«Να εύχεσαι για το καλύτερο αλλά να προετοιμάζεσαι για το χειρότερο» λέει ο θυμόσοφος λαός και αυτό εφαρμόζον και στην ναυτιλία.
Η ελληνική κυβέρνηση βρίσκεται σε δύσκολη θέση στις διαπραγματεύσεις με τους δανειστές της και όλα τα βλέμματα είναι στραμμένα στο «ελληνικό ζήτημα».
Οι δραματικές αυτές εξελίξεις στα οικονομικά της Ελλάδας αποτελούν αντικείμενο προβληματισμού αλλά και ανάλυσης από την ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα. Με 668 ναυτιλιακές εταιρείες να έχουν έδρα στην Ελλάδα οι οποίες μαζί με τα παραναυτιλιακά επαγγέλματα απασχολούν περισσότερους από 200.000 εργαζόμενους οι πλοιοκτήτες ξανακάθισαν και φρεσκάρισαν τα σχέδια που είχαν πρωτοσυντάξει πριν από τρία χρόνια όταν ο κίνδυνος πτώχευσης είχε κάνει και πάλι αισθητή την παρουσία του πάνω από την Ελλάδα.
Για το ενδεχόμενο να πάει προς το χειρότερο η οικονομική κατάσταση στην Ελλάδα στελέχη ναυτιλιακών εταιρειών επανεξέτασαν διάφορα σενάρια.
Ακτοπλοϊα
Από τις αναλύσεις προκύπτει ότι στη χείριστη περίπτωση και απευκταία, στην πτώχευση της Ελλάδας, το βαρύτερο πλήγμα θα το δεχθεί η ακτοπλοία η οποία εξαρτάται άμεσα από την εσωτερική αγορά η οποία για ένα αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα αναμένεται να εξακολουθήσει να βρίσκεται σε κατάσταση ύφεσης.
Η χρήση των ακτοπλοϊκών υπηρεσιών από τους Έλληνες θα σημειώσει μεγάλη μείωση με άμεση επίπτωση στον τζίρο των εταιρειών. Όσο αφορά την προσέλευση τουριστών από ξένες χώρες συναρτάται άμεσα με την γενικότερη κατάσταση στην ανατολική Μεσόγειο που παραμένει έκρυθμη.
Πτώχευση με παραμονή στο ευρώ
Ένα πιστωτικό γεγονός με παραμονή στο ευρώ θα έχει αρνητικές συνέπειες στις ελληνικές τράπεζες οι οποίες όχι μόνο έχουν χρηματοδοτήσει την ακτοπλοία, αλλά είναι και μεγαλομέτοχοι. Όμως δεν θα αλλάξουν πολλά στο κόστος καυσίμων, ασφαλίστρων, ανταλλακτικών κοκ, που καταβάλλεται σε ευρώ.
Αντίθετα, στην περίπτωση επιστροφής στη δραχμή με υποτίμηση, ανατρέπεται ολόκληρο το σκηνικό όσο αφορά στο λειτουργικό κόστος των εταιρειών, με σημαντικές αλλαγές στις προαναφερθείσες κατηγορίες.
Μεγάλο πρόβλημα θα προκύψει με την αποπληρωμή δανείων σε ευρώ αφού τα έσοδα θα είναι σε υποτιμημένες δραχμές. Επιπλέον, λόγω των επιπτώσεων που θα έχει μια τέτοια κατάσταση στα δημόσια οικονομικά, το ζήτημα των άγονων γραμμών και η εξυπηρέτηση των νησιωτών θα εξελιχθεί σε μεγάλο πρόβλημα τόσο σε κρατικό, όσο και σε νησιωτικό επίπεδο με τους ακτοπλόους να βρίσκονται στη μέση και τους νησιώτες να κινδυνεύουν με αποκλεισμό από την ηπειρωτική χώρα.
Φθηνές διακοπές
«Από την άλλη πλευρά, είναι πολύ πιθανόν να υπάρξει μια αύξηση στον αριθμό των τουριστών που θα θελήσουν να επισκεφθούν τα ελληνικά νησιά τα οποία θα έχουν καταστεί μέσω της υποτίμησης πιο ελκυστικά» επισημαίνουν οικονομικά στελέχη ναυτιλιακών εταιρειών.
Η ποντοπόρος ναυτιλία
«Ως προς τα ποντοπόρα πλοία που δραστηριοποιούνται ανά τον κόσμο και κάνουν τζίρους στο εξωτερικό οι άμεσες συνέπειες από ένα πιστωτικό γεγονός στην Ελλάδα θα είναι περιορισμένες, όπως εκτιμούν οι οικονομικοί αναλυτές αν και θα υπάρξουν επιπτώσεις στον χρηματοοικονομικό τομέα.
Σοβαρότερες εκτιμάται ότι θα είναι οι μεσοπρόθεσμες επιπτώσεις στην περίπτωση που η ελληνική πτώχευση, με ή χωρίς εισαγωγικά, οδηγήσει σε ντόμινο περισσότερων πτωχεύσεων στην Ευρωζώνη οι οποίες με τη σειρά τους θα έχουν αρνητική επίδραση στο εμπόριο αυτών των κρατών και συνακόλουθα στη ζήτηση για θαλάσσιες μεταφορές.
«Στην πιο απίθανη περίπτωση επιστροφής στη δραχμή που αναμένεται να συνοδευτεί από μια ή περισσότερες υποτιμήσεις, εν σχέση προς το ευρώ και τα αλλά διεθνή νομίσματα, τα οφέλη για τα ποντοπόρα πλοία και για τους Έλληνες ναυτικούς θα είναι σαφώς περισσότερα διότι η αγοραστική άξια των μετέπειτα δραχμοποιούμενων κεφαλαίων θα είναι μεγαλύτερη» τονίζουν οι οικονομικοί αναλυτές:
«Αντίθετα, είναι προς συζήτηση το εάν οι τηρούμενοι σε ευρώ λογαριασμοί θα διατηρηθούν σε ευρώ ή θα μετατραπούν σε δραχμές.
Στην τελευταία περίπτωση θα υπάρξει επίπτωση στην αγοραστική δύναμη των καταθετών».
Στήριξη των πλοιοκτητών
Πάντως οι Έλληνες πλοιοκτήτες της ποντοπόρου ναυτιλίας μέσω του προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θόδωρου Βενιάμη, έχουν στείλει μήνυμα στήριξης στην ελληνική κυβέρνηση: "Το νέο Διοικητικό Συμβούλιο καλείται να διαμηνύσει στην Πολιτεία και στην κοινωνία ότι η ελληνόκτητη ναυτιλία, ως εθνικό κεφάλαιο, με καθοριστική οικονομική, πολιτική και στρατηγική σημασία για την πατρίδα μας, ήταν, είναι και επιθυμεί να παραμείνει παρούσα στον τόπο της. Για να γίνει όμως αυτό θα πρέπει να την αφήσουμε εκτός πολιτικών αντιπαραθέσεων, σεβόμενοι πλήρως το θεσμικό της πλαίσιο, για να συνεχίσει να δραστηριοποιείται με τις αξιοθαύμαστες επιδόσεις που επιδεικνύει, προσφέροντας στην Ελλάδα το ύψιστο προνόμιο να κατέχει την πρώτη ναυτιλία διεθνώς."
ΠΗΓΗ: newmoney.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.