Με ταχείς ρυθμούς αυξάνεται ο παγκόσμιος στόλος δεξαμενόπλοιων, ως αποτέλεσμα της ανόδου των ναύλων σε όλες σχεδόν τις κατηγορίες πλοίων μετά το 2014. Όπως αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Gibson, τον Ιούνιο του 2014 ο παγκόσμιος στόλος αριθμούσε 4.280 δεξαμενόπλοια όλων των τύπων άνω των 25.000 dwt (VLCC’s, suezmax, aframax, panamax, MR), ενώ το 2015 έφτασαν τα 4.350 και τον φετινό Ιούνιο τα 4.498.
Η εταιρεία επισημαίνει ότι αν και η αγορά αναμένεται να συνεχίσει να κινείται σε υψηλά επίπεδα και το β’ εξάμηνο του 2015, η πορεία της είναι άρρηκτα συνδεδεμένη από τις αποφάσεις των παραγωγών χωρών για το εύρος της παραγωγής πετρελαίου. Συστήνει επίσης στις ναυτιλιακές εταιρείες να ελέγχουν συχνά το μέγεθος του orderbook στα δεξαμενόπλοια.Τον τελευταίο χρόνο μόνο προστέθηκαν στον παγκόσμιο στόλο 203 πλοία χωρητικότητας 21,9 εκατ. dwt, ενώ στο orderbook συμπεριλαμβάνονται 627 πλοία χωρητικότητας 83 εκατ. dwt.
Είναι ενδεικτικό ότι την περίοδο Ιουνίου 2014 - Ιουνίου 2015 είχαν προστεθεί στον στόλο 180 νέα πλοία χωρητικότητας 16,7 εκατ. dwt, ενώ το orderbook έφτασε τα 599 πλοία χωρητικότητας 77,3 εκατ. dwt. Τέλος την περίοδο Ιουνίου 2013 - Ιουνίου 2014 είχαν πέσει στη θάλασσα 162 νέα πλοία με το orderbook να βρίσκεται στα επίπεδα των 590 πλοίων, χωρητικότητας 62,1 εκατ. dwt.
Η άνοδος της αγοράς φαίνεται και από την πτωτική τάση στις διαλύσεις, αφού τον χρόνο μέχρι τον Ιούνιο του 2014 είχαν πουληθεί για διάλυση 104 πλοία χωρητικότητας 12,3 εκατ. dwt σε τιμές που κυμαίνονταν στα 325 μέχρι 495 δολάρια ανά τόνο.
Τους επόμενους 12 μήνες πουλήθηκαν για scrap 70 πλοία 4,7 εκατ. dwt, ενώ τον τελευταίο χρόνο έχουν πουληθεί για διάλυση 34 μόλις δεξαμενόπλοια χωρητικότητας 2,5 εκατ. dwt σε τιμές που κυμαίνονται από 170 δολάρια μέχρι 270 δολάρια ανά τόνο.
Η πτωτική πορεία των τιμών του scrap και τα υψηλά ναύλα που προσφέρονται δεν είναι οι μοναδικές αιτίες που έχουν αναγκάσει τις ναυτιλιακές εταιρείες να απέχουν από την αγορά του scrap.
Όπως επισημαίνει η Gibson, τα eco πλοία αυτή την περίοδο δεν προσφέρουν κάποιο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι των υπολοίπων, αφού η περιβαλλοντική νομοθεσία, δεν έχει αποφέρει ακόμα αποτελέσματα.
Εξέλιξη ναύλων
Σε χαμηλότερα επίπεδα από τον Ιούνιο του 2015 αλλά υψηλότερα σε σχέση με τον Ιούνιο του 2014 έχουν διαμορφωθεί οι ναύλοι φέτος στα δεξαμενόπλοια. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ένα VLCC με χρονοναυλοσύμφωνο λάμβανε 12.250 δολάρια την ημέρα τον Ιούνιο του 2014, 69.250 δολάρια τον περσινό Ιούνιο και 36.500 δολάρια φέτος. Αλλά και ένα aframax χρονοναυλωμένο εισέπραττε 13.500, 69.500 και 27.750 δολάρια την ημέρα αντίστοιχα. Αντίστοιχα και τα suezmax από τα 22.750 δολάρια τον Ιούνιο του 2014 έφτασαν πέρσι τα 50.000 δολάρια και φέτος τα 27.500 δολάρια την ημέρα.
Οι τιμές
Οι τιμές των δεξαμενόπλοιων την περίοδο που εξετάζει η Gibson δεν έχουν ακολουθήσει την πορεία της αγοράς. Το 2014, όταν και η αγορά βρισκόταν στα χαμηλότερα της τριετίας, ένα νεότευκτο VLCC κόστιζε 100 εκατ. δολάρια, ενώ το δεκαετίας έπεφτε στα 50 εκατ. δολάρια. Το καλοκαίρι του 2015, όταν και η αγορά των VLCC έχει φτάσει τα 69.250 δολάρια την ημέρα, η τιμή ενός newbuilding έπεσε στα 95 εκατ. δολάρια και του δεκαετίας ανέβηκε στα 52 εκατ. δολάρια, ενώ φέτος οι τιμές δέχονται μεγαλύτερη πίεση και έχουν διαμορφωθεί στα 86 εκατ. δολάρια και 40 εκατ. δολάρια αντίστοιχα.
Αντίστοιχη είναι η πορεία των τιμών για τα aframaxes που από τα 54,5 εκατ. δολάρια και 24 εκατ. δολάρια το 2014 φέτος έχουν διαμορφωθεί στα 48 εκατ. δολάρια και 23 εκατ. δολάρια αντίστοιχα.
Οσον αφορά τις τιμές του brend, την περίοδο Ιουνίου 2013 - Ιουνίου 2014 είχαν διακυμανθεί από 101 μέχρι 117 δολάρια τον τόνο, το επόμενο δωδεκάμηνο από 46 μέχρι 112 δολάρια το βαρέλι και τον τελευταίο χρόνο διακυμάνθηκαν από 27 μέχρι 63 δολάρια το βαρέλι.
ΠΗΓΗ: naftemporiki.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.