9 Σεπ 2013

Το χρονοδιάγραμμα για την πώληση του ΟΛΠ

- Τα 17 βήματα για την αποκρατικοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς, ενώ εκκρεμεί η απόφαση για το μοντέλο της ιδιωτικοποίησης


Χρονοδιάγραμμα για την αποκρατικοποίηση της ΟΛΠ Α.Ε. έχει έτοιμο το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου και το αποκαλύπτει σήμερα το «business stories». Αποτελεί το πιο καυτό θέμα στο μέτωπο των αποκρατικοποιήσεων αυτή την εποχή.
Αποτελείται από 17 σημεία με συγκεκριμένες ημερομηνίες-προθεσμίες, τις οποίες ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης έχει στόχο να τηρήσει και προς αυτή την κατεύθυνση θα καταβάλει κάθε προσπάθεια. Κάποια βήματα έχουν γίνει ήδη, όπως θα διαπιστώσετε από την ημερομηνία που υπάρχει δίπλα σε κάθε βήμα του σχεδίου.
Ειδικότερα:
■ Πρόσληψη συμβούλων (χρηματοοικονομικών, τεχνικών και νομικών ημεδαπών και αλλοδαπών) - 20/12/2013
■ Διερεύνηση αρχικού επενδυτικού ενδιαφέροντος - 29/3/2013
■ Οριστικοποίηση μοντέλου ιδιωτικοποίησης (πώληση μετοχών ή παραχώρηση επιμέρους δραστηριοτήτων) - 12/5/2013
■ Νέο ρυθμιστικό πλαίσιο λιμένων - 16/4/2013
■ Αρση μέτρων που ευνοούν ΟΛΠ και ΟΛΘ και αποτελούν κρατική ενίσχυση - 28/4/2013
■ Πρόσκληση εκδήλωσης μη δεσμευτικού ενδιαφέροντος (πρώτη διαγωνιστική διαδικασία) ανάλογα με το μοντέλο αξιοποίησης που θα επιλεγεί - 27/9/2013
■ Προεπιλογή συμμετεχόντων στη β’ τελική φάση του διαγωνισμού - 30/10/2013
■ Δημοσίευση τευχών β’ φάσης και διανομή αυτών στους προεπιλεγέντες υποψηφίους - 10/11/2013
■ Αποτίμηση από ανεξάρτητο αποτιμητή - 10/9/2013
■ Υποβολή προσφορών - 20/12/2013
■ Ανακήρυξη προσωρινού αποτελέσματος - 20/1/2014
■ Κατακύρωση διαγωνισμού - 30/1/2014
■ Υπογραφή σύμβασης παραχώρησης ή σύμβασης αγοράς μετοχών με παραχωρησιούχο - 10/2/2014
■ Πλήρωση προϋποθέσεων για τη θέση σε ισχύ της σύμβασης παραχώρησης ή αγοράς μετοχών
■ Εγκριση αξιοποίησης (Ελεγκτικό Συνέδριο)
■ Κύρωση σύμβασης από το Ελληνικό Κοινοβούλιο
■ Καταβολή οικονομικού ανταλλάγματος
Μετά τη συνάντηση του πρωθυπουργού κ. Αντώνη Σαμαρά την περασμένη εβδομάδα με τον κ. Βαρβιτσιώτη, ο υπουργός ανέλαβε να φέρει σε πέρας τόσο την υπογραφή του πρακτικού Φιλικού Διακανονισμού μεταξύ ΟΛΠ και ΣΕΠ - Cosco, όπως και συνέβη, όσο και την επίσπευση των διαδικασιών για την πώληση του ΟΛΠ. Το ΥΝΑ κατάρτισε το χρονοδιάγραμμα, το οποίο αναμένεται να ανακοινώσει τις επόμενες ημέρες, και θα έχει την εποπτεία της εφαρμογής του σε απόλυτη επικοινωνία με το Μαξίμου. Ακόμη δεν έχει διευκρινιστεί το μοντέλο ιδιωτικοποίησης, αν και ο πρωθυπουργός έχει ταχθεί υπέρ της πώλησης μετοχών και όχι της παραχώρησης υπηρεσιών. Η κυβέρνηση πιστεύει ότι για τον ΟΛΠ είναι πιο ώριμες συνθήκες για την αποκρατικοποίησή του. Ο ρόλος του εποπτεύοντος που ανατέθηκε στο ΥΝΑ είναι γιατί παρατηρήθηκε δυστοκία από το ΤΑΙΠΕΔ να προχωρήσει τις διαδικασίες, καθώς υπήρχε πρόβλημα με τον Φιλικό Διακανονισμό. Σαφής είναι η βούληση της κυβέρνησης να γίνουν νέες επενδύσεις στο λιμάνι, οι οποίες θα αυξήσουν τις δυνατότητές του.
Ο ρόλος της Cosco και οι δεσμεύσεις των Κινέζων
Σε όλο το πλάνο η Cosco παίζει εκ των πραγμάτων τον ουσιαστικότερο ρόλο. Η υπογραφή του πρακτικού για τον Φιλικό Διακανονισμό δίνει το πάνω χέρι στους Κινέζους προκειμένου να αποκτήσουν το 74% της ΟΛΠ Α.Ε. Εκεί ήταν το κομβικό σημείο για την ελληνική κυβέρνηση προτού ανάψει το πράσινο φως για τη συμφωνία μεταξύ του ΟΛΠ και της ΣΕΠ - Cosco. Ο κ. Αντώνης Σαμαράς ήθελε να δεσμευτούν οι Κινέζοι ότι θα δείξουν ενδιαφέρον για τον οργανισμό και θα καταθέσουν προσφορά μόλις προκηρυχθεί ο διεθνής διαγωνισμός. Και αυτό γιατί μετά την κατασκευή του δυτικού τμήματος της Προβλήτας ΙΙΙ οι Κινέζοι θα είναι κυρίαρχοι στο λιμάνι του Πειραιά και ο ΟΛΠ θα φαντάζει μικρός στα σχέδιά τους. Αυτό είχε ειπωθεί από την πρώτη στιγμή που ανακοινώθηκε η συμφωνία από τον Ελληνα πρωθυπουργό και τον τότε πρόεδρο της Cosco κάπτεν Γουέι Τζιαφού, στα εγκαίνια του ανατολικού μέρους της Προβλήτας ΙΙΙ. Είχε εκφραστεί η ανησυχία ότι η αξία του ΟΛΠ θα μειωνόταν αφού οι Κινέζοι θα έπαιρναν όλη την Προβλήτα ΙΙΙ και δεν θα ενδιαφερόντουσαν για την Προβλήτα Ι του οργανισμού.
«Εφόσον οι Κινέζοι επεκταθούν προς τα δυτικά του λιμανιού, ο ΟΛΠ θα θυμίζει τα αυτοκινητάκια-μινιατούρες της matchbox που παίζαμε παιδιά», έλεγε στέλεχος του μεγάλου λιμανιού σε πηγαδάκι λίγο μετά τα εγκαίνια του αριστερού τμήματος της Προβλήτας ΙΙΙ από τον πρωθυπουργό κ. Σαμαρά και τον κάπτεν Γουέι. Οι Κινέζοι σε συνάντηση που είχαν με τον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου τον διαβεβαίωσαν ότι ενδιαφέρονται για την απόκτηση του ΟΛΠ και ότι θα λάβουν μέρος στον διαγωνισμό. Υπό αυτές τις προϋποθέσεις προχώρησε η υπογραφή του Φιλικού Διακανονισμού.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η Cosco θεωρεί ότι η απόκτηση του ΟΛΠ θα της κοστίσει το πολύ 600-700 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων το ρευστό θα είναι 300-400 εκατ. ευρώ. Η ελληνική θυγατρική της Cosco σχεδιάζει να αυξήσει τη συνολική ικανότητα διακίνησης του λιμανιού του Πειραιά στα 6 με 6,5 εκατ. TEU ετησίως. Πιο συγκεκριμένα, η Cosco, η οποία έχει αναπτύξει την Προβλήτα ΙΙ και την ανατολική πλευρά της ΙΙΙ ώστε να φτάσει την ικανότητα διακίνησης στα 4,6 εκατ. TEU ετησίως, μετά την κατασκευή της δυτικής πλευράς θα προσθέσει ακόμα 1,9 εκατ. TEU ετησίως στη δυναμικότητά της. Σύμφωνα με όσα είχε δεσμευτεί αρχικά η Cosco, οι δύο προβλήτες θα είχαν συνολική ικανότητα διακίνησης 3,6 εκατ. TEU ετησίως.
Τι προβλέπει το πρακτικό
Το πρακτικό που υπέγραψαν οι ΟΛΠ - ΣΕΠ και το οποίο θα τεθεί υπόψη των διοικητικών συμβουλίων των δύο εταιρειών την ερχόμενη εβδομάδα προβλέπει ότι οι Κινέζοι αναλαμβάνουν:

α. Να κατασκευάσουν και το δυτικό τμήμα της Προβλήτας ΙΙΙ.

β. Να κατασκευάσουν για λογαριασμό του ΟΛΠ Α.Ε. τον νέο τερματικό σταθμό Προβλητών Πετρελαιοειδών και τα δίκτυά του.

γ. Να αναβαθμίσουν την Προβλήτα ΙΙ με 12 E-RTG’s ώστε να αυξηθεί η δυναμικότητά της.

δ. Να αναβαθμίσουν την Ανατολική και Δυτική Προβλήτα ΙΙΙ με εξοπλισμό κατ’ ελάχιστον 7 Γ/Γ Super Super Post Panamax και 16 RMG’s ώστε να δέχεται τα νέας γενιάς πλοία.

ε. Να χρηματοδοτήσουν όλα τα πιο πάνω έργα με ποσά ύψους 230 εκατ. Ευρώ.

στ. Να συνεχίσουν να καταβάλλουν στον ΟΛΠ Α.Ε. τα προβλεπόμενα από τη σύμβαση παραχώρησης ετήσια οικονομικά ανταλλάγματα.

ζ. Να μην καταργηθεί το ελάχιστο εγγυημένο αντάλλαγμα, αλλά να προσαρμοστεί η καταβολή βάσει οικονομικών δεικτών (ΑΕΠ) λόγω της μεταβολής των οικονομικών δεδομένων στη σύνθεση των φορτίων της αρχικής σύμβασης.

η. Να προσκομίσουν ή επεκτείνουν τις εγγυητικές επιστολές για την κάλυψη της κατασκευής του έργου της Δυτικής Προβλήτας ΙΙΙ.

θ. Με τα πιο πάνω έργα να αυξήσουν τη δυναμικότητα του ΣΕΜΠΟ/ΣΕΠ ετησίως από 3.700.000 σε 6.200.000 TEU’s.

ι. Η διάρκεια της σύμβασης παραχώρησης παραμένει αμετάβλητη για όλα τα έργα (μέχρι το 2044). Η νέα Δυτική Προβλήτα ΙΙΙ θα είναι λειτουργικά έτοιμη το 2020.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.