Ο πολυθρύλητος, μετά και το ταξίδι του Έλληνα πρωθυπουργού στην Κίνα, « νέος δρόμος του Μεταξιού» με τον οποίο οι Κινέζοι θα αναπτύξουν σε τεράστια μεγέθη το εμπόριό τους και στον οποίο περιλαμβάνεται και η Ελλάδα, φαίνεται ότι δεν είναι αμφίδρομος.
Η κυβέρνηση θέλει να προσελκύσει κινεζικές επενδύσεις. Το «Silk Road Fund» έχει κεφάλαια προς επένδυση ύψους 40 δισεκατομμυρίων. Η λειτουργία αυτού του μηχανισμού χρηματοδότησης όλων των αναγκαίων επενδύσεων για την υλοποίηση της νέας γραμμής μεταξιού θα γίνεται από διαφορετικά κρατικά και ιδιωτικά funds, ενώ τον απόλυτο έλεγχο θα έχει η κινεζική κυβέρνηση. Πρόεδρος αυτού του fund είναι ο υποδιοικητής της Κεντρικής Τράπεζας της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας.
Την ίδια ώρα όμως η ελληνική ναυτιλία, ο καλύτερος πελάτης των κινεζικών ναυπηγείων τα τελευταία χρόνια, αρχίζει να αλλάζει ρότα και να απομακρύνεται από τον «Κόκκινο Δράκο». Οι ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες εν μέσω της σοβαρότατης κρίσης που έχει πλήξει τον κλάδο, ξαναστρέφονται προς την Ιαπωνία και την Νότιο Κορέα, χωρίς ακόμη να έχει σχηματισθεί πλήρως η εικόνα.
«Οι προοπτικές για την κινεζική ναυπηγική βιομηχανία είναι δυσοίωνες. Μπαίνει σε τροχιά καθοδική» επισημαίνει ο Νίκος Μώρος γενικός Διευθυντής της Maritime Information Services:
«Καταρχήν φταίει η υπερπροσφορά χωρητικότητας που ταλαιπωρεί τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Αυτό σημαίνει ότι δεν δίνεται μεγάλος αριθμός παραγγελίες όπως στο παρελθόν. Επιπροσθέτως, τα κινεζικά ναυπηγεία είναι πάρα πολλά αφού τη χρυσή για τη ναυτιλία, πρώτη 10ετία του 21ουαιώνα οι γιάρδες ξεφύτρωναν σαν μανιτάρια. Την ίδια ώρα, η Ιαπωνία και η Κορέα ρίχνουν τις τιμές τους οι οποίες ναι μεν είναι ακριβότερες από εκείνες της Κίνας όμως έχουν ακόμη καλύτερη τεχνογνωσία από τους Κινέζους. Αυτό εκμεταλλεύονται οι πλοιοκτήτες. Υψηλή τεχνογνωσία με χαμηλότερη τιμή. Αν οι κινεζικές γιάρδες βελτιώσουν κι άλλο την ποιότητα κατασκευής, κρατώντας, παράλληλα, χαμηλά τις τιμές, τότε πιθανόν να αναστρέψουν υπέρ τους το κλίμα.»
Η μεγάλη συμβολή της ελληνικής ναυτιλίας στην ανάπτυξη της κινεζικής ναυπηγικής βιομηχανίας έως σήμερα καταδεικνύεται από τους αριθμούς.
Σύμφωνα με την έρευνα του Maritime Information Services σε σύνολο 4.907 πλοίων ελληνικών συμφερόντων χωρητικότητας 370 εκατομμυρίων τόνων σε κινεζικά ναυπηγεία έχουν κατασκευαστεί τα 1.256 ποσοστό 25,6%, συνολικής χωρητικότητας 92,3 εκατομμυρίων ευρώ. Αυτή την χρονική περίοδο σε κινεζικές γυάρδες βρίσκονται υπό ναυπήγηση 196 πλοία για λογαριασμό ελλήνων, συνολικής χωρητικότητας 17,5 εκατομμυρίων τόνων.
Από αυτά, τα 119 είναι φορτηγά χωρητικότητας 10,3 εκ. τόνων, 44 δεξαμενόπλοια, χωρητικότητας 5,6 εκατ. τόνων, 19 μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, επτά LPG, δύο LNG ενώ άλλα πέντε είναι διάφορων τύπων.
Σε κορεατικά ναυπηγεία οι Έλληνες «κτίζουν» 168 πλοία τα οποία είναι αριθμητικά λιγότερα από όσα ναυπηγούνται στην Κίνα όμως είναι μεγαλύτερης χωρητικότητας αφού ξεπερνούν τους 20 εκατομμύρια τόνους. Ακολουθεί η Ιαπωνία με 55 πλοία χωρητικότητας 4,7 εκατομμυρίων τόνων, η Ρουμανία με 12 και 1,6 εκ. τόνους, το Βιετνάμ με εννέα πλοία, οι Φιλιππίνες με οκτώ, η Ινδία με δύο,, η Ταιβάν με δύο ενώ ένα πλοίο ελληνικών συμφερόντων κατασκευάζεται στη Φιλανδία.
Συνολικά οι έλληνες ναυπηγούν 453 πλοία χωρητικότητας 46 εκατομμυρίων τόνων.
Οι μεγάλες παραγγελίες
Από τους Έλληνες που έχουν ναυπηγικά συμβόλαια στην Κίνα ξεχωρίζουν μεταξύ άλλων, σύμφωνα με την έρευνα του Maritime Information Services ο Γιώργος Προκοπίου της Dynacom με 14, ο Γιώργος Οικονόμου επίσης με 14 με τις εταιρείες TMS-Cardiff, ο Γιώργος Λογοθέτης με τη Lomar με 11, η Eletson των Χατζηελευθεριάδη, Καρασταμάτη-Κέρτσικοφ με εννέα, ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης με την Golden Union έχει οκτώ, ο Όμιλος Λασκαρίδη επίσης με οκτώ παραγγελίες και ο Ευάγγελος Μαρινάκης της Capital με πέντε.
ΠΗΓΗ: newmoney.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.