Ενδεικτικό της κατάστασης που έχει διαμορφωθεί στην ελληνική κοινωνία είναι η στροφή που κάνουν οι νεαρές ελληνίδες προς τις ναυτικές σχολές για να  γίνου καπετάνισσες αλλά και μηχανικού πλοίων.  Το 2016 εισήχθησαν 101 γυναίκες στις σχολές εμποροπλοιάρχων και  29 στη μηχανικών. Περισσότεροι από 5.000 νέοι ενδιαφέρθηκαν να ακολουθήσουν το ναυτικό επάγγελμα όμως δεν υπάρχουν οι κατάλληλες  δομές στην  ελληνική ναυτική  εκπαίδευση για να τους  δεν μπορούν να απορροφήσει. Πολλοί αναγκάζονται να φύγουν  στο εξωτερικό για να σπουδάσουν σε αντίστοιχες ναυτικές σχολές ακόμη και σε χώρες που δεν έχουν ναυτική παράδοση!

  Ο στόλος των πλοίων όλων των κατηγοριών αυξάνεται συνεχώς με αποτέλεσμα να καθίσταται κάθε μέρα επιτακτική η ανάγκη εξεύρεσης νέων στελεχών που θα επανδρώνουν τα πλοία, ενώ κράτη τα οποία πριν από μερικές δεκαετίες δεν γνώριζαν τη λέξη «πλήρωμα για επάνδρωση πλοίων» σήμερα διαθέτουν άψογες σχολές ναυτικής εκπαίδευσης, σε ορισμένες εκ των οποίων φοιτούν και Έλληνες ναυτικοί, όπως  στην Βάρνα της Βουλγαρίας, στη Ρουμανία, στην Ινδία, στο Πακιστάν και αλλού. Η ναυτιλία θα χρειασθεί επιπλέον 42.500 ναυτικούς ως το τέλος του 2019 προκειμένου να αντιμετωπίσει την αναμενόμενη αύξηση του παγκόσμιου στόλου που ισοδυναμεί με άνοδο 7% για την επόμενη πενταετία.  Η ναυτιλιακή βιομηχανία σήμερα έχει τη δυνατότητα να ναυτολογήσει 615.000 Αξιωματικούς, δηλαδή 15.000 λιγότερους από τις πραγματικές της ανάγκες. Ωστόσο ο αριθμός ελλείμματος των ναυτικών αναμένεται να παραμείνει σταθερός έως το 2019.

 «Οι αρμόδιοι υπεύθυνοι για τη ναυτική εκπαίδευση στη χώρα μας είναι ικανοποιημένοι για τους 1.143 σπουδαστές και σπουδάστριες που εισήχθησαν στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού για την περίοδο 2016/2017,  (575 πλοίαρχοι (474 άνδρες/ 101 γυναίκες) και 568 μηχανικοί (539 άνδρες / 29 γυναίκες), ενώ οι υποψήφιοι που διέθεταν τα κατά το νόμο προσόντα, ξεπερνούσαν τις πέντε χιλιάδες. Διερωτόμεθα γιατί δεν εισάγονται περισσότεροι σπουδαστές και σπουδάστριες στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού;  Γιατί επιτέλους δεν τίθεται σε ισχύ η υπουργική απόφαση για την ίδρυση και λειτουργία ιδιωτικών σχολών ναυτικής εκπαίδευσης, κάτι που ανθούσε τη χρυσή εποχή των δεκαετιών 1960/1970 που έδωσε στη δύναμη του ναυτεργατικού δυναμικού, Έλληνες ναυτικούς της τάξεως των 75.000 χωρίς να υπάρχει ανεργία’ επισημαίνει στο «b.s.» ο Μιχάλης Λάμπρος, Γενικός Διευθυντής MAJESTIC INTERNATIONAL CRUISES Inc.  και ένα από τα παλαιότερα στελέχη  της ελληνικής ναυτιλίας που παραμένουν ενεργά,  ο οποίος ασχολείται  με το θέμα της ναυτικής εκπαίδευσης μέσω των εφοπλιστικών ενώσεων όπου  συμμετέχει.

«Με τέτοιες συνθήκες και τέτοιες οπισθοδρομικές κρατικές αποφάσεις αμφιβάλλουμε εάν θα ανακάμψει ποτέ το ναυτεργατικό δυναμικό στη χώρα μας.  Δεν αρκούν οι δραστηριότητες και οι γενναιόδωρες δωρεές της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών για την ολοκλήρωση των έργων επισκευής των ναυτικών ακαδημιών με αποκορύφωμα τη σχολή Εμπορικού Ναυτικού Μακεδονίας, το κόστος της οποίας άγγιξε σχεδόν το ένα εκατομμύριο ευρώ».

Έλλειψη ναυτοδιδασκάλων

Ο   αναπληρωτής διευθυντής της Σχολής Μηχανικών ΑΕΝ Μακεδονίας, Γ. Γκοτζαμάνης δήλωσε πρόσφατα:  «Η Ναυτική Εκπαίδευση μπορεί να εξυψωθεί ουσιαστικά με την αναβάθμιση της ποιότητας των τεσσάρων κύριων στοιχείων της που είναι: σπουδαστές, προσωπικό ήτοι ναυτοδιδάσκαλοι, προγράμματα και εγκαταστάσεις».
Για το θέμα αυτό ο Μιχάλης Λάμπρος τονίζει:  «Το πρόβλημα της έλλειψης ναυτοδιδασκάλων προβάλει σήμερα παρά ποτέ άλλοτε διότι είναι ορατό το ενδεχόμενο να υπολειτουργήσουν οι Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού διότι βάσει των όσων ισχύουν για τους συνταξιούχους που εργάζονται σε άλλες ασχολίες (οι περισσότεροι ναυτοδιδάσκαλοι σήμερα είναι συνταξιούχοι Πλοίαρχοι ή Μηχανικοί) θα λαμβάνουν συντάξεις μειωμένες κατά υψηλό ποσοστό, κάτι που σημαίνει ότι οι περίπου 50 ωρομίσθιοι ναυτοδιδάσκαλοι δεν θα συνεχίσουν να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους διδάσκοντας στις σχολές Εμπορικού Ναυτικού.
Άμεση ανάγκη και προτεραιότητα πρέπει να δοθεί ούτως ώστε αυτοί οι ναυτοδιδάσκαλοι να εξαιρεθούν από τις διατάξεις της μείωσης των συντάξεών τους.
Τη στιγμή κατά την οποία η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αγωνίζονται για να βρεθεί η χρυσή τομή ούτως ώστε να ανοίξουν και πάλι οι πόρτες για την πρόσληψη Ελλήνων Ναυτικών όλων των ειδικοτήτων στα Ελληνικά και στα Ελληνόκτητα πλοία με την εφαρμογή είτε νέων συλλογικών συμβάσεων εργασίας είτε μέσω επιχειρησιακών συμβάσεων, η ίδια η Πολιτεία αδιαφορεί για τη σωστή και αποδοτική λειτουργία των δημοσίων σχολών και αρνείται τη λειτουργία ιδιωτικών σχολών» και προσθέτει: 

«Πριν από λίγες ημέρες ο προηγούμενος Υπουργός Ναυτιλίας κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης με επίκαιρη επερώτησή του στη Βουλή επεσήμανε την ολιγωρία της Κυβέρνησης στην καθυστέρηση της ίδρυσης και λειτουργίας των Ακαδημιών Ιδιωτικής Εκπαίδευσης.
Και όμως, η Ιδιωτική Ναυτική Εκπαίδευση που λειτουργεί όχι μόνο σε όλα τα προηγμένα ναυτιλιακά κράτη αλλά και σε κράτη δευτέρας επιλογής και ποιότητας, θα μπορούσε να δημιουργήσει θέσεις εργασίας, να εισφέρει στην εισαγωγή πολύτιμου συναλλάγματος στη χώρα μας και το κυριότερο να δώσει στην Ελληνική Εμπορική Ναυτιλία τους ναυτικούς τους οποίους σε κάθε ευκαιρία εκθειάζουν οι Έλληνες εφοπλιστές.
Μελέτη του ΙΟΒΕ ανεβάζει τη δυνητική μέγιστη συμβολή στην απασχόληση της ελληνόκτητης ναυτιλίας με πλήρη αντικατάσταση των αλλοδαπών ναυτικών με Έλληνες όλων των ειδικοτήτων στις περίπου 82.000 θέσεις εργασίας.
Ακόμα και εάν βρεθεί η χρυσή τομή στις διαπραγματεύσεις ΕΕΕ – ΠΝΟ – Υπουργείου για τη λύση των λεγόμενων Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, διερωτόμεθα πού και πώς θα εξευρεθούν οι νέοι ναυτικοί χωρίς τη σωστή λειτουργία δημοσίων και ιδιωτικών σχολών Ναυτικής Εκπαίδευσης» και προσθέτει: 

«Πιστεύω ότι δεν υπάρχουν πλέον άλλα περιθώρια. Πρέπει όλοι οι περί τη Ναυτική Εκπαίδευση φορείς να σοβαρευτούν με πρώτο το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής που καθυστερεί εντελώς αδικαιολόγητα να δώσει το πράσινο φως για τη λειτουργία ιδιωτικών σχολών ναυτικής εκπαίδευσης, πάγιο αίτημα ετών της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών και όλων των άλλων Εφοπλιστικών Ενώσεων.
Το θέμα της Ναυτικής Εκπαίδευσης δημόσιας και ιδιωτικής, χρήζει αμέσων ενεργειών των αρμοδίων Υπουργείων Ναυτιλίας και Παιδείας, διότι εάν δεν λυθούν όλα τα προβλήματα που παρουσιάζονται, σε λίγα χρόνια δεν θα υπάρχουν ικανοί Έλληνες Αξιωματικοί και κατώτερα πληρώματα για να ανταγωνιστούν τους αλλοδαπούς οι οποίοι δυστυχώς έχουν σε μεγάλη πλειοψηφία επανδρώσει πλοία όλων των κατηγοριών, αφήνοντας τους Έλληνες συναδέλφους τους στην ανεργία.»

ΠΗΓΗ: newmoney.gr


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.