Λεζάντα: Ο Σταύρος Κατσικάδης, CMM, Πρόεδρος, Ένωση
Μαρινών Ελλάδος με τους Andrea Razeto,
Πρόεδρο της ICOMIA και Martinho Fortunato CMM,
Πρόεδρο της ICOMIA Marinas Group:
από www.newmoney.gr
Ο θαλάσσιος τουρισμός στην Ελλάδα προσελκύει
το παγκόσμιο ενδιαφέρον. Στο πλαίσιο αυτό διοργανώνεται από σήμερα
Πέμπτη 25 έως το Σάββατο 27 Οκτωβρίου το Παγκόσμιο Συνέδριο Μαρινών-World
Marinas Conference, το μεγαλύτερο και σημαντικότερο
συνέδριο για τουριστικούς λιμένες στον κόσμο, στο Κέντρο Πολιτισμού «Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος» από τη Διεθνή Ομοσπονδία της Βιομηχανίας σκαφών
αναψυχής ICOMIA και την Επιτροπή Μαρινών (IMG).
Ο Σταύρος Κατσικάδης, CMM, Πρόεδρος, Ένωση Μαρινών Ελλάδος, χαρακτήρισε
ως ψήφο εμπιστοσύνης στις πραγματικές δυνατότητες της οικονομίας και στις προοπτικές
της Ελλάδας την ενεργό συμμετοχή του
επιχειρηματικού κόσμου στο συνέδριο.
“Οι οργανωμένες μαρίνες
αποτελούν σημαντικό παράγοντα ανάπτυξης, συμβάλλοντας στις τοπικές οικονομίες
μέσω των άμεσων και έμμεσων φόρων…”, είπε χαρακτηριστικά προσθέτοντας τα
σημαντικά οφέλη από την επιχειρηματική δραστηριότητα που αναπτύσσεται γύρω από τις μαρίνες - από εμπορικές
επιχειρήσεις, τροφοδότες και προμηθευτές των σκαφών μέχρι ταξιδιωτικά γραφεία.
“Για κάθε 1 ευρώ ελλιμενισμού 5 ευρώ δαπανών κατευθύνονται στις
παραπάνω δραστηριότητες”, τόνισε ο Σταύρος Κατσικάδης.
Μιλώντας για τη θεματολογία του συνεδρίου επεσήμανε τον ρόλο των ελληνικών μαρίνων στην παγκόσμια
σκηνή σημειώνοντας τους δύο βασικούς πυλώνες που χαρακτηρίζουν την ελληνική αγορά
του θαλάσσιου τουρισμού: 1) τον τόπο, χάρη στη μοναδικότητα του φυσικού
περιβάλλοντος και 2) το ανθρώπινο δυναμικό. Αναφέρθηκε επίσης στην κοινωνική
υπευθυνότητα, στα θέματα πιστοποίησης αλλά και στην ανάγκη να υπάρχει ένα
υποστηρικτικό περιβάλλον που δεν θα εμποδίζει την αναβάθμιση των μαρίνων σε μια
χώρα με ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα.
Υπογράμμισε δε ότι στη νέα εποχή
θα πρέπει να υπάρξει νέος τύπος μαρίνων, ιδανικές συνθήκες, καινοτόμες
τεχνολογίες, μοντέλα παραχώρησης μαρίνων, ενώ πρότεινε την υιοθέτηση ποιοτικών κριτηρίων στην ανάπτυξη
μαρίνων.
Στο ρόλο της ICOMIA αναφέρθηκε διεξοδικά ο Andrea Razeto,
Πρόεδρος, ICOMIA. Μίλησε
για τη λειτουργία του διεθνούς συμβουλίου των ενώσεων μαρίνων μέσω 11 επιτροπών
που διαχειρίζονται θέματα που έχουν να κάνουν με τα σκάφη αναψυχής.
“Το ICOMIA Marinas group είναι
ένας από τους τομείς δράσης μας. Μιλάμε για 100.000 εταιρείες με ένα εκατομμύριο εργαζόμενους και υψηλό κύκλο εργασιών…”,
σημείωσε.
Αναφερόμενος στο ρόλο των ενώσεων τόνισε την αξία τού να βλέπουν τον τρόπο που
αλλάζουν τα πράγματα και να βοηθούν τις επιχειρήσεις να προσαρμόζονται. “Στόχος
της ICOMIA είναι
να προσθέσει γνώσεις στις επιχειρήσεις ώστε να βελτιώσουν τις υποδομές τους και
να δημιουργήσουν συνέργειες. Προσπαθούμε επίσης να κινητοποιήσουμε τις κυβερνήσεις”.
Τις παραμέτρους ανάπτυξης και εξέλιξης των μαρίνων ανέδειξε ο Martinho Fortunato CMM,
Πρόεδρος, ICOMIA Marinas Group:
“Ως πρωτοβουλία του ICOMIA Marinas Group, το συνέδριο στοχεύει στην
υπέρβαση, με επίκεντρο τη βελτίωση σε όλα τα επίπεδα και στο ρυθμιστικό.
Δίνουμε την πλατφόρμα διεθνών συνεργασιών. Ταυτόχρονα συλλέγουμε στατιστικά
στοιχεία για τις μαρίνες, παράγουμε κείμενα για να αναδείξουμε τη γνώση που
συλλέγουν τα μέλη μας, παρέχουμε ενημερώσεις σε ρυθμιστικό επίπεδο και κάνουμε
προβλέψεις για την πορεία της αγοράς”, σημείωσε μεταξύ άλλων και προσέθεσε:
«Η Ελλάδα διαθέτει μεγάλο αριθμό αγκυροβολίων, περίπου 60. Επίσης
ο κλάδος κατασκευής νέων σκαφών, κυρίως
μικρών, ανέκαμψε κατά 11% στην χώρα το 2017».
Σχολίασε επίσης την
επάρκεια υποδομών συγκριτικά με την έλλειψη που παρατηρείται σε άλλες χώρες
όπως π.χ. στο Βέλγιο.
« Πρέπει να αναδειχθεί η δυναμική
της βιομηχανίας των μαρίνων. Πρόκειται για το 33% της θαλάσσιας οικονομίας της
ΕΕ” πρόσθεσε, εξηγώντας ότι είναι
σημαντική η ανάπτυξη μιας υγιούς αγοράς.
«Η ΕΕ έχει προωθήσει το σχέδιο για τη θαλάσσια οικονομία με
στόχο την ανάπτυξη νέων θέσεων εργασίας και την βιώσιμη ανάπτυξη. Ο τουρισμός
επίσης συμβάλει στην ανάπτυξη της αγοράς» και κατέληξε:
«Οι ΗΠΑ φιλοξενούν τις μισές μαρίνες σε όλο τον κόσμο αλλά το θέμα
των εμπορικών δασμών υπονομεύει τις προοπτικές της βιομηχανίας».
Ο Φώτης
Κουβέλης υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής δήλωσε:
«Η κυβέρνηση λοιπόν με το νόμο 4504/2017
έθεσε συγκεκριμένες προϋποθέσεις με τις οποίες μπορεί ένα σκάφος να αποκτήσει
άδεια επαγγελματικού τουριστικού σκάφους και να πραγματοποιεί κρουαζιέρες στις
ελληνικές θάλασσες. Ταυτόχρονα το Υπουργείο Ναυτιλίας απλοποίησε τις διαδικασίες
της αδειοδότησης.
Το
αποτέλεσμα είναι οι άδειες επαγγελματικών σκαφών αναψυχής να εκδίδονται σε πολύ
μικρό χρονικό διάστημα.
Με
αντίστοιχες διαδικασίες διευκόλυνε την έκδοση αδειών απόπλου από τα
λιμεναρχεία, χωρίς καμία έκπτωση στις επιθεωρήσεις για το αξιόπλοο και για την
ασφάλεια των επιβατών. Αποτέλεσμα των ενεργειών αυτών, ήταν φέτος το καλοκαίρι
να φτάσει ακόμα και στο 100% το ποσοστό των ναυλώσεων στα σκάφη αναψυχής με
ελληνική σημαία.
Άδεια
επαγγελματικού σκάφους αναψυχής μπορούν να πάρουν και τα μεγάλα σκάφη μήκους
άνω των 35 μέτρων, τα οποία συνήθως φέρουν σημαίες τρίτων χωρών.
Το
Υπουργείο Ναυτιλίας τροποποίησε τις διατάξεις του νόμου 4152 και κατάργησε το
όριο των 12 ατόμων για τα σκάφη αυτά.
Παραμένει
πάντως η προϋπόθεση τα σκάφη τρίτης σημαίας να δραστηριοποιούνται στις
ελληνικές θάλασσες, με τους ίδιους όρους, υπό τους οποίους δραστηριοποιούνται
και τα σκάφη με ελληνική σημαία.
Κυρίες
και κύριοι σύνεδροι, στο συγκεκριμένο οικονομικό και πολιτικό σύστημα που
ζούμε, ο ανταγωνισμός είναι αναπόφευκτος.
Οφείλει
όμως να είναι υγιής και γιατί όχι, τη θέση του να πάρει η άμιλλα, η οποία θα
εδράζεται στην προσφορά καλύτερων υπηρεσιών, με σεβασμό στον άνθρωπο και στο
περιβάλλον.
Η κυβέρνηση,
θέλει τις επενδύσεις, επιδιώκει την προσέλκυση ξένων κεφαλαίων αλλά και την
τοποθέτηση ελληνικών σε μία σειρά από δραστηριότητες, όπως είναι και οι
μαρίνες, στο πλαίσιο της ανάπτυξης που έρχεται μετά το τέλος των μνημονίων.
Αυτή
όμως η ανάπτυξη οφείλει να είναι βιώσιμη. Και για να είναι βιώσιμη πρέπει να
είναι και δίκαιη. Οι προκλήσεις και οι δυνατότητες είναι παρούσες. Δεν έχουμε
παρά να προχωρήσουμε».
Η Υπουργός Τουρισμού
Έλενα Κουντουρά, επεσήμανε:
- «Για την
κυβέρνησή μας ο τουρισμός είναι μεγάλη προτεραιότητα να κάνουμε την Ελλάδα
προορισμό 365 ημέρες τον χρόνο. Αυξήσαμε τον εισερχόμενο τουρισμό 25% τα
τελευταία 3 χρόνια. Δρέπουμε δάφνες για τις υπηρεσίες που προσφέρουμε.
- Το 2017
ξεπεράσαμε το όριο των 30 εκατ. τουριστών, συμπεριλαμβανομένων και των επιβατών
σκαφών αναψυχής. Το 2018 θα σπάσουμε ένα
ακόμα ρεκόρ, να αυξήσουμε κατά 15% επιπλέον τα έσοδα, διευρύνοντας την
τουριστική περίοδο.
- Αυτό που
προσπαθούμε να κάνουμε τα επόμενα χρόνια είναι να έχουμε ΠΔ που θα διευκολύνουν την περαιτέρω
ανάπτυξη των μαρινών, μείωση της γραφειοκρατίας, άδειες πιο εύκολα.
Μικρομεσαίες μαρίνες σε όλη την Ελλάδα, με τη βοήθεια της ΕΕ.
Ιδιωτικοποίηση
μαρινών μέσω παραχωρήσεων. Το ΤΑΙΠΕΔ έχει κινήσει διαδικασίες που αναμένεται να
ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του έτους.
Ο Ιωάννης Πλακιωτάκης, πρώην Πρόεδρος της Ν.Δ. και βουλευτής
Λασιθίου τόνισε:
« -Η διεξαγωγή
αυτού του συνεδρίου στην Ελλάδα αποτελεί σταθμό για το μέλλον του θαλάσσιου τουρισμού στη χώρα μας, ιδίως
για το γιότινγκ και τις μαρίνες.
- Θα ενισχύσει
την εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας. Ο τουρισμός αποτελεί μια οριζόντια δραστηριότητα,
που επιδρά σε πολλούς κλάδους, ξενοδοχειακό, μεταφορές, εστίαση, διασκέδαση
κ.λπ.
Η Ελλάδα
υποδέχθηκε το 2017 σχεδόν 3 εκατομμύρια τουρίστες κρουαζιέρας, μειωμένο σε σχέση με το
2016.
- Σύμφωνα με το
ΙΝΣΕΤΕ, η συνεισφορά του γιότινγκ στην οικονομία είναι 33% υψηλότερη από αυτή
της κρουαζιέρας.
- Πέρα από τα
θετικά, υπάρχουν και αρνητικά που πρέπει να διορθωθούν. Αρνητικά όπως η επιβολή του τέλους σκαφών αναψυχής, η
αύξηση του ΦΠΑ στις υπηρεσίες των μαρίνων.
Ο τομέας αν
τύχει της ανάλογης στήριξης μπορεί να συμβάλει στην ανάπτυξη της ελληνικής
οικονομίας.
Προτάσεις της
Νέας Δημοκρατίας:
- Εθνικό master plan για
την κατασκευή μαρίνων, δεν μπορεί να εξαρτάται μόνο από τις ανάγκες της τοπικής
οικονομίας. Ποιες είναι οι πύλες εισόδου κ.λπ.
- Να καθοριστούν
άμεσα όλες οι υποδομές που το δημόσιο έχει στην ιδιοκτησία του που θα μπορούσαν
γρήγορα και χωρίς μεγάλο κόστος να μετατραπούν σε μαρίνες. Ένα μόνο όργανο, το
οποίο θα ανήκει στο υπουργείο Ναυτιλίας. Σήμερα η δημοπράτηση θέλει 5-6 χρόνια,
λόγω της εμπλοκής πολλών φορέων.
- Εκσυγχρονισμός
του θεσμικού πλαισίου, για δημιουργία
φιλικού περιβάλλοντος προσέλκυσης επενδύσεων. Κατάργηση άμεσα ρυθμίσεων
που έχει εισαγάγει η παρούσα κυβέρνηση, π.χ. ΦΠΑ σε τουριστικά πλοία.
Γραφειοκρατικές διατάξεις που απέτυχαν παταγωδώς να αντικατασταθούν από άλλες,
σύμφωνα με τις διεθνείς πρακτικές, π.χ. Ιταλία, Γαλλία.
- Ηλεκτρονικά τα
έγγραφα. Το μητρώο σκαφών αναψυχής είναι ένα γραφειοκρατικό θηρίο.
-Αγορά σκαφών μέσο λίζινγκ. Να αντιμετωπιστεί
το ζήτημα της υπερφορολόγησης, των ασφαλιστικών εισφορών.
Η Ρένα Δούρου, Περιφερειάρχης Αττικής
δήλωσε:
- Στην
περιφέρεια υπάρχουν 7 σημαντικού μεγέθους μαρίνες, εκ των οποίων 4 βραβεύτηκαν
με γαλάζια σημαία.
- Η εφαρμογή
μιας αναπτυξιακής στρατηγικής για τις μαρίνες έχει πολλά ενδιαφερόμενα μέλη. Να
μην καταγγέλλουμε απλώς τη γραφειοκρατία. Η χώρα δεν έχει άλλοθι γιατί δεν έχει
αναπτύξει τον συγκεκριμένο τομέα.
- Στην
περιφέρεια έχουμε προχωρήσει στο πλαίσιο της έξυπνης εξειδίκευσης στον
ναυτιλιακό τομέα, πολιτική της «μπλε οικονομίας». Η Αττική είναι μια από τις
πρώτες περιφέρειες στην ΕΕ σε αυτό το κομμάτι. Σε 2 μήνες θα εγκαινιάσουμε το
πρώτο στην περιφέρεια maritime
hub κόστους ενός εκατομμυρίου ευρώ.
- Η περιφέρεια
χρηματοδοτεί αναπτυξιακές πρωτοβουλίες και ενώνει τις δυνάμεις της με όσους
εμπλέκονται σε αυτό τον τομέα, που έχει δυναμική για τη χώρα.
Ο Γιώργιος Πατέρας, Πρόεδρος, Ναυτικό
Επιμελητήριο Ελλάδος είπε:
Πρέπει να άρουμε
τα εμπόδια ώστε να έχουμε τουρισμό σε
ένα καθαρό θαλάσσιο περιβάλλον. Ο τομέας των σκαφών αναψυχής των 30-40 μέτρων μένει σταθερός, μετά από πολλά
χρόνια, μετά την κρίση του 2008. Υπάρχουν σημάδια ανάκαμψης.
-Περίπου 9,3%
είναι τα ξένα σκάφη αναψυχής που μας επισκέπτονται.
Το ΝΕΕ
προσβλέπει στη δημιουργία όλων των προϋποθέσεων για την ανάπτυξη των μαρίνων.
Ένα μέσο σκάφος έχει δαπάνες 320.000 ευρώ ετησίως.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.