29 Ιουλ 2013
Eλληνο-ιταλική κόντρα στο Ιόνιο, που σιγά-σιγά μεταφέρεται και στο Αιγαίο
Έντονο ιταλικό χρώμα αρχίζει να αποκτά η ελληνική ακτοπλοΐα, ενώ παράλληλα η γαλανόλευκη υποχωρεί σταθερά στην Αδριατική, την οποία μετατρέπουν οι Ιταλοί σε «Mare Nostrum».
Τα τελευταία δύο χρόνια, βρίσκεται σε εξέλιξη ένα σκληρό bras de fer μεταξύ του Εμάνουλε Γκριμάλντι και των ελληνικών ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων στις γραμμές Πάτρας-Ιταλίας, όπου η ιταλική σημαία μετά από 10ετίες αρχίζει να κυριαρχεί.
Οι αριθμοί είναι αμείλικτοι. Η ιταλική σημαία κυματίζει στα πλοία της Minoan Lines, της Grimaldi Lines και σε δύο πλοία της ΑΝΕΚ, σύνολο οκτώ πλοία. Ελληνική σημαία έχουν υψωμένη τα τέσσερα πλοία του ομίλου Attica και ένα πλοίο της ΑΝΕΚ, σύνολο πέντε. Τέλος, το πλοίο «European Express» είναι υπό κυπριακή σημαία.
Οι Ιταλοί μέχρι τώρα ήταν πιο ανταγωνιστικοί με μειωμένες συνθέσεις πληρώματος και μικρότερο λειτουργικό κόστος. Το μισθολογικό κόστος των υπό ελληνική πλοίων είναι κατά 50% υψηλότερο από εκείνο των πλοίων που φέρουν την ιταλική σημαία.
Η κυβέρνηση, στην προσπάθειά της να ανακόψει το ιταλικό παλιρροϊκό κύμα, με απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη έδωσε το δικαίωμα στις εταιρείες που κάνουν διεθνείς πλόες στην Αδριατική να μειώσουν τις συνθέσεις τους, στα βήματα των Ιταλών. Απόφαση που ελήφθη μέσα στον Ιούλιο και κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει εάν θα έχει θετικό αποτέλεσμα για την ελληνική σημαία. Συγκεκριμένα, στις υπουργικές αποφάσεις που εκδόθηκαν 5-7-2013 για τα έξι υπό ελληνική σημαία πλοία (SUPERFAST I, SUPERFAST II, SUPERFAST ΧΙ, SUPERFAST XII, ΚΡΗΤΗ ΙΙ, HELLENIC SPIRIT), που δρομολογούνται στη γραμμή Πάτρα – Ιταλία, αναφέρεται ότι: «Η οργανική σύνθεση πληρώματος του πλοίου συμπεριλαμβανομένου του κλάδου των γενικών υπηρεσιών, συμπληρώνεται κατά την κρίση του πλοιοκτήτη».
Το μεγάλο όμως πλεονέκτημα των Ιταλών στον θέμα της ανταγωνιστικότητας είναι ότι η ιταλική κυβέρνηση επιδοτεί τις ασφαλιστικές εισφορές ενώ έχουν και κάποιες φορολογικές ελαφρύνσεις.
Ο όμιλος Grimaldi δραστηριοποιείται στην Αδριατική μέσω της θυγατρικής του, Minoan Lines, με τέσσερα πλοία στη γραμμή Πάτρα - Ηγουμενίτσα - Αγκόνα - Τεργέστη, και με δύο πλοία της Grimaldi Lines στη γραμμή Πάτρα - Ηγουμενίτσα - Μπρίντζι.
Ο όμιλος Attica δραστηριοποιείται με δύο πλοία στη γραμμή Πάτρα - Ηγουμενίτσα - Αγκόνα σε κοινοπραξία με ένα πλοίο της ΑΝΕΚ και στη γραμμή Πάτρα - Ηγουμενίτσα - Μπάρι επίσης με δύο πλοία. Η ΑΝΕΚ έχει και τρία πλοία στη γραμμή Πάτρα - Ηγουμενίτσα - Βενετία.
Στη γραμμή του Μπάρι είναι δρομολογημένο μόνο για τη θερινή περίοδο το πλοίο «European Express», της ΝΕΛ, το οποίο παρουσιάζεται στο σύστημα κρατήσεων forthcrs να το διαχειρίζεται η Ventouris Ferries.
Όμως η ελληνο-ιταλική κόντρα έχει μεταφερθεί και στο Αιγαίο. Ο Εμάνουελ Γκριμάλντι επιχείρησε για δεύτερη φορά να μπει σφήνα στην ΑΝΕΚ στη γραμμή Πειραιάς-Χανιά με το πλοίο «Ίκαρος Παλλάς». Κατέθεσε αίτηση για καλοκαιρινά δρομολόγια η οποία απορρίφθηκε τελικά από το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών ως εκπρόθεσμη.
Για να αντιμετωπίσουν τον Ιταλό επιχειρηματία, ΑΝΕΚ και Superfast Ferries έχουν κάνει κοινοπραξία στη γραμμή Πειραιάς-Ηράκλειο Κρήτης η οποία δραστηριοποιείται και στην Αδριατική.
Όμως οι εξελίξεις τρέχουν. Ο Εμ.Γκριμάλντι ανέλαβε τα ηνία της Hellenic Seaways όπου είναι μεγαλομέτοχος μέσω της Minoan με ποσοστό 33,35%. Ενώ δήλωνε ότι δεν τον ενδιαφέρουν τόσο πολύ οι εσωτερικές θαλάσσιες συγκοινωνίες τώρα φαίνεται να επιχειρεί αντεπίθεση και εκεί με απώτερο, ίσως σκοπό, όπως επισημαίνουν κύκλοι της ακτοπλοΐας να πιέσει τους Έλληνες ανταγωνιστές του και να τους οδηγήσει να μειώσουν ακόμη περισσότερο την παρουσία τους στην Αδριατική με αντάλλαγμα την ενίσχυση της θέσης τους στο Αιγαίο.
«Η Ελλάδα είναι δύσκολη αγορά. Είναι ξεκάθαρο ότι οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις έχουν χάσει πολλά λεφτά. Είμαι χαρούμενος γιατί χάσαμε λιγότερα από τις άλλες εταιρείες στην Ελλάδα. Όμως μπορούμε να αντέξουμε να κάνουμε δουλειές στην Ελλάδα γιατί έχουμε… δυνατούς ώμους» δήλωσε πριν από κάποιους μήνες ο Εμάνουελ Γκριμάλντι.
Παράλληλα ξένα επενδυτικά funds έρχονται σε επαφή με ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις προκειμένου να τα ενισχύσουν κεφαλαιακά αφού η έλλειψη ρευστότητας είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα της ελληνικής ακτοπλοΐας η οποία πλέον απειλείται με αφελληνισμό. Οι όροι όμως που προτείνουν τα funds είναι δυσβάσταχτοι και εάν δεν επιστραφούν τα κεφάλαια τότε η εταιρεία περνάει στον έλεγχό τους. Οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις προσπαθούν να απαντήσουν στην οικονομική κρίση με αναδιάταξη των στόλων τους, αποδρομολογήσεις και πωλήσεις πλοίων.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.