Μήνυμα του Θόδωρου Βενιάμη με αφορμή την ετήσια έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών:
«Tο
έτος που πέρασε ήταν γεμάτο προκλήσεις και συνεχείς ανατροπές για τη ναυτιλίαμας τόσο σε διεθνές όσο και σε εθνικό επίπεδο. Διεθνώς,
η ναυλαγορά συνέχισε να
παρουσιάζει έντονη αστάθεια με διαφοροποιήσεις στις
αποδόσεις των ναύλων στις κατηγορίες πλοίων, παρουσιάζοντας ειδικά για τα πλοία
μεταφοράς ξηρού φορτίου ιστορικά αξιοσημείωτα χαμηλά επίπεδα.
Οι προοπτικές για το επόμενο διάστημα είναι ασαφείς
λόγω της συνεχιζόμενης ανισορροπίας
μεταξύ προσφοράς και ζήτησης που εντείνεται συνεχώς
εξαιτίας της σταδιακής εισόδου νέας
πλεονάζουσας χωρητικότητας, αλλά και της αβεβαιότητας
ως προς το ρυθμό ανάπτυξης του
δια θαλάσσης μεταφορικού όγκου του παγκόσμιου εμπορίου.
Παρ’ όλα αυτά, η ναυτιλία των Ελλήνων παρέμεινε στις
επάλξεις του διεθνούς ναυτιλιακού
γίγνεσθαι και με την καθολική αναγνώρισή της ως πάροχος
υψηλού επιπέδου ποιοτικών
θαλασσίων μεταφορικών υπηρεσιών, με έναν πλήρως
ανανεωμένο στόλο διοικούμενο με
τις πιο σύγχρονες μεθόδους διαχείρισης και λειτουργίας.
Οι θετικές επιδόσεις αποδεικνύουν
ακόμα μια φορά τις ισχυρές αντοχές της ελληνόκτητης
ναυτιλίας στις πιεστικές συνθήκες που
επικρατούν στη διεθνή ναυτιλιακή αγορά, αντοχές
αντάξιες της ιστορικής της διαδρομής.
Οι δυσκολίες όμως αυτές καθιστούν επιτακτικότερη την
ανάγκη της διαφύλαξης και της
περαιτέρω ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας του στόλου
μας ως θεμελιώδους παραμέτρου
για τη βιωσιμότητά του. Πυρήνας της ναυτιλιακής
πολιτικής, όχι μόνον σε εθνικό επίπεδο
αλλά και σε ευρωπαϊκό, είναι και πρέπει να παραμείνει η
ανταγωνιστικότητα του πλοίου, όπως
έγινε εμφανές και στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Ναυτιλίας που
διοργανώθηκε για πρώτη φορά
τον Μάρτιο του 2015. Με σειρά εκδηλώσεων σηματοδοτήθηκε
η οικονομική και στρατηγική
σημασία της ευρωπαϊκής ναυτιλίας για την ευημερία της
Ευρώπης και επομένως, το συμφέρον
των κρατών μελών και των θεσμικών οργάνων της να
προασπίσουν την ανταγωνιστικότητά της
απέναντι στον σκληρό διεθνή ανταγωνισμό. Στο πλαίσιο
αυτό, ιστορικά, τα κράτη μέλη της ΕΕ
έχουν διαμορφώσει παρεμφερή θεσμικά πλαίσια που δεν
στρεβλώνουν το ισότιμο ευρωπαϊκό
ανταγωνιστικό περιβάλλον, με κοινό στόχο τη διαφύλαξη
της βιωσιμότητας της κοινοτικής
ναυτιλίας.
Σε εθνικό επίπεδο, με την οικονομική κρίση στη χώρα μας
να συνεχίζεται, το φθινόπωρο του
2014 ολοκληρώθηκε με αρκετή καθυστέρηση –όχι λόγω δικής
μας υπαιτιότητας– η διαδικασία
για την υλοποίηση της εθελοντικής συνεισφοράς της
ναυτιλίας στα δημοσιονομικά έσοδα της
χώρας, μέσω του διπλασιασμού της φορολογίας των πλοίων
υπό ελληνική και ξένη σημαία που
έχουν διαχειριστική έδρα στην Ελλάδα. Ειδικότερα, η
Βουλή των Ελλήνων επικύρωσε την 1η
Οκτωβρίου 2014 με σχετικό Νόμο τη συμφωνία της
ναυτιλιακής μας κοινότητας με το Κράτος,
μια νομοθετική πράξη ιστορικής σημασίας, αφού στην
αιτιολογική της έκθεση αναγνωρίζεται
το θεσμικό πλαίσιο του τομέα μας, ο πυρήνας του οποίου
κατοχυρώνεται από το 1975 στο
Ελληνικό Σύνταγμα.
Ο καθολικός και άμεσος τρόπος με τον οποίο
ανταποκρίθηκε το συντριπτικό ποσοστό της
ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας, καλύπτοντας πλήρως
τους εισπρακτικούς στόχους για το
πρώτο φορολογικό έτος, απέδειξε έμπρακτα την
αποφασιστικότητα του κλάδου να στηρίξει
την πατρίδα στη δύσκολη οικονομική συγκυρία που βιώνει
αλλά και τη σύμπνοια και τη
συλλογικότητα των αποφάσεων που τον χαρακτηρίζουν.
Παράλληλα, έχουμε καταθέσει στην Πολιτεία την επιθυμία
μας αλλά και το όραμα να συμβάλλουμε ως εθνικός στρατηγικός και παραγωγικός
πυλώνας στην αναπτυξιακή πορεία που χρειάζεται ο τόπος.
Δεν πρέπει όμως να ξεχνάμε ότι, όπως κάθε επιχειρηματική
επένδυση που υπάγεται σε συνθήκες σκληρού διεθνούς ανταγωνισμού, έτσι και η
ναυτιλία έχει απόλυτη ανάγκη από σταθερό νομοθετικό πλαίσιο, νομική βεβαιότητα
και ασφάλεια επενδύσεων.
Ιδιαιτέρως σημαντική μπορεί να είναι η συμβολή της
ναυτιλίας
στην αντιμετώπιση του προβλήματος της ανεργίας που
κλονίζει
τον κοινωνικό ιστό, με την προσφορά θέσεων εργασίας επί
των
πλοίων σε συμπολίτες μας. Η δυναμική του τομέα
συνυπάρχει
με την εμπιστοσύνη μας στη ναυτοσύνη των Ελλήνων,
θετικές
προϋποθέσεις που απαιτείται να συμπληρωθούν με ανταγωνιστικούς
οικονομικούς όρους
εργασίας, σύμφωνους με τα κρατούντα στην παγκόσμια
ναυτιλία και τη διεθνή ναυτεργατική
νομοθεσία. Στο ίδιο πλαίσιο, έχουμε επανειλημμένα
προτείνει την αναγκαιότητα λειτουργίας
ιδιωτικής ναυτικής εκπαίδευσης, παράλληλα με τις
δημόσιες Ναυτικές Ακαδημίες, προκειμένου
να υπάρξει η δυνατότητα παραγωγής μεγαλύτερου αριθμού
αξιωματικών, ένα επάγγελμα με
παρόν αλλά και άκρως θετικό εργασιακό μέλλον.
Η ΕΕΕ, με την οικονομική υποστήριξη των μελών της
ναυτιλιακής οικογένειας, συνέχισε με
εντατικούς ρυθμούς το πολύπλευρο πρόγραμμα κοινωνικής
προσφοράς και αλληλεγγύης
προς τις αδύνατες ομάδες της ελληνικής κοινωνίας που
δοκιμάζονται από τις δυσμενείς
οικονομικές συγκυρίες. Πρόκειται για ένα διακριτικό
έργο σύμφωνα με τα ήθη και την ιστορία
της ναυτιλίας μας σε εποχές κρίσιμες για τον τόπο μας.
Η Ελλάδα έχει ύψιστο προνόμιο να εκπροσωπεί την πρώτη
ναυτιλία διεθνώς, μια πρωτιά που
της προσφέρει αναντικατάστατα οικονομικά οφέλη, όπως
ουσιαστική και σταθερή εισροή
συναλλάγματος, προστιθέμενη αξία και θέσεις εργασίας,
αλλά και κύρος σε διεθνές επίπεδο.
Εμείς, όλα τα μέλη της ναυτιλιακής μας οικογένειας,
έχουμε την ύψιστη υποχρέωση να
διαφυλάξουμε τη ναυτιλία των Ελλήνων, ένα δημιούργημα
αιώνων με ανεκτίμητο εκτόπισμα,
μέσα σε ένα διεθνές και εθνικό περιβάλλον συνεχών
προκλήσεων».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.