Κερδίζει ελαφρώς έδαφος στις Βρυξέλες η θέση ότι ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) είναι το καλύτερο πλαίσιο για την αντιμετώπιση των θεμάτων των αερίων ρύπων του θερμοκηπίου από τη ναυτιλία, σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες από τη βελγική πρωτεύουσα.
Εν όψει της επικείμενης κρίσιμης ψηφοφορίας στην ολομέλεια του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου μιας διάταξης που έχει προκαλέσει τις έντονες αντιδράσεις της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, οι διεργασίες εντάθηκαν τις προηγούμενες ημέρες με τη συμμετοχή και του Έλληνα υπουργού Ναυτιλίας Παναγιώτη Κουρουμπλή, ο οποίος είχε σημαντικές συναντήσεις στην έδρα της Ε.Ε. για το θέμα αυτό.
Σημειώνεται ότι στα μέσα Δεκεμβρίου στην Επιτροπή Περιβάλλοντος του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου ψηφίστηκε μία διάταξη που προβλέπει τη συμμετοχή της ναυτιλίας σε ένα σύστημα εμπορίας ρύπων, ανάλογο με το EU Εmissions Τrading System - ETS. Η διάταξη περιελήφθη στην «Πρόταση οδηγίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για την τροποποίηση της οδηγίας 2003/87/ΕΚ με σκοπό την ενίσχυση οικονομικά αποδοτικών μειώσεων των εκπομπών και την προώθηση επενδύσεων χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών».
Η πρόταση αναφέρει ότι αν μέχρι το 2021 δεν λειτουργεί ένα συγκρίσιμο σύστημα συλλογής εισφορών από τη ναυτιλία, στον ΙΜΟ, τότε από το 2023 οι εισφορές για τους αέριους ρύπους από τα πλοία θα υπολογίζονται με μία βάση ανάλογη του ETS. Η πρόταση οδηγίας θα τεθεί για ψήφιση στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου την προσεχή εβδομάδα και η ψηφοφορία είναι προγραμματισμένη για την Τετάρτη. Η ψηφοφορία είναι κρίσιμη, ωστόσο θα πρέπει να σημειωθεί ότι πριν την οριστική υιοθέτηση της οδηγίας θα ακολουθήσει ο τριμερής διάλογος μεταξύ Κοινοβουλίου, Επιτροπής και Συμβουλίου.
Καλό κλίμα
Καλό κλίμα υπέρ των θέσεων της ευρωπαϊκής και ελληνικής ναυτιλίας για τα θέματα αερίων ρύπων φαίνεται ότι συνάντησε και ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Παναγιώτης Κουρουμπλής στις συναντήσεις που είχε στις Βρυξέλες τις προηγούμενες ημέρες με την επιτρόπους Μεταφορών Violeta Bulc και τον επίτροπο Περιβάλλοντος, Θαλασσίων Υποθέσεων και Αλιείας Karmenu Vella.
Επίσης ο κ. Κουρουμπλής ενημέρωσε και τους Έλληνες ευρωβουλευτές για τις ελληνικές θέσεις.
Ειδικότερα στη συνάντηση με την κα Bulc, συζητήθηκαν οι αέριοι ρύποι του θερμοκηπίου στη ναυτιλία, οι εξελίξεις στο πλαίσιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) και το σύστημα εμπορίας αερίων ρύπων της ΕΕ (EU ETS), όπως επίσης και οι προτεραιότητες της ευρωπαϊκής ναυτιλιακής πολιτικής έως το 2020 και η τρέχουσα κατάσταση της ευρωπαϊκής και διεθνούς ναυτιλίας, όπως και η πρωτοβουλία του κ. Κουρουμπλή για μία Ολοκληρωμένη Νησιωτική Πολιτική.
Ο κ. Κουρουμπλής υπογράμμισε την αναγκαιότητα σταθερότητας του θεσμικού πλαισίου για την προσέλκυση επενδύσεων στο ναυτιλιακό τομέα και τη διαφύλαξη της ευρωπαϊκής ναυτιλιακής τεχνογνωσίας, στην οποία η χώρα μας πρωτοπορεί. Οι δύο πλευρές συμφώνησαν στην ανάγκη υποστήριξης του ευρωπαϊκού ναυτιλιακού κλάδου που δέχεται έντονες πιέσεις από το διεθνή ανταγωνισμό εκτός Ε.Ε. Επιπρόσθετα, οι δύο πλευρές αναφέρθηκαν στο ανθρώπινο κεφάλαιο της ναυτιλίας, και συμφώνησαν στην ανάγκη ανάληψης πρωτοβουλιών για την προσέλκυση των νέων στο ναυτικό επάγγελμα.
Επενδύσεις στις μεταφορές
Από την πλευρά της η επίτροπος Μεταφορών παρουσίασε τις στρατηγικές προτεραιότητες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στον τομέα των Μεταφορών με έμφαση στις επενδύσεις και την ανταγωνιστικότητα.
Ακόμη ο υπουργός Ναυτιλίας εξέφρασε την επιθυμία της χώρας μας για συνέχιση και περαιτέρω προώθηση της συνεργασίας με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή επί ναυτιλιακών θεμάτων και συνεχάρη την επίτροπο για την πρωτοβουλία ανακήρυξης του έτους 2017 ως Ευρωπαϊκό Έτος για τη Ναυτιλία.
Το γεγονός αυτό αναμένεται να δώσει περαιτέρω ώθηση στην ανταγωνιστικότητα και ανάπτυξη της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, ως αναπόσπαστου μέρους του συστήματος μεταφορών της ΕΕ και σημαντικού παράγοντα απασχόλησης, βελτιώνοντας παράλληλα την εικόνα της ναυτιλίας και του ναυτικού επαγγέλματος στις ευρύτερες κοινωνικές ομάδες, τόνισε ο υπουργός.
Στη συνάντηση που ακολούθησε με τον Επίτροπο Περιβάλλοντος, Θαλασσίων Υποθέσεων και Αλιείας Karmenu Vella, παρουσία και του υφυπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριου Σαντορινιού, συζητήθηκαν επίκαιρα θέματα και συναφείς ελληνικές προτεραιότητες που άπτονται του χαρτοφυλακίου του επιτρόπου, ιδίως της Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Πολιτικής και της συναφούς Υπουργικής Διακήρυξης που αναμένεται να υιοθετηθεί στη Βαλέτα (20.4.2017).
Ο κ. Κουρουμπλής, από κοινού με τον κ. Σαντορινιό είχαν την ευκαιρία να ενημερώσουν αναλυτικά τον κ. Vella αναφορικά με την ευρωπαϊκή πρωτοβουλία, που προωθεί το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, για την αναβάθμιση της ευρωπαϊκής νησιωτικής πολιτικής, με στόχο την προώθηση της ισοπολιτείας των νησιωτών και της εδαφικής και κοινωνικής συνοχής, κάνοντας χρήση των πόρων διαφόρων ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών ταμείων.
Στο πλαίσιο αυτό, ο Έλληνας υπουργός ενημέρωσε τον κ. Vella για την πρωτοβουλία της Ελλάδας να εντάξει το συγκεκριμένο θέμα στα θεσμικά κείμενα που αναμένεται να υιοθετηθούν κατά τη διάρκεια της τρέχουσας Μαλτέζικης Προεδρίας του Συμβουλίου της Ε.Ε.
Θαλάσσια πολιτική
Στο πλαίσιο της συνάντησης συζητήθηκαν επίσης οι ελληνικές προτεραιότητες στο πλαίσιο των Συμπερασμάτων Συμβουλίου που προωθεί η Μαλτέζικη Προεδρία για τη Διεθνή Διακυβέρνηση των Ωκεανών, αποδίδοντας έμφαση στο σεβασμό της Διεθνούς Σύμβασης για το Δίκαιο της Θάλασσας, ως πρωταρχικού στοιχείου για την ανάπτυξη με ειρηνικό τρόπο του συνόλου των θαλασσίων δραστηριοτήτων, συμπεριλαμβανομένης της διεθνούς ναυτιλίας.
Στα θέματα της Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας πολιτικής, ο κ. Κουρουμπλής επιβεβαίωσε την υποστήριξη της Ελλάδας στις πρωτοβουλίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που κατατείνουν στην ολοκληρωμένη προσέγγιση των θαλασσίων ζητημάτων στη Μεσόγειο.
Τέλος, ο κ. υπουργός αναφέρθηκε στη σημασία που αποδίδει η χώρα μας στον θαλάσσιο τουρισμό, καθώς και στη στήριξη του τομέα των κρουαζιερόπλοιων και του παράκτιου τουρισμού.
Η θέση των εφοπλιστών
Η ευρωπαϊκή και η ελληνική ναυτιλία είναι αντίθετη στη διάταξη για το σύστημα αερίων ρύπων και αντιπαραβάλλει ότι μόνη αποτελεσματική λύση συνεισφοράς της ναυτιλίας στη μείωση των αερίων ρύπων είναι μέσω του ΙΜΟ.
Η θέση αυτή φαίνεται ότι υιοθετείται όλο και ευρύτερα γεγονός που προκύπτει και από την τοποθέτηση στη γενική συνέλευση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών του προέδρου της Θεόδωρου Βενιάμης ο οποίος σημείωσε ότι «η τελική απόφαση θα ληφθεί προσεχώς στην Ολομέλεια και συνεχίζουμε τις προσπάθειες για την ανατροπή των απόψεων αυτών σε στενή συνεργασία με την ECSA, το ICS και φίλιες εφοπλιστικές ενώσεις, αφού επιτύχαμε να πείσουμε βορειο-ευρωπαϊκά μέλη της σε προσφορότερες για τη ναυτιλία θέσεις που απηχούν τις απόψεις του διεθνούς εφοπλισμού».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.