Του
Αντώνη Τσιμπλάκη
για τη Ναυτεμπορική
Μικρή
αύξηση στην προσέλκυση επιβατών κρουαζιέρας στο λιμάνι του Πειραιά
μέχρι το 2016 διαβλέπει μελέτη που εκπονήθηκε για λογαριασμό του
Οργανισμού Λιμένος Πειραιά. Πιο συγκεκριμένα, στη μελέτη του καθηγητή
του πανεπιστημίου Αιγαίου Αλκη Κορρέ και της Υβόννης Παπαχρήστου,
συμβούλου του ΟΛΠ, εκτιμάται ότι από το 1,302 εκατ. επιβάτες του 2013,
το λιμάνι του Πειραιά θα επισκεφτούν περί το 1,427 επιβάτες κρουαζιέρας
το 2016, πετυχαίνοντας μέση ετήσια αύξηση 3%.
Οπως σημειώνεται στην έρευνα, τα επόμενα χρόνια η πορεία της κρουαζιέρας
στη χώρα θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από την ευρωπαϊκή αγορά, η οποία
θα αντιπροσωπεύει το 2016 το 57,9% των αφίξεων. Πιο συγκεκριμένα, οι
Ευρωπαίοι που θα επισκεφτούν το λιμάνι του Πειραιά το 2016 θα φτάσουν
τις 802.300, ενώ από την αγορά των ΗΠΑ θα μας επισκεφτούν περίπου
370.000. Οπως σημειώνεται χαρακτηριστικά στην έρευνα, η εκτίμηση είναι
συντηρητική και βασίζεται στις οικονομικές πολιτικές λιτότητας που
εφαρμόζονται στη νότια Ευρώπη. Αν αλλάξουν οι πολιτικές αυτές «θα πρέπει
να αναμένουμε μεγαλύτερες αφίξεις από Ισπανία, Ιταλία και Γαλλία»,
τονίζεται χαρακτηριστικά.
Η εικόνα από την Ευρωπαϊκή Ενωση είναι μεικτή, αφού τρεις από τις πέντε
βασικές αγορές δείχνουν πτωτικές τάσεις λόγω της οικονομικής κρίσης που
μαστίζει την Ευρώπη. Πιο συγκεκριμένα, από τη Γαλλία το 2013 συνολικά
66.000 επισκέπτες ήρθαν στο Πειραιά με κρουαζιέρα. Ο αριθμός αυτός
αναμένεται μέχρι το 2016 να έχει μειωθεί κατά 5.800 επισκέπτες ή 8,8%.
Δεύτερη χώρα είναι η Ισπανία με 63.000 επισκέπτες στο λιμάνι του Πειραιά
το 2013. Σύμφωνα με τους δείκτες της έρευνας θα καταγραφεί μια πτώση
12.300 επιβατών μέχρι το 2016 ή 19,7%. Οσον αφορά την Ιταλία, από τις
107.000 επισκέπτες του 2013, το 2016 αναμένεται να έχουν πέσει στις
103.800, σημειώνοντας πτώση κατά 3%. Οι άλλες δύο μεγάλες αγορές κρουαζιέρας για την Ελλάδα αναμένεται να κινηθούν θετικά. Οι Γερμανοί επιβάτες κρουαζιέρας που επισκέφτηκαν το λιμάνι του Πειραιά το 2013 έφτασαν τις 278.000 και μέχρι το 2016 αναμένεται να φτάσουν τις 340.500 σημειώνοντας αύξηση κατά 22,5%. Ανοδική τάση αναμένεται να έχει και η αγορά της Μεγάλης Βρετανίας, αφού από τις 128.800 επιβάτες του 2013, το 2016 υπολογίζεται να φτάσουν τις 149.100, σημειώνοντας αύξηση κατά 15,7%.
Οι επιβάτες από τον υπόλοιπο κόσμο και συγκεκριμένα από Βόρεια και Νότια Αμερική (εκτός ΗΠΑ) αναμένεται να σημειώσουν αύξηση κατά 9,2% μέχρι το 2016, οι επιβάτες από την Απω Ανατολή αύξηση κατά 15,7%, από την υπόλοιπη Ευρώπη κατά 6,1% και από τη Ρωσία κατά 15,7%.
Παράλληλα το κόστος προσέγγισης κρουαζιερόπλοιων δεν αναμένεται να εξελιχθεί σε περιοριστικό παράγοντα για την προσέλκυσή τους, αν υπολογίσει κανείς τις μειώσεις στις αμοιβές των εργαζομένων στα λιμάνια που έχουν υποχωρήσει λόγω των προσαρμογών του ελληνικού προγράμματος λιτότητας, σημειώνεται στην έρευνα. Αντίθετα, η πολιτική αστάθεια και οι κοινωνικές αναταραχές στην Ανατολική Μεσόγειο φαίνεται να έχουν παίξει κάποιο ρόλο στη μείωση του αριθμού των κρουαζιερόπλοιων σε αυτή την περιοχή για το 2014. Σε γενικές γραμμές, πάντως, η Ελλάδα φαίνεται να έχει κερδίσει πόντους λόγω των μειωμένων προσεγγίσεων στην Τυνησία, στην Αλγερία και την Αίγυπτο κατά τη διάρκεια των τριών τελευταίων ετών.
Τα συμπεράσματα της έρευνας του ΟΛΠ
Οπως αναφέρεται στην έρευνα, η Ελλάδα είναι μια χώρα κατάλληλη για κρουαζιέρες λόγω του καλού κλίματος, της ποικιλίας των προορισμών και των μικρών αποστάσεων που διανύονται ανάμεσα στους προορισμούς.
Οσον αφορά το κόστος επισημαίνει: «Τα προγράμματα λιτότητας που
εφαρμόζονται για τα τελευταία τέσσερα χρόνια στην Ελλάδα έχουν
διασφαλίσει ότι το κόστος παροχής υπηρεσιών κρουαζιέρας θα παραμείνει
σε χαμηλά επίπεδα. Επομένως, οι προοπτικές των επιχειρήσεων, όπως
φαίνεται από την πλευρά των οργανωτών κρουαζιέρας, είναι καλές».
Αναφορικά με την ευρωπαϊκή αγορά, τονίζεται ότι οι επισκέπτες από την
Ε.Ε., ανεξάρτητα από τη σημαία του πλοίου που ταξιδεύουν, θα συνεχίσουν
να είναι η πιο σημαντική αγορά για τους ελληνικούς προορισμούς. «Αυτό
σημαίνει ότι όσο τα βασικά οικονομικά μεγέθη είναι αβέβαια, ο όγκος των
επισκεπτών της Ε.Ε. μπορεί να είναι «ευαίσθητος» σε οριζόντιες αποφάσεις
οικονομικής πολιτικής. Εχει αποδειχθεί ότι οι περιοριστικές πολιτικές
μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά τις αφίξεις».Αρνητικός παράγοντας για την
ανάπτυξη της κρουαζιέρας είναι το σκληρό ευρώ. «Οι ισοτιμίες των
νομισμάτων παίζουν επίσης σημαντικό ρόλο για την πώληση των πακέτων για
τους πολίτες των χωρών εκτός της ζώνης του ευρώ. Ενα σκληρό ευρώ μπορεί
να είναι η σωστή επιλογή για τις ανελαστικές γερμανικές εξαγωγές, αλλά
δυσκολεύει την προώθηση των πωλήσεων στις κρουαζιέρες», τονίζουν οι
ερευνητές και προσθέτουν: «Η συνεχιζόμενη επιβράδυνση της παγκόσμιας
οικονομίας ευνοεί τις μικρότερες αποστάσεις στα αεροπορικά ταξίδια, ώστε
να προκύπτουν οικονομίες στους ναύλους από και προς το κρουαζιερόπλοιο.
Η επιστροφή των Αμερικανών σε παραδοσιακούς προορισμούς της Καραϊβικής
φέτος είναι ένα καλό παράδειγμα. Το υψηλό κόστος των καυσίμων των
πλοίων, από την άλλη πλευρά, ευνοεί σαφώς το ελληνικό μοντέλο των
κοντινών προορισμών έναντι των ανταγωνιστικών προορισμών στη Δυτική
Μεσόγειο». Σε ό,τι αφορά τις υποδομές αλλά και τις πολιτικές προώθησης της κρουαζιέρας στη χώρα μας, τονίζει: «Οι υποδομές σε ορισμένους ελληνικούς προορισμούς, δεν ήταν ποτέ το δυνατό μας σημείο, αλλά μέχρι σήμερα δεν έχει αποτελέσει σοβαρό ανασταλτικό παράγοντα. Παρ’ όλα αυτά, η απουσία ενός μεσοπρόθεσμου στρατηγικού σχεδίου για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στην Ελλάδα είναι αισθητή και η έλλειψη πρωτοβουλίας από πλευράς του ελληνικού κράτους είναι ανεξήγητη. Η προσπάθεια προώθησης της Ελλάδας ως προορισμού κρουαζιέρας είναι μέχρι στιγμής ένα “ερασιτεχνικό παιχνίδι” με χαμηλό προϋπολογισμό.
Υπάρχει επείγουσα ανάγκη υποστηρικτικών πολιτικών τόσο στις παραδοσιακές αγορές (Ε.Ε., ΗΠΑ, Καναδά, Αυστραλία), καθώς και στις νέες αγορές (Απω Ανατολή, Ασία, Ρωσία). Θεωρείται ότι με καλύτερο μάρκετινγκ και με την έλευση των τριών νέων κρηπιδωμάτων 300 μ. που αναμένεται να κατασκευαστούν στο λιμάνι του Πειραιά, η χώρα μας μπορεί να κερδίσει μια ακόμη ποσοστιαία μονάδα ανάπτυξης σε ετήσια βάση».
Luis Cruises και το επιτυχές μοντέλο
Αναφορικά
με το home porting, η Louis Cruises κατέχει αυτή τη στιγμή το 90%,
έχοντας για φέτος δύο κρουαζιερόπλοια (Louis Olympia & Louis
Cristal) που ξεκινούν από τον Πειραιά και το Λαύριο αντίστοιχα. Ηδη από
πέρυσι καταγράφεται αύξηση άνω του 25%, που δείχνει τη θετική δυναμική
και μάλιστα με μεγαλύτερη δυναμικότητα κλινών. Για την επόμενη χρονιά
επίσης υπάρχουν θετικές ενδείξεις και γι’ αυτό η εταιρεία θα συνεχίσει
το home porting με τα δύο υπάρχοντα κρουαζιερόπλοια, προσθέτοντας 8
ακόμα νέους προορισμούς σε Ιόνιο και Αδριατική.
Η εταιρεία, σύμφωνα και με το διευθύνοντα σύμβουλο Κυριάκο Αναστασιάδη,
αναπτύσσει τα τελευταία χρόνια το project «ανακαλύψτε την Ελλάδα» στα
ταξίδια της, βάσει και των όσων επιθυμούν οι πελάτες της και επιλέγει να
δραστηριοποιηθεί με μεσαίου μεγέθους κρουαζιερόπλοια που δίνουν τη
δυνατότητα προσέγγισης σε λιμάνια, στα οποία άλλες εταιρείες δεν μπορούν
λόγω μεγέθους αλλά και ελλιπών λιμενικών υποδομών.
«Επιπλέον η εταιρεία επιδιώκει την επέκταση της λειτουργίας των
κρουαζιερόπλοιων που διαχειρίζεται με οφέλη και στην εθνική αλλά και σε
τοπικές οικονομίες. Αυτό επιτυγχάνεται με πρωτοβουλίες επιμήκυνσης της
τουριστικής περιόδου, όπως την έναρξη των προγραμμάτων μας ένα μήνα πριν
από όλους και τη λήξη των δρομολογίων μας αργότερα, φθάνοντας μέχρι και
αρχές Νοεμβρίου. Παράλληλα, προσεγγίζουμε με στοχευμένη εμπορική
πολιτική ειδικές ομάδες τουριστών, οι οποίες έχουν τη δυνατότητα να
ταξιδέψουν αυτή την εποχή λόγω διαθέσιμου χρόνου», σημειώνει
χαρακτηριστικά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.