Η άρση του εμπάργκο από τον Ομπάμα, ο θάνατος του Φιντέλ και η εκλογή του σκληρού Τραμπ αλλάζουν τα δεδομένα στην Καραϊβική - Μέσα στο 2017 ξεκινούν κρουαζιέρες από τη Φλόριντα, ενώ το «Celestyal Crystal» της Celestyal Cruises έχει ήδη ρίξει άγκυρα στο λιμάνι της Αβάνας
Ο θάνατος του Φιντέλ Κάστρο και παράλληλα η εκλογή του Ντόναλντ Τραµπ στον προεδρικό θώκο των ΗΠΑ δηµιουργούν ένα ενδιαφέρον πλαίσιο όσον αφορά όχι µόνο τις σχέσεις των δύο κρατών, αλλά και παγκοσµίως.
Ανάμεσα στους επιχειρηματίες που έχουν να αντιμετωπίσουν τις νέες συνθήκες που διαμορφώνονται και καλούνται να ερμηνεύσουν τα μελλούμενα βρίσκονται και οι σύγχρονοι «τουριστικοί χρυσοθήρες». Και αυτό γιατί η Κούβα τα τελευταία χρόνια μαγνητίζει ολοένα περισσότερους τουρίστες, αφού άνοιξε τις πόρτες της στον δυτικό κόσμο, διστακτικά στην αρχή και στην πορεία με αυξανόμενο δυναμισμό.
Πολλές αμερικανικές και ευρωπαϊκές εταιρείες κρουαζιέρας αλλά και της επιβατηγού ναυτιλίας, μεταξύ των οποίων και ελληνικών συμφερόντων, παλεύουν να εξασφαλίσουν άδειες από την κουβανική κυβέρνηση για να πλεύσουν στα μαγευτικά νερά του νησιού και να μυήσουν τους επιβάτες τους στην ιστορία και τον πολιτισμό του.
Στις αρχές της περασμένης εβδομάδας οι εταιρείες Norwegian Cruise Line Holdings Ltd. και Royal Caribbean Cruises Ltd. αποκάλυψαν ότι έχουν πάρει το πράσινο φως από την κυβέρνηση της Κούβας.Η παράµετρος Τραµπ
Εδώ όμως εισέρχεται ο Ντόναλντ Τραμπ. Με ανάρτησή του στον προσωπικό του λογαριασμό στο Twitter απειλεί να τα ανατρέψει όλα. Συγκεκριμένα, τη Δευτέρα 28 Νοεμβρίου έγραψε ότι θα λύσει τη συμφωνία μεταξύ ΗΠΑ - Κούβας εκτός αν η κουβανική κυβέρνηση συμφωνεί να κάνει μια καλύτερη. Το κουβάρι άρχισε να ξετυλίγεται πριν από μερικά χρόνια όταν ο Ραούλ Κάστρο, ο νεότερος αδελφός του Φιντέλ, στον οποίο είχε παραδώσει την εξουσία, επιχείρησε το άνοιγμα της Κούβας στη νέα παγκοσμιοποιημένη οικονομία.
«Ο θάνατος του Φιντέλ δεν αλλάζει τα πράγματα τόσο δραστικά όσο συμβολικά», εκτιμούν διεθνείς αναλυτές.
Ο Ραούλ επέτρεψε τη χορήγηση αδειών για απευθείας πτήσεις και κρουαζιέρες από τις ΗΠΑ, επιλεγμένες εισαγωγές αγαθών από τις ΗΠΑ, όπως γνωστό αναψυκτικό που πάει με όλα, καθώς και τη μαζική χρήση του κινητού τηλεφώνου, αν και εξακολουθούν να υπάρχουν αυστηροί έλεγχοι στο Διαδίκτυο. Επίσης, επέτρεψε την ιδιοκτησία κάνοντας άνοιγμα για ιδιωτικές επιχειρήσεις και εστιατόρια. Εχει ακόμη άρει τους περιορισμούς για ελεύθερη κυκλοφορία των Κουβανών. Ολα αυτά έγιναν υπό την αποδοκιμασία του Φιντέλ, αλλά μετά τον θάνατό του φαίνεται να ξεπερνιέται και το τελευταίο εμπόδιο για την άρση του εμπάργκο. Ωστόσο, οι αβεβαιότητες εξακολουθούν να υφίστανται. Παρά το γεγονός ότι ο απερχόμενος πρόεδρος των ΗΠΑ Μπαράκ Ομπάμα έχει χαλαρώσει τις αμερικανικές κυρώσεις κατά της Κούβας, ο νεοεκλεγείς Ντόναλντ Τραμπ θολώνει το τοπίο.
Προς το τέλος της θητείας του ο Ομπάμα επεδίωξε την καθοριστική βελτίωση των σχέσεων μεταξύ των δύο εχθρών του Ψυχρού Πολέμου. Χρησιμοποιώντας την εκτελεστική εξουσία του χαλάρωσε μερικούς από τους εμπορικούς και ταξιδιωτικούς περιορισμούς στο μακροχρόνιο οικονομικό εμπάργκο προς την Κούβα, ενώ τον περασμένο Ιούλιο οι ΗΠΑ επίσημα αποκατέστησαν τις διπλωματικές σχέσεις τους με τους Κουβανούς. Αυτό ήταν μέρος μιας ευρύτερης συμφωνίας που επετεύχθη μεταξύ των δύο χωρών το 2014, η οποία περιλάμβανε επίσης και ανταλλαγή κρατουμένων-κατασκόπων, κάτι που οδήγησε στο να βγει η Κούβα από τον κατάλογο των κρατικών χορηγών τρομοκρατίας των ΗΠΑ.Ο Ντόναλντ Τραμπ είχε απειλήσει να ακυρώσει την αποκατάσταση των διπλωματικών σχέσεων με την Κούβα και στο παρελθόν. Σε ομιλία του στο Μαϊάμι στις 16 Σεπτεμβρίου είχε δηλώσει ότι «όλες οι παραχωρήσεις που έχει χορηγήσει ο Ομπάμα στο καθεστώς του Κάστρο έγιναν με εκτελεστικό διάταγμα το οποίο σημαίνει ότι ο επόμενος πρόεδρος μπορεί να τις ανατρέψει. Και αυτό είναι που θα κάνω, εκτός εάν το καθεστώς του Κάστρο πληροί τις απαιτήσεις μας».
Στο ερώτημα αν θα μπορούσε ο Tραμπ να υλοποιήσει τη θέση αυτή, η απάντηση είναι ότι, ναι, μπορεί. Μόλις αναλάβει έχει την εξουσία να αντιστρέψει κάθε εκτελεστική πράξη του Ομπάμα που έχει εκδοθεί για την Κούβα.
Αλλά υπάρχει ένα άλλο, ενδεχομένως πιο σημαντικό ερώτημα. Αν θα θελήσει πραγματικά ο Tραμπ να καταγγείλει τη συμφωνία.
«Η αγορά της Κούβας θα ανοίξει όλο και περισσότερο. Υπάρχει μια αυξητική τάση. Είναι πλέον της μόδας. Ακόμη και για τους Αμερικανούς, δεν υπάρχει πλέον κανένα νόημα να διατηρηθεί το εμπάργκο. Ο Ψυχρός Πόλεμος έχει τελειώσει και είναι τόσες πολλές οι ευκαιρίες για να αφήσουν κάποιον ασυγκίνητο», σχολιάζουν στελέχη του τουρισμού και της ναυτιλίας. Η Κούβα είναι ώριμη για επενδύσεις, το θέμα είναι πόσο γρήγορα.
Εντονη κινητικότητα
Δύο από τις θυγατρικές της Royal Caribbean Cruises Ltd κατευθύνονται ήδη προς Κούβα. Η εταιρεία πήρε άδεια από την κυβέρνηση της χώρας να προσφέρει κρουαζιέρες με λιμάνι αναχώρησης τη Φλόριντα από την άνοιξη του 2017.
Το κρουαζιερόπλοιο «Empress of the Seas» της Royal Caribbean θα επισκεφτεί την Αβάνα σε τρεις διαδρομές: μια πενθήμερη κρουαζιέρα με αναχώρηση στις 19 Απριλίου από το Μαϊάμι, μια επταήμερη που αναχωρεί στις 30 Απριλίου από την Τάμπα και μια πενθήμερη με αναχώρηση στις 20 Μαΐου πάλι από την Τάμπα.
Το κρουαζιερόπλοιο «Azamara Quest» μέχρι στιγμής έχει προσθέσει μία προσέγγιση στην Αβάνα σε ένα από τα δρομολόγιά του. Αναχωρώντας στις 21 Μαρτίου από το Μαϊάμι, η κρουαζιέρα 13 νυχτών θα περιλαμβάνει μία διανυκτέρευση στην πρωτεύουσα, καθώς και διάφορους τρόπους για να εξερευνήσει κανείς την πόλη: περιπλανώμενος στα αξιοθέατα της Παλιάς Αβάνας και στα βήματα του Ερνεστ Χέμινγουεϊ. Η εταιρεία ανακοίνωσε, επίσης, ότι διερευνά την προοπτική να προσθέσει και άλλες προσεγγίσεις πλοίων της στην Κούβα. Σύμφωνα με οδηγίες από το υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ, όλα τα προγράμματα θα έχουν τη μορφή εκπαιδευτικής και πολιτιστικής ανταλλαγής μεταξύ των δύο λαών, το λεγόμενο «people-to-people», και θα επικεντρώνονται σε τομείς όπως ο πολιτισμός, η τέχνη και η Ιστορία της Κούβας.
Το Γραφείο Ελέγχου Αλλοδαπών Περιουσιακών Στοιχείων απαγορεύει στους πολίτες των ΗΠΑ τη συμμετοχή τους σε αμιγώς τουριστικές δραστηριότητες και απαιτεί «να τηρούν ένα πλήρες πρόγραμμα δραστηριοτήτων εκπαιδευτικής ανταλλαγής που προορίζεται για να ενισχύσει την επαφή με τον λαό της Κούβας, να υποστηρίξει την κοινωνία των πολιτών της και να προωθήσει την ανεξαρτησία του λαού της Κούβας από τις κουβανικές αρχές»...
Βέβαια υπάρχει και η Fathom Carnival Corporation, η οποία έγινε η πρώτη μεγάλη εταιρεία κρουαζιέρας από τις ΗΠΑ που πήρε την άδεια να πλεύσει στην Κούβα μετά από 50 χρόνια. Ωστόσο ανακοίνωσε ότι θα αποχωρήσει το καλοκαίρι.
H Celestyal
Η ευρωπαϊκή MSC δραστηριοποιείται με δύο πλοία στην Αβάνα, ενώ η Celestyal Cruises, η μοναδική εταιρεία κρουαζιέρας που έχει τη βάση της στην Ελλάδα, ήταν πρωτοπόρος και διορατική, καθώς άρχισε τη δραστηριότητά της στην Κούβα πριν από τέσσερα χρόνια και γνωστοποίησε ότι θα παραμείνει για όλο το 2017 με το «Celestyal Crystal».
H εταιρεία πρόσφατα ανακοίνωσε ότι φέτος αναμένει σημαντική αύξηση της τάξης του 67% σε βεβαιωμένα γκρουπ και θα προσεγγίσει τους 39.000 επιβάτες, ενώ είναι η μοναδική που προσφέρει την αυθεντική εμπειρία Κούβας τόσο στους προορισμούς κάνοντας τον γύρο του νησιού όσο και στην οινογαστρονομία και τη διασκέδαση. Η πληρότητα της κρουαζιέρας της Celestyal Cruises αυξάνεται χρόνο με τον χρόνο, καθώς έχει αποδειχτεί ότι είναι ο πλέον οικονομικός, σύντομος και ασφαλής τρόπος να εξερευνήσει κάποιος την Κούβα. Και αυτό γιατί το οδικό δίκτυο είναι ανεπαρκές και τα μεταφορικά μέσα και οι συγκοινωνίες αναξιόπιστες.«Μια απόσταση 300 χιλιομέτρων μπορεί να χρειαστούν και 10 ώρες για να τη διανύσει κάποιος, ενώ τα εστιατόρια -πλην κάποιων ελαχίστων που πλέον ανοίγουν από ιδιώτες- προσφέρουν φαγητό όχι πρώτης ποιότητας. Αντίστοιχα το κόστος μεταφοράς και διαμονής στα ξενοδοχεία είναι ιδιαίτερα ακριβό, με τιμές που υπερβαίνουν και αυτές που έχουμε στην Ελλάδα, ενώ οι υπηρεσίες έχουν ακόμα δρόμο για να προσεγγίσουν τα σύγχρονα δεδομένα», επισημαίνουν στελέχη της κρουαζιέρας και προσθέτουν:
«Η αεροπορική προσέγγιση της Κούβας από την Ευρώπη κατέστη δύσκολη τα τελευταία χρόνια. Ενώ την Αβάνα προσέγγιζαν περίπου δέκα εταιρείες και ο ανταγωνισμός λειτουργούσε για μεγάλο διάστημα, τη σύνδεση μονοπωλούσαν δύο εταιρείες (AirFrance, AirEurope), με αποτέλεσμα οι τιμές να κινούνται σε μονοπωλιακά επίπεδα. Πλέον αυτό αλλάζει ξανά, καθώς στο παιχνίδι έχει ήδη μπει η Iberia και αναμένεται να ακολουθήσουν και άλλες αεροπορικές εταιρείες. Εάν μάλιστα εξομαλυνθούν περαιτέρω οι σχέσεις με τις Ηνωμένες Πολιτείες, εκτιμάται ότι η Κούβα θα μετατραπεί σε hub της κρουαζιέρας, ενώ είναι αντιληπτό ότι και η Ανατολική Μεσόγειος τίθεται σε μεγάλο ανταγωνισμό και διακυβεύεται αρκετά η μελλοντική της θέση λόγω και των γενικότερων ταραχών και ανακατατάξεων στην περιοχή μας, όπως στη γειτονική Τουρκία και την Αίγυπτο».
Στη νέα αγορά μεταξύ ΗΠΑ - Κούβας προσπαθούν να εισέλθουν δύο ακόμη ελληνικών συμφερόντων εταιρείες οι οποίες έχουν πάρει την άδεια από τις αμερικανικές αρχές και περιμένουν αντίστοιχα και από τις κουβανικές. Πρόκειται για τη United Caribbean Lines του Αλέξανδρου Παναγόπουλου και τη Superfast Ferries του ομίλου Αttica, που στοχεύουν στη μεταφορά επιβατών και φορτηγών οχημάτων, κάτι σαν μια υπερατλαντική Αδριατική!
*Αναδημοσίευση από το ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ (25/12/2016)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.