9 Σεπ 2013

Βούλιαξε στα ρηχά το σχέδιο για λιμάνι κρουαζιέρας στο Φάληρο

Τέλος στα σενάρια και στις προθέσεις για την κατασκευή νέου λιμανιού κρουαζιέρας στο Φαληρικό Δέλτα έβαλε ο πρωθυπουργός κ. Αντώνης Σαμαράς. Το φιλόδοξο σχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης παραπέμφθηκε στις καλένδες και εκ του αποτελέσματος δικαιώθηκαν ο ΟΛΠ και το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, που ήταν αντίθετοι σε αυτή την προοπτική.
Η απόφαση ελήφθη την περασμένη Δευτέρα σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στις 12.30 το μεσημέρι και στην οποία συμμετείχαν ο πρωθυπουργός και οι υπουργοί Ανάπτυξης κ. Κωστής Χατζηδάκης, Τουρισμού κυρία Ολγα Κεφαλογιάννη, Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης και ο υφυπουργός Ανάπτυξης κ. Γιάννης Μηταράκης - προκειμένου να συζητήσουν για το μέλλον της κρουαζιέρας στην Ελλάδα.
Πρόκειται για μια πολύ σημαντική απόφαση του πρωθυπουργού η οποία ξεμπλοκάρει ένα μεγάλο έργο στον Πειραιά, αφού θα επενδυθούν συνολικά 120 εκατ. ευρώ προtκειμένου να γίνει επέκταση του λιμανιού για να μπορεί να υποδέχεται υπερσύγχρονα κρουαζιερόπλοια, μήκους άνω των 300 μέτρων. Εάν ο ΟΛΠ έχανε το έργο, τότε, ο κόμβος της κρουαζιέρας θα πήγαινει στην Κωνσταντινούπολη. Ο πρωθυπουργός υπογράμμισε κατά τη διάρκεια της σύσκεψης ότι η πρόταση του ΟΛΠ για την επέκταση του νότιου λιμανιού κρουαζιέρας είναι ολοκληρωμένη και με εγγυημένη τη χρηματοδότηση από την Ε.Ε., που θα δώσει τα 114 από τα συνολικά 120 εκατ. ευρώ.
«Απορώ γιατί συζητάμε για τον Φλοίσβο και το Φάληρο», αναρωτήθηκε κάποια στιγμή ο κ. Σαμαράς. Σύμφωνα με πληροφορίες του «business stories», ο κ. Μηταράκης υπερασπίστηκε, και μάλιστα σθεναρά, το πλάνο για το νέο λιμάνι, όμως ο πρωθυπουργός ήταν αφοπλιστικός.
«Υπάρχει συγκεκριμένη πρόταση από εταιρείες κρουαζιέρας για το Φάληρο; υπάρχει κανείς που να ενδιαφέρεται επισήμως;» αναρωτήθηκε, για να πάρει αρνητική απάντηση από τους τρεις υπουργούς. Ο πρωθυπουργός τηλεφώνησε αμέσως στον υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής κ. Γιάννη Μανιάτη και του ζήτησε να στείλει στον ΟΛΠ, το συντομότερο δυνατόν, το χαρτί της μελέτης των περιβαλλοντικών όρων, προκειμένου να αρχίσει η διαδικασία για επέκταση του λιμανιού κρουαζιέρας στον Πειραιά. Ο ΟΛΠ είχε στείλει όλα τα απαραίτητα χαρτιά πριν από πολλούς μήνες, όμως εδώ και σχεδόν έναν χρόνο καθυστερούσε η αποστολή της συγκεκριμένης έγκρισης από το ΥΠΕΚΑ, αν και ήταν έτοιμη εδώ και μήνες. Σύμφωνα με κύκλους του Μεγάλου Λιμανιού, το χαρτί κλειδώθηκε σε ένα συρτάρι αφού είχε ανακύψει το θέμα του νέου λιμανιού κρουαζιέρας. Σημειωτέον ότι την Υπουργική Απόφαση για την ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ την είχε υπογράψει ο κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης το 2011 ως υπουργός Ανάπτυξης και το είχε εντάξει στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αττικής ο κ. Γιάννης Σγουρός το 2012!
Στη σύσκεψη με τον πρωθυπουργό επισημάνθηκε ότι η απόφαση της Ε.Ε. για χρηματοδότηση με 95% των έργων αποτελεί μοντέλο για τα λιμάνια της Ελλάδας,, ενώ ήταν η τελευταία ευκαιρία για να πάρει η Αττική χρήματα από το ΕΣΠΑ, αφού στο επόμενο θα συμπεριλαμβάνεται. Το project το «έτρεχε» ο υφυπουργός Ανάπτυξης κ. Μηταράκης, ο οποίος κατά καιρούς άφηνε να εννοηθεί ότι προχωρούσε το θέμα χωρίς να μπαίνει σε λεπτομέρειες. Το κόστος του έργου είχε υπολογιστεί από το υπουργείο Ανάπτυξης στα 200 εκατ. ευρώ. Το πρόβλημα ήταν ότι οι μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας, αν και είχαν δείξει θεωρητικό ενδιαφέρον για την κατασκευή του νέου λιμανιού και κυρίως για την παραχώρηση της διαχείρισης υπηρεσιών προς αυτές, δεν κατέθεσαν ποτέ συγκεκριμένη πρόταση. Αυτό είχε επισημάνει ο κ. Βαρβιτσιώτης στα μέσα του καλοκαιριού: «Για τον ΟΛΠ δεν είναι τόσο τεράστιο το έργο που θα μας πάρει χρόνια, άλλωστε υπάρχει μια σοβαρή υποδομή εκεί. Δεν νομίζω ότι συζητάμε για λιμενικά έργα που ξεπερνούν τα 2-3 χρόνια. Αλλωστε, δεν συζητάμε για ένα καινούριο λιμάνι. Συζητάμε για 2-3 θέσεις σταθμεύσεων κρουαζιερόπλοιων», ενώ συμπλήρωσε: «Εδώ έχουμε δύο λιμάνια κρουαζιέρας τα οποία είναι σε συζήτηση. Το ένα είναι η επέκταση του ΟΛΠ, το οποίο είναι ένα σχέδιο ώριμο, έχει πάρει πολύ μεγάλη χρηματοδότηση και νομίζω ότι είναι υλοποιήσιμο. Και υπάρχει και η πρόταση από ορισμένες εταιρείες κρουαζιέρας ότι εμάς, αν μας παραχωρούσατε θέσεις στον Φαληρικό Ορμο, και εκεί είναι που θέλουμε εμείς, δεν θα κάναμε απλώς προσεγγίσεις, θα κάναμε homeporting. Αυτή την πρόταση λοιπόν θέλουμε να τη δούμε σαφώς διατυπωμένη. Θέλουμε να έχει έναν αυξημένο βαθμό επισημότητας. Βάσει αυτών των προτάσεων θα αξιολογήσουμε. Αξίζει ή δεν αξίζει να προχωρήσουμε;».Τελικά προτάσεις δεν κατατέθηκαν ποτέ και το σχέδιο για νέο λιμάνι ίσως εξεταστεί αργότερα.
Η χρηματοδότηση  της Ε.Ε.
Με την, πριν από δύο μήνες, έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιά θα προχωρήσει στη νέα εποχή της κρουαζιέρας κατασκευάζοντας τρεις νέες θέσεις ελλιμενισμού για υπερσύγχρονα κρουαζιερόπλοια που μεταφέρουν πάνω από 4.000 επιβάτες, τα οποία σήμερα δεν μπορούν να δέσουν σε ελληνικό λιμάνι. Η χρηματοδότηση του έργου θα καλυφθεί έως και 95% από ευρωπαϊκά κονδύλια. Η κοινοτική επιδότηση είναι ύψους 114 εκατ. ευρώ. Αρχικά το πλάνο προέβλεπε την κατασκευή έξι προβλητών, όμως η υλοποίηση του έργου θα ήταν πολύ δύσκολη, με αποτέλεσμα ο ΟΛΠ να κινδύνευε να χάσει τη χρηματοδότηση, αφού είναι το τελευταίο λιμάνι της Αττικής που θα την έπαιρνε για τα επόμενα 10 χρόνια. Ομως στο σημείο αυτό υπάρχει ένα πρόβλημα. Εφόσον ο ΟΛΠ πουληθεί σε επενδυτές, με μεγάλο φαβορί την COSCO, τότε θα χαθεί ένα μεγάλο μέρος της χρηματοδότησης από την Ε.Ε., αφού όταν αφορά ιδιώτες το ποσοστό που καλύπτει είναι μόλις 25% και όχι 95%. Ο πρωθυπουργός κ. Σαμαράς ζήτησε από τους τρεις υπουργούς στη σύσκεψη που είχαν να βρουν τρόπους ώστε να μη χαθούν τα 114 εκατ. της Ε.Ε.
Απογοήτευση από στελέχη της κρουαζιέρας
Στελέχη της κρουαζιέρας εξέφρασαν την απογοήτευσή τους για την εξέλιξη αυτή και επεσήμαναν στο «b.s.» ότι «το λιμάνι του Πειραιά είναι πλέον κορεσμένο και με τις προοπτικές που υπάρχουν για τη ραγδαία εξέλιξη και ανάπτυξη της κρουαζιέρας θα χρειαστούν σύντομα και άλλες εγκαταστάσεις σε άλλα σημεία της πρωτεύουσας για να εξυπηρετήσουν σωστά την κρουαζιέρα.
Οποια βελτιωτικά μέτρα ληφθούν για τον Πειραιά, για τα οποία εφόσον αφορούν εξελίξεις και έργα μέσα στα όρια του υπάρχοντος λιμανιού δεν έχει κανένας αντίρρηση, σίγουρα έπειτα από λίγα χρόνια θα θεωρούνται εντελώς ανεπαρκή για την εξυπηρέτηση των γιγαντιαίων κρουαζιερόπλοιων που προστίθενται καθημερινά στον διεθνή στόλο της κρουαζιέρας».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.