Κάποια πράγματα στην επιχείρηση απορρύπανσης θα έπρεπε να είχαν γίνει
αλλιώς. Ταβάνι τα 287,7 εκατομμύρια δολάρια θα έχουν οι αποζημιώσεις
που μπορεί να δώσει συνολικά το Διεθνές Κεφάλαιο Αποζημίωσης Ζημιών
Ρύπανσης από Πετρέλαιο (IOPC Funds) στους πληγέντες από τις πετρελαιοκηλίδες
που προκάλεσε η βύθιση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ». Η ολοκλήρωση
της διαδικασίας της καταβολής των αποζημιώσεων δεν μπορεί να
προσδιοριστεί.
Το Fund ανοίγει γραφείο Αιτήσεων για Αποζημιώσεις στην
Ελλάδα για πρώτη φορά. Όλοι είναι ίσοι ενώπιον του Ταμείου. Κανείς δεν
έχει προτεραιότητα. Δεν πρόκειται για οικολογική καταστροφή αλλά για ένα
συμβάν ρύπανσης. Το Fund θα μείνει στην Ελλάδα για τουλάχιστον τρία
χρόνια.
Τις επισημάνσεις αυτές έκανε ο διευθυντής του IOPC Funds, ο οποίος
δηλώνει ότι ο μηχανισμός είναι πανέτοιμος να αντιμετωπίσει και να
διερευνήσει κάθε είδους αξίωση ακόμη και τη...φαντασία του Έλληνα!
Η συζήτηση ξεκίνησε με το κατά πόσο ικανοποιημένος έμεινε από την
πορεία της επιχείρησης απορρύπανσης μετά την αυτοψία που έκανε την
περασμένη εβδομάδα, στη θαλάσσια περιοχή του ναυαγίου στον Σαρωνικό.
«Ενημερώθηκα από τους ανθρώπους του IOPC Fund που βρέθηκαν από
την επόμενη κιόλας ημέρα του ναυαγίου στην Ελλάδα και παρακολουθούν από
κοντά την επιχείρηση απορρύπανσης. Βοήθησαν και έδωσαν τεχνικές
συμβουλές, με την εμπειρία που έχουν για την αντιμετώπιση του συμβάντος.
Αλλά έχω και προσωπική άποψη αφού βρέθηκα στην περιοχή και είδα ιδίοις
όμμασι τα τεκταινόμενα. Έγινε καλή δουλειά. Κάποια πράγματα θα έπρεπε να
γίνουν αλλιώς αλλά σε κάθε περίπτωση γίνεται καλή δουλειά»
-Τι εννοείτε ότι κάποια πράγματα έπρεπε να γίνουν αλλιώς;
-
«Ο κόσμος δεν είναι τέλειος! Υπάρχουν και καλύτερες τεχνικές. Όμως όλα
είναι θετικά. Υπάρχει θετική διαχείριση του περιστατικού, βάση της δικής
μας διεθνούς οπτικής γωνίας. Για τα εσωτερικά σας, ως χώρα, θέματα το
αφήνω σε εσάς να το κρίνετε. Εμείς δεν θέλουμε να εμπλακούμε στην
εσωτερική πολιτική της χώρας. Είναι η δική σας χώρα. Ήρθαμε στην Ελλάδα
μόλις μία ημέρα μετά το ναυάγιο, στις 11 Σεπτεμβρίου για να ενημερωθούμε
αλλά και για να βοηθήσουμε. Τόσο εμπράκτως για την αντιμετώπιση της
ρύπανσης όσο και για να δούμε τα θέματα των αποζημιώσεων.»
- Πρόκειται για οικολογική καταστροφή;
-
Σύμφωνα με τα διεθνή στάνταρτ δεν πρόκειται για οικολογική καταστροφή
αλλά για ένα περιστατικό ρύπανσης. Θα σας αναφέρω για παράδειγμα το
ναυάγιο του δεξαμενόπλοιου «Erika». Χαρακτηρίστηκε ως ένα μεγάλο
περιστατικό ρύπανσης. Αντιμετωπίστηκε σωστά και όλα επανήλθαν όπως ήταν
προ του ναυαγίου. Το ίδιο συνέβη και με το ναυάγιο του Prestige».
- Ο χαρακτηρισμός που δίνετε στη ρύπανση του Σαρωνικού ως
περιστατικό και όχι ως οικολογική καταστροφή μήπως έχει να κάνει και με
το ύψος της συνολικής αποζημίωσης που μπορείτε να δώσετε ως Fund σε
όσους ζημιώθηκαν;
« Υπάρχει ανώτατο όριο στο συνολικό
ύψος της αποζημίωσης. Καταρχήν θα πρέπει να δώσει αποζημιώσεις ο
πλοιοκτήτης του βυθισμένου πλοίου. Όμως έχει ασφαλιστεί για πέντε
εκατομμύρια τα οποία σίγουρα δεν θα φθάσουν. Από το σημείο εκείνο και
πάνω θα καλύψουμε εμείς τις αποζημιώσεις. Υπάρχει ένα ανώτατο όριο. Έως
την 1η Νοεμβρίου του 2003 το ανώτατο όριο ήταν στα 191,4 εκατομμύρια
δολάρια. Από την 1η Νοεμβρίου του 2003 και μετά αυξήσαμε το όριο κατά
50,37% στα 287,8 εκατομμύρια δολάρια. Το νέο όριο καλύπτει περιστατικά
από την 1η Νοεμβρίου του 2003 και μετά.
Επίσης, υπάρχει και
ένα Supplementary Fund για επιπλέον αποζημιώσεις το οποίο δημιουργήθηκε
το 2003. Το ανώτατο όριο αποζημιώσεων που προβλέπεται σε αυτό φθάνει το
1,063 δισ. δολάρια συμπεριλαμβανομένων και τω 287,8 εκατ. του IOPC Fund.
Όμως δεν ισχύει για την περίπτωση που εξετάζουμε τώρα για το
συγκεκριμένο περιστατικό ρύπανσης».
-Ποιοι δικαιούνται να διεκδικήσουν αποζημίωση;
«
Όσοι θεωρούν ότι επλήγησαν. Αλλά εκείνοι φέρουν το βάρος της απόδειξης
για την ζημιά που θα ισχυριστούν ότι υπέστησαν. Οι αποζημιώσεις που
δίνουμε αφορούν την κάλυψη του κόστους απορρύπανσης και των προληπτικών
μέτρων που ελήφθησαν, τις ζημιές που προκλήθηκαν σε ιδιοκτησίες,
οικονομικές απώλειες που υπέστησαν ψαράδες και ιχθυοκαλλιέργειες, τις
ζημιές στον κλάδο του τουρισμού αλλά και την κάλυψη του κόστους της
αποκατάστασης του περιβάλλοντος αλλά και γενικά όσους επλήγησαν»..
-Υπάρχει προτεραιότητα για το ποιοι θα ικανοποιηθούν;
- «Σε καμία περίπτωση. Όλοι είναι ίσοι. Έχουν τα ίδια δικαιώματα που απορρέουν από τη νομοθεσία.»
- Μπορείτε να κάνετε μία πρόβλεψη με την εμπειρία που έχετε για το πόσο χρόνο θα χρειαστεί για να καταβληθεί η πρώτη αποζημίωση;
-«Δύσκολο
να πει κανείς. Θα πρέπει να περάσει χρόνος να κάνουν όλοι πρώτα τον
απολογισμό τους ώστε να μπορούν να συγκεντρώσουν και να προσκομίσουν
στοιχεία στο Fund. Για παράδειγμα στο ναυάγιο του δεξαμενόπλοιου ERIKA
που συνέβη το 1999 ήρθαν οι αιτήσεις για αποζημιώσεις δύο χρόνια
αργότερα, το 2001. Και τα 2/3 ήταν από τον τουριστικό κλάδο. Έπρεπε όμως
να δουν πως θα πάει η σεζόν και να συγκεντρώσουν στοιχεία που να
δείχνουν ότι οι ζημιές στις επιχειρήσεις τους προκλήθηκε από τα θαλάσσια
ρύπανση. Βέβαια όταν εξετάζουμε τις αιτήσεις τα λαμβάνουμε όλα υπόψη
μας. Για παράδειγμα το να ισχυριστεί μία τουριστική επιχείρηση ότι έπεσε
ο τζίρος της λόγω της ρύπανσης δεν σημαίνει ότι θα γίνει αποδεκτή. Θα
εξετάσουμε και άλλες παραμέτρους. Αν υπήρξε μείωση της τουριστικής
κίνησης γενικότερα στη χώρα, λόγω συναλλαγματικής διαφοράς για
παράδειγμα, λόγω τρομοκρατίας, ή όπως είχε συμβεί παλαιότερα λόγω της
νόσου των πτηνών».
- Είστε προετοιμασμένοι να αντιμετωπίσετε στην Ελλάδα αξιώσεις για αποζημίωση που στηρίζονται σε «πρωτότυπες» αιτιάσεις;
-
«Είμαστε έτοιμοι. Στο παρελθόν έχουμε αντιμετωπίσει διάφορα
περιστατικά. Θυμάμαι το ναυάγιο του πλοίου "Braer" το οποίο έπεσε σε
τυφώνα και κόπηκε στη μέση, έσπασε. Λόγω των θυελλωδών ανέμων το
πετρέλαιο έφθασε μέχρι τις ακτές της Σκωτίας Εμφανίστηκε ένας
κτηνοτρόφος και απαίτησε αποζημίωση. Ισχυρίστηκε ότι ο ταύρος που είχε
ως επιβήτορα για τις αγελάδες του ήταν καρπερός. Υποστήριξε ότι η
πετρελαιοκηλίδα λόγω της τοξικότητάς της είχε μολύνει το έδαφος και όταν
άρχισε να τρώει ο ταύρος χόρτα μολυσμένα σταμάτησε να γονιμοποιεί τις
αγελάδες. Ρωτήσαμε βιολόγους και κτηνιάτρους και μας είπαν ότι δεν τους
είχε ξανατύχει τέτοιο περιστατικό. Τελικά του δώσαμε μέρος της
αποζημίωσης που ζητούσε αφού ναι μεν δεν απέδειξε ο κτηνοτρόφος ότι το
πρόβλημα του ταύρου προήλθε από τη θαλάσσια ρύπανση αλλά ούτε εμείς δεν
καταφέραμε να αποδείξουνε ότι δεν ίσχυε!»
- Πότε θα εγκαταστήσετε το γραφείο στην Ελλάδα;
«Ήθελα
να το κάνω από...χθες. Όμως είναι προτεραιότητά μας και θα το ανοίξουμε
πολύ σύντομα. Προβλέπω ότι θα μείνουμε στην Ελλάδα τουλάχιστον για τρία
χρόνια».
Το 1992 FUND έχει μέλη 114 κράτη. Κάθε χρόνο 1,5
δισεκατομμύρια τόνοι πετρελαίου διακινούνται δια θαλάσσης και τα
προμηθεύονται τα 114 κράτη έλη του Fund. Είναι κάτω από την ομβρέλα του
IMO- Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός αλλά και της ΕΕ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.