15 Νοε 2017

Γ.Φουστάνος: «Η Ναυτιλία που δεν γνωρίζουμε»

Ο Γιώργος Φουστάνος
Οι άγνωστες πτυχές της ελληνικής ναυτιλίας αποκαλυφθηκαν στο «Πλωτό Μουσείο Νεράιδα» από  τον συγγραφέα, ιστορικό ερευνητή και ιδρυτή του διαδικτυακού μουσείου Greek Shipping Miracle,  Γεώργιο Μ. Φουστάνο.

Ειδικότερα  αναφέρθηκε στην εξέλιξη της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας από το 1870 περίπου, εποχή κατά την οποία συντελέστηκε η μετάβασή της από τα ιστία στον ατμό. Εξήγησε τον ρόλο της ναυτιλίας κατά τους Βαλκανικούς Πολέμους και εστίασε σε άγνωστες πτυχές που αφορούν τους ιδιαίτερα στενούς δεσμούς του Ελευθερίου Βενιζέλου με τον εφοπλισμό και τη ναυτιλία γενικότερα.



Ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Πλωτού Μουσείου Νεράιδα και Μέλος του Εκτελεστικού Συμβουλίου του Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση, κ. Βαγγέλης Χρόνης και ο διακεκριμένος ποιητής-συγγραφέας κ. Μάνος Ελευθερίου

Τόνισε τη σημασία της ναυτιλίας για την ανάπτυξη της χώρας και ιδιαίτερα της νησιωτικής Ελλάδας στη διάρκεια του Μεσοπολέμου, τις θυσίες της στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και την ανασυγκρότησή της από το εξωτερικό τις δύο πρώτες μεταπολεμικές δεκαετίες. Παράλληλα, αναφέρθηκε,  στις προσπάθειες των ελληνικών κυβερνήσεων από το 1953 και μετά, να επιτύχουν την προσέλκυση πλοίων στο ελληνικό νηολόγιο, την εγκατάσταση των γραφείων των ναυτιλιακών επιχειρήσεων στον Πειραιά και τα πολλαπλά οφέλη που προέκυψαν για την χώρα από την επίτευξη των παραπάνω στόχων.

Υπογράμμισε, επίσης, τον ρόλο που διαδραμάτισε μεταπολεμικά η δραστηριότητα του ελληνικού εφοπλισμού στην ανάπτυξη κορυφαίων οικονομιών όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γερμανία καθώς και κράτη της Άπω Ανατολής, όπως η Ιαπωνία, η Νότια Κορέα και η Κίνα.

Με βαθιά συνείδηση πως η ναυτιλία αποτελεί αναντικατάστατο πυλώνα για την εθνική μας υπόσταση, ο Γιώργος Φουστάνος  εξήγησε γιατί εγκατέλειψε τον εφοπλισμό με σκοπό να αφοσιωθεί στη μελέτη και καταγραφή της ιστορίας της ναυτιλίας των Ελλήνων έχοντας ως στόχο να την κάνει ευρύτερα γνωστή στους συμπατριώτες μας αλλά και στον διεθνή χώρο. Το όραμά του υλοποιείται από τον Ιούλιο 2014 με την ίδρυση και λειτουργία του διαδικτυακού μουσείου Greek Shipping Miracle.

Ο κ.Γεώργιος Φουστάνος με τον γιο του Μιχαήλ

Αναφερόμενος στους σκοπούς και τη λειτουργία του Πλωτού Μουσείου Νεράιδα, ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Μουσείου και Μέλος του Εκτελεστικού Συμβουλίου του Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση, κ. Βαγγέλης Χρόνης, επεσήμανε:
«Βασικοί στόχοι του Μουσείου είναι, μεταξύ άλλων, η ανάδειξη του πεδίου της επιχειρηματικής ιστορίας, η προβολή της ναυτιλιακής και ναυτικής ιστορίας της χώρας μας στις νεότερες γενιές, καθώς και η προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Χρηματοδοτείται από το Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση, ως μία από τις βασικές περιοχές δραστηριοποίησης του ιδρύματος.». Προσέθεσε, επίσης, ότι: «Από το 2013 που ξεκίνησε η λειτουργία του Μουσείου έως σήμερα έχει δεχθεί περισσότερους από 50.000 επισκέπτες. Από τον Ιούνιο του 2016, το Νεράιδα βρίσκεται ελλιμενισμένο στη Μαρίνα Φλοίσβου και παραμένει ανοιχτό για το κοινό, με ελεύθερη είσοδο. Επίσης, στο πλαίσιο της κοινωφελούς δράσης του μουσείου, υλοποιείται κάθε χρόνο ένα διαδραστικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα για δημοτικά σχολεία, στο οποίο έχουν συμμετάσχει μέχρι σήμερα δωρεάν περίπου 1.500 παιδιά.»

Απευθύνοντας τον χαιρετισμό του ο διακεκριμένος ποιητής-συγγραφέας και στιχουργός  Μάνος Ελευθερίου είπε μεταξύ άλλων:

Ο κ.Μάνος Ελευθερίου, ο Δήμαρχος Π. Φαλήρου, κ. Διονύσης Χατζηδάκης και ο κ.Γεώργιος Φουστάνος

«Η γραφή ή μάλλον η καταγραφή μιας αληθινής ιστορίας δεν γίνονται από τη μία μέρα στην άλλη. Χρειάζεται πρωτίστως μεράκι, αγάπη και θαυμασμός μαζί και ατελείωτη εργασία για να διασταυρωθεί κάθε μικρή πληροφορία, που ίσως κρύβει ένα μικρό θησαυρό άλλων πληροφοριών, που θα δώσουν άλλον αέρα στη γενική ιστορία».

Στην εκδήλωση παρέστησαν, μεταξύ άλλων, ο Δήμαρχος Π. Φαλήρου, κ. Διονύσης Χατζηδάκης, εκπρόσωποι μουσείων, άνθρωποι των γραμμάτων και των τεχνών καθώς και εκπρόσωποι του λιμενικού σώματος και της εμπορικής ναυτιλίας
Εκπροσώπων του λιμενικού σώματος, ανθρώπων των γραμμάτων και των τεχνών και εκπροσώπων μουσείων




Το Greek Shipping Miracle


To Greek Shipping Miracle (www.greekshippingmiracle.org), το πρώτο διαδικτυακό μουσείο για τη ναυτιλία, δημιουργήθηκε με στόχο την προβολή του διαχρονικού έργου της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας και της συμβολής της στην εθνική και παγκόσμια οικονομία.

Το πολυσύνθετο αυτό εγχείρημα, παίρνει τη μορφή μιας εκπαιδευτικής ιστοσελίδας που προσφέρει τη δυνατότητα στους επισκέπτες της να ανακαλύψουν την πορεία της κορυφαίας ναυτιλιακής δύναμης στον κόσμο, από τα πρώτα της βήματα τη δεκαετία του 1870 έως τον 21ο αιώνα.

Έχοντας πρόσβαση σε ένα από τα μεγαλύτερα ιδιωτικά ιστορικά αρχεία για τη ναυτιλία παγκοσμίως, το Greek Shipping Miracle προσελκύει ήδη επισκέπτες από περισσότερες από 160 χώρες.

Παρόλο που η ναυτιλία διαδραματίζει κεντρικό ρόλο στην ευημερία του παγκόσμιου πληθυσμού, η συμβολή της σπάνια αναγνωρίζεται, ενώ οι υπηρεσίες της θεωρούνται συχνά ως δεδομένες. Προβάλλοντας την πολιτιστική κληρονομιά του κλάδου, αναδεικνύονται βασικά χαρακτηριστικά του. Συγκεκριμένα, ότι πρόκειται για μια βιομηχανία χωρίς σύνορα που ενθαρρύνει τη συνεργασία μεταξύ ανθρώπων με διαφορετική εθνική και πολιτιστική ταυτότητα. Επιπλέον, ότι βελτιώνει το βιοτικό επίπεδο και ενισχύει τις οικονομίες ανεπτυγμένων αλλά και αναπτυσσόμενων χωρών μέσω της μεταφοράς βασικών αγαθών και πρώτων υλών σε προσιτό κόστος και με μέσα φιλικά προς το περιβάλλον.

Το Πλωτό Μουσείο Νεράιδα

Το Πλωτό Μουσείο Νεράιδα  ναυπηγήθηκε ως «Laurana» το 1939 στο τότε ιταλικό Fiume των κροατικών ακτών. Αρχικά χρησιμοποιήθηκε ως επιβατηγό και κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο ως διασωστικό σκάφος. Το 1949 αγοράστηκε από τον Γιάννη Λάτση και με το όνομα «Νεράιδα» δρομολογήθηκε στη γραμμή Πειραιά-Αίγινας-Μεθάνων-Πόρου-Ύδρας-Ερμιόνης-Σπετσών, μια γραμμή που δεν συμπεριλαμβάνεται πλέον στα ακτοπλοϊκά δρομολόγια. Στους μη τακτικούς προορισμούς του ήταν το Λεωνίδιο, η Μονεμβασιά, η Επίδαυρος, το Ναύπλιο και η Σαλαμίνα.

Μέχρι τον παροπλισμό του το 1974, εκτός από τη λειτουργία του ως πλοίο της γραμμής, φιλοξένησε εκδηλώσεις, ημερήσιες και νυχτερινές κρουαζιέρες και εμφανίστηκε σε πλήθος κινηματογραφικών ταινιών. Από τότε παρέμεινε παροπλισμένο σε ιδιωτικό χώρο στην περιοχή της Ελευσίνας, καθώς ο καραβοκύρης του δεν ήθελε να το στείλει για διάλυση, αναγνωρίζοντας τη σημασία του σκάφους για το επιχειρηματικό του ξεκίνημα.

Το 2007, λίγα χρόνια μετά τον θάνατο του ιδιοκτήτη του, η οικογένεια του Γιάννη Λάτση αποφάσισε τη μετατροπή του σε μουσειακό χώρο εντός του οποίου παρουσιάζονται δύο κεντρικές αφηγήσεις: η ιστορία του πλοίου, από τη ναυπήγησή του το 1939 έως και την ολοκλήρωση των εργασιών μετατροπής του σε πλωτό μουσείο το 2010 και η επιχειρηματική πορεία του ιδιοκτήτη του, Γιάννη Λάτση, που διατρέχει το μεγαλύτερο μέρος του 20ού αιώνα.

Το κοινωφελές νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου «Πλωτό Μουσείο Νεράιδα», που είναι ο ιδιοκτήτης του πλοίου, στόχο έχει την ανάδειξη του πεδίου της επιχειρηματικής ιστορίας, την προβολή της ναυτιλιακής και ναυτικής ιστορίας της χώρας μας στις νεότερες γενιές, καθώς και την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Χρηματοδοτείται από το Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση (www.latsis-foundation.org), ως μία από τις βασικές περιοχές δραστηριοποίησης του ιδρύματος.

Το Μουσείο βρίσκεται ελλιμενισμένο στη Μαρίνα Φλοίσβου και η είσοδος είναι δωρεάν.

Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την ιστορία και τη λειτουργία του Πλωτού Μουσείου Νεράιδα, είναι διαθέσιμες στην ιστοσελίδα του Μουσείου: http://neraida.org/ .





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.