Στο κλείσιμο του Συνεδρίου της Ευρωπαϊκής Ημέρας Θάλασσας και στη διεξαγωγή των συμπερασμάτων του, συμμετείχε ο Πρόεδρος και Δ/νων Σύμβουλος του ΟΛΠ Α.Ε. κ. Γιώργος Ανωμερίτης, ο οποίος απαντώντας σε ερωτήσεις της Συντονίστριας του Συνεδρίου κ. Jacki Davis, πρότεινε όπως η επόμενη Ευρωπαϊκή Ημέρα Ναυτιλίας, η οποία θα διεξαχθεί το Μάιο του 2016 στο λιμάνι Τούρκου της Φιλανδίας, να έχει ως κύριο θέμα «Πόλεις και Λιμάνια», μια νέα αποδοτική κοινωνική και επιχειρηματική βιώσιμη συνεργασία.
Το πλήρες κείμενο των απαντήσεων του κ. Γ. Ανωμερίτη έχει ως ακολούθως:
1.
Ποιες
είναι, από την πλευρά σας, οι βασικές προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν
για να αξιοποιηθεί πλήρως το δυναμικό των λιμένων και των ακτών
για να ενεργούν ως κινητήρες της
γαλάζιας ανάπτυξης και να συμβάλουν σε μια ευρωπαϊκή οικονομία βασισμένη
στην έξυπνη, βιώσιμη και χωρίς
αποκλεισμούς ανάπτυξη;
·
Πρέπει να
ξεκαθαρίσουμε ότι: (α) λιμάνια είναι
χερσαίοι και θαλάσσιοι χώροι, στους οποίους διακινούνται πρόσωπα και προϊόντα
για τις ανάγκες της οικονομίας, υποκείμενα σε συγκεκριμένους διεθνείς περιοριστικούς
κανόνες, (β) ακτές είναι κάθε ελεύθερος για τους πολίτες χώρος
που εφάπτεται της θάλασσας, στον οποίο μπορούν να ασκούνται μόνο ήπιες
οικονομικές δραστηριότητες και δεν παραχωρούνται σε ιδιώτες.
·
Η αξιοποίηση και
στις δυο περιπτώσεις μπορεί να γίνει με πλήρη σεβασμό των κανόνων προστασίας του περιβάλλοντος. Στα λιμάνια, δημιουργώντας
κανόνες ECOPORT, στις ακτές καθιερώνοντας
κίνητρα “γαλάζιας σημαίας”.
·
Ζητούμενο είναι
η ισόρροπη ανάπτυξη λιμενικών και αστικών δράσεων και η περαιτέρω βελτίωση των
διευρωπαϊκών δικτύων.
2.
Πώς
βλέπετε το ρόλο των λιμένων και των
ακτών να εξελίσσεται στο μέλλον, ποιες είναι οι βασικές τάσεις που επηρεάζουν την ανάπτυξή τους, και που νομίζετε
ότι είναι οι μεγαλύτερες ευκαιρίες για την προώθηση της ανάπτυξης και της
δημιουργίας θέσεων εργασίας;
·
Επειδή τα πλοία
μεγαλώνουν και οι εμπορικές συναλλαγές μέσω θαλάσσιων μεταφορών αυξάνουν, θα
πρέπει τυχόν νέες λιμενικές εγκαταστάσεις να δημιουργούνται εκτός των ορίων του
αστικού ιστού των πόλεων, σε περιοχές όπου δεν επηρεάζεται η φυσική διαμόρφωση
των ακτών.
·
Οφείλουμε να
βρούμε μια νέα ισορροπία ώστε και τα λιμάνια να λειτουργούν αποδοτικά για την
οικονομική ανάπτυξη και οι πόλεις να έχουν πρόσβαση στη θάλασσα.
·
Τα λιμάνια
πρέπει να διασυνδεθούν με την καθημερινότητα της πόλης, η Αυτοδιοίκηση να έχει
έναν πιο ουσιαστικό ρόλο στο μετοχικό κεφάλαιο των λιμένων και στη διοίκησή
τους, χωρίς όμως να επηρεάζεται η αποδοτική τους λειτουργία.
3.
Πώς
βλέπετε το ρόλο των διαφόρων παραγόντων στον τομέα αυτό: ποιος θα πρέπει να ενεργοποιήσει τα λιμάνια και τις ακτές ώστε να
αξιοποιήσουν στο έπακρο τις ευκαιρίες για τη βιώσιμη ανάπτυξη και την
αντιμετώπιση των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν;
·
Τα λιμάνια και οι ακτές πρέπει να βρίσκονται πάντα
κάτω από τον έλεγχο του δημοσίου και της Αυτοδιοίκησης.
Οι τυχόν επιχειρηματικές δραστηριότητές τους μπορούν να παραχωρούνται σε ιδιώτες ή κοινωνικούς φορείς, υπό τον όρο της προστασίας του περιβάλλοντός τους.
Οι τυχόν επιχειρηματικές δραστηριότητές τους μπορούν να παραχωρούνται σε ιδιώτες ή κοινωνικούς φορείς, υπό τον όρο της προστασίας του περιβάλλοντός τους.
Ειδικά στην Αττική, οφείλουμε να προχωρήσουμε στη δημιουργία του Αττικού Λιμενικού Συστήματος, συνένωσης δηλαδή όλων των λιμενικών
εταιριών μιας περιοχής, ώστε να υπάρχει μία ενιαία διαχείριση λιμένων και
ακτών.
·
Τα λιμάνια
πρέπει στα πλαίσια των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν να ενεργοποιήσουν clusters καινοτομίας και προγράμματα πιστοποίησης των
λιμενεργατών και των υπαλλήλων τους, αφού το εργατικό δυναμικό αποτελεί μαζί με
τις τεχνολογίες την πιο σημαντική παράμετρο ανάπτυξης των λιμανιών.
4.
Σε
ποιο βαθμό τα διαφορετικά λιμάνια / ακτές / θαλάσσιες περιοχές μοιράζονται
κοινές προκλήσεις και σε ποιο βαθμό μπορούν να μάθουν ο ένας από τον άλλο για
τον καλύτερο τρόπο για να αντιμετωπιστούν αυτά τα ζητήματα; Πόσο σημαντικό
είναι αυτό για να αναπτύξουν αποτελεσματικές στρατηγικές για την αντιμετώπιση
αυτών των προκλήσεων;
·
Τα λιμάνια στην
Ευρώπη βρίσκονται στο κέντρο ή στις παρυφές μεγάλων πόλεων.
·
Τα λιμάνια
μπορούν να παραχωρούν χερσαίους ή παλαιούς αποθηκευτικούς χώρους που βρίσκονται
επί δεκαετίες στο κέντρο των αστικών ιστών για πολιτιστική κυρίως χρήση,
μεταφέροντας μέρος των εγκαταστάσεών τους σε πιο απομακρυσμένες περιοχές.
·
Πόλη και λιμάνι οφείλουν να συνεργάζονται για την ανάπτυξη ενός τόπου και για τις κοινωνικές
ανάγκες των πολιτών τους.
·
H ESPO μπορεί να συμβάλει στην προσπάθεια αυτή, ανοίγοντας
το διάλογο μεταξύ λιμένων και πόλεων για ελάχιστες κοινές θεσμικές αρχές στη
συγκρότηση και λειτουργία των λιμένων.
·
Χαρακτηριστικό
παράδειγμα είναι το μεγαλύτερο λιμάνι
της Ευρώπης, το Ρότερνταμ: Έχει δύο
μετόχους: Το Δήμο του Ρότερνταμ (70%) και το Ολλανδικό κράτος (30%), ενώ οι
περισσότερες των λειτουργιών του έχουν με Συμβάσεις Παραχώρησης δοθεί σε
ιδιωτικές ή δημόσιες επιχειρήσεις.
5.
Αν
θα έπρεπε να προσδιορίσετε μόνο μία
προτεραιότητα για την ανάληψη δράσης κατά το επόμενο έτος (δηλαδή πριν ΕΗΘ
2016) για να αξιοποιηθεί πλήρως το δυναμικό των λιμένων και των ακτών ώστε να
ενεργούν ως κινητήρες για γαλάζια ανάπτυξη, ποια θα ήταν αυτή;
Συζήτηση επί δύο θεμάτων:
·
Το θεσμικό
πλαίσιο λειτουργίας των λιμένων μέσα από: α) τη δημόσια αρχή λιμένος (Port Authority)
υπό τον έλεγχο του κράτους και της Αυτοδιοίκησης και β) την επιχειρηματική του
λειτουργία (Operation) με την παραχώρηση
λειτουργιών στον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας.
·
Το πλαίσιο
ελαχίστων κανόνων συνεννόησης μεταξύ Πόλεων και Λιμένων.
Πιστεύω
ότι το επόμενο Συνέδριο πρέπει να έχει τίτλο: “Πόλη και λιμάνια σε μία κοινή
πορεία βιώσιμης ανάπτυξης”.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.