9 Φεβ 2017

Βενιάμης: Η ναυτιλία μπορεί να αξιοποιηθεί για τη μείωση της ανεργίας

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΤΗΝ ΟΜΙΛΙΑ
Η Πολιτεία και τα συνδικαλιστικά σωματεία δεν εκμεταλλεύονται τη δυναμική της ελληνικής ναυτιλίας για τη μείωση της ανεργίας, επανέλαβε ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρος Βενιάμης, ωστόσο, εκτίμησε ότι τα εμπόδια αυτά θα ξεπεραστούν.
«Έστω και καθυστερημένα, ανεδαφικά συνδικαλιστικά προσκόμματα που εμποδίζουν τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, σε μια χώρα που η ανεργία κλονίζει τους ιστούς της κοινωνίας μας» θα ξεπεραστούν, δήλωσε χαρακτηριστικά, κατά την Ετήσια Τακτική Γενική Συνέλευση των μελών της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη στο Ίδρυμα Ευγενίδου, τονίζοντας παράλληλα της σημασία να παραμείνει η ελληνική ναυτιλία ανταγωνιστική και σε συμφωνία με τους όρους της παγκόσμιας ναυτιλιακής αγοράς.

Σχολιάζοντας τις αλλαγές στο φορολογικό πλαίσιο που ζητά η Κομισιόν ο πρόεδρος εφοπλιστών δήλωσε ότι πιθανότατα θα υπάρξει σύντομα «η τελική κρίση της Επιτρόπου Ανταγωνισμού που θα λαμβάνει υπόψη, κατά προτεραιότητα, την ανάγκη για νομική βεβαιότητα και διατήρηση της ανταγωνιστικότητας της ελληνόκτητης ναυτιλίας, βασικές παραμέτρους της πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τον τομέα των θαλασσίων μεταφορών».
Ο κ. Βενιάμης δεν παρέλειψε να αναφερθεί στην πρωτοκαθεδρία της ελληνικής ναυτιλίας παγκοσμίως, τονίζοντας ότι αυτή τη στιγμή οι Έλληνες εφοπλιστές ελέγχουν το 20% περίπου της παγκόσμιας χωρητικότητας σε dwt με 4.600 πλοία και ειδικότερα το 28% στον τομέα των δεξαμενοπλοίων, το 22% στα bulk carriers, το 16% στα πλοία μεταφοράς χημικών και προϊόντων πετρελαίου, το 15% στα LNG / LPG, το 13% στα ψυγεία και το 9% στα containers.
Αναλυτικά η ομιλία
«Αγαπητοί Συνάδελφοι και Φίλοι,
Κυρίες και Κύριοι,

Με μεγάλη χαρά σας καλωσορίζω στη Γενική Συνέλευση της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών και θέλω να ευχηθώ σε όλους μας το καλύτερο για τη νέα χρονιά. Να έχουμε υγεία και δύναμη να συνεχίσουμε να αντιμετωπίζουμε τις προκλήσεις των καιρών και να επιτύχει ο καθένας μας τους προσωπικούς και επιχειρηματικούς του στόχους.

To 2016 ήταν μια χρονιά γεμάτη προκλήσεις σε διεθνές αλλά και σε εθνικό επίπεδο. Η διεθνής ναυλαγορά πιέσθηκε ιδιαίτερα. Στον τομέα του χύδην ξηρού φορτίου ο δείκτης Baltic Dry Index (BDI) τον Φεβρουάριο του 2016 βρέθηκε στο χαμηλότερο σημείο από τη δημιουργία του, ενώ και ο κλάδος δεξαμενοπλοίων παρουσίασε αρκετές διακυμάνσεις. Η υπερπροσφορά χωρητικότητας και το κόστος αναβάθμισης των παλαιότερων πλοίων σύμφωνα με τις νέες περιβαλλοντικές απαιτήσεις δημιούργησε κινητικότητα στις διαλύσεις πλοίων. Το γενικότερο αίσθημα είναι ότι ήταν μια κακή χρονιά. Το 2017 ευτυχώς διαφαίνεται πιο υποσχόμενο. Παραμένει το πρόβλημα της υπερπροσφοράς χωρητικότητας και η ανισορροπία με τη ζήτηση καθώς και οι δυσκολίες χρηματοδότησης από το τραπεζικό σύστημα λόγω και των επερχόμενων αλλαγών που επιβάλλει η Σύμβαση της Βασιλείας 3 και 4. Η αναμενόμενη όμως αύξηση, αν και μικρή, του παγκόσμιου εμπορίου, σε συνδυασμό, με τη συνεχιζόμενη τάση για διάλυση πλοίων, και τις αναπροσαρμογές στα προγράμματα ναυπηγήσεων, δηλαδή, τη μείωση των νέων παραγγελιών, την ακύρωση ορισμένων και την καθυστέρηση παραλαβής νεότευκτων, δημιουργεί προσδοκίες για μία καλύτερη πορεία της ναυλαγοράς και για καλύτερες αξίες των πλοίων.

Σε γεωπολιτικό επίπεδο, υπήρχαν επίσης συνταρακτικά συμβάντα, όπως η απόφαση από το Ηνωμένο Βασίλειο να αποχωρήσει από την Ευρωπαϊκή Ένωση και η νίκη του Donald Trump στην Προεδρία των Η.Π.Α. Το 2017 θα είναι η αφετηρία μιας νέας εποχής τόσο για την Ευρώπη όσο και για τις Η.Π.Α. Αναμένουμε λοιπόν με ενδιαφέρον, ως πολίτες αλλά και ως επιχειρηματίες, τις αντιδράσεις της παγκόσμιας οικονομίας και σε επόμενο στάδιο, του παγκόσμιου εμπορίου.

Μέσα σε αυτό λοιπόν το εκρηκτικό οικονομικό και πολιτικό περιβάλλον, η ναυτιλία των Ελλήνων διατήρησε την πρωτοκαθεδρία της, συνεχίζοντας να κατέχει εντυπωσιακά ποσοστά πλοιοκτησίας στην παγκόσμια ναυτιλιακή σκηνή: Ελέγχουμε το 20% περίπου της παγκόσμιας χωρητικότητας σε dwt με 4.600 πλοία και ειδικότερα το 28% στον τομέα των δεξαμενοπλοίων, το 22% στα bulk carriers, το 16% στα πλοία μεταφοράς χημικών και προϊόντων πετρελαίου, το 15% στα LNG / LPG, το 13% στα ψυγεία και το 9% στα containers. Ενώ στην Ευρώπη αντιπροσωπεύουμε το 48,5% σε dwt του κοινοτικού στόλου.

Και συνεχίζουμε ακάθεκτοι. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες παραμένουμε δραστήριοι ως προς τον επανασχηματισμό της θέσης μας στην αγορά, και η αντοχή μας αποδεικνύεται και με τις αγορές νέων πλοίων αλλά και με τις επενδύσεις σε second-hand πλοίων υψηλών προδιαγραφών. Εξάλλου, το DNA μας φημίζεται για τη σωστή κρίση και αντίδραση στους κύκλους της αγοράς και για το ταλέντο μας να δημιουργούμε ευκαιρίες εκεί που οι ανταγωνιστές μας βλέπουν αδιέξοδα.

Σε εθνικό επίπεδο, το 2016 ήταν μια χρονιά καταξίωσης για την ελληνική ναυτιλία αλλά και για την Ένωσή μας. Τα Ποσειδώνια 2016 έφεραν για άλλη μια φορά στο διεθνές αλλά και εθνικό προσκήνιο την πολυδιάστατη σημασία της ναυτιλίας των Ελλήνων για τον τόπο μας, για την Ευρώπη αλλά και για το παγκόσμιο εμπόριο. Είχαμε την τιμή να έχουμε στα εγκαίνια τον κ. Kitack Lim, Γενικό Γραμματέα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, του ΙΜΟ, του οποίου έχουμε υπάρξει διαχρονικά υπέρμαχοι του θεσμικού του ρόλου ως του μοναδικού καθ’ ύλην αρμόδιου νομοθετικού οργάνου για τη ναυτιλία. Ο λόγος απλός: η ναυτιλία ως διεθνής δραστηριότητα χρειάζεται διεθνή μέτρα και σταθμά για τη λειτουργία της. Και είχαμε την ευκαιρία στο δείπνο που παραθέσαμε προς τιμή του, να συζητήσουμε διεξοδικά τα εκκρεμή θέματα της ναυτιλίας.

Επίσης, την Πέμπτη 9/6/2016, προτελευταία ημέρα των Ποσειδωνίων, η Επίτροπος Μεταφορών, κα. Violeta Bulc, επισκέφθηκε την έκθεση και την επόμενη ημέρα είχαμε την μοναδική ευκαιρία να προβούμε σε κοινή συνέντευξη τύπου επί πολλών καίριων θεμάτων για την ελληνική αλλά και για την κοινοτική ναυτιλία, γεγονός που επιβεβαιώνει την καθοριστική θέση της ελληνικής ναυτιλίας στην Ευρώπη. Και πρέπει να σας διαβεβαιώσω για την πολιτική βούληση της Επιτρόπου να υποστηρίξει την ευρωπαϊκή ναυτιλία, διατηρώντας αλλά και ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητά της και ως εκ τούτου και την ανταγωνιστικότητα του μεγαλύτερου «παίκτη» αυτής, της ελληνόκτητης ναυτιλίας.

Θα ήθελα όμως να επικεντρωθώ στην ομιλία του Πρωθυπουργού της Ελλάδας, κ. Αλέξη Τσίπρα, παρουσία του Προέδρου της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, απτή απόδειξη προς την ελληνική αλλά και ευρωπαϊκή και διεθνή κοινωνία ότι η ελληνική ναυτιλία ως εθνικό κεφάλαιο είναι υπερκομματική. Ένιωσα πράγματι δικαιωμένος ως θεσμικός εκπρόσωπος της ναυτιλίας μας που άκουσα από το στόμα του Πρωθυπουργού να προτρέπει «το μοντέλο με το οποίο αναπτύσσεται η ελληνική ναυτιλία να αποτελέσει θετικό παράδειγμα στην εκπόνηση ενός νέου αναπτυξιακού υποδείγματος» και να επιβραβεύει τα χαρακτηριστικά των Ελλήνων πλοιοκτητών, αυτά της εξωστρέφειας, της διορατικότητας και της καινοτομίας στις επενδύσεις και στον τρόπο λήψης αποφάσεων.

Λίγους μήνες μετά, στις 9 Νοεμβρίου 2016 είχαμε τη χαρά και την τιμή να μοιρασθούμε με εκλεκτούς φίλους προσκεκλημένους και σύσσωμη την ελληνική Πολιτεία την ιστορική ημέρα εορτασμού των 100 χρόνων από την ίδρυση της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών. Μια τελετή που μας συγκίνησε με τις αναμνήσεις που μας έφερε, αλλά παράλληλα μας εμψύχωσε για το υποσχόμενο μέλλον της ναυτιλίας και της Ένωσής μας. Η παρουσία των ανώτατων θεσμών τη χώρας έστειλε ηχηρό μήνυμα εντός και εκτός Ελλάδος για τη σημασία της ναυτιλίας για τον τόπο μας.

Αυτή λοιπόν η «μεγάλη» ναυτιλία, αποτελεί κοινή πεποίθηση πολιτείας και εφοπλισμού ότι πρέπει να παραμείνει ανταγωνιστική, για να μπορέσει να μεγιστοποιήσει τα συνακόλουθα οφέλη για την πατρίδα μας αλλά και για την Ευρώπη, ιδιαίτερα στις κρίσιμες εποχές που διανύουμε και με το βλέμμα πάντοτε στον σκληρό ανταγωνισμό από ναυτιλιακά κέντρα εκτός Ευρώπης.

Στο σημείο αυτό, θα ήθελα να αναφέρω ότι η εκκρεμής διερεύνηση του ελληνικού θεσμικού πλαισίου της ναυτιλίας από τις υπηρεσίες της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού μας έδωσε την ευκαιρία, στο πλαίσιο ενός εποικοδομητικού διαλόγου κατά τους τελευταίους μήνες, να εξηγήσουμε αναλυτικά τις ιδιαιτερότητες του συστήματός μας, που είναι όμως απολύτως συμβατές με τη σχετική κοινοτική νομοθεσία. Ελπίζουμε ότι σύντομα θα έχουμε την τελική κρίση της Επιτρόπου Ανταγωνισμού κας Vestager, που θα λαμβάνει υπόψη, κατά προτεραιότητα, την ανάγκη για νομική βεβαιότητα και διατήρηση της ανταγωνιστικότητας της ελληνόκτητης ναυτιλίας, βασικές παραμέτρους της πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τον τομέα των θαλασσίων μεταφορών.

Και το 2016 η ΕΕΕ συνέχισε να παρακολουθεί με αμείωτο ενδιαφέρον τον τομέα της ναυτικής εκπαίδευσης, υποστηρίζοντας εμπράκτως προσπάθειες αναβάθμισής της. Θα αναφέρω τη ριζική ανακαίνιση της Ναυτικής Ακαδημίας της Μηχανιώνας και την δέσμευσή μας προς το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για τη δημιουργία ενός νέου Κέντρου Επιμόρφωσης Στελεχών Εμπορικού Ναυτικού (ΚΕΣΕΝ) Βορείου Ελλάδος, που απαιτεί και περαιτέρω κατασκευαστικές παρεμβάσεις στα κτίρια της Ακαδημίας, καθώς και έργα αναβάθμισης της σχολής Ασπροπύργου, με στόχο πάντοτε και την αύξηση του αριθμού εισερχόμενων σπουδαστών.

Επιπροσθέτως, αν και η Ένωση έχει καταθέσει εδώ και καιρό επισήμως ολοκληρωμένη πρόταση για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που παρουσιάζει η ναυτική εκπαίδευση, με κέντρο βάρους την ομαλή διασύνδεση των μαθητευόμενων σπουδαστών με τα πλοία της ελληνόκτητης ναυτιλίας, δυστυχώς δεν έχει υπάρξει μέχρι σήμερα ανταπόκριση εκ μέρους της Πολιτείας και πολιτική βούληση για ριζικές αλλά και ρεαλιστικές μεταρρυθμίσεις. Έχει προς το παρόν συγκροτηθεί από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής μια Ομάδα Εργασίας με αντικείμενο τη μελέτη αναμόρφωσης του θεσμικού πλαισίου της ναυτικής εκπαίδευσης, στην οποία συμμετέχουμε με εποικοδομητικό τρόπο. Ας ελπίσουμε ότι στο τέλος θα προκύψει κάτι θετικό.

Στον τομέα των σχέσεων με τη ναυτεργασία, δυστυχώς η Πολιτεία και τα συνδικαλιστικά όργανα των ναυτικών μας δεν έχουν εκμεταλλευθεί τη δυναμική της ελληνόκτητης ναυτιλίας να προσφέρει νέες θέσεις εργασίας σε άνεργους συμπολίτες μας, οι οποίοι στερούνται άλλων εργασιακών ευκαιριών λόγω της οικονομικής κρίσης που βιώνει η χώρα μας. Θα πρέπει όμως να γίνει κατανοητό ότι για να παραμείνει η ελληνόκτητη ναυτιλία στρατηγικός πυλώνας και μοχλός ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας θα πρέπει να είναι ανταγωνιστική. Επομένως, και η ναυτολόγηση ελληνικών κατώτερων πληρωμάτων είναι εφικτή μόνο με όρους σύμφωνους με τα νομίμως κρατούντα στην παγκόσμια αγορά ναυτιλιακής εργασίας.

Θέλω όμως να ελπίζω ότι θα ξεπεραστούν, έστω και καθυστερημένα, ανεδαφικά συνδικαλιστικά προσκόμματα που εμποδίζουν τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, σε μια χώρα που η ανεργία κλονίζει τους ιστούς της κοινωνίας μας.

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Και την χρονιά που πέρασε, η Ένωσή μας ως επίσημος εκπρόσωπος της ελληνικής πλοιοκτησίας, συνέχισε να παρακολουθεί ανελλιπώς τις ναυτιλιακές εξελίξεις στα διεθνή fora καθώς και στα νομοθετικά όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προωθώντας πάντοτε ισορροπημένες και ρεαλιστικές θέσεις με γνώμονα τα συμφέροντα του κλάδου.

Θα επικεντρωθώ στα κυριότερα από αυτά:

·                     Τη  χρονιά  που  πέρασε μας απασχόλησαν σε σημαντικό βαθμό οι διεθνείς διεργασίες που ακολούθησαν την συμφωνία των Παρισίων για την Κλιματική αλλαγή και αφορούσαν τον μετριασμό των εκπομπών CO2 από τα πλοία. Στις αρμόδιες Επιτροπές του Ευρωκοινοβουλίου προχώρησαν ατυχώς οι τροπολογίες για την ένταξη της ναυτιλίας στο ευρωπαϊκό Emissions Trading System (EU ETS) μέχρι το 2023, εάν δεν έχουν ληφθεί από τον ΙΜΟ σχετικά μέτρα μέχρι το 2021. Η τελική του απόφαση θα ληφθεί προσεχώς στην Ολομέλεια και συνεχίζουμε τις προσπάθειες για την ανατροπή των απόψεων αυτών σε στενή συνεργασία με την ECSA, το ICS και φίλιες εφοπλιστικές ενώσεις αφού επιτύχαμε να πείσουμε βόρειο-ευρωπαϊκά  μέλη της σε προσφορότερες για τη ναυτιλία θέσεις που απηχούν τις απόψεις του διεθνούς εφοπλισμού.  


Ελλείψει εναλλακτικού προς το υπάρχον ναυτιλιακού καυσίμου ο ΙΜΟ συνέχισε την βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των πλοίων εντάσσοντας στα  υπάρχοντα μέτρα το υποχρεωτικό παγκόσμιο σύστημα καταγραφής εκπομπών CO2 των πλοίων, γνωστό ως MRV. Παράλληλα ο ΙΜΟ προχώρησε συναινετικά στην ανάπτυξη ενός οδικού χάρτη που θέτει χρονοδιάγραμμα για την εκπόνηση στρατηγικής για την μείωση των εκπομπών CO2 ναυτιλίας, αρχικά μέχρι το 2018 και τη συνακόλουθη οριστικοποίηση των απαραίτητων μέτρων μέχρι το 2023, όταν θα έχουν γνωστοποιηθεί τα πρώτα δεδομένα της καταγραφής των εκπομπών των πλοίων. 

Έτσι σε επίπεδο ΙΜΟ “το νερό μοιάζει να έχει μπει στο αυλάκι” και υπό την ευρωπαϊκή κυρίως πίεση  το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο θα προσπαθήσει συναινετικά να εξωτερικεύσει τις προσδοκίες του κλάδου μας στη βάση του πνεύματος της Συμφωνίας των Παρισίων. Η κύρια επιδίωξή μας είναι να αποφύγουμε την ένταξη των πλοίων σε οποιαδήποτε μορφή Emissions Trading System ή περιφερειακών μέτρων, και εφόσον κριθεί σκόπιμο να υιοθετηθεί από τον ΙΜΟ ένα παγκόσμιο bunker fuel levy system στα μέτρα της ναυτιλίας. 

·                     Σημαντικές   εξελίξεις   είχαμε   και   στο   θέμα  της κυρώσεως της Διεθνούς Συμβάσεως για τη διαχείριση του θαλάσσιου έρματος (Ballast Water Management), η οποία θα τεθεί σε εφαρμογή στις 8 Σεπτεμβρίου του τρέχοντος έτους. Εν τη απουσία εγκεκριμένων συστημάτων και κατόπιν των έντονων οχλήσεών μας  από κοινού με τους διεθνείς οργανισμούς ναυτιλίας, η Αμερικανική Ακτοφυλακή ακολούθησε μια ρεαλιστική και ευέλικτη πολιτική που προβλέπει ικανές παρατάσεις μέχρι τα τέλη του 2018. Υπάρχουν ενδείξεις ότι η πολιτική αυτή δεν θα διαφοροποιηθεί μέχρι την εξασφάλιση ικανού αριθμού εγκεκριμένων συστημάτων και πέραν των τριών που έχουν ήδη εγκριθεί. Παράλληλα, στο πλαίσιο του ΙΜΟ, επιδιώκουμε και υποστηρίζουμε σταθερά τη διαμόρφωση πολιτικών για τροποποιήσεις στη Σύμβαση που θα διευκολύνουν περαιτέρω την εφαρμογή της στα νέα πλοία αλλά κυρίως στα υπάρχοντα.

·                     Στο   θέμα   τώρα   της   ανακύκλωσης   των   πλοίων   η προοπτική κύρωσης της Διεθνούς Συμβάσεως Hong Kong από κράτη με σημαντική δυναμικότητα ανακύκλωσης  όπως η Ινδία,  καθώς και από κράτη με σημαντικά νηολόγια  θα φέρει εγγύτερα την εφαρμογή των προτύπων ασφαλείας και περιβαλλοντικής προστασίας που προβλέπει σε παγκόσμιο επίπεδο, υπερκεράζοντας τις απαιτήσεις του δύσχρηστου και μη αναγκαίου Ευρωπαϊκού Κανονισμού για τη διάλυση πλοίων. Σημαντικές είναι οι πρωτοβουλίες που αναλαμβάνει η ECSA με την ενεργό συμμετοχή μας στη κατεύθυνση σωστής ενημέρωσης των εκπροσώπων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Ευρωπαϊκού  Κοινοβουλίου, οι οποίοι ως γνωστόν λειτουργούν υπό την πίεση περιβαλλοντικών μη Κυβερνητικών Οργανισμών. Επιδίωξή μας είναι να ακυρώσουμε στην πράξη τα περιφερειακά μέτρα που λαμβάνει και προωθεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπως η αναζήτηση χρηματοοικονομικού μέσου για τη χρηματοδότηση της διάλυσης πλοίων σε ευρωπαϊκά διαλυτήρια.




·                     Σε     ευρωπαϊκό    επίπεδο,    με    πρωτοβουλία    της    Επιτρόπου Μεταφορών κας Bulc, το έτος 2017 έχει ανακηρυχθεί ως «Έτος Ευρωπαϊκής Ναυτιλίας». Τούτο οφείλεται στη σημασία και τη σπουδαιότητα που αποδίδει η Επίτροπος Μεταφορών στον τομέα των θαλασσίων μεταφορών, έχοντας ως στόχο τη διαμόρφωση μια νέας και φιλόδοξης πολιτικής, που θα διαφυλάξει την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και θα ενισχύσει τον ηγετικό ρόλο της. 

Εξίσου σημαντική θεωρείται η προτεραιότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης να αναδείξει την ευρωπαϊκή ναυτιλία, ως παγκόσμιο πρωταγωνιστή «Global player», στον τομέα των εξωτερικών  εμπορικών σχέσεων, προωθώντας την ελεύθερη και απρόσκοπτη πρόσβαση των ευρωπαϊκών ναυτιλιακών εταιρειών στις διεθνείς αγορές φορτίων. Η προτεραιότητα αυτή αποκτά ιδιαίτερη σημασία σε συνάρτηση με τις εν εξελίξει διεθνείς διαπραγματεύσεις  για την απελευθέρωση του εμπορίου των υπηρεσιών, στις οποίες συγκαταλέγονται και οι υπηρεσίες διεθνών ναυτιλιακών μεταφορών και την αναμενόμενη να αποσαφηνισθεί πολιτική της νέας κυβέρνησης των ΗΠΑ σε σχέση με το ενδεχόμενο εφαρμογής μέτρων προστατευτισμού στο παγκόσμιο εμπόριο.          

Τέλος, είναι θετικό ότι η Επίτροπος Μεταφορών κα. Bulc έχει συμπεριλάβει στις προτεραιότητές της την προώθηση του τομέα της ναυσιπλοΐας μικρών αποστάσεων (του Short Sea Shipping) μέσω της επίλυσης ανασταλτικών παραγόντων όπως είναι η γραφειοκρατία, οι πολύπλοκες τελωνειακές διαδικασίες και η πρόσβαση σε λιμενικές υποδοχές και υπηρεσίες. Στο πλαίσιο αυτό, η ΕΕΕ σε συνεργασία με άλλες ευρωπαϊκές εφοπλιστικές ενώσεις και υπό την αιγίδα της ECSA διοργανώνει κατά την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Ναυτιλίας ειδική εκδήλωση για τον τομέα αυτό.

Συνεχίσαμε επίσης τις τακτικές συναντήσεις με τον International Association of Classification Societies (IACS) και τους νηογνώμονες – μέλη του καθώς επίσης τις συναντήσεις μας με το επονομαζόμενο LAN, δηλαδή τους τρείς μεγάλους νηογνώμονες Lloyds Register, ABS και DNV GL, στο οποίο καταφέραμε με δική μας παρέμβαση να εντάξουμε και τον Ιαπωνικό Νηογνώμονα  (NK) καθώς και τον China Classification Society (CCS).

H συνεργασία μας με την Rightship συνεχίζεται με θετικά αποτελέσματα αφού έχουμε επιτύχει ένα δίαυλο επικοινωνίας και συνεργασίας που οδηγεί σε επίλυση πολλών προβλημάτων μεγάλης εμπορικής σημασίας για τις εταιρείες μας.

Παρακολουθούμε μέσω των Ελλήνων εκπροσώπων μας στα Διοικητικά Συμβούλια των P&I Clubs τις εξελίξεις στα ασφαλιστικά θέματα, καθώς και στην BIMCO τις εξελίξεις στη διαμόρφωση νέων ρητρών και τύπων εγγράφων που χρησιμοποιούνται στη λειτουργία των εταιρειών μας και στις σχέσεις μας με τους ναυλωτές μας.

Πιστεύοντας πάντα στην χρησιμότητα και αξία της ανάπτυξης διμερών σχέσεων και συμμαχιών με άλλες εθνικές εφοπλιστικές ενώσεις με τις οποίες μας διέπουν κοινές ναυτιλιακές αρχές και πολιτικές, είχαμε σειρά επαφών με τις Ενώσεις του Hong Kong, των Βahamas και της Σιγκαπούρης καθώς και με την Ένωση Γερμανών και την Ένωση Ολλανδών Εφοπλιστών, και φυσικά με τις Ενώσεις Κύπρου και Μάλτας.

Θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι η παρουσία μας είναι σταθερή και δυναμική στις διεργασίες τόσο των διεθνών οργανισμών της ναυτιλίας, όπως το ICS, η ECSA, η BIMCO, η Ιntercargo και Ιntertanko όσο και στο διεθνές νομοθετικό όργανο για τη ναυτιλία, τον ΙΜΟ. Η βαθιά τεχνογνωσία των μελών της ελληνικής ναυτιλιακής μας κοινότητας μαζί με την αριθμητική υπεροχή του στόλου που ελέγχουμε, οδήγησε άξιους συναδέλφους μας στις υψηλότερες θέσεις των προαναφερόμενων διεθνών οργανισμών: Τον Νίκο Τσάκο και τον Γιάννη Πλατσιδάκη στις Προεδρίες της Intertanko και Intercargo αντίστοιχα, τον Πάνο Λασκαρίδη στην αντιπροεδρία της ECSA, και θα είναι ο επόμενος Πρόεδρος της ECSA, τον Τάσο Παπαγιαννόπουλο στην Προεδρία της BIMCO από τον Μάιο του 2017, τον Γιάννη Λύρα σε μια από τις θέσεις των αντιπροέδρων του ICS. Θέλω να τους ευχαριστήσω όλους για τον χρόνο που αφιερώνουν, έχοντας θέσει τον εαυτό τους στην υπηρεσία του συνόλου της ναυτιλιακής μας οικογένειας.

Θερμές όμως ευχαριστίες θέλω να εκφράσω και προς όλα τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της Ένωσής μας, τους εκπροσώπους τους καθώς και στους συναδέλφους μου στο Προεδρείο, για την αμέριστη υποστήριξή τους. Ευχαριστίες επίσης σε όλους τους συναδέλφους που μας ενισχύουν με τη συμμετοχή τους στις διάφορες εκπροσωπήσεις μας στα διεθνή όργανα. Τέλος, ευχαριστίες και στον Πρόεδρο και τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του Greek Shipping Co-operation Committee, στον νέο Πρόεδρο του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, τον Γιώργο Πατέρα και στον Πρόεδρο της Helmepa, Γιώργο Γράτσο, για την εξαίρετη και αρμονική συνεργασία μας.

Και με την ευκαιρία να συγχαρώ τον Γιώργο Πατέρα και το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος για την οργάνωση του ελληνικού ναυτιλιακού cluster μέσω της πλατφόρμας “Maritime Hellas” και τη δημιουργία του ηλεκτρονικού ιστότοπου για τη ναυτιλία και για κάθε κλάδο παραναυτιλιακής δραστηριότητας. Θα επαναλάβω όμως σε όλους τους συμμετέχοντες σε αυτό, ότι η ποντοπόρος ναυτιλία είναι η ραχοκοκαλιά για την ύπαρξη και ανάπτυξη του ναυτιλιακού cluster και, επομένως, η προάσπιση των θεμιτών συμφερόντων της και κυρίως της ανταγωνιστικότητας αυτής θα πρέπει να αποτελεί κοινό στόχο για όλους.

Θέλω επίσης να εκφράσω τις ευχαριστίες μου στη διεύθυνση της ΕΕΕ, στα στελέχη – συνεργάτες αλλά και σε όλο το προσωπικό της Ένωσης που συνεχίζουν με επαγγελματισμό και αφοσίωση να ανταποκρίνονται στις καθημερινές απαιτήσεις για την ευόδωση του έργου της. Στο σημείο αυτό, θα ήθελα να αναφερθώ στην αποχώρηση στο τέλος του 2016 δύο εξαίρετων συνεργατών μας, της Άννας Μπρεδήμα και του Γιώργου Κολτσιδόπουλου. Θέλω να τους ευχαριστήσω δημοσίως για τις υψηλού επιπέδου υπηρεσίες που προσέφεραν με ήθος και αφοσίωση για



σχεδόν τέσσερις δεκαετίες και να τους ευχηθώ κάθε επιτυχία στην προσωπική και περαιτέρω επαγγελματική τους πορεία.

Επίσης, θερμές ευχαριστίες στην εταιρεία Μουρ – Στήβενς και τους ανθρώπους της για την άψογη συνεργασία και τις εξαιρετικές λογιστικές και ελεγκτικές υπηρεσίες που προσφέρουν χρόνια τώρα στην Ένωσή μας. Και, βέβαια, θέλω προσωπικά να ευχαριστήσω τον συνάδελφό μας, αλλά πάνω από όλα φίλο, Λεωνίδα Δημητριάδη – Ευγενίδη για τη θερμή φιλοξενία που μας προσφέρει πάντοτε, στο Ευγενίδειο Ίδρυμα.

Τέλος, ένα ακόμη ευχαριστώ από καρδιάς στους Έλληνες ναυτικούς μας, τους συνεργάτες μας, που ταξιδεύουν και κουμαντάρουν τα πλοία μας. Τους εύχομαι υγεία και να βρίσκουν πάντα καλές θάλασσες στα ταξίδια τους. Και να μην ξεχνούν ότι αποτελούν τους θεματοφύλακες της ναυτοσύνης του λαού μας.

Πριν ολοκληρώσω τον απολογισμό των πεπραγμένων για το περασμένο έτος, θα ήθελα να αναφερθώ στο πολυδιάστατο έργο κοινωνικής προσφοράς και αλληλεγγύης που υλοποιήσαμε την προηγούμενη τριετία χάρη στην γενναιόδωρη οικονομική συμβολή των μελών της Ένωσής μας και όχι μόνο. Ένα έργο που βρήκε μεγάλη ανταπόκριση από την ελληνική κοινωνία και πολιτεία και που οι συνεχιζόμενες δυσκολίες στην εθνική οικονομία επιβάλλουν να συνεχισθεί. Για τους λόγους αυτούς, όπως σας είχα ενημερώσει στην προηγούμενη γενική συνέλευση, και είχατε ομόφωνα εγκρίνει, με πρωτοβουλία της Ενώσεώς μας ιδρύθηκε τον Απρίλιο του 2016 η Αστική Εταιρεία μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με την επωνυμία «Εταιρεία Κοινωνικής Προσφοράς Ελληνικού Εφοπλισμού» και με διακριτικό τίτλο «ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ» που αποτελεί πια το όχημα της ναυτιλιακής κοινότητας για την υλοποίηση έργων κοινωνικής αλληλεγγύης και κοινωφελών δράσεων μεγάλης εμβέλειας. Ήδη, στη Συν-Ενωση, πέρα από τα 32 ιδρυτικά μέλη της, έχουν προσχωρήσει πολλά νέα μέλη από τον εφοπλισμό αλλά και την ευρύτερη ναυτιλιακή κοινότητα και με την οικονομική τους συνδρομή διαμορφώνεται ένα πλάνο πολύπλευρων δράσεων.

 Θέλω όμως από το βήμα αυτό να ζητήσω προσωπικά να αγκαλιάσουμε όλοι μας θερμά αυτήν την πρωτοβουλία. Όλοι μαζί οφείλουμε να την προβάλλουμε στους συναδέλφους μας και στους συνεργάτες μας στη λειτουργική αλυσίδα της ναυτιλιακής επιχειρηματικής δραστηριότητας, ώστε η νέα εταιρεία να έχει τους οικονομικούς πόρους να μπορέσει να αναπτύξει ένα πράγματι δημιουργικό και ωφέλιμο έργο, ανταποκρινόμενη στις ανάγκες και προτεραιότητες της κοινωνίας μας και των συμπολιτών μας. Εξάλλου η ναυτιλιακή μας οικογένεια, όπως αποδεικνύουν έμπρακτα η παράδοσή μας και τα έργα ευποιίας του εφοπλισμού, θεωρεί ηθικό καθήκον της να προσφέρει στη γενέτειρά της.


Αγαπητοί συνάδελφοι και φίλοι,

Μια νέα χρονιά είναι μπροστά μας γεμάτη προκλήσεις που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε. Όμως, ο πρόσφατος εορτασμός των 100 χρόνων της Ένωσής μας θύμισε σε όλους την παρακαταθήκη που έχουμε στα χέρια μας και που οφείλουμε να

διαφυλάξουμε ως εχέγγυο για το μέλλον της ναυτιλίας μας. Η Ένωσή μας, στα εκατό χρόνια ύπαρξής της έχει αποδείξει πολλάκις τη δύναμη, το κύρος και την αποτελεσματικότητα της συλλογικότητας. Για αυτό το λόγο σας καλώ να μείνετε κοντά στην Ένωσή μας και μάλιστα να την ενδυναμώσετε με την εγγραφή περισσότερης χωρητικότητας, ώστε συσπειρωμένοι να αντεπεξέλθουμε σε κάθε εμπόδιο και αντιξοότητα. Ο στόχος μας ένας: η διατήρηση της ηγετικής υπόστασης της ναυτιλίας μας στο παγκόσμιο ναυτιλιακό γίγνεσθαι, με παράλληλη μεγιστοποίηση των συνακόλουθων ωφελειών, οικονομικής, κοινωνικής και στρατηγικής διάστασης, για τον τόπο μας.

Ευχαριστώ για την προσοχή σας.»



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.