20 Οκτ 2015

Μάστιγα η διαφθορά στα λιμάνια για την Ναυτιλία


 
Από αριστερά διακρίνονται οι,  Δημήτρης Φαφαλιός  πρόεδρος της τεχνικής επιτροπής της Intercargo,  Γιάννης Πλατσιδάκης  πρόεδρος της Intercargo,  Νίκ Παπαδάκης  αντιπρόεδρος και  Ντέιβιντ Τάνγκ, γενικός γραμματέας.  
Η ναυτιλία αποτελεί τον ισχυρότερο βιομηχανικό κλάδο στον κόσμο αφού το 95% του εμπορίου γίνεται δια θαλάσσης. Το γεγονός αυτό και μόνο καταδεικνύει  τις τεράστιες  δυνάμεις που ασκούνται εξωτερικά και εσωτερικά σε αυτή τη βιομηχανία, τα ιλιγγιώδη   ποσά που διακινούνται, τα τεράστια συμφέροντα που εμπλέκονται και τη γεωπολιτική εκτός από την  οικονομική της σημασία.

Τα προβλήματα είναι τεράστια αυτή την εποχή και επεκτείνονται ειδικά στη φορτηγό ναυτιλία,  από την κατάρρευση της ναυλαγοράς,  την πειρατεία, έως τη διαφθορά στις κρατικές υπηρεσίες διαφόρων χωρών που  χρόνο με τον χρόνο λαμβάνει τη  μορφή μάστιγας αλλά και έως τους κινδύνους από  επικίνδυνα φορτία που έχουν προκαλέσει ναυάγια και τον θάνατο δεκάδων ναυτικών τα τελευταία πέντε χρόνια.
Ειδικά τα προβλήματα της διαφθοράς και των φορτίων   αναδείχθηκαν στη διάρκεια της πρόσφατης συνεδρίασης του Διοικητικού Συμβουλίου της Intercargo  (Διεθνής Ένωσης Eφοπλιστών ξηρού φορτίου)   το οποίο πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα, στα αρχές της περασμένης εβδομάδας.
Τα μέλη του Συμβουλίου με προεδρεύοντα τον Γιάννη Πλατσιδάκη ο οποίος είναι από το 1989 γενικός διευθυντής της Anangel Maritime Services Inc., εταιρείας του Ομίλου Αγγελικούση και μέλος της Διοικούσας Επιτροπής του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, έθιξαν τις καταστάσεις με τις οποίες βρίσκονται  αντιμέτωπα τα πληρώματα  πάρα πολλών πλοίων όταν καταπλέουν σε διάφορα λιμάνια ανά τον κόσμο και να δεν λαδώσουν δεν  παίρνουν απόπλου.
Κάθε μέλος  κατέθεσε  και μία μαρτυρία. Υπάρχουν περιπτώσεις  που μπαίνουν στο πλοίο  μέλη του Port State Control που είναι οι ελεγκτικές αρχές του κάθε λιμανιού, κάνουν επιθεώρηση και διαπιστώνουν ανύπαρκτα προβλήματα σε μηχανήματα. Ακόμα και σε νεότευκτα πλοία! Την ίδια ώρα στην προβλήτα  βρίσκονται ήδη, πριν φθάσει το πλοίο και γίνει ο έλεγχος ανταλλακτικά για τα συγκεκριμένα μηχανήματα τα οποία θα πρέπει να αγοράσει ο καπετάνιος για να αντικαταστήσει  τη… βλάβη. Ελεγκτές με…μαντικές ικανότητες!
Σε άλλο περιστατικό πλοιοκτήτης περιέγραψε την έκπληξη που ένιωσε όταν έστειλε e-mail στο ναυτικό πράκτορα  που βρισκόταν στο λιμάνι όπου θα κατέπλεε ένα από τα πλοία της εταιρείας  και του ζητούσε ένα κοστολόγιο.  Ο πράκτορας απάντησε και μέσα στις επικείμενες χρεώσεις υπήρχε και μία πρόταση για καταβολή 6.000 δολαρίων προκειμένου να μην κάνουν έλεγχο οι αρχές στο πλοίο!  
Σε άλλο καράβι, σε άλλο λιμάνια, σε άλλη γωνιά της γης  βρήκαν πρόβλημα σε ένα καλώδιο. Μάταια προσπαθούσε ο καπετάνιος να αποδείξει ότι «δεν πετάει ο ελέφαντας». Οι αρμόδιοι ήταν ανένδοτοι. Οπότε μετά από συνεννόηση με την πλοιοκτήτρια εταιρεία αναγκάστηκε να πληρώσει 18.000 δολάρια για να αφήσουν το πλοίο να φύγει. Στην διαφορετική περίπτωση θα καθυστερούσε τουλάχιστον τρεις μέρες και η οικονομική ζημιά θα ήταν τεράστια.
Άλλο μέλος του Συμβουλίου διηγήθηκε  την ιστορία ενός πλοίου στο οποίο ανέβηκαν συνολικά  29 άτομα  για να πάρουν το «μπαξίσι» τους και να αφήσουν το πλοίο να αποπλεύσει.
«Το θέμα αυτό  είναι πολύ ευαίσθητο» επεσήμανε ο πρόεδρος της Intercargo Γιάννης Πλατσιδάκης: «Τέτοια περιστατικά διαφθοράς μπορούν να συμβούν ακόμη και σε λιμάνια των λεγόμενων «πολιτισμένων» κρατών» και προσέθεσε: «Καταβάλουμε ως  Intercargo σε συνεργασία με τις άλλες διεθνείς ενώσεις πλοιοκτητών  κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε  τα Port State Control να δημιουργήσουν Τμήμα Εσωτερικών Υποθέσεων  το οποίο θα ερευνά καταγγελίες που θα γίνονται, όχι ανώνυμες αλλά με διασφάλιση της ανωνυμίας».
Βέβαια δεν ήταν λίγοι εκείνοι που θεωρούν ότι το πρόβλημα δεν είναι μόνο των Αρχών των Λιμανιών αλλά  γενικότερης πολιτικής της όποιας  χώρας αντιμετωπίζει πρόβλημα διαφθοράς.
«Το θέμα είναι αν το ξέρουν και κάνουν πως το αγνοούν οι κυβερνήσεις ή αν πράγματι το αγνοούν» επισημαίνουν ναυτιλιακοί κύκλοι.

Από την πλευρά του, ο Δημήτρης Φαφαλιός  πρόεδρος της τεχνικής επιτροπής της Intercargo τόνισε:  «Τα φορτηγά πλοία αντιμετωπίζουν τα μεγαλύτερα προβλήματα με το θέμα της διαφθοράς γιατί είναι εκείνα που προσεγγίζουν χιλιάδες λιμάνια ανά τον κόσμο. Δεν είναι σαν τα δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που πάνε σε συγκεκριμένα λιμάνια. Τα φορτηγά πλοία πάνε παντού εκεί που δεν μπορούν οι άλλοι. Προσεγγίζουν δύσκολα λιμάνια υπό δύσκολες συνθήκες.»  

ΠΗΓΗ: newmoney.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.