4 Οκτ 2015

Tο 73% των πλοιοκτητών θεωρεί ότι θα χρειαστούν 3 – 5 χρόνια ώστε να ανακάµψει η ναυλαγορά

 Οριακή πτώση της τάξης των 17 µονάδων παρουσίασε ο BDI σε εβδοµαδιαία βάση, αλλά η ουσία είναι ότι η µοναδική αντίσταση στην πτωτική πορεία του δείκτη είναι η θετική συµπεριφορά του υποδείκτη των Capes (BCI) καθώς οι υπόλοιποι υποδείκτες επιδεικνύουν αρνητική πορεία. Πλησιάζοντας προς το τέλος του χρόνου και ύστερα από ένα όχι καλό 2015 για την ναυλαγορά, οι συζητήσεις και οι προβλέψεις για την πορεία του κλάδου τον επόµενο χρόνο αρχίζουν και «µονοπωλούν» το ενδιαφέρον της ναυτιλιακής κοινότητας.
Στην έρευνα, Dry Bulk Market Survey, της Platts , στην οποία συµµετείχαν πάνω από 100 στελέχη από όλες τις ειδικότητες του κλάδου, το 89% δήλωσε ότι θα χρειαστεί πάνω από ένα χρόνο για την αγορά να ανακάµψει, ενώ το 54% δήλωσε ότι δεν αναµένει θετικές εξελίξεις στην αγορά για τα επόµενα 3 χρόνια. Χαρακτηριστικό σηµείο της έρευνας είναι ότι οι πλοιοκτήτες διατηρούν πιο πεσιµιστική άποψη για την αγορά συγκριτικά µε τους ναυλωτές καθώς το 73% των πλοιοκτητών θεωρεί ότι θα χρειαστούν 3 – 5 χρόνια ώστε η αγορά να ανακάµψει ενώ το 41% των ναυλωτών θεωρεί ότι η ναυλαγορά θα ανακάµψει σε λιγότερο από 2 χρόνια. Για άλλη µία φορά η πλειοψηφία των ερωτηθέντων εκτιµά ότι το κύριο πρόβληµα της αγοράς είναι η υπέρ-προσφορά τονάζ, καθώς θεωρεί ότι η ζήτηση, τουλάχιστον για τα κύρια εµπορεύµατα, στο σύνολο της έστω και µε µετριοπαθής ρυθµούς έχει αυξητική πορεία. Παράλληλα θεωρούν ότι ο βασικότερος παράγοντας που µπορεί να επηρεάσει θετικά την αγορά και να οδηγήσει στην ανάκαµψη είναι ο τοµέας των διαλύσεων. Αντίστοιχα η Drewry σε πρόσφατη έκθεση της εκτιµά ότι η ανάκαµψη θα αρχίσει να κάνει την εµφάνιση της από το 2017, υποκινούµενη από τις Ασιατικές οικονοµίες, ενώ για το 2016 παρά το γεγονός ότι η ζήτηση για Iron Ore και Coal θα είναι µειωµένη, δηµιουργώντας πιέσεις στην ναυλαγορά, εκτιµά ότι η ζήτηση θα αυξηθεί µε ταχύτερο ρυθµό από την προσφορά, προετοιµάζοντας έτσι το έδαφος για την θετική πορεία το 2017.

 Έχοντας επισηµάνει τα ανωτέρω, σκόπιµο είναι να παρουσιάσουµε κάποια πραγµατικά στοιχεία, τα οποία κανείς µπορεί να συνδέσει µε τις ανωτέρω προβλέψεις και εκτιµήσεις. Αναφορικά µε την υπέρ- προσφορά τονάζ, να επισηµάνουµε ότι από το 2008 το Bulk Trade αυξήθηκε κατά 38% αλλά ο στόλος των πλοίων µεταφοράς ξηρού φορτίου αυξήθηκε κατά 93%. Σύµφωνα µε το ∆ΝΤ, η ανάπτυξη της Παγκόσµιας οικονοµίας κυµαίνεται στο 3,5% και αναµένεται να φτάσει έως 4% το 2020. Παράλληλα ο WTO προβλέπει πως η αύξηση του όγκου του Παγκόσµιου Εµπορίου θα αυξηθεί από 2,8% το 2014 στο 4% το 2016. Εν ολίγοις η θετική πορεία των 2 ανωτέρω θεµελιωδών µεγεθών, Παγκόσµια ανάπτυξη και Παγκόσµιο Εµπόριο, συνιστά και θετική πορεία της ναυλαγοράς από το 2016 και µετά, δεδοµένου όµως ότι δεν θα υπάρξουν «ανατροπές» στην Παγκόσµια οικονοµία η οποία διακατέχεται από έντονη µεταβλητότητα. Σαν σηµείο αναφοράς να υπενθυµίσουµε ότι ιστορικά η αύξηση του Παγκόσµιου Εµπορίου θεωρείται «υγιής» όταν ο πολλαπλασιαστής (Multiplier Effect) είναι στο 1,8 συγκριτικά µε την Παγκόσµια ανάπτυξη, δηλαδή η αύξηση του Παγκόσµιου Εµπορίου είναι 1,8 φορές περισσότερη από αυτή της Παγκόσµιας ανάπτυξης, στοιχείο που δεν διαφαίνεται ότι θα επαληθευθεί τα επόµενα τουλάχιστον 3 χρόνια.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.