12 Οκτ 2018

Γράτσος: «Η παραφιλολογία που θέλει τη ναυτιλία να συμμετέχει με υψηλά ποσοστά στην μόλυνση του περιβάλλοντος είναι λανθασμένη»




Λανθασμένη είναι η παραφιλολογία που θέλει τη ναυτιλία να συμμετέχει με υψηλά ποσοστά στην μόλυνση του περιβάλλοντος. Αυτό επεσήμανε  ο  Πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος (HELMEPA), Δρ. Γιώργος Γράτσος, στην διάρκεια της ομιλίας του  στ ο πλαίσιο ειδικής εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε στο Ίδρυμα Ευγενίδου για τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας της Ναυτιλίας, αλλά και την επέτειο της συμπλήρωσης των 70 χρόνων ζωής του ΙΜΟ.

Τα πιο ρυπογόνα μέσα μεταφοράς είναι τα επίγεια δηλαδή φορτηγά και τρένα τα οποία μεταφέρουν συνολικά 9% του όγκου του φορτίου με αξία 2,6 τρισ. δολάρια  αλλά εκπέμπουν περίπου 72% των ρύπων και ιδιαίτερα τα φορτηγά αυτοκίνητα. Τα τρένα  εκπέμπουν ένα ποσοστό της τάξεως του 10-15% των επίγειων ρύπων.

«Ως μέτρο για την μείωση της συμμετοχής της ναυτιλίας στους αέριους ρύπους προτείνετε από γραφειοκράτες η μείωση της ταχύτητας που οποία κινούνται τα πλοία.
Η παραφιλολογία που θέλει τη ναυτιλία να συμμετέχει με υψηλά ποσοστά στην μόλυνση του περιβάλλοντος είναι λανθασμένη. Κάτι τέτοιο, δεν συμβαίνει στην πραγματικότητα»  εξήγησε παρουσιάζοντας σειρά στοιχείων,.

«Ο χρόνος», τόνισε ο  Δρ. Γράτσος, «αναδεικνύεται σε έναν φραγμό στο ελεύθερο εμπόριο».

Ειδικότερα ανέφερε ότι σύμφωνα με το Εθνικό Ίδρυμα Οικονομικών Ερευνών των ΗΠΑ μια μέρα καθυστέρησης στην παράδοση ενός φορτίου, σημαίνει αύξηση του κόστους τους κατά 0,6% όταν πρόκειται για τελικά προϊόντα και κατά 2,1% για ενδιάμεσα προϊόντα (τμήματα προϊόντων η σύνδεση των οποίων μας δίνει ένα τελικό προϊόν).

Εδώ πρέπει να λάβει κάποιος υπ’ όψιν ότι το παγκόσμιο εμπόριο αντιπροσωπεύει περίπου 17,2 τρισ. Δολάρια.  Το 1% του όγκου που αντιπροσωπεύει το  35% της αξίας (6 τρισ.δολ.) μεταφέρεται από τα αεροπλάνα τα οποία εκπέμπουν περίπου 21% των συνολικών ρύπων της μεταφοράς ενώ το 90% του όγκου των φορτίων που αντιπροσωπεύει μόνο το 50% της αξίας ($8.6 τρισ. δολ.) μεταφέρονται δια θαλάσσης και αντιπροσωπεύουν περίπου το 7% των ρύπων.

Τα πιο ρυπογόνα μέσα μεταφοράς είναι τα επίγεια δηλαδή φορτηγά και τρένα τα οποία μεταφέρουν συνολικά 9% του όγκου του φορτίου με αξία 2,6 τρισ.  δολ. αλλά εκπέμπουν περίπου 72% των ρύπων και ιδιαίτερα τα φορτηγά αυτοκίνητα. Τα τρένα  εκπέμπουν ένα ποσοστό της τάξεως του 10-15% των επίγειων ρύπων.

Η απόφαση των γραφειοκρατών να μειώσουν την ταχύτητα των πλοίων θα έχει ως αποτέλεσμα την μεταφορά ολοένα και περισσότερων φορτίων στα επίγεια μέσα μεταφοράς όπου σε περίπτωση των τραίνων ενδεχομένως θα ανεβάσει τις εκπομπές περίπου 35% περισσότερο από των πλοίων. Εφ’ όσον πάνε στις οδικές μεταφορές οι εκπομπές ρύπων θα είναι σημαντικά πολλαπλάσιες.

Ως εκ τούτου το όλο σκεπτικό είναι λανθασμένο. Το μόνο που μπορούν να κάνουν για τους ρύπους της ναυτιλίας είναι  να επιμείνουν στον καλύτερο σχεδιασμό της γάστρας του πλοίου με ουσιαστικά κριτήρια και όχι τον νομοθετημένο δείκτη απόδοσης ο οποίος τείνει να δημιουργήσει σιγανότερα πλοία που τελικά ρυπαίνουν περισσότερο.

Ο Δρ. Γράτσος τόνισε επίσης ότι χρειάζεται σημαντικά καλύτερη κατανόηση της επίδρασης των διαφόρων ατμοσφαιρικών ρύπων στην κλιματική αλλαγή. Όλες οι εκπομπές αντιπροσωπεύουν καύση φυσικών στοιχείων του πλανήτη μας. Είναι απαραίτητο  να αποφεύγεται οποιαδήποτε αλλαγή της σύστασης των ατμοσφαιρικών ρύπων όπως αυτή έχει δημιουργηθεί από την φύση.

Οι ανθρώπινες επινοήσεις φαίνεται να έχουν επιδεινώσει την αύξηση της θερμοκρασίας του μοναδικού μας πλανήτη με αποτέλεσμα επικίνδυνα καιρικά φαινόμενα απειλώντας πιθανότατα την ύπαρξή μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.