«Δεν ξέρω αν μπορώ να σας αποκαλύψω με ποιον μιλάω...». Αυτή την απάντηση έδωσε ο Εμανουέλε Γκριμάλντι σε ερώτηση του «business stories» για το αν βρίσκεται σε συζητήσεις στην Ελλάδα προκειμένου να καθορίσει την επόμενη μέρα για τον όμιλο Grimaldi μετά την καταρχήν συμφωνία της Τράπεζας Πειραιώς με την Attica Group, η οποία αγόρασε το 50,3% της Hellenic Seaways.
Η απάντηση του Ιταλού πλοιοκτήτη άνοιξε νέο κύκλο σεναρίων για την εικόνα που θα έχει η ελληνική ακτοπλοΐα τα επόμενα χρόνια. Ο ιταλικός όμιλος κατέχει το 48,53% της HSW και παραμένει ένας καθοριστικός παίκτης-επενδυτής στην ελληνική ακτοπλοϊκή σκακιέρα.
«Είναι ο χαρακτήρας του αυτός. Θέλει να δίνει απαντήσεις στις ερωτήσεις, έστω και σιβυλλικές, σκιαγραφώντας τις σκέψεις και τις κινήσεις του», μας εκμυστηρεύτηκε στενός συνεργάτης του αμέσως μετά τη συνέντευξη Τύπου που δόθηκε στο πλαίσιο του 21ου Euromed Convention που διοργάνωσε ο όμιλος, αυτή τη φορά στη Σαρδηνία.
Μπορεί το βλέμμα όλων να είναι στραμμένο στην Επιτροπή Ανταγωνισμού που έχει ανοίξει τον φάκελο της αγοραπωλησίας της HSW, η έκδοση του πορίσματος όμως αναμένεται τους πρώτους μήνες του 2018. Ενδιάμεσα όλα παραμένουν ρευστά, μια ρευστότητα που λειτουργεί σαν λίπασμα στο χωράφι συζητήσεων και διαπραγματεύσεων μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, μεταξύ ακτοπλοϊκών εταιρειών, funds και της Τράπεζας Πειραιώς.
Το Stratego
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή για να μη χαθούμε στη... μετάφραση. Η εικόνα της ελληνικής ακτοπλοΐας και οι θέσεις των πρωταγωνιστών έχουν ως εξής:
1.
Η
Τράπεζα Πειραιώς κατέχει το 31,2% της MIG, η οποία MIG
είναι μητρική της Attica Group, κατέχοντας το
89,38% των μετοχών της. Στην Attica Group ανήκουν η Superfast Ferries και η Blue Star Ferries.
Επίσης, μέρος
του δανεισμού του ομίλου Attica ανήκει στον επενδυτικό όμιλο Fortress, ο οποίος
έχει δικαίωμα μετατροπής των ομολογιακών δανείων της Attica σε μετοχές. To ίδιο
fund έχει και ένα ομολογιακό 150 εκατ. ευρώ στη MIG, το οποίο πήρε από τη Eurobank.
2.
Η
Τράπεζα Πειραιώς κατέχει το 24,18% της ΑΝΕΚ που είναι ένας από τους τρεις
πόλους της ελληνικής ακτοπλοΐας. Κατέχει, εμμέσως, άλλο ένα παρόμοιο ποσοστό
της ΑΝΕΚ μαζί με άλλες τράπεζες μέσω δανεισμού επί ενεχύρω. Επίσης, η Τράπεζα
Πειραιώς, μετέτρεψε δανεισμό της ΑΝΕΚ σε ομόλογα οπότε εν δυνάμει κατέχει και
άλλο ποσοστό της εταιρείας.
3.
Η ΑΝΕΚ συνεργάζεται με τη Superfast Ferries στις γραμμές της
Αδριατικής και της Κρήτης μέσω κοινοπραξίας που έχουν συστήσει οι δύο
εταιρείες.
4. Η Τράπεζα Πειραιώς, όπως όλες οι ελληνικές τράπεζες, έχουν υπογράψει τριετή συμφωνία με την Eυρωπαϊκή Επιτροπή-Διεύθυνση Ανταγωνισμού της ΕΕ, ότι μέσα σε τρία χρόνια θα πρέπει να έχουν πουλήσει όλες τις συμμετοχές τους σε δραστηριότητες οι οποίες δεν είναι τραπεζικές, όπως μετοχικές συμμετοχές, ακίνητα, ασφαλιστικές, ξενοδοχεία κ.λπ. Οι πωλήσεις πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2018.
5. Βάσει της συμφωνίας αυτής, η τράπεζα πουλάει και τις συμμετοχές της στις ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις. Εκανε την αρχή με την HSW και λογικά θα ακολουθήσουν η Attica Group και η ΑΝΕΚ.
6. Ο όμιλος Γκριμάλντι ελέγχει πλήρως τη Minoan Lines και μέσω αυτής έχει το 48,53% της Hellenic Seaways.
7. H Αttica Group και ο όμιλος Γκριμάλντι έχουν κοινό πεδίο δράσης, κοινά συμφέροντα στην HSW.
Σενάρια για ιταλογιαπωνέζικη συμμαχία
Καθοριστικό
ρόλο στις εξελίξεις στην ελληνική ακτοπλοΐα φαίνεται ότι θα διαδραματίσει ή
μπορεί να διαδραματίσει το fund Fortress Investment Group, το οποίο
ήταν αμερικανικών συμφερόντων μέχρι να εξαγοραστεί τον Φεβρουάριο του 2017 αντί
3,3 δισ. από τον ιαπωνικό όμιλο τηλεπικοινωνιών και ηλιακής ενέργειας SoftBank
Group Corp, του οποίου ηγείται ο μεγιστάνας Μασαγιόσι Σον. Εκτός από την Attica Group έχει επενδύσει και στη MIG.
H Attica
Συμμετοχών αποτελεί τη μοναδική ελληνική εταιρεία της επιβατηγού ναυτιλίας, η
οποία κατόρθωσε να προσελκύσει ένα από τα μεγαλύτερα επενδυτικά funds διεθνώς.
Οι προοπτικές της ελληνικής ακτοπλοΐας -και πολύ περισσότερο της HSW- εκτιμήθηκε ότι είναι ευοίωνες και αυτός
είναι ο λόγος που το fund αποφάσισε να προχωρήσει στην
εξαγορά και να δυναμώσει τη θέση του στην ελληνική ακτοπλοΐα.
Η επένδυση
στον όμιλο Attica από το Fortress Investment Group LLC, το οποίο κατέχει από το 2014 το
ομολογιακό δάνειο ύψους 70 εκατ. της Blue Star Ferries αυξήθηκε μέσω της ανάληψης του ομολογιακού δανείου της
MIG η οποία είναι ο κύριος μέτοχος της Attica, έχοντας ενέχυρο και μετοχές της
Attica Συμμετοχών.
Το
ομολογιακό δάνειο έκδοσης της Marfin Investment Group (MIG) με συνολικό
ανεξόφλητο κεφάλαιο 150 εκατ. που είχε στην κατοχή της η Eurobank το μεταβίβασε
σε επενδυτικά κεφάλαια που διαχειρίζεται η Fortress Investment Group LLC, έπειτα
από διεθνή διαγωνιστική διαδικασία που ολοκληρώθηκε στις 2 Δεκεμβρίου 2016. Το ομολογιακό
δάνειο εξυπηρετείται κανονικά και καθίσταται μετατρέψιμο μόνο εάν και εφόσον
δεν αποπληρωθεί.
Οπότε ο
Ιάπωνας επιχειρηματίας μέσω του fund θα βρεθεί με τη MIG-Attica
Group-Superfast Ferries-Blue
Star Ferries-HSW.
Kαι εδώ έρχεται να «κουμπώσει» βάσει σεναρίων ο Εμανουέλε Γκριμάλντι. Καταρχάς, η πλευρά της η Attica Group κυκλοφορεί ανεπίσημα ότι υπάρχει δυνατότητα συνεννόησης μεταξύ των δύο μετόχων της HSW. Δηλαδή της Attica και του ομίλου Γκριμάλντι.
Την εικόνα αυτή έρχεται να ενισχύσει το αξιοσημείωτο γεγονός ότι ο Ιταλός πλοιοκτήτης το 2016 στη συνέντευξη Τύπου που είχε δώσει στο πλαίσιο του συνεδρίου που διοργανώνει κάθε χρόνο ο όμιλος, ενώ τα είχε με την Τράπεζα Πειραιώς που θεωρούσε ότι δεν έτεινε ευήκοα ώτα ώστε να πάρει εκείνος τον έλεγχο της HSW, πάντοτε μιλούσε με τα καλύτερα λόγια για την Attica Group στην οποία ήταν μέτοχος τόσο η τράπεζα όσο και ο Ιάπωνας επιχειρηματίας του Fortress.
Πιο
συγκεκριμένα, τον περασμένο Οκτώβριο στο 20ό Euromed Convention που είχε
πραγματοποιηθεί στη Βενετία, ο Eμανουέλε Γκριμάλντι έπλεξε το εγκώμιο της Attica
Group, χαρακτηρίζοντάς τη «μία από τις καλύτερες εταιρείες του κλάδου, μαζί με
την P&O και τη Stena». Είχε δηλώσει μάλιστα ότι «οι τρεις αυτές εταιρείες
μαζί με τον ιταλικό όμιλο μπορούν μέσω εξαγορών να αναπτυχθούν περαιτέρω στον
κλάδο της επιβατηγού ναυτιλίας».
Σύμφωνα με όσα
λέγονται, ο Ιταλός ενδέχεται να έρθει σε συμφωνία με τον Ιάπωνα και είτε να
μπει στη MIG, είτε να μοιράσουν δρομολόγια και πλοία της HSW
στο πλαίσιο μιας επικερδούς συμφωνίας. Attica Group
Όμως
και η στάση της διοίκησης της Attica
Group
προς την πλευρά Γκριμάλντι δείχνει προς την κατεύθυνση της συναίνεσης.
«H HSW θα μείνει ως έχει. Όπως θέλουμε και έχουμε ευχαριστημένους τους μετόχους της Attica
το ίδιο θα κάνουμε και με την HSW» και προσθέτουν: «Ο Γκριμάλντι ότι ο
Όμιλος Attica
είναι «υπεύθυνος ανταγωνισμός. Και αυτό είναι παράσημο για τον όμιλο μας. Ας δοκιμάσει και το μάνατζεμεντ το δικό μας
ο κος Γκριμάλντι».
«Ammucciato» η ακτοπλοΐα
Στο μεταξύ ο Εμανουέλε Γκριμάλντι στη συνέντευξη Τύπου, στο πλαίσιο του Συνεδρίου Euromed, ξεκαθάρισε ότι όχι απλώς δεν θα φύγει από την Ελλάδα, αλλά ότι μέσω της Minoan θα συνεχίσει να αναπτύσσεται. «Είναι προς το συμφέρον όλων να υπάρχουν δύο με τρεις παίκτες στην αγορά. Αυτό που έχω να πω είναι ότι θα μείνω στην Ελλάδα και θα μεγαλώσω. Είτε θα μας δώσουν την εταιρεία, είτε θα αγοράσουν το ποσοστό μας στην HSW. Και επειδή δεν έχουν τα χρήματα, θα πρέπει να μας δώσουν πλοία και γραμμές», επισήμανε.
Στη συνέχεια περιέγραψε όσα συμβαίνουν στην ελληνική ακτοπλοΐα με μία λέξη: «ammucciato», που σε πολύ ελεύθερη μετάφραση σημαίνει μπάχαλο, ενώ επισήμως μεταφράζεται και ως ιδεολογικό κομφούζιο.
«Η Attica Group έχει τη Superfast Ferries, την Blue Star Ferries, την HSW και την ΑΝΕΚ μέσω κοινοπραξίας που έχει η εταιρεία με τη Super Fast Ferries. Και η Attica Group μέσω της HSW είναι συνέταιρος με τις Μινωικές Γραμμές που ανήκουν στον όμιλο Γκριμάλντι. Πώς γίνεται αυτό;!» αναρωτήθηκε ο Εμανουέλε Γκριμάλντι και πρόσθεσε: «Αmmucciato!».
«Δεν γίνεται αυτό!» συνέχισε, «όλα μαζί δεν γίνονται. Γιατί αν γινόταν, δεν θα υπήρχε ο λόγος ύπαρξης της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Δεν πουλάω. Επιθυμώ να αγοράσω όχι να πουλήσω».
Εξάλλου, σε προηγούμενη τοποθέτησή του ο Εμανουέλε Γκριμάλντι είχε περιγράψει ένα άλλο σενάριο. Ειδικότερα, στα τέλη του περασμένου Αυγούστου, δηλώνει ότι θα υπήρχε μία πιθανότητα να πουλήσει η Minoan το μερίδιο που έχει στην HSW σε αντάλλαγμα δρομολόγια σε άλλες γραμμές στην Ελλάδα και ότι αν συνέβαινε αυτό, ίσως μαλάκωνε την αντίδραση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού.
ΠΗΓΗ: newmoney.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.