Αναδημοσίευση
από το Πρωτο ΘΕΜΑ
Την ύπαρξη κοινής αναπτυξιακής στρατηγικής μεταξύ της
πόλης του Πειραιά και του λιμανιού και τα ανάλογα ανταλλάγματα από την
ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ ζητάει ο Δήμαρχος
Γιάννης Μώραλης. Αποκαλύπτει τις
συζητήσεις που έχουν γίνει με τον υπουργό Ναυτιλίας, Θοδωρή Δρίτσα, τα πιεστικά
χρονοδιαγράμματα και το διεκδικητικό
πλαίσιο όλων των παράλιων δήμων.
-
Κύριε Μώραλη, η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ προχωράει. Είχατε
ταχθεί, μαζί με τους άλλους παράκτιους δήμους, ενάντια στην
πώληση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του Οργανισμού. Συνεχίζετε να
εμμένετε στη θέση αυτή;
Έτσι όπως εξελίχθηκαν τα πράγματα και με την υπογραφή του
τρίτου μνημονίου από τη συντριπτική πλειοψηφία των κομμάτων που εκπροσωπούνται
στη Βουλή, η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ δείχνει να προχωράει άμεσα. Εξακολουθώ να
πιστεύω ότι το λιμάνι του Πειραιά θα έπρεπε να παραμείνει υπό δημόσιο έλεγχο
και η εμπλοκή των ιδιωτών θα έπρεπε να γίνει μέσα από μακροχρόνιες
παραχωρήσεις, όπως γίνεται με τα λιμάνια στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες.
Στην κατεύθυνση αυτή υποβάλλαμε πριν από μερικούς μήνες την πρόταση για τη
δημιουργία του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου για να παραμείνουν υπό δημόσιο
έλεγχο οι κρίσιμοι τομείς της κρουαζιέρας και της ακτοπλοΐας. Από εδώ και πέρα,
και μέσα στον ελάχιστο χρόνο που απομένει για να ολοκληρωθούν οι διαβουλεύσεις,
οι διεκδικήσεις μας στον Δήμο Πειραιά, στρέφονται στο να αποκομίσουμε όσο το
δυνατόν περισσότερα οφέλη από τη νέα σύμβαση παραχώρησης. Και να υπάρξει αν μη
τι άλλο κοινή αναπτυξιακή στρατηγική μεταξύ της πόλης και του λιμανιού.
- Πως έχει διαμορφωθεί το διεκδικητικό πλαίσιο μετά την
υπογραφή του τρίτου μνημονίου;
Τα αιτήματα μας, έτσι όπως έχει διαμορφωθεί η κατάσταση,
συνοψίζονται σε τρεις άξονες. Πρώτον, ζητάμε το ανταποδοτικό
όφελος το οποίο μέχρι τώρα ο ΟΛΠ έδινε στο κράτος και το οποίο ανερχόταν στο 2%
του ετήσιου τζίρου του Οργανισμού να αποδίδεται στους Δήμους που έχουν αναφορά
στο λιμάνι. Ταυτόχρονα μάλιστα ζητάμε το ποσοστό αυτό να αυξηθεί σημαντικά,
καθώς η επιβάρυνση που δέχονται οι πόλεις μας από τη λειτουργία του μεγαλύτερου
λιμανιού στη χώρα είναι τεράστια και αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία μια τέτοιου
μεγέθους εθνική και υπερτοπική δραστηριότητα να λειτουργεί χωρίς αντιστάθμισμα
για την πόλη.
Δεύτερον, στη σύμβαση παραχώρησης προβλέπεται ένα πακέτο
επενδύσεων, το οποίο ο επενδυτής θα πρέπει να υλοποιήσει προκειμένου να λάβει
μέσα στην επόμενη πενταετία και το υπόλοιπο 16% των μετοχών. Θεωρώ ότι οι Δήμοι
θα πρέπει να έχουν λόγο στις επενδύσεις αυτές. Η πόλη και το λιμάνι δεν μπορεί
να έχουν ξεχωριστή αναπτυξιακή πολιτική. Η ανάπτυξη της πόλης του Πειραιά, σε
όλα τα επίπεδα, περνά μέσα από το λιμάνι και τη θάλασσα. Τρίτον, υπάρχουν πολύ σοβαρά θέματα στον Δήμο
Πειραιά με την ιδιοκτησία εκτάσεων, τις οποίες η Κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ θα
παραχωρήσει στον νέο επενδυτή. Οι εκτάσεις αυτές που ανήκουν στον Δήμο Πειραιά,
φαίνεται να απαλλοτριώθηκαν χωρίς όμως ο Δήμος ποτέ να πάρει ούτε ένα ευρώ.
Αντιλαμβάνεστε ότι ως Δήμαρχοι δεν έχουμε το νόμιμο δικαίωμα να μην
διεκδικήσουμε περιουσία που είναι στην ιδιοκτησία μας.
- Η πόλη επιβαρύνεται από τη λειτουργία του λιμανιού που
είναι από τα μεγαλύτερα της Ευρώπης. Έχει κάποιοι οικονομικό όφελος
ο Δήμος;
Οι Δήμοι δεν λαμβάνουν ούτε ένα ευρώ για την τεράστια
επιβάρυνση που δέχονται οι πόλεις από τη λειτουργία του λιμανιού. Σκεφτείτε
μόνο τα εκατομμύρια, των επιβατών, των αυτοκινήτων και φορτηγών που περνούν
κάθε χρόνο από τους δρόμους του Πειραιά, σκεφτείτε το θέμα της ατμοσφαιρικής
ρύπανσης, και ότι το μεγαλύτερο μέρος
του παραλιακού μετώπου του Πειραιά, θα ανήκει πλέον σε ιδιώτες. Είναι
πρωτοφανές να μην υπάρχει το οποιοδήποτε αντισταθμιστικό όφελος για την πόλη.
Διεκδικούμε το αυτονόητο. Ένα ποσοστό επί του τζίρου να αποδίδεται όλο στους
Δήμους. Το ελληνικό δημόσιο θα λάβει το αντάλλαγμα από την πώληση, θα
διατηρήσει και ένα ποσοστό για πέντε χρόνια στη μετοχική σύνθεση, οπότε θα έχει
μέρισμα. Τα χρήματα που διεκδικούμε όμως είναι απολύτως αναγκαία για τους
Δήμους, οι οποίοι όπως, γνωρίζετε αντιμετωπίζουν σοβαρότατα οικονομικά
προβλήματα.
- Γιατί πιστεύετε ότι πρέπει ο δήμος να έχει λόγο στις
επενδύσεις που θα κάνει ο ιδιώτης στο λιμάνι; Δεν υπονομεύεται έτσι η
ιδιωτική πρωτοβουλία που είναι και το ζητούμενο στις ημέρες μας, με την
οικονομική κρίση να κορυφώνεται;
Αντιθέτως, πιστεύω ότι
πρέπει και οι Δήμοι να έχουν λόγο για κάποιες από τις επενδύσεις δεδομένου ότι
το λιμάνι δεν πρέπει να είναι αποκομμένο από την πόλη. Η βασική αναπτυξιακή μας
πολιτική στον Πειραιά έχει να κάνει με τη θάλασσα, το λιμάνι, την κρουαζιέρα,
τον τουρισμό. Η θάλασσα είναι το συγκριτικό πλεονέκτημα της πόλης μας και δεν
μπορούν να μας το στερήσουν. Θεωρώ ότι είναι προς όφελος και του επενδυτή και
των Δήμων μα πάνω από όλα των πολιτών, να υπάρχει καλή συνεργασία και γιατί
όχι, κοινή αναπτυξιακή πολιτική.
- Στο αίτημα των
Δήμων να εξαιρεθούν από τη σύμβαση παραχώρησης έχετε στο πλευρό σας τον υπουργό
Ναυτιλίας Θ.Δρίτσα. Πιστεύετε όμως ότι είναι εφικτός στόχος;
Ο Υπουργός Ναυτιλίας ήταν απολύτως ειλικρινής μαζί μας
και μας περιέγραψε την κατάσταση ως πολύ
πιεστική σε ό, τι αφορά τον χρόνο αλλά και τις όποιες δυνατότητες να ικανοποιηθούν
τα αιτήματά μας. Προσωπικά όμως πιστεύω ότι η Κυβέρνηση έχει τη δυνατότητα και
την υποχρέωση να ικανοποιήσει τουλάχιστον το μεγαλύτερο ποσοστό των αιτημάτων
του Δήμου.
- Θεωρώντας δεδομένο ότι η ιδιωτικοποίηση προχωράει
πως θα αντιδράσετε;
Ο χρόνος που απομένει για να ολοκληρωθούν οι
διαβουλεύσεις και η συμφωνία παραχώρησης είναι ελάχιστος και για αυτό δεν
ευθυνόμαστε εμείς. Μόλις πριν από λίγες ημέρες οι Δήμαρχοι είχαμε την πρώτη
επίσημη ενημέρωση από την πλευρά της Κυβέρνησης, στη συνάντηση με τον κύριο
Δρίτσα για το πώς προχωρά η σύμβαση παραχώρησης, η οποία θα πρέπει να έχει
κλείσει μέχρι τις 10 Οκτωβρίου. Μέσα σε αυτό το ασφυκτικό χρονικό πλαίσιο
πρέπει, κατά τη γνώμη μου, να καθίσουμε στο ίδιο τραπέζι με την Κυβέρνηση και
το ΤΑΙΠΕΔ και να ασκήσουμε όση πίεση μπορούμε για να γίνει κατανοητό ότι τα
αιτήματά μας δεν είναι παράλογα. Ήρθε η ώρα και οι Δήμοι να λάβουν όσα τους
αναλογούν, δεδομένης και της επιβάρυνσης που έχουν υποστεί όλα αυτά τα χρόνια,
χωρίς ούτε ένα αντάλλαγμα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.