18 Νοε 2013

Φρένο στην πώληση του ΟΛΠ βάζει η Ε.Ε.

Όνειρο θερινής νυκτός κινδυνεύει να αποδειχθεί η πρόθεση της κυβέρνησης να πουλήσει το 67% της ΟΛΠ Α.Ε. στους Κινέζους της Cosco, στο πλαίσιο των αποκρατικοποιήσεων που ζητάει επιτακτικά η τρόικα. Στις αρχές της εβδομάδας ανακοινώθηκε η ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων για το Σχέδιο Συμφωνητικού Β' Τροποποίησης της Σύμβασης Παραχώρησης του 2008 μεταξύ ΟΛΠ Α.Ε. και ΣΕΠ Α.Ε.-Cosco, μετά το Μνημόνιο Συνεργασίας και το Πρακτικό Διαδικασιών, τα οποία είχαν προσυπογράψει τον Ιούνιο και τον Αύγουστο του 2013 αντίστοιχα.
Το Σχέδιο Συμφωνητικού αφορά επενδύσεις ύψους 230 εκατ. ευρώ: α) για την κατασκευή και εκμετάλλευση της Δυτικής Προβλήτας III του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΠ Α.Ε. από τη ΣΕΠ Α.Ε. β) την κατασκευή για λογαριασμό της ΟΛΠ Α.Ε. του Προβλήτα Πετρελαιοειδών και γ) την αναβάθμιση με νέο μηχανολογικό εξοπλισμό των Προβλητών II και Ανατολικής Προβλήτας ΙΙΙ ΣΕΜΠΟ. Το περασμένο καλοκαίρι η ελληνική κυβέρνηση είχε δεχτεί να παραχωρήσει τη Δυτική Προβλήτα στους Κινέζους και να τους καταστήσει κυρίαρχους του Πειραιά και της Ανατολικής Μεσογείου, με την προϋπόθεση ότι θα εκδήλωναν ενδιαφέρον για την αγορά του μετοχικού πακέτου της ΟΛΠ Α.Ε.
Οι Κινέζοι δήλωσαν επισήμως ότι μόλις προκηρυχθεί ο διαγωνισμός θα συμμετάσχουν. Στην ουσία είναι οι μόνοι που θα μπορούν να το αγοράσουν. Οποιος άλλος επενδυτής τολμήσει να έρθει θα τον «συντρίψουν» μέσω του ανταγωνισμού, αφού η δυναμικότητα των Προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ της ΣΕΠ Α.Ε.-Cosco θα αυξηθεί από 3.700.00 TEU σε 6.200.00 TEU.
Τα παρασκήνιο
Ωστόσο, το όλο project φαίνεται ουτοπικό αφού θα προσκρούσει στον νέο κοινοτικό κανονισμό για τη λιμενική πολιτική που θα επιβάλει την ύπαρξη τουλάχιστον δύο παρόχων σε κάθε ευρωπαϊκό λιμάνι και πολλών χρηστών. Στη διάρκεια της ετήσιας συνέλευσης της Ευρωπαϊκής Ενωσης Λιμένων (ESPO), που πραγματοποιήθηκε στις Βρυξέλλες στις 6 Νοεμβρίου, τα μέλη της εξέτασαν τον νέο κανονισμό της Ε.Ε. για τις Λιμενικές Υπηρεσίες. Ο Γερμανός εισηγητής κ. Κνουτ Φλέκενσταϊν, ο οποίος ανήκει στο Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα, τόνισε την υποχρέωση για όλα τα κράτη-μέλη να τηρήσουν τις διατάξεις του νέου Κανονισμού για τα Λιμάνια.
Οταν όμως του επισήμανε η εκπρόσωπος της Αρχής Λιμένων Κύπρου ότι, ενώ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή οδηγεί την Ευρώπη προς μία ενιαία ευρωπαϊκή πολιτική για τα λιμάνια, η τρόικα στην Κύπρο και την Ελλάδα ζητάει την πλήρη ιδιωτικοποίησή τους τόνισε: «Στην τρόικα είναι όλοι υπάλληλοι των θεσμικών οργάνων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου που απαρτίζονται από τους εκπροσώπους των λαών της Ευρώπης που τους ψήφισαν και οφείλουν να εφαρμόζουν τις ευρωπαϊκές πολιτικές», για να προσθέσει λίγο αργότερα ότι «οι τροϊκανοί είναι υπάλληλοί μας», εννοώντας τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα.
Οι προτάσεις για τον νέο Κανονισμό θα κατατεθούν μέχρι τις 3 Δεκεμβρίου και στη συνέχεια, μέσα στον ίδιο μήνα, το κείμενο θα σταλεί για την πρώτη ψηφοφορία - αναμένεται να ψηφιστεί κατά τη διάρκεια της προεδρίας της Ελλάδας, η οποία θέλει να ακολουθήσει αντίθετη πολιτική.
Προβλέπει τη σύσταση ανεξάρτητης αρχής λιμένων, υποχρεωτικό συμβούλιο χρηστών που θα είναι σε συνεργασία με την ανεξάρτητη αρχή και τουλάχιστον δύο παρόχους υπηρεσιών και πολλούς χρήστες. Κάθε διαδικασία πώλησης του συνόλου των μετοχών (74,1%) που βρίσκονται στα χέρια του ΤΑΙΠΕΔ σε έναν αγοραστή θα μετέτρεπε το κρατικό μονοπώλιο σε ιδιωτικό, σχήμα που βρίσκεται έξω από τις αρχές και τις πρακτικές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της ESPO.
Το Μνημόνιο ΙΙΙ
Μπορεί η κυβέρνηση να υποστηρίζει ότι η τρόικα πιέζει για ιδιωτικοποιήσεις των λιμανιών, όμως, σύμφωνα με το κείμενο του Μνημονίου ΙΙΙ, δεν υπάρχει ξεκάθαρη αναφορά. Αντιθέτως, γίνεται λόγος για παραχωρήσεις. Στο υποκεφάλαιο 6.3.2 με τίτλο «Θαλάσσιες Δραστηριότητες στα Λιμάνια» έχει συμπεριληφθεί η ακόλουθη πρόταση: «Σε ευθυγράμμιση με τη νέα λιμενική πολιτική και το οργανωτικό μοντέλο για τα λιμάνια το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) καθορίζει μία συγκεκριμένη στρατηγική ιδιωτικοποίησης, κυρίως μέσω παραχωρήσεων, με στόχο την καλύτερη αξιοποίηση των λιμένων (Φεβρουάριος 2013)».
Επίσης, σε άλλο σημείο του ίδιου Νόμου (ΦΕΚ Α΄ 222/12.11.2012) αναγράφεται στη στήλη του έτους 2014 ως σημείο 7 «Αξιοποίηση ΟΛΠ, ΟΛΘ και περιφερειακών λιμένων» χωρίς αναγραφή πώλησης ποσοστού μετοχών, όπως γράφεται, π.χ., για ΟΠΑΠ 33%, ΔΕΗ 17% ή τη λέξη «πώληση» για άλλες επιχειρήσεις. Είναι προφανές ότι στο Μνημόνιο III (Ν.4093/2012) δεν καταγράφεται συγκεκριμένη αναφορά πώλησης μετοχών της ΟΛΠ Α.Ε., όπως με ακρίβεια είχε καταγραφεί στο Μνημόνιο Ι (Ν.3845/2010).
«Επομένως, τυχόν απόφαση πώλησης των μετοχών συνολικά των ΟΛΠ και ΟΛΘ απαιτεί τροποποίηση του Ν.4093/2012 και προκαλεί απορία το γεγονός ότι η κυβέρνηση υποστηρίζει πως δέχεται πιέσεις από την τρόικα για ιδιωτικοποιήσεις λιμένων», επεσήμαναν κύκλοι της λιμενικής βιομηχανίας στο «business stories».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.