15 Ιουλ 2014

Το “γύρισμα” των Μινωικών

Η εταιρεία που με πρωτοποριακές κινήσεις συνέβαλε στην ανάπτυξη των θαλάσσιων συγκοινωνιών συμπληρώνει 40 χρόνια δρομολογίων, ενώ πλέον αποτελεί κομμάτι  του ιταλικού ομίλου Γκριμάλντι.


Μέσα στον τυφώνα της οικονομικής κρίσης, η ελληνική ακτοπλοΐα συνεχίζει, παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει, να αποτελεί τον στυλοβάτη της Ελλάδας, που είναι μια χώρα γεμάτη νησιά. Για τον λόγο αυτό αποτελεί είδηση όταν μια εταιρεία με βαθιές ρίζες στον κλάδο συμπληρώνει 40 χρόνια από τη δρομολόγηση στις ελληνικές θάλασσες. Πρόκειται για τις Μινωικές Γραμμές που αποτελούν κομμάτι της σύγχρονης ιστορίας της ακτοπλοΐας, με ενδιαφέροντα περάσματα μέσα από τον χρόνο και σημαντικές πρωτοποριακές κινήσεις που άνοιξαν τον δρόμο για τη χρυσή εποχή των θαλάσσιων συγκοινωνιών. Η Minoan Lines ιδρύθηκε στις 25 Μαίου το 1972 με ιδρυτικό κεφάλαιο 40 εκατ. δραχμές με έδρα το Ηράκλειο και από το 2008 αποτελεί τμήμα του ιταλικού ομίλου Γκριμάλντι, ο οποίος με έναν στόλο άνω των 100 πλοίων είναι ένας από τους μεγαλύτερους μεταφορείς οχημάτων (roll on/roll off) στον κόσμο.
Σήμερα τα πλοία της εταιρείας δραστηριοποιούνται στις γραμμές της Αδριατικής (Πάτρα - Ηγουμενίτσα - Ανκόνα και Πάτρα - Ηγουμενίτσα - Τεργέστη) και σε εκείνη της Κρήτης (Ηράκλειο - Πειραιάς). Από το 1995 έως το 2002 υλοποίησε ναυπηγικό πρόγραμμα που άγγιξε το ιλιγγιώδες ποσό των 900 εκατ. δολαρίων.
 

Το ξεκίνημα



Στις 5 Ιουλίου του 1974 το θρυλικό F/B «Μίνως» κάνει το πρώτο του δρομολόγιο στη γραμμή Ηράκλειο - Πειραιάς. Επρόκειτο για το πρώην σουηδικό δεξαμενόπλοιο Soya Margarita ναυπηγήσεως το 1952. Το πλοίο αγοράστηκε το 1964 από τον Κ. Ευθυμιάδη ο οποίος το μετασκεύασε σε επιβατικό και το δρομολόγησε στη γραμμή Πειραιάς - Κρήτη. Είχε μήκος 162,5 μέτρα και πλάτος 19,2 μ. και ανέπτυσε ταχύτητα 14,5 κόμβων. Το χαρακτηριστικό του ήταν ότι επιβάτες και αυτοκίνητα εισέρχονταν από το πλάι. Οι τότε «Μινωικαί γραμμαί» το αγόρασαν το 1974 και το κράτησαν έως το 1984 όταν και το πούλησαν για παλιοσίδερα στη Γιουγκοσλαβία. Το 1981 η εταιρεία ξεκινάει πρώτη τα δρομολόγια από Πάτρα προς Ιταλία. Ειδικότερα ανοίγει τη γραμμή Πάτρα - Ανκόνα με το F/B «El Greco». Το 1990 σημειώνει ακόμη μία πρωτιά: ξεκινάει δρομολόγια στη γραμμή Ελλάδα - Τουρκία - Ιταλία με το F/B «Αριάδνη».
Εναν χρόνο αργότερα η επιχειρηματική επίθεση των «Μινωιτών» συνεχίζεται. Δρομολογείται το υπερσύγχρονο F/B «Δαίδαλος», ενώ το «El Greco» ενώνει για πρώτη φορά το Ηράκλειο με την Ανκόνα. Ακολουθεί 12 μήνες αργότερα η δρομολόγηση του F/B «Ερωτόκριτος» στη γραμμή Ελλάδα - Ιταλία.
Με τη δρομολόγηση αυτή μειώνεται ο χρόνος ταξιδιού μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας σε 24 ώρες, ενώ προσφέρεται για πρώτη φορά η υπηρεσία Camping on Board.
Το 1993 είναι χρονιά-σταθμός για την εταιρεία αφού ξεκινάει ένα φιλόδοξο επενδυτικό πρόγραμμα για τη ναυπήγηση τριών νέων υπερσύγχρονων πλοίων τύπου Ηigh Speed Ferries (Η/S/F) συνολικού ύψους 250 εκατ. δολαρίων.
 Το 1995 παραλαμβάνεται το H/S/F «Αρετούσα», το 1997 το H/S/F «Ικαρος» και το 1998 το H/S/F «Πασιφάη».  Με τα πλοία αυτά μειώνεται ακόμη περισσότερο ο χρόνος ταξιδιού από την Πάτρα προς την Ανκόνα - περίπου 22 ώρες. Την ίδια χρονιά με την παραλαβή του «Πασιφάη» ξεκινάει ένα νέο ναυπηγικό πρόγραμμα. Η διοίκηση της εταιρείας παραγγέλνει στις ιταλικές γιάρδες Fincantieri τέσσερα πλοία. Πρόκειται για τα:  H/S/F «Festos Palace», τα οποία είναι τα ταχύτερα, πολυτελέστερα και μεγαλύτερα πλοία στην κατηγορία τους παγκοσμίως. Στα ίδια ναυπηγεία παραγγέλλονται επίσης δύο ακόμη ταχύτατα Ηigh Speed Ferries, τα «Olympia Palace» και «Europa Palace». Το ίδιο έτος παραγγέλνονται στα ναυπηγεία Samsung της Νότιας Κορέας τρία ακόμη πολυτελή high speed ferries, τα «Προμηθέας», «Αριάδνη» και «Ωκεανός». Το 1998 η εταιρεία εισάγει τις μετοχές της στο Χρηματιστήριο και η καθολική συμμετοχή και εμπιστοσύνη του επενδυτικού κοινού συμβάλλουν στον σχεδιασμό ακόμα πιο φιλόδοξων επενδυτικών προγραμμάτων.

Αλλαγή σελίδας
Τον Ιανουάριο του 2008 η εταιρεία αλλάζει σελίδα. Με ποσοστό που ανέρχεται στο 31,57 % ο όμιλος Γκριμάλντι αποκτά μερίδιο στο μετοχικό κεφάλαιο. Τον Οκτώβριο του ίδιου έτους ο ιταλικός όμιλος προέβη σε υποχρεωτική δημόσια προσφορά για τις μετοχές της Μinoan Lines: 5,29 ευρώ για κάθε μετοχή. Η προσφορά αυτή διαμόρφωσε τη συνολική κεφαλαιοποίηση της εταιρείας σε 375.198.000 ευρώ, η οποία αντιστοιχούσε σε premium 18,80% σε σχέση με τη μέση χρηματιστηριακή αξία της ναυτιλιακής κατά το τελευταίο εξάμηνο διαπραγμάτευσης.
Η τιμή της δημόσιας προσφοράς ισούταν με την υψηλότερη τιμή απόκτησης της μετοχής από τον όμιλο Γκριμάλντι κατά τους τότε τελευταίους δώδεκα μήνες. Η προσφορά έγινε υποχρεωτική την Παρασκευή 3 Οκτωβρίου 2008, όταν ο εν λόγω όμιλος αγόρασε ποσοστό 0,38% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας αντί του τιμήματος των 4,91 ευρώ ανά μετοχή. Μέσω αυτής της τελευταίας αγοράς, αύξησε τη συμμετοχή του και τα δικαιώματα ψήφου στη Minoan Lines στο 33,36%, υπερβαίνοντας έτσι το όριο του 1/3 για την υποχρεωτική δημόσια προσφορά.
Τον Οκτώβριο του 2009 ναυλώνεται από την εταιρεία και δρομολογείται στη γραμμή Πάτρα - Ηγουμενίτσα - Ανκόνα το «Cruise Europa», ενώ τον Ιούλιο του 2010 το ίδιο συμβαίνει και με το αδελφό του πλοίο «Cruise Olympia», αναβαθμίζοντας σημαντικά το επίπεδο των προσφερόμενων υπηρεσιών στη συγκεκριμένη γραμμή.
Τα δύο αυτά υπερσύγχρονα πλοία είναι τα μεγαλύτερα και καλύτερα cruise ferries της Mεσογείου, με προσφερόμενες υπηρεσίες εφάμιλλες των κρουαζιερόπλοιων. Η δρομολόγησή τους, μάλιστα, σηματοδότησε μια νέα εποχή στη θαλάσσια σύνδεση της Ελλάδας με την Ιταλία. Την ίδια περίοδο συστήνεται εταιρεία με την επωνυμία Minoan Italia SpA. Το μετοχικό κεφάλαιό της ανέρχεται στα 120.000 ευρώ και το ποσοστό συμμετοχής της Minoan Lines στο 100%.
«Παρά το δυσμενές οικονομικό κλίμα των τελευταίων ετών, με τη συνεχιζόμενη ύφεση στη χώρα, οι βασικοί παράγοντες που οδήγησαν στη βελτίωση των οικονομικών επιδόσεων της Minoan Lines είναι η υλοποίηση κατά τα τελευταία έτη μιας σειράς αποφάσεων της διοίκησης με στόχο τον περιορισμό των εξόδων λειτουργίας, ενώ παράλληλα υιοθετήθηκε από την εταιρεία μια ευέλικτη και δυναμική εμπορική πολιτική προσαρμοσμένη στις τρέχουσες οικονομικές συνθήκες η οποία βοήθησε σημαντικά στη σταδιακή αύξηση των εσόδων», επεσήμανε στο «business stories» ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Αντώνης Μανιαδάκης και συνέχισε: «Το πρώτο τρίμηνο του 2014 συνεχίστηκε η βελτίωση των ενοποιημένων οικονομικών αποτελεσμάτων της εταιρείας τόσο ως προς τον κύκλο εργασιών όσο και προς τα λειτουργικά της και καθαρά αποτελέσματα. Παρουσίασε αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 3,3%, αύξηση της λειτουργικής κερδοφορίας (EBITDA) στα 1,8 εκατ. ευρώ έναντι 0,2 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2013 και μείωση ζημιών στα καθαρά αποτελέσματα σε 3,8 εκατ. ευρώ έναντι 5,8 εκατ. το αντίστοιχο διάστημα του 2013».

Οι στόχοι της επόμενης πενταετίας
«Στόχος και δέσμευση της διοίκησης της Minoan Lines για τα επόμενα χρόνια είναι η εταιρεία να συνεχίσει να πρωταγωνιστεί στον χώρο της ναυτιλίας μέσω της διαρκούς βελτίωσης και αναβάθμισης των υπηρεσιών που παρέχονται στο επιβατικό κοινό σε στεριά και θάλασσα, με σκοπό την ικανοποίηση των αυξανόμενων αναγκών του και τη διατήρηση της εμπιστοσύνης του για ποιοτική, αξιόπιστη και ασφαλή μεταφορά», επισημαίνει στο «b.s.» ο κ. Aντώνης Μανιαδάκης  και συνεχίζει: «Με τη στήριξη του κορυφαίου σε παγκόσμιο επίπεδο στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών ομίλου Γκριμάλντι έχουμε πετύχει τη δρομολόγηση σύγχρονων και πολυτελών cruise ferries, την ενδυνάμωση της Minoan Lines και τη διεύρυνση του εμπορικού της δικτύου με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών της. Η διατήρηση και περαιτέρω ενίσχυση της κυρίαρχης θέσης της εταιρείας στις γραμμές όπου δραστηριοποιείται με παράλληλη ενίσχυση της ανταγωνιστικής της ικανότητας αποτελούν τους βασικούς άξονες της πολιτικής της διοίκησης της εταιρείας».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.