23 Δεκ 2017

Ενστάσεις στον νέο νόμο για τα σκάφη αναψυχής


Μέχρι το τέλος Ιανουαρίου 2018 αναμένεται να έχουν εκδοθεί όλες οι υπουργικές αποφάσεις που είναι απαραίτητες για να εφαρμοστούν οι διατάξεις για τα σκάφη αναψυχής, που περιλαμβάνονται στον πρόσφατο νόμο του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

Το υπουργείο το τελευταίο διάστημα έχει γίνει αποδέκτης της ανησυχίας που εκφράζουν οι φορείς για το τέλος πλόων, αφού με τα σημερινά δεδομένα κανείς δεν γνωρίζει με ακρίβεια τα ποσά που θα πρέπει να καταβάλλει αν επισκεφτεί με σκάφος τη χώρα μας. Ακόμα προβληματίζει και το «εμπάργκο» που επιβάλλεται με τις μέχρι τώρα διατάξεις στα επαγγελματικά σκάφη αναψυχής με σημαίες τρίτων χωρών.




Τα ζητήματα

Για την απαγόρευση που αφορά τα επαγγελματικά σκάφη αναψυχής με ξένη σημαία, όπως έχει επισημανθεί στη «Ν» από κύκλους της αγοράς, μέχρι σήμερα σε αυτά που εκτελούσαν ναύλο που ξεκινούσε στο εξωτερικό ή ξεκινούσε από Ελλάδα με προορισμό το εξωτερικό επιτρεπόταν να αποβιβάζουν ή να επιβιβάζουν αντίστοιχα επιβάτες. Αυτό ήταν το ταξίδι one way, ενώ απαγορευόταν για την ίδια κλάση σκαφών το κυκλικό ταξίδι από και προς ελληνικά λιμάνια.
Με τη νέα διάταξη δεν θα μπορούν να εκτελούν ούτε one way πλόες και άρα δεν θα μπορούν οι επιβάτες ούτε να επιβιβάζονται ούτε να αποβιβάζονται σε ελληνικό λιμένα. Η εξέλιξη αυτή εκτιμάται ότι θα διώξει μεγάλο αριθμό σκαφών από την Ελλάδα, αφού οι επιβάτες είναι λογικό να προτιμήσουν άλλα πακέτα ταξιδίων.

Από την πλευρά του το υπουργείο επισημαίνει ότι με τις διατάξεις του ν. 4504/2017 λήφθηκε μέριμνα για την απαγόρευση ολικής ναύλωσης των ιδιωτικών πλοίων αναψυχής και τη με οποιονδήποτε τρόπο διαφήμιση, σε οποιαδήποτε χώρα, της εκμετάλλευσής τους στην Ελλάδα, ανεξαρτήτως της σημαίας του πλοίου. Επιπλέον, αποσαφηνίστηκε η έννοια της επαγγελματικής δραστηριοποίησης των πλοίων αναψυχής που έχουν χαρακτηριστεί επαγγελματικά σύμφωνα με το Δίκαιο άλλης χώρας, διευκρινίζοντας ότι αυτή αφορά τη διενέργεια ταξιδίων όταν ο τόπος επιβίβασης και αποβίβασης των επιβατών βρίσκεται στην αλλοδαπή. Σε κάθε άλλη περίπτωση, τα πλοία αντιμετωπίζονται από τις ελληνικές αρχές ως ιδιωτικά πλοία και υποχρεούνται να είναι εφοδιασμένα με ΔΕ.Κ.Π.Α. ή Transit Log. «Με την εν λόγω ρύθμιση εξασφαλίζεται η ενιαία αντιμετώπιση αυτής της κατηγορίας πλοίων από τις Λιμενικές, Φορολογικές και Τελωνειακές Αρχές, η καταπολέμηση πρακτικών που θίγουν το θεμιτό ανταγωνισμό, η διασφάλιση της ασφαλούς ναυσιπλοΐας» σημειώνει το υπουργείο.

«Αγκάθι» και η επιβολή τέλους πλόων

Ένα ακόμα αγκάθι που απασχολεί κυρίως τις μαρίνες είναι η επιβολή του τέλους πλόων. Η ανησυχία αφορά τα ξένα ιδιωτικά σκάφη αναψυχής τα οποία κάνουν χρήση τους για λίγες ημέρες κάθε χρόνο.
Τα ιδιωτικά σκάφη στην Ελλάδα υπολογίζεται ότι είναι το 75% του συνόλου των σκαφών αναψυχής.

Το μεγαλύτερο κομμάτι του τουριστικού προϊόντος του τομέα. Τα περισσότερα εξ αυτών αφορούν κατοίκους του εξωτερικού. Χρεώνεται για όλο τον χρόνο ενώ κάνει χρήση λίγες ημέρες, και δεν έχει ανταποδοτικό χαρακτήρα προς τον ιδιοκτήτη του σκάφους. Όσον αφορά τη διάταξη στο νομοσχέδιο για τη μη πληρωμή του τέλους όταν το σκάφος βρίσκεται σε κατάσταση ακινησίας, άνθρωποι της αγοράς σημειώνουν ότι πρέπει να ξεκαθαρίσει το πώς θα λειτουργήσει στην πράξη αυτή η διάταξη, από τη στιγμή που οι γενικοί και ειδικοί κανονισμοί τουριστικών λιμένων επιβάλλουν στα ελλιμενιζόμενα σκάφη στις ελληνικές μαρίνες να είναι αξιόπλοα κατά τη διάρκεια ελλιμενισμού τους. Πρόκειται για «συγκρουόμενες έννοιες» σημειώνουν χαρακτηριστικά και χρειάζεται να δοθεί ερμηνεία.

Επισημαίνουν δε, ότι τα σκάφη αναψυχής πέραν από τις δαπάνες ελλιμενισμού τους, ξοδεύουν από 5 έως 12 φορές περισσότερα σε συναφείς δραστηριότητες, όπως είναι τροφοδοσίες, επισκευές, πρακτορεύσεις, πληρώματα και άλλα.

ΠΗΓΗ: naftemporiki.gr
Μερική Αναδημοσίευση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.