Τις δυνατότητες ανάπτυξης που έχουν τα μεγάλα λιμάνια της
Ελλάδας με επικεφαλής τον Πειραιά αλλά και τις κινήσεις της κυβέρνησης προς την
ενίσχυση της ανοδικής πορείας τους μέσω της
νέας λιμενικής πολιτικής που εφαρμόζεται
επέσημανε ο Γενικός Γραμματέας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και
Ναυτιλιακών Επενδύσεων Χρήστος Λαμπρίδης που ήταν κεντρικός ομιλητής στο 6ο Αραβο – Ελληνικό
Οικονομικό Φόρουμ «Ελλάδα και Αραβικός Κόσμος: Οραματιζόμενοι ένα Κοινό Μέλλον».
«Η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων μέσω του λιμένα
Πειραιά έχει ανέλθει σχεδόν στα 3,5 εκατ TEU. Δηλαδή, το λιμάνι του Πειραιά
έχει αυξήσει το μερίδιο του στην συνολική διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στην
λεκάνη της Μεσογείου 8 φορές από το 2008 ως το 2016, κατακτώντας έτσι την 1η
θέση στην Ανατολική Μεσόγειο και διεκδικώντας την 3η θέση συνολικά στην
Μεσόγειο. Εκτιμάται ότι με την έναρξη λειτουργίας του δυτικού τμήματος του
Προβλήτα ΙΙΙ –που αναμένεται εντός του 2018– η συνολική παραγωγική δυνατότητα
προβλέπεται να ξεπεράσει τα 6 εκατ. TEU.» επεσήμανε και προσέθεσε: «Λειτουργεί
πλέον και η σύνδεση των σταθμών εμπορευματοκιβωτίων με το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Η Κίνα θεωρεί την Ελλάδα αναπόσπαστο μέλος του σύγχρονου Δρόμου του Μεταξιού.
Σημειώνεται ότι ένα πακέτο υποχρεωτικών και επιπρόσθετων επενδύσεων από την
πλευρά της εταιρείας COSCO (ύψους 500 εκατ. ευρώ περίπου) θα αναβαθμίσει τις
λειτουργικές δυνατότητες του λιμανιού στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, στην
κρουαζιέρα αλλά και στη ναυπηγοεπισκευή».
Για τον ΟΛΘ τόνισε: «Ανάλογη
εξέλιξη αναμένεται και για τον λιμένα της Θεσσαλονίκης. Η γειτνίαση και η σιδηροδρομική
σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τις χώρες των Δυτικών Βαλκανίων και της Δυτικής
Ευρώπης συμβάλλουν ώστε ο Λιμένας Θεσσαλονίκης να αναπτυχθεί και να αποτελέσει
σημαντικό κέντρο διακίνησης στα νότια Βαλκάνια.
Η Σύμβαση Παραχώρησης, που προγραμματίζεται να υπογραφεί
στις αρχές 2018, θα προβλέπει την υλοποίηση υποχρεωτικών επενδύσεων ύψους 180
εκατομμύριων σε έργα υποδομής στον τομέα των εμπορευματικών μεταφορών. Αυτό θα
έχει ως αποτέλεσμα την επέκταση του προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων και χύδην
φορτίων, καθώς και την αναβάθμιση του μηχανολογικού εξοπλισμού και των
ανωδομών, ώστε να αναπτυχθούν οι επιχειρησιακές δυνατότητες του λιμένα».
Ο Χρήστος Λαμπρίδης αναφέρθηκε και στα άλλα μεγάλα λιμάνια της
χώρας και τις προοπτικές τους:
«1. Όμως στην Ελλάδα δεν υπάρχουν μόνον ο Πειραιάς και η
Θεσσαλονίκη. Μια πρόσφατη καταγραφή ανέδειξε περίπου 900 λιμενικές εγκαταστάσεις
-όλων των μεγεθών και χρήσεων- που λειτουργούν στην ελληνική επικράτεια.
Προφανώς δεν είναι όλες οι λιμενικές εγκαταστάσεις ίσης σημασίας και
ενδιαφέροντος, τόσο για τις ελληνικές εσωτερικές μεταφορές, όσο και για τις
διεθνείς μεταφορές.
2. Με κριτήρια την γεωγραφική θέση, τον όγκο διακίνησης
εμπορευμάτων και τον αριθμό επιβατών, 57 ελληνικοί λιμένες έχουν αξιολογηθεί ως
σημαντικότεροι. Επίσης, είναι σημαντικό ότι από τους παραπάνω 57 λιμένες, 25
έχουν ενταχθεί στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών (ΔΔΜ), - στο οποίο έχουν
ενταχθεί συνολικά 319 ευρωπαϊκοί λιμένες – με κριτήριο ένταξης τον διακινούμενο
όγκο εμπορευμάτων και τον αριθμό επιβατών:
- πέντε ελληνικοί λιμένες – Πειραιάς, Θεσσαλονίκη, Πάτρα,
Ηγουμενίτσα και Ηράκλειο – έχουν ενταχθεί στο Κεντρικό Διευρωπαϊκό Δίκτυο (Core
Network)
- οι υπόλοιποι 21
ελληνικοί λιμένες έχουν ενταχθεί στο Εκτεταμένο Διευρωπαϊκό Δίκτυο
(Comprehensive Network).
- Η ένταξη των λιμένων στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών,
πέρα από το γεγονός ότι τους εντάσσει στον ενιαίο σχεδιασμό της ΕΕ για την
ανάπτυξη του μεταφορικού της δικτύου, τους δίνει σημαντικές δυνατότητες χρηματοδότησης
από Ενωσιακούς πόρους» και συνέχισε:
«Τα πέντε ελληνικά λιμάνια του Κεντρικού ΔΔΜ αποτελούν
κόμβους του Διαδρόμου Orient – East Med ο οποίος συνδέει τα γερμανικά λιμάνια
Βρέμης, Αμβούργου και Ροστόκ, με τα ελληνικά λιμάνια Θεσσαλονίκης,
Ηγουμενίτσας, Πάτρας, Πειραιά και Ηρακλείου για να καταλήξει στην Κύπρο,
διασχίζοντας την Τσεχία, Αυστρία, Ουγγαρία, Ρουμανία και Βουλγαρία. Πριν
καταλήξει στην Ελλάδα διασταυρώνεται με τον Διάδρομο Rhine – Danube (ΒΔ προς
ΝΑ) και τον Διάδρομο Mediterranean (ΒΑ προς ΝΔ).
Από την παραπάνω περιγραφή είναι προφανές ότι τα ελληνικά
λιμάνια του Κεντρικού ΔΔΜ αποτελούν σημαντική νότια ευρωπαϊκή πύλη εισόδου για
εμπορευματικές μεταφορές, οι οποίες είτε προέρχονται από τα λιμάνια των
αραβικών χωρών της Μεσογείου, είτε διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα και την
Διώρυγα Suez, προερχόμενα από λιμάνια της Άπω Ανατολής και του Περσικού Κόλπου
προς την Μεσόγειο».
Εκτός όμως από τους επίσημους Διαδρόμους του Διευρωπαϊκού
Δικτύου Μεταφορών αναπτύσσονται και
άλλοι διάδρομοι περιφερειακής εμβέλειας, που εξυπηρετούν την διακίνηση
εμπορευμάτων από και προς την Μαύρη Θάλασσα και τις παρευξείνιες χώρες.
« Ήδη, τον Μάιο 2017 - μετά από πρωτοβουλία του λιμένα της
Ηγουμενίτσας την οποία στηρίζει το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
της Ελλάδας - συγκροτήθηκε Τεχνική Επιτροπή Εφοδιαστικής Αλυσίδας Αδριατικής –
Ιονίου – Εγνατίας (Adriatic/ Ionian – Egnatia Supply Chain) με συμμετοχή 10
Ελληνικών και Ιταλικών Λιμένων, του λιμένα του Μπουργκάς Βουλγαρίας, και της
Rette Autostrade Mediterranee Ιταλίας. Η Επιτροπή έχει στόχο την επεξεργασία
και ιεράρχηση κοινών προτεραιοτήτων για τη διαμόρφωση ενός προγράμματος δράσης
στον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας, αλλά και της ναυτιλίας, για την προσφορά
κοινών και ανταγωνιστικών υπηρεσιών στους χρήστες των λιμένων» τόνισε ο Χρήστος
Λαμπρίδης:
«Σε αυτό το πλαίσιο, είναι εξαιρετικά σημαντική η πολύ
πρόσφατη συμφωνία που υπεγράφη μεταξύ Ελλάδας - Βουλγαρίας για την
σιδηροδρομική σύνδεση τριών λιμανιών της Βουλγαρίας (του Ρούσε στο Δούναβη
ποταμό, της Βάρνας και του Μπουργκάς στον Εύξεινο Πόντο) με τα τρία λιμάνια μας
στη Βόρεια Ελλάδα (Αλεξανδρούπολη, Καβάλα και Θεσσαλονίκη) και για την
κατασκευή δύο σύγχρονων εμπορευματικών κέντρων. Η λειτουργία αυτής της
εφοδιαστικής αλυσίδας θα ανοίξει έναν μεταφορικό άξονα που θα επιτρέπει
γρήγορη, ασφαλή και με χαμηλό κόστος πρόσβαση των Βαλκανικών και Παρευξείνιων
χωρών στο Αιγαίο Πέλαγος και την Μεσόγειο και – αντίστροφα - των αραβικών χωρών
προς τα Βαλκάνια και τον Εύξεινο Πόντο».
Όσο αναφορά στην Ελληνική Λιμενική Πολιτική ο Χρήστος Λαμπρίδης
επεσήμανε:
«Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και η
Γενική Γραμματεία Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων
λαμβάνοντας υπόψη, αφενός, τις διεθνείς συνθήκες που περιγράφηκαν προηγουμένως,
αφετέρου, τις επιπτώσεις της μακρόχρονης οικονομικής κρίσης και ύφεσης στο
εσωτερικό της Ελλάδας, εκτιμούν ότι οι ελληνικοί λιμένες μπορούν και οφείλουν
να αποτελέσουν «οχήματα ανάπτυξης» για τη χώρα, τόσο σε εθνικό επίπεδο όσο και
στο επίπεδο των τοπικών οικονομιών.
Τα ελληνικά λιμάνια ήδη βρίσκονται σε αυτό το δρόμο με
τεράστιες προκλήσεις να διανοίγονται για το μέλλον».
ΠΗΓΗ: newmoney.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.