18 Ιουν 2015

Η προσφορά πλοίων το 2015 κινήθηκε σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα



Ανάλυση
G.Moundreas

Τα θετικά στοιχεία για την ναυλαγορά έρχονται περισσότερο από την πλευρά της
προσφοράς και λιγότερο από την πλευρά της ζήτησης. Απομονώνοντας την σωρευτική υπέρ-
προσφορά τονάζ των τελευταίων χρόνων που αναμφισβήτητα επηρέασε αρνητικά την αγορά, η
προσφορά πλοίων το 2015 κινήθηκε σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα γεγονός που οφείλεται στον
συνδυασμό των μειωμένων παραδόσεων και τον αυξημένο αριθμό των διαλύσεων.

Από τον Ιανουάριο μέχρι τον Απρίλιο, 166 πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου για το σύνολο των
14,2 εκ. DWT οδηγήθηκαν προς διάλυση, νούμερο το οποίο αντιστοιχεί στο 92% του συνόλου των
διαλύσεων του 2014, ενώ εκτιμάται ότι ενδεχομένως μέχρι το τέλος του χρόνου ο συνολικός αριθμός
των διαλύσεων να κλείσει στους 40 εκ. τόνους DWT. Άξιο αναφοράς είναι ότι ο μέσος όρος ηλικίας
των πλοίων προς διάλυση, από τα 28 χρόνια μειώθηκε περίπου στα 21 με 22 χρόνια. Συγκεκριμένα ο
μέσος όρος για τα Capes κυμαίνεται στα 21 χρόνια εν αντιθέσει για τα Handysize που είναι στα 27
χρόνια. Τα νεότερα πλοία που διαλύθηκαν ήταν 2 Panamax του ’98, 5 Capes του ’96 και 2 Capes του
2000.
Ακριβώς την ίδια περίοδο του Ιανουαρίου – Απριλίου του 2015, παραδόθηκαν 253 πλοία
μεταφοράς ξηρού φορτίου για το σύνολο των 19 εκ. DWT, εκ των οποίων οι 7 εκ. DWT ήταν από
μετακυλήσεις πλοίων που κανονικά ήταν να πέσουν στο νερό το 2014. Μέχρι και τα τέλη Απριλίου,
η καθαρή αύξηση του στόλου των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου έκλεισε κάτω από το 1%, με
σχεδόν μηδενική αύξηση στον κλάδο των Handysize και μείωση στον κλάδο των Capes.
Το κύριο χαρακτηριστικό των παραγγελιών που τοποθετήθηκαν το 2014 είναι ότι αρκετοί
πλοιοκτήτες βρίσκονται σε διαπραγμάτευση με τα ναυπηγεία, είτε για μετακύληση της ημερομηνίας
παράδοσης είτε για μετατροπή της παραγγελίας σε δεξαμενόπλοια. Εκτιμάται ότι ο αριθμός των
πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου που θα μετατραπούν σε δεξαμενόπλοια δεν θα είναι σημαντικός,
καθώς για να υλοποιηθεί κάτι τέτοιο θα πρέπει το ναυπηγείο που χτίζει πλοία μεταφοράς ξηρού
φορτίου να μπορεί πρώτον να χτίζει δεξαμενόπλοια και δεύτερο να χτίζει και τον τύπο του
δεξαμενόπλοιου που ο πλοιοκτήτης θέλει.
Παράλληλα, εκτός από την ιδιαίτερα χαμηλή αύξηση του στόλου το 1ο τετράμηνο, ένας άλλος
«τεχνικός» παράγοντας που σε συνδυασμό, με την αναμενόμενη αλλά σε μετριοπαθή επίπεδα, αύξηση
της ζήτησης θα συνεισφέρει στην βελτίωση της χαμηλής αγοράς είναι και τα πλοία τα οποία είναι laid
up και ιδιαίτερα τα Capes. Υπολογίζεται ότι αυτή τη στιγμή, τουλάχιστον περίπου 70 – 75 Capes είναι
idle ή laid up παγκοσμίως και άλλα 50 – 60 είναι αγκυροδεμένα στην περιοχή του Ατλαντικού και
του Ειρηνικού, αναμένοντας οδηγίες. Όπως προαναφέραμε τα περίπου 120 με 130 Capes που είναι
«εκτός» αγοράς, ευνοούν την ναυλαγορά αλλά προσωρινά, καθώς μόλις τα πρώτα σημάδια
βελτίωσης κάνουν την εμφάνιση τους τα πλοία αυτά θα επιστρέψουν στην «δράση».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.