Το όνομά του βρίσκεται στο Top 100 της Lloyd's List μαζί με τα κορυφαία ονόματα της παγκόσμιας ναυτιλίας, στην οποία συμπεριλαμβάνονται και 12 Ελληνες πλοιοκτήτες. Ο ίδιος δεν έχει πλοία ούτε είναι εφοπλιστής. Είναι, όμως, πρόεδρος της Ιntercargo, της Διεθνούς Ενωσης Πλοιοκτητών Ξηρού Φορτίου και Managing Director της Anangel Maritime του ομίλου Αγγελικούση.
Ο κ. Γιάννης Πλατσιδάκης έχει χαράξει τη δική του ρότα στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία, αφήνοντας το αποτύπωμά του στα τεκταινόμενα και ειδικά στις δύσκολες οικονομικά εποχές που διανύει ο πλανήτης, οι οποίες επηρεάζουν και τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Σπούδασε μαθηματικός και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στη Μεγάλη Βρετανία, εμβαθύνοντας στην επιχειρησιακή έρευνα, στα οικονομικά και την οικονομετρία. Οταν επέστρεψε στην Ελλάδα διετέλεσε πρόεδρος της Bank of America.
Στα τέλη της δεκαετίας του 1980 πέρασε στη ναυτιλία όπου έμελλε να πραγματοποιήσει λαμπρή καριέρα, η οποία τον ανέδειξε στους κορυφαίους ναυτιλιακούς παράγοντες του κόσμου. Μετά από έναν χρόνο ως οικονομικός διευθυντής στη Marmaras Navigation του Διαμαντή Διαμαντίδη πήγε στον όμιλο Αγγελικούση, στον οποίο παραμένει έως σήμερα. Από το 1989 μέχρι σήμερα είναι εντεταλμένος σύμβουλος της Anangel Maritime Services Inc. και στη συνέχεια του ομίλου Αγγελικούση.
Μέλος της εκτελεστικής επιτροπής της Intertanko την περίοδο 2009-2015, αντιπρόεδρος της Intercargo την περίοδο 2004-2012 και από τον Οκτώβριο του 2012 πρόεδρός της, όπως επίσης ενεργό μέλος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος από το 1994 και μέλος του Δ.Σ., ο κ. Πλατσιδάκης, κρατώντας χαμηλούς τόνους, χειρίζεται τεράστια projects απολαμβάνοντας την εμπιστοσύνη της ναυτιλιακής κοινότητας. Μιλώντας κατά καιρούς για τη σημερινή εικόνα της ναυτιλιακής αγοράς και την οικονομική κρίση, επισημαίνει ότι κάθε περίοδος έχει τις δικές της προκλήσεις και ότι η σημερινή δεν διαφέρει από τις παλαιότερες.
«Καταρχάς η ελληνική ναυτιλία έχει αποδείξει ότι είναι σε θέση να αντιμετωπίζει τις κρίσεις και, εκ του αποτελέσματος, μέχρι τώρα φαίνεται να το πετυχαίνει», λέει, για να προσθέσει:
«Επίσης δραστηριοποιούμεθα όλοι μας σε μία βιομηχανία κεφαλαιακής έντασης και οι επενδύσεις μας στα πλοία είναι ιδιαίτερα ακριβές. Ωστόσο το γεγονός ότι τα πλοία αυτά διανύουν χιλιάδες ναυτικά μίλια μακριά από τα γραφεία μας αναδεικνύει τον ανθρωποκεντρικό παράγοντα ως τον σπουδαιότερο όλων. Σημαντικό είναι να μην ξεχνάμε ότι οι απόφοιτοι των ΑΕΝ επανδρώνουν τα πλοία μας και συμβάλλουν στην επιτυχημένη πορεία της ελληνικής ναυτιλίας και την, ανά τα λιμάνια του κόσμου, αναγνώριση της ελληνικής σημαίας ως ποιοτικής τοιαύτης. Οπως και ότι οι ανά τον κόσμο ανταγωνιστές μας καιροφυλακτούν για αποτυχίες και αστοχίες μας. Μην τους δώσουμε, λοιπόν, τη χαρά να καταστρέψουμε τη διαχρονική ναυτική εκπαίδευση στη χώρα μας».
Σε μια χρονική περίοδο όπου Ελλάδα δίνει μάχη για να σταθεί στα πόδια της ενώ προσπαθεί να αρθρώσει λόγο εκτός συνόρων, εκπρόσωποί της από τον ναυτιλιακό κόσμο κρατούν τα ηνία διεθνών οργανισμών. Μόνο τυχαίο δεν είναι το γεγονός ότι οι επικεφαλής δύο διεθνών εφοπλιστικών ενώσεων είναι Ελληνες, μια που ο κ. Νίκος Τσάκος είναι πρόεδρος της Intertanko, της Διεθνούς Ενωσης Ανεξάρτητων Πλοιοκτητών Δεξαμενοπλοίων.
«Αποτελεί συνέχεια της παράδοσης των τελευταίων ετών η επιλογή Ελλήνων σε θέσεις ευθύνης διεθνών οργανισμών της ναυτιλίας, γεγονός που προσδίδει κύρος τόσο στην ελληνική ναυτική οικογένεια όσο και συνολικά στη χώρα μας», έχει επισημάνει ο κ. Τσάκος αναφερόμενος και στον κ. Πλατσιδάκη, υπό την προεδρία του οποίου η Ιntercargo αυξάνει συνεχώς τη δύναμη και τα μέλη της, διαδραματίζοντας καταλυτικό ρόλο στις διεθνείς εξελίξεις.
Πρόσφατα πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα η συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου της. Εκεί, λοιπόν, ο κ. Πλατσιδάκης ανακοίνωσε με φανερή ικανοποίηση τη ραγδαία αύξηση των μελών της Intercargo. Τους πρώτους τρεις μήνες του 2017 ο αριθμός των πλοίων που ενεγράφησαν στη Διεθνή Eνωση Πλοιοκτητών Ξηρού Φορτίου αυξήθηκε κατά 48% και πλέον ξεπερνάει τα 1.500 πλοία, συνολικής χωρητικότητας άνω των 138 εκατομμυρίων τόνων. Επίσης κατά 32% αυξήθηκαν και οι εταιρείες-μέλη της Intercargo. Εως 30 Σεπτεμβρίου αριθμούσαν 102 με αυξητική τάση.
Ο κ. Πλατσιδάκης δηλώνει υπερήφανος για τη συνεχή ενίσχυσή της, κάτι το οποίο αποδεικνύει ότι η σκληρή και ουσιαστική δουλειά που γίνεται εκτιμάται από τη διεθνή κοινότητα των πλοιοκτητών.
«Στην Intercargo δουλεύουμε για τις λύσεις των προβλημάτων, αλλά και προληπτικά ώστε να τα αποφεύγουμε. Οι εταιρείες έχουν πολλά οφέλη από την ένταξή τους σε αυτήν. Βρίσκουν βήμα για να αναφέρουν τα προβλήματά τους και να βρουν λύση. Μέσω της Διεθνούς Ενωσης Πλοιοκτητών Ξηρού Φορτίου έχουν λόγο στα διεθνή φόρα», υπογραμμίζει.
H σημασία της Ιntercargo για τη ναυτιλιακή κοινότητα, η οποία επηρεάζεται από τους δύσκολους καιρούς της ναυλαγοράς και του παγκόσμιου εμπορίου, είναι πολύ μεγάλη καθώς εκπροσωπεί τα συμφέροντα των ανεξάρτητων πλοιοκτητών ξηρού φορτίου και διαδραματίζει σημαντικό ρόλο τόσο στους κόλπους του Ιnternational Μaritime Οrganization (IMO) όσο και στα διεθνή ναυτιλιακά και ναυτικά φόρα.
Σε αυτήν είναι εγγεγραμμένα 1.510 φορτηγά πλοία σε σύνολο 10.000 πλοίων και 102 εταιρείες με αυξητική τάση. Επίσης, 60 πλοία είναι στον πρoθάλαμο για να πιστοποιηθούν από την Intercargo. Επειδή, όμως, κάθε εταιρεία-μέλος δεν υποχρεώνεται να γράφει όλα της τα πλοία στην Ιntercargo, ο πραγματικός αριθμός του στόλου της είναι πολύ μεγαλύτερος. Το 50% των πλοίων αυτών είναι ελληνικών συμφερόντων και το 35% των εταιρειών επίσης.
Δημιούργημα του αείμνηστου Αντώνη Χανδρή πριν από 35 χρόνια, η Intercargo παραμένει μέχρι και σήμερα ένα πολύτιμο θεσμικό όργανο για τη διεθνή πλοιοκτησία που εξειδικεύεται στα Bulk Carriers και έχει ιδιαίτερη, ουσιαστική, αλλά και συναισθηματική αξία η διατήρηση του ελληνικού χρώματος στην προεδρία της, ενώ στέλνει ένα δυναμικό μήνυμα στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.
Προβλήματα
Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει αυτή την εποχή η ναυτιλία είναι τεράστια, και ειδικά αυτά της φορτηγού ναυτιλίας, έχοντας απέναντί της μία ναυλαγορά, η οποία μετά από βαθιά κρίση τώρα παίρνει κάποιες ανάσες. Αυτά είναι κυρίως η πειρατεία και η διαφθορά στις κρατικές υπηρεσίες διαφόρων χωρών, οι οποίες χρόνο με τον χρόνο παίρνουν τη μορφή μάστιγας, οι κίνδυνοι από επικίνδυνα φορτία που έχουν προκαλέσει ναυάγια, αλλά και ο θάνατος δεκάδων ναυτικών τα τελευταία πέντε χρόνια.
Τα μέλη του Δ.Σ. της Intercargo έθιξαν για μία ακόμη φορά τις καταστάσεις με τις οποίες βρίσκονται αντιμέτωπα τα πληρώματα πάρα πολλών πλοίων όταν καταπλέουν σε διάφορα λιμάνια ανά τον κόσμο, όπου αν δεν «λαδώσουν», δεν παίρνουν απόπλου.
Υπάρχουν περιπτώσεις όπου μέλη του Port State Control, δηλαδή των ελεγκτικών αρχών του κάθε λιμανιού, μπαίνουν στο πλοίο προκειμένου να κάνουν επιθεώρηση και διαπιστώνουν ανύπαρκτα προβλήματα, όπως π.χ. σε μηχανήματα, ακόμα και σε νεότευκτα πλοία. «Το θέμα αυτό είναι πολύ ευαίσθητο. Τέτοια περιστατικά διαφθοράς μπορούν να συμβούν ακόμη και σε λιμάνια των λεγόμενων "πολιτισμένων κρατών". Ως Intercargo, σε συνεργασία με τις άλλες διεθνείς ενώσεις πλοιοκτητών, καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε όλα τα Port State Controls να δημιουργήσουν τμήμα εσωτερικών υποθέσεων το οποίο θα ερευνά τις καταγγελίες που θα γίνονται όχι ανώνυμα, αλλά με τη διασφάλιση της ανωνυμίας».
«Πράσινη» ναυτιλία
Η «πράσινη» ναυτιλία είναι η νέα πραγματικότητα. Ομως τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά όσο φαίνονται. Το ποιος θα επωμιστεί το κόστος της είναι το μεγάλο ερώτημα που τέθηκε κατά τη διάρκεια της πρόσφατης συνεδρίασης της Εκτελεστικής και Τεχνικής Επιτροπής της Διεθνούς Ενωσης Πλοιοκτητών Ξηρού Φορτίου που πραγματοποιήθηκε στο Ιδρυμα Ευγενίδου.
Οπως επεσήμανε ο πρόεδρος της Intercargo Γιάννης Πλατσιδάκης: «Η ναυτιλία χύδην ξηρού φορτίου είναι ο πιο ανταγωνιστικός, ο πιο αποδοτικός, ο λιγότερο κοστοβόρος για την κοινωνία και ο πιο φιλικός προς το περιβάλλον τρόπος μεταφοράς φορτίων». Και πρόσθεσε: «Είναι οι ναυλωτές οι οποίοι χρησιμοποιούν το πλοίο και λόγω της χρήσης αυτής και της κατανάλωσης των καυσίμων παράγεται το CO2».
Ο κ. Πλατσιδάκης υπογράμμισε ότι «μια υπέρμετρη επιβάρυνση του κλάδου θα πλήξει την ανταγωνιστικότητά του και θα επηρεάσει το κόστος μεταφοράς των προϊόντων», ενώ τόνισε ότι εν όψει της χρήσης καυσίμου μειωμένου θείου (0,5%) από το 2020 «είναι αναγκαίο να εξασφαλιστεί η διαθεσιμότητά του».
Η Intercargo συμβάλλει ενεργά και ουσιαστικά στην προσπάθεια μείωσης των εκπομπών αερίων ρύπων στο πλαίσιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ).
Επικίνδυνα φορτία
Σοβαρότατο είναι και το θέμα της μεταφοράς φορτίων που, αν και δείχνουν ασφαλή, στη διάρκεια του ταξιδιού αλλάζουν συμπεριφορά, με αποτέλεσμα να επηρεάζουν την ευστάθεια του πλοίου και να προκαλούν τη βύθισή του. Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που κρατάει η Intercargo, τα τελευταία 10 χρόνια, από το 2007 έως το 2016, 60 φορτηγά πλοία άνω των 10.000 τόνων dw ναυάγησαν, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 210 ναυτικοί, με τα κυριότερα αίτια να εντοπίζονται:
■ Στην κακή φόρτωση, η οποία προκάλεσε τον θάνατο 102 ναυτικών, ήτοι ποσοστό 48,6%.
■ Στην προσάραξη, η οποία προκάλεσε τον θάνατο 23 ναυτικών, ποσοστό 38,3%.
■ Στην εισροή υδάτων, με αποτέλεσμα να παρασύρουν στον βυθό 12,9% των ναυτικών που χάθηκαν συνολικά μέσα στη 10ετία.
■ Σε άγνωστες έως τώρα αιτίες εξαιτίας των οποίων βυθίστηκαν πέντε πλοία και χάθηκαν 55 ναυτικοί, ποσοστό 26,2%.
■ Στην προσάραξη, η οποία προκάλεσε τον θάνατο 23 ναυτικών, ποσοστό 38,3%.
■ Στην εισροή υδάτων, με αποτέλεσμα να παρασύρουν στον βυθό 12,9% των ναυτικών που χάθηκαν συνολικά μέσα στη 10ετία.
■ Σε άγνωστες έως τώρα αιτίες εξαιτίας των οποίων βυθίστηκαν πέντε πλοία και χάθηκαν 55 ναυτικοί, ποσοστό 26,2%.
ΠΗΓΗ: newmoney.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.