23 Ιουλ 2014

Στο ΔΣ του ΟΛΠ προς έγκριση ο φιλικός διακανονισμός ΟΛΠ - Cosco

Αναδημοσίευση

από protothema.gr 

Η αποκαλυπτική τοποθέτηση που ετοιμάζει για την Πέμπτη ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ, Γιώργος Ανωμερίτης

Συνεδριάζει αύριο το μεσημέρι το Διοικητικό Συμβούλιο της ΟΛΠ ΑΕ, προκειμένου να εγκρίνει τη σύμβαση Φιλικού Διακανονισμού με τη ΣΕΠ-Cosco, η οποία στη συνέχεια θα σταλεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο και στη συνέχεια θα πάει στη Βουλή προς ψήφιση.


Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΠ ΑΕ, Γιώργος Ανωμερίτης, στην τοποθέτησή του προς τα μέλη του ΔΣ, θα επισημάνει, μεταξύ άλλων, αναφερόμενος και στη θέση που είχε μέχρι τώρα το ΤΑΙΠΕΔ:

«Σε συνέχεια των εισηγήσεών μου κατά τη συζήτηση του πιο πάνω θέματος στα Δ.Σ. της 11ης Νοεμβρίου 2013 και της 13ης Ιουνίου 2014 θα ήθελα επιπροσθέτως να θέσω υπόψη σας τα ακόλουθα:

1.    Όπως είναι γνωστό με την Α.Π. 15548/12.06.2014 επιστολή του ο κ. Πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ έθεσε αίτημα απόσυρσης από την ημερήσια διάταξη του Δ.Σ. της 13ης Ιουνίου 2014 του θέματος της Έγκρισης και  Αποστολής του Σχεδίου Β’ Τροποποίησης της από 25.11.2008 Σύμβασης Παραχώρησης μεταξύ ΟΛΠ Α.Ε. και ΣΕΠ Α.Ε. με Φιλικό Διακανονισμό του έργου κατασκευής του Δυτ. Προβλήτα ΙΙΙ, του Προβλήτα Πετρελαιοειδών και του εκσυγχρονισμού του Μ/Ε των Προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ στο Ελεγκτικό Συνέδριο.

2.    Το Δ.Σ. του ΟΛΠ Α.Ε. ανέβαλε τη συζήτηση του θέματος, στα πλαίσια των αρίστων σχέσεων που επιδιώκει με όλους τους μετόχους του, και κυρίως το ΤΑΙΠΕΔ, παρότι η παρέμβαση αυτή βρίσκεται σε οριακή ασυμφωνία και κινείται εκτός των κανόνων του ελληνικού εταιρικού δικαίου, αφού τα μετοχικά δικαιώματα, που απορρέουν από τη μετοχική σχέση δεν περιλαμβάνουν και δικαίωμα, ακόμα και του μετόχου πλειοψηφίας, να υποδεικνύει στο Δ.Σ. τον τρόπο διαχείρισης της εταιρείας. Πολύ περισσότερο, όταν η εταιρία έχει μετόχους που κατέχουν το 25% του μετοχικού κεφαλαίου της και οι οποίοι θα μπορούσαν να θέσουν θέματα προάσπισης του εταιρικού συμφέροντός τους, ασκεί δε επίσης δραστηριότητες υπέρ της κοινωνίας και της οικονομίας του Πειραιά.

3.    Στην πιο πάνω επιστολή του κ. Προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ απάντησα με την Α.Π. 23736/27.06.2014 επιστολή μου, την οποία και κατέθεσα στο προηγούμενο Δ.Σ. και της οποίας τα κύρια σημεία σχολιασμού της δεν επαναλαμβάνω.

4.    Στις 30.06.2014 η DG Markt και στις 08.07.2014 η DG Comp εξέδωσαν και απέστειλαν στις Αρχές της Ελληνικής Δημοκρατίας τα σχόλιά τους επί του Σχεδίου Συμφωνίας του Φιλικού Διακανονισμού. Στις 30.06.2014 επίσης η DG Markt απέστειλε προς την ΟΜΥΛΕ ένα Rejection Letter. Από τα κείμενα αυτά προκύπτουν ότι η υπόθεση του Φιλικού Διακανονισμού έκλεισε οριστικά από την DG Markt, χαρακτηρίζοντας τη συμβατή με το Ευρωπαϊκό Δίκαιο. Στο Rejection Letter προς την ΟΜΥΛΕ η DG Markt δίδει περιθώριο 4 εβδομάδων για τυχόν υποβολή νέων στοιχείων. Από τις πιο πάνω επιστολές συνδυαστικά ερμηνευόμενες προκύπτει νομική ασφάλεια και βεβαιότητα για τη συμβατότητα της Συμφωνίας με το Ευρωπαϊκό Δίκαιο και την πρακτική της Ε.Ε. Εάν εξ’ άλλου είχε διαπιστωθεί παραβίαση του Ευρωπαϊκού Δικαίου, θα είχε ανοίξει φάκελος έρευνας, τέτοιο όμως πράγμα δε συνέβη. Ο ισχυρισμός στο έγγραφο του αλλοδαπού νομικού γραφείου του ΤΑΙΠΕΔ, ότι θα μπορούσε στο μέλλον να ανοίξει έρευνα, είναι απολύτως θεωρητικός και θα  μπορούσε να διατυπωθεί για κάθε περίπτωση. Τα έγραφα της DG Markt και DG Comp απεστάλησαν στον ΟΛΠ Α.Ε. και το ΤΑΙΠΕΔ από το ΥΝΑ.

5.    Στις 21 Ιουλίου 2014 ο κ. Πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ απέστειλε προς τον ΟΛΠ Α.Ε. την Α.Π. 16324/21.07.2014 επιστολή του με την οποία ζητά “να εξετάσει το Δ.Σ. τον “Φιλικό Διακανονισμό” στις ταχύτερες δυνατές προθεσμίες, να κριθεί το θέμα στο Δ.Σ. σας και σε περίπτωση θετικής απόφασης, ο σχετικός φάκελος να υποβληθεί εκ νέου στο Ελεγκτικό Συνέδριο, για τη διενέργεια του προσυμβατικού ελέγχου νομιμότητας”. Σημειώνεται ότι το Σχέδιο Συμφωνίας έχει προσυπογραφεί από το 2013 από τον ΟΛΠ Α.Ε. και τη ΣΕΠ Α.Ε. και εστάλει για πρώτη φορά στο Ελεγκτικό Συνέδριο το Νοέμβριο του 2013, χωρίς καμμία τότε ένσταση του ΤΑΙΠΕΔ.

6.    Επειδή στο έγγραφο αυτό διατυπώνονται και πάλι σκέψεις και συλλογισμοί, οι οποίοι δεν είναι ορθοί, θα ήθελα σε συνέχεια της από 27.06.2014 (Α.Π. 23736) επιστολής μου, να θέσω υπόψη του Δ.Σ. και τα ακόλουθα σχόλια:

6α. Το Δ.Σ. καλείται απλά σήμερα να εγκρίνει και να αποστείλει το σχέδιο κειμένου της Συμφωνίας στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Υπενθυμίζω ότι το ΤΑΙΠΕΔ συμφώνησε πέρυσι, όταν συντασσόταν το κείμενο του Σχεδίου της Συμφωνίας, να προηγηθεί η αποστολή του στα όργανα της Ε.Ε. και το Ε.Σ. και κατόπιν να συγκληθεί η Γ.Σ. του ΟΛΠ Α.Ε. Υπενθυμίζω επίσης ότι η Συμφωνία θα ισχύσει μετά την έγκρισή της από τη Γ.Σ. των μετόχων και την ψήφισή της από τη Βουλή των Ελλήνων. Περιττό να επαναλάβω ότι η αποστολή του Σχεδίου στο Ε.Σ. είναι νομική υποχρέωσή μας.

6β. Οι αποφάσεις του Δ.Σ. του ΟΛΠ Α.Ε. βάσει του Καταστατικού του και της Σύμβασης Παραχώρησης Ελληνικού Δημοσίου και ΟΛΠ Α.Ε. (Ν.3654/2008) υποβάλλονται για έλεγχο νομιμότητάς τους στο ΥΝΑ στα πλαίσια της εποπτείας του (όχι για τη σκοπιμότητά τους). Το ΥΝΑ έχει (α) πλήρως εγκρίνει τις αποφάσεις του Δ.Σ. για το Φιλικό Διακανονισμό και (β) ο Υπουργός ΥΝΑ κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης και οι υπηρεσίες  του Υπουργείου του  ως εκπρόσωποι της Ελληνικής Δημοκρατίας είναι εκείνες που υπέβαλαν όλες τις εκθέσεις και τα πορίσματα που ζητήθηκαν από την Ευρ. Επιτροπή για τη διερεύνηση και τελικά θετική γνωμοδότηση του σχεδίου της Συμφωνίας. Εξάλλου και η πρόσφατη Γ.Σ. των μετόχων ενέκρινε ομόφωνα τα πεπραγμένα του Δ.Σ. για το 2013, μεταξύ των οποίων και το Σχέδιο Φιλικού Διακανονισμού.

6γ. Ο ΟΛΠ Α.Ε. πρώτος έθεσε τα νομικά θέματα της Συμφωνίας υπόψη των νομικών του (εσωτερικών και εξωτερικών) συμβούλων σε διάφορες φάσεις της διαδικασίας κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων, όπως άλλωστε έπραξε και η ΣΕΠ Α.Ε. Λόγω των πολλών και διαφορετικών προσεγγίσεων, το Δ.Σ. του ΟΛΠ ήταν εκείνο που προέταξε, πριν την υπογραφή της Συμφωνίας, την υποβολή της στα όργανα της Ε.Ε. και στο Ελεγκτικό Συνέδριο.

6δ. Τα μέλη του Δ.Σ. του ΟΛΠ Α.Ε. και η Διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ είναι πλήρως ενήμεροι των οικονομικών στοιχείων και εκθέσεων των εσωτερικών οικονομικών των στελεχών και των εξωτερικών του συμβούλων, κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων. Από τα οικονομικά αυτά στοιχεία προκύπτει ότι :     
(α) η επένδυση θα ανέλθει σε 230 εκ. ευρώ.
(β) η Καθαρά Παρούσα Αξία της Σύμβασης Παραχώρησης θα ανέλθει, όταν ολοκληρωθεί η επένδυση, σε 860 εκ. ευρώ κατά το απαισιόδοξο σενάριο και σε 1,084 δισ. στο αισιόδοξο σενάριο από 498 εκ. ευρώ που ήταν κατά την έναρξη της αρχικής Σύμβασης. Διεθνείς μέτοχοι του ΟΛΠ Α.Ε. αναβιβάζουν πλέον τη συνολική αξία του Οργανισμού στο ποσό του 1,8 έως 2,00 δισ. ευρώ.
(γ) Εφόσον το ποσοστό εσόδων του ΟΛΠ Α.Ε. (24,5% από το 2017) παραμένει σταθερό, τότε η αύξηση των κινήσεων από 3,7 εκ. TEU σε 6,2 TEU σημαίνει σχεδόν διπλασιασμό των εσόδων του
(δ) Ήδη από το 2013 το ελάχιστο εγγυημένο αντάλλαγμα είναι μικρότερο του μεταβλητού.
(ε) Στο σχέδιο αναβαθμίστηκε η έννοια του ελάχιστου εγγυημένου φορτίου, κάτω του όγκου του οποίου η ΣΕΠ Α.Ε. θα καταβάλλει penalties για κάθε υπολειπόμενο TEU (22 ευρώ το TEU). Η ετήσια εγγυημένη δυναμικότητα αυξάνεται στα 4.750.000 TEU.         
(στ) Ο Προβλήτας Πετρελαιοειδών χρηματοδοτείται και κατασκευάζεται από τη ΣΕΠ Α.Ε., αλλά παραμένει υπό την εκμετάλλευση του ΟΛΠ Α.Ε.
(ζ) Με το έργο αυτό και το νέο εξοπλισμό, το λιμάνι του Πειραιά θα μπορεί πλέον να υποδέχεται πλοία containers νέας τεχνολογίας (15.000 – 18.000 TEU), τα οποία τώρα δεν μπορούν να εξυπηρετούνται στις Προβλήτες του ΟΛΠ Α.Ε. και της ΣΕΠ Α.Ε.
(η) Η ΣΕΠ Α.Ε. θα καταθέσει ή θα επεκτείνει νέες εγγυητικές επιστολές για την καλή εκτέλεση του έργου.

7.    Ο ΟΛΠ Α.Ε. βάσει του ιδρυτικού του νόμου (Ν.1630/1951), του καταστατικού του, του νόμου μετατροπής του σε Α.Ε. (Ν. 2688/1999), της Σύμβασης Παραχώρησης Ελληνικού Δημοσίου – ΟΛΠ Α.Ε. (Ν.3654/2008) είναι από τη φύση του διφυές νομικό πρόσωπο, το οποίο ασκεί και δημόσια εξουσία και επιχειρηματική δραστηριότητα. Είναι “Ανώνυμη Εταιρία κοινής ωφέλειας με σκοπό την εξυπηρέτηση του δημόσιου συμφέροντος, που λειτουργεί κατά τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας, απολαμβάνοντας διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια”. Κι’ αυτό γιατί οι λειτουργίες του έχουν σχέση με την εθνική ασφάλεια, τη δημόσια τάξη, την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, την ακτοπλοΐα, τις ελεύθερες ζώνες, τα ναυάγια και όχι απλά τη διαχείριση της λιμενικής λειτουργίας. Υποχρέωσή του είναι να προωθεί τα συμφέροντα  του δημοσίου, του τουρισμού, του πολιτισμού, της ναυπηγοεπισκευής κ.λ.π. και υπ’ αυτήν την έννοια μια επιχειρηματική συμφωνία, η οποία οδηγεί σε επενδύσεις 230 δισ. ευρώ και διπλασιασμό των εσόδων του μέχρι το τέλος της επένδυσης, δεν μπορεί παρά να αποτελεί καταστατική του υποχρέωση, αφού αυτό ωφελεί τον ΟΛΠ Α.Ε., τον Πειραιά και την χώρα. Ο ΟΛΠ Α.Ε. είναι (α) Λιμενική Αρχή, (β) επιχείρηση και (γ) διαχειριστής Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος κατά το άρθρο 106, παρ. 2 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η περιουσία που διαχειρίζεται δεν είναι ιδιωτική περιουσία του Δημοσίου, αλλά δημόσιου χαρακτήρα, αφού τη διαχειρίζεται ως “δημόσιο όργανο”. Υπ’ αυτήν την έννοια ο ΟΛΠ Α.Ε. στηρίζει κάθε δραστηριότητα επαύξησης της περιουσίας του, του συμφέροντος του δημοσίου, της οικονομίας της χώρας, και των διεθνών οικονομικών σχέσεων και επιλογών της οικονομικής πολιτικής της χώρας.

8.    To Δ.Σ. με όλες του τις Αποφάσεις, τόσο κατά τη διαχειριστική, όσο και την επενδυτική λειτουργία του Οργανισμού ένα στόχο έχει: να επαυξήσει την περιουσία και τα ετήσια έσοδα του Οργανισμού κι αυτό κάνει μέσα από τις 322 μικρές και μεγάλες Συμβάσεις Παραχώρησης που έχει διαχρονικά υπογράψει. Οι δεσμεύσεις δε μακροχρόνιου χαρακτήρα που αναλαμβάνει όλες συντείνουν στην επαύξηση της αξίας της εταιρείας. Γι΄ αυτό όλες του οι συμβατικές δεσμεύσεις γίνονται πάντα με Προκηρύξεις Διαγωνισμών, με ενημέρωση των Ευρ. Οργάνων και προσυμβατικό έλεγχο των Συμφωνιών του από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Ο ΟΛΠ Α.Ε. είναι σήμερα, μια μεγάλη, διεθνής και κερδοφόρα δημοσίου συμφέροντος επιχείρηση, η οποία από τα πράγματα εξελίσσεται και μεταλλάσσεται μέσα στο διεθνές και ευρωπαϊκό περιβάλλον των θαλάσσιων μεταφορών και των λιμενικών αγορών, προς όφελος πάντα του ελληνικού λιμενικού συστήματος, του Πειραιά και της χώρας. Γι’  αυτό από τα πράγματα ο ΟΛΠ Α.Ε. δεν μπορεί ούτε να παραμείνει ένα εκτός λιμενικής αγοράς κρατικό μονοπώλιο, ούτε φυσικά να μετατραπεί σε ένα ιδιωτικό μονοπώλιο, μακρυά από το κοινόχρηστο και δημοσίου συμφέροντος χαρακτήρα του. Πολύ δε περισσότερο δεν μπορεί να βρεθεί εκτός του ευρωπαϊκού λιμενικού συστήματος και των διευρωπαϊκών δικτύων. Με την υπό έγκριση συμφωνία του Σχεδίου αυτού και την αποστολή στο Ελεγκτικό Συνέδριο το Δ.Σ. υπηρετεί και υπερασπίζεται τα οικονομικά συμφέροντα του Οργανισμού, προωθεί τα λιμενικά και ναυτιλιακά συμφέροντα του Πειραιά και ενδυναμώνει τα οικονομικά συμφέροντα της χώρας».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.