31 Ιουλ 2012

Ο φάκελος «One stop shop» για τη Ναυτιλία στα χέρια του Ράιχενμπαχ

Πρώτο ΘΕΜΑ
Αναδημοσίευση

Το ναυτιλιακό συνάλλαγμα που εισρέει στην Ελλάδα ακόμη σε αυτούς τους χαλεπούς οικονομικά καιρούς έφθασε τα 14 δισεκατομμύρια ευρώ την περασμένη χρονιά ενώ τα τελευταία 11 χρόνια έχει ανέλθει στα 154 δισεκατομμύρια ευρώ.

Το πρόβλημα είναι ότι το 50% των χρημάτων αυτών ξαναφεύγουν στο εξωτερικό αφού στην Ελλάδα δεν υπάρχουν ακόμη οι μηχανισμοί που θα ευνοήσουν τις επενδύσεις. Ο ελληνικός εφοπλισμός κατ’ επανάληψη έχει ζητήσει τη μείωση της γραφειοκρατίας που στραγγαλίζει κάθε σκέψη για να επενδυθούν λεφτά.

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε το νεοσύστατο υπουργείο έθεσε ως προτεραιότητά του την προσέλκυση εφοπλιστικών κεφαλαίων. Είναι οξύμωρο η ελληνική κυβέρνηση να αναζητά με αγωνία οικονομικούς πόρους και την ίδια ώρα να αφήνει τα δισεκατομμύρια από το ναυτιλιακό συνάλλαγμα να φεύγουν στο εξωτερικό, ενώ δεν εκμεταλλεύεται και τα εφοπλιστικά κεφάλαια γενικότερα από δραστηριότητες στο εξωτερικό.

Το θέμα αυτό συζητήθηκε στις 2 Ιουλίου μεταξύ του Χιώτη υπουργού και του επικεφαλής της Task Force Χορστ Ράιχενμπαχ στη συνάντηση που είχαν στο κτήριο της Ακτής Βασιλειάδη. Ίσως δεν είναι τυχαίο ότι ο Χ.Ράιχενμπαχ τον πρώτο υπουργό που επισκέφθηκε μόλις πάτησε το πόδι του στο Ελ.Βενιζέλος ήταν ο Κωστής Μουσουρούλης. Μάλιστα όταν ρωτήθηκε, εκείνο το απόγευμα της Δευτέρας, γιατί στο πρώτο υπουργείο που πήγε ήταν το Ναυλίας τόνισε: «Γιατί εδώ έχω έναν φίλο και συνάδελφο από τις Βρυξέλλες».


Ο υπουργός παρουσίασε και ανέλυσε ένα 10ετές σχέδιο που αφορά όλους τους τομείς, όπως λιμάνια, ποντοπόρος ναυτιλίας, ακτοπλοία και ζήτησε από τον Ράιχενμπαχ τη στήριξη της ΕΕ με χρηματοδότηση από όλα τα Ταμεία.

Σύμφωνα με πληροφορίες ιδιαίτερη βαρύτητα δόθηκε στη δημιουργία του One Stop Shop το οποίο θα απλοποιεί τις διαδικασίες για επενδύσεις. Στον Χ.Ράιχενμπαχ δόθηκε τα βασικότερα σημεία του σχεδίου .

Ο Κωστής Μουσουρούλης, με την εμπειρία των 17 ετών στις Βρυξέλλες, επιδιώκει να δημιουργηθεί το κατάλληλο πλαίσιο στη Ναυτιλία ώστε όλοι να μπορούν να κινούνται πιο γρήγορα, από τον πλοιοκτήτη έως τον ναυτικό.

Σε πρόσφατη συνάντηση που είχε με το προεδρείο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου τους ξεκαθάρισε ότι επιδιώκει την σταθερότητα ναυτιλιακού επιχειρηματικού περιβάλλοντος, ενώ έθεσε ως στόχους :
1.την αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης ως επένδυση για την απασχόληση σε μια κρίσιμη εποχή για τη χώρα,
2. την ελκυστικότητα της ελληνικής σημαίας,
3. την αναβάθμιση της Ελληνικής ναυτιλιακής διπλωματίας και
4. την ανάπτυξη και προσέλκυση επισκευαστικού έργου στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη.

Το επόμενο στοίχημα της κυβέρνησης είναι να φέρει περισσότερα πλοία στο ελληνικό νηολόγιο το οποίο αποδυναμώνεται αργά αλλά σταθερά πέφτοντας κάτω από το ψυχολογικό φράγμα των 2.000 βαποριών. Και αυτό ζήτησε επισταμένως ο υπουργός από το προεδρείο της Ένωσης.


Όσο αφορά την προσέλκυση των εφοπλιστικών δανείων στην Ελλάδα το Πρώτο ΘΕΜΑ είναι σε θέση να γνωρίζει ότι υπηρεσιακά στελέχη του υπουργείου υπό τον συντονισμό του Κωστή Μουσουρούλη έχουν προχωρήσει στον καταρτισμό των πρώτων βημάτων που πρέπει να γίνουν. Ο χρόνος πιέζει και αυτό το γνωρίζουν στην κυβέρνηση.

Ειδικότερα στο φάκελο υπάρχουν συγκεκριμένες προτάσεις που χωρίζονται ως εξής:

1) Σκέψεις-σχεδιασμός


• Στόχος η απλούστευση των διοικητικών διαδικασίων που σχετίζονται με την εν γένει ναυτιλιακή και παραναυτιλιακή δραστηριότητα (maritime cluster) μέσω της μηχανοργάνωσης και πιστοποίησης Υπηρεσιών και Δ/νσεων του Υπουργείου. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η προσέλκυση του ναυτιλιακού κεφαλαίου, η άμεση εξυπηρέτηση και διεκπεραίωση υποθέσεων για όλους τους εμπλεκόμενους στη ναυτιλία φορείς, από τους ναυτικούς μέχρι τους εφοπλιστές, τους πράκτορες και τους Νηογνώμονες καθώς και τις συναρμόδιες Αρχές (Τελωνεία, Υγειονομικές Αρχές κλπ.). Ουσιαστικά πρόκειται για τη δημιουργία μιας Ενιαίας Ναυτιλιακής Θυρίδας (Maritime Single Window).

• Παράλληλα, στόχος είναι και η διευκόλυνση της επένδυσης από το εφοπλιστικό κεφάλαιο στην Ελλάδα.

• Όλο το φάσμα της αδειοδότησης θα γίνει ηλεκτρονικό.

• Εκσυγχρονισμός του συστήματος νηολόγησης των πλοίων.

• Παράδειγμα: Με το e-νηολόγιο, η διαδικασία νηολόγησης στην ελληνική σημαία, θα περιορισθεί σημαντικά, αφού οι αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου Ναυτιλίας & Αιγαίου καθώς και Οικονομικών θα λειτουργούν παράλληλα για την διεκπεραίωση της κάθε αίτησης.

2) Συγκεκριμένες δράσεις υπό μελέτη:

• Σύσταση μίας Υπηρεσίας Μιάς Στάσης (πιστοποίηση πλοίων και ναυτικών, ναυτιλιακές επενδύσεις, νηολόγιο, κλπ) και διασύνδεση με τις υπόλοιπες υπηρεσίες και διευθύνσεις του Υπουργείου Ναυτιλίας, οι οποίες λειτουργικά θα είναι ανεξάρτητες, θα φέρουν την ευθύνη για τη τήρηση των αυτοτελών βάσεων δεδομένων τους και θα ενημερώνουν το 'Σύστημα' με τις αναγκαίες πληροφορίες, στοιχεία (πιστοποιητικά κλπ.).

• Δημιουργία e-Νηολογίου. Στόχος να βρεθεί η κατάλληλη μεθοδολογία ώστε να επισπευσθούν οι διαδικασίες (σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών) νηολόγησης ενός πλοίου στην ελληνική σημαία. Όλες οι ενέργειες για την ολοκλήρωση της δημοσίευσης ΦΕΚ της εγκριτικής πράξης θα διεκπεραιώνονται με μεγάλη ταχύτητα.

• Ηλεκτρονική καταχώρηση αιτήσεων και στοιχείων για σύσταση ναυτικών εταιρειών, ηλεκτρονική έκδοση πιστοποιητικών και βεβαιώσεων.

• Τμήμα πιστοποίησης Πλοίων και Ναυτικών. Εκσυγχρονισμός του ΟΠΣ (Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα) Βάσης Δεδομένων Πλοίων – Ναυτικών μέσω του οποίου θα διασυνδέονται οι αρμόδιες Διευθύνσεις και Υπηρεσίες. Τούτο θα δημιουργήσει τη δυνατότητα αναζήτησης οιουδήποτε στοιχείου, πιστοποιητικού του πλοίου, ούτως ώστε ως Αρχή του Κράτους Σημαίας (Flag State) να υπάρχει ακριβής 'εικόνα' των πλοίων που είναι εγγραμμένα στο νηολόγιο.

• Τμήμα Ναυτιλιακών Επενδύσεων (‘ναυτιλιακό ΚΕΠ’). Κόμβος (Υπηρεσία) μιας στάσης για την υποβολή 'ναυτιλιακών' επενδυτικών προτάσεων σε τομείς και δραστηριότητες εκτός ναυτιλίας (ξενοδοχεία, real estate, λιμάνια, υδροπλάνα, τομέας ενέργειας, offshore drilling units κλπ.). Απώτερος στόχος η μείωση της γραφειοκρατίας για τον επενδυτή, ο οποίος υποβάλει την πρότασή του στο υπόψη τμήμα για περαιτέρω επεξεργασία της από τις συναρμόδιες Υπηρεσίες των άλλων Υπουργείων».